Omdat ik zwanger ben van onze tweede en mijn man niet van nederlandse afkomst is, is het normaal dat onze tweede zoals ook onze eerste een voornaam krijgt, spreekt voorzich, maar dat in het dagelijks leven hij bij zijn roepnaam geroepen en aangesproken wordt. Komen jullie vaak geboortekaartjes tegen waar onder de gegeven naam, ook de roepnaam van het kindje vermeld staat? Bij onze eerste hebben we dat namelijk niet gedaan, maar zit nu erg te twijfelen, als dit een jongen is, wil ik denk ik - voor alle duidelijkheid - naast zijn voornaam ook erbij laten drukken wat zijn roepnaam zal worden. Maar, zit hier toch ook nog een beetje over te twijfelen. Heb zelf geloof ik nog nooit een geboortekaartje ontvangen van iemand die dit op die manier gedaan had, wat zijn jullie ervaringen/meningen?
Je leest zo vaak "Geboren Johannes Jacobus, we noemen hem Jan" of "Geboren Jantje Pietje, we noemen hem Jantje". Heel normaal dus. (geboren Jantje Pietje, we noemen hem Klaas vind ik wel een beetje gek trouwens)
Haha, sorry, je laatste opmerking komt erg komisch over! Die van ons krijgt gewoon maar 1 naam trouwens, roepnaam dus niet als officiele naam erbij, meer gewoon voor de duidelijkheid thx!
kreeg toevallig een geboorte kaartje van mijn nichtje vandaag er staat in dolblij zijn wij met de geboorte van hennie en we noemen haar maya
Weet je wat stom is? Mijn ouders hadden vroeger voor mij twee oudere broers ook zo het kaartje gedrukt. Johannes Bernadus, roepnaam John. Bij mijn geboorte mocht dat niet meer. De roepnaam moest bij de doopnamen in komen. Mijn broer is dus bij de gemeente geregistreerd met zijn doopnamen, in zijn paspoort staat dus Johannus Bernadus, terwijl bij mij mijn roepnaam bij de doopnamen in staat. En nu lees ik hier dus dat het wel weer mag....grappig!
Wij hadden voor onze jongste een kaartje waar een klein kaartje op de hoek met een soort zilveren elastiekje. Binnenin stond Isabella Desiré en in het kleine kaartje stond Isa. Zo was de roepnaam duidelijk. Het was wel een priegelwerk om het kleine kaartje eraan te krijgen!
Bij onze tweede hebben we op de voorkant de roepnaam laten drukken en in het kaartje de volledige naam.
Ik werk bij een een reclamebureau en druk dagelijks geboortekaartjes, maar ben het nog nooit tegengekomen hoor. Maar alles kan, en als jullie de roepnaam erbij willen vermelden, moet je dat gewoon doen!
Heb je je zoon dan in het geboorteregister ingeschreven als Johannes Theodorus Andreas? Dat betekent dus dat hij zich altijd bij officieele instanties zo moet inschrijven, dat kan niet met de roepnaam toch?
Waarom kies je dan niet gewoon de roepnaam als voornaam? Ik begrijp de bedoeling hier niet echt van? Als je bv wil dat men je zoontje Alex noemt en je noemt hem Alexander, noem hem dan ineens Alex?
Sam 0110, in ons geval kan ik je vraag snel beantwoorden. Omdat wij met 2 verschillende culturen zitten zoeken we een naam die in beide landen kan. Het kindje zal namelijk in beide landen 'opgroeien' al is het alleen al met vakanties etc. Wij weten uiteraard nu ook niet waar h(z)ij zich later zal vestigen. Als wij gewoon de roepnaam kiezen ipv de 'echte' naam en als dus zijn roepnaam in zijn paspoort en officiele documenten staat zal hij niet zozeer in NL gepest worden aangezien beide namen heel gangbaar zijn, maar in het land van mijn echtgenoot zal hij flink gepest kunnen worden wanneer je roepnaam ook je officiele naam is. Dat willen we uiteraard vermijden. Daar is het meer dan normaal om naast je gewonen naam een roepnaam te hebben. Hier is het trouwens ook vrij normaal, om idd een alexander, alex te noemen. Als je in het land van mijn man dan je kind zou aangeven als Alex zou het erg bizar zijn! Vandaar dat wij rekening moeten houden met beide landen en verschil in cultuur.
Ahzo dat begrijp ik, van welk land is je man als ik mag vragen? Mijn kindje zal half marokkaans en half tunesisch zijn en groeit hier wel op maar ik kies een arabische naam die niet te "zwaar" is want ik wil ook niet dat het gepest ofzo word. Is beetje moeilijk als je in een land woont waar die namen niet gebruikelijk zijn.
mijn man heet andries hilleginus op papier maar roepnaam andre vroeger was dat heel normaal toch? mijn vaders heet jacob hendrik simon roepnaam jacky broer heet martinus cornelis roepnaam marco
Hier in de familie ook hoor Mirell! Kijk eens naar de generatie van onze oma's: heel veel vrouwen die officieel Geertruida heten, maar Trui, Truus of Geertje genoemd worden. Net zoals Jacobina (Coby) Wilhelmina (Willy) Johanna (Jopie/Annie) etc. Onze vaders/opa's hetzelfde: Johannes (Jan) Jacobus (Koos) Hubertus (Bert) etc. Als het bij jullie in dezelfde catagorie zit (maar dan de buitenlandse versie ) is het echt niet gek hoor! Als je je kind Abdelkarim noemt en z'n roepnaam wordt Abdel, da's logisch. Maar wordt z'n roepnaam Willem, da's wèl een beetje gek
ik heb ook 3 namen , gaby(engels) is mijn roep naam mijn officele namen zijn GAbriella eleanora. als ik vervelend was en ik hoorde gabriella , dan wist ik dat het foute boel was hahahaha