Roerbak groenten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Rebelleflower, Mar 11, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Jaa dan zou ik ook nog even wachten inderdaad.

2. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Ik heb een natuur talent in rapley dus wij gaven vrij vlot al een hoop. Hij heeft wel zijn voorkeuren maar is gek op vlees en vis. Darmen doen het er goed mee, nooit krampjes gehad. Ik kijk wel uit met kool ui Etc.

3. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

Sep 26, 2015
    1,256
    2
    38
    Female
    Bedankt voor de antwoorden haha! Heb het nu eventjes niet gedaan omdat het eten wat uitliep dus heb ik snel een zelf gemaakt hapje uit de vriezer getoverd.
    Maar de volgende keer kan ik het dus gewoon doen!
    Alleen de ui en paprika niet?
    Paprika zit ook wel eens in potjes toegevoegd zag ik laatst (ging even afkijken wat erin zit voor m'n eigen inspiratie).
    Ik lees meteen even mee over de rapley! Ik geef zelf wel gepureerd en soms een broodje of een stukje groenten of fruit uit het handje maar grootste deel gepureerd (wel alles zelf gemaakt!)
    Maar waarom mag met rapley dan alles en als je iets pureert niet?

4. JuullesD

Dat is een bepaalde methode hé. Het maakt opzich niet uit of het dan gepureerd is of rapley. Je hebt ook nog een methode, de kleintjes methode, dan geef je alles wel in stukken maar ook in een bepaalde volgorde. Ook vanwege allergieën. Het is soms maar net....waar jij je goed bij voelt, of er veel allergieën voorkomen in je familie Etc. Wat bij jou en je kind past.
    ik vond finn bijvoorbeeld met 4 maanden alles behalve klaar voor eten. Hij sabbelde op z'n handjes maar dat was gewoon een baby ding. Had echt nog genoeg aan z'n fles en ik zag op tegen het voeren. Is gewoon heel erg persoonlijk want ik vind nier dat er iets mis is met puree. Alleen rapley past heel erg bij ons!
    Finn is er absoluut voor gemaakt. Eet als een enorme bootwerker haha! Ik ben wel groot voorstander van beginnen met bijvoeding vanaf +/- 6 maanden ivm darmrijping. Maar ik zou zeggen lees je eens in!

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Rapley is gewoon een methode waarbij alles mag. Heeft niks met pureren te maken, maar met de regie bij je kind laten, die kiest wat goed voor ze is.
    Als je Kleintjes volgt mag een heleboel niet, maar wordt er ook niet gepureerd, maar gewoon in stukken gegeven.
    Net als beginnen met 4 maand of 6 maand, net waar je je zelf goed bij voelt.
    Die lijsten van wat wel mag en niet mag veranderen steeds, de lijsten in België zijn al heel anders dan in Nederland. En zelfs tussen cb's verschilt het, en soms tussen kinderartsen ook al.
    Ik zou vooral doen waar jij je zelf goed bij voelt. En als je ziet dat je kindje ergens op reageert laat je het een tijd weg, maar als het goed gaat, geef je het.

6. JuullesD

Idd! Helemaal waar!
    Bij voedingsmiddelen die eventueel wat teweeg konden brengen zoals pindakaas of aardbeien gaf ik altijd 1 stukje en altijd in de ochtend! Zodat je niet snachts ineens een kind met een reactie op krijgt :)

7. Rebelleflower

Sep 26, 2015
    1,256
    2
    38
    Female
    Ik heb al eerder een topic geopend over rapley omdat ik er meer over wou weten :)
    Zelf eten wij niet super gezond, niet heel ongezond ook maar gewoon pakjes en zakjes eten laat maar zeggen. Ik ga niet zelf m'n pasta saus staan maken.
    Als ik het goed begrijp is het met rapley dat je zelf ook gezond eet en dus alles echt vers maakt?

Sorry voor de vele vragen hoor maar aangezien jullie z'n beetje de expert ervaringsdeskundige zijn hahaha :p

8. JuullesD

Ik zeg heel eerlijk, we eten zo gezond mogelijk maar er staat net zo makkelijk een patatje op tafel. Ik ben uit gemakzucht (ja echt waar) zelf alle sauzen gaan maken voor pasta en dergelijke. Dit omdat ik dan niet 50 verschillende pakjes in huis hoefde te hebben.
    Voor die kleine boef kook ik wel apart. Puur omdat wij geen Hollandse pot eters zijn en kleine mensjes in het begin gaan pasta bolognese blieven. Die van mij iig niet. Die lazer spaghetti noodles bami Etc zo op de grond. Vind ie gek ;)
    Dus stoom pannetje op en hup (vanavond bijvoorbeeld) tuinbonen uit de vriezer, asperges uit de vriezer, zoete aardappel, gebakken courgette en gestoomde vis.
    Zit ie heerlijk te smikkelen!
    Voor hem let ik heel erg op zoveel mogelijk onbewerkte dingen. Dus geen smeerworst smeerkaas en kant en klare ellende. Hij krijgt zelfgemaakte houmous, pure perenstroop (voor het ijzer), roomboter, of fruit op brood. Ohja en pure pinda pasta van de kleine keuken.
    niks bewerkt niks geen toevoegingen. Zo puur mogelijk.
    En dat we dan zelf een patatje eten weet hij nog niet ;)
    Ohja en ik hou van cola. En snoepjes. Dus ja....dat word misschien nog lastig maar nu niet!

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Als je echt rapley volgt eet je inderdaad zelf ook gezond zonder zakjes en pakjes.

Zelf doe ik dat ook niet altijd. Meestal haal ik wat groente en vlees uit de pan voordat ik het zakje of pakje toevoeg. Ik neem mezelf steeds wel voor om het allemaal zelf te maken, maar vind het zo lastig om die stap te zetten. Maar het wordt steeds meer nodig, want zoon begint niet meer altijd te accepteren dat er op zijn bord wat anders ligt.

In de meeste gevallen heb je altijd wel wat om te geven. Het belangrijkste voor mij van rapley is dat je kind zelf eet en zelf de regie heeft over hoeveel hij eet. Ook bouw je zelf niet de melkvoedingen af, maar laat je dat ook bij je kindje.

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar het slaagt toch op niks om te zeggen dat je kind alleen zal eten wat goed voor hem is? Mijn dochter had kma, maar wou Dolgraag yoghurt hebben... Ik ben helemaal voorstander van het idee van stukjes als ze er klaar voor zijn, maar dat op zes maand alles gezond is voor een baby, begrijp ik toch niet.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Tja ik heb het ook niet bedacht, moet je Rapley zelf zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe ze denkt over het aanbieden van melkproducten bij kma, dus daar durf ik niks over te zeggen.

En zelf vond ik 6 maand ook te jong om alles al aan te bieden, daarom heb ik het rustig opgebouwd. Zo vond ik het zelf belangrijk dat hij eerst leerde om groente en fruit te eten voordat ik hem pasta, rijst en vlees ging aanbieden. Maar dat was m'n eigen gevoel en niet gebaseerd op enige theorie. En nog steeds volg ik mijn gevoel in wat ik wel en niet aanbiedt. Zo zal ik een stuk brood wel aanbieden, maar een koekje met dezelfde hoeveelheid zout en suiker niet. Omdat ik koekjes dan iets extras vind en brood bij een maaltijd vind horen.

Ik vind het dan ook veel belangrijker je eigen kindje en je gevoel te volgen in plaats van je strak vast te houden aan een theorie. Je kunt die theorie wel als richtlijn houden en hem zo aanpassen dat het bij jouw situatie past.

12. Rebelleflower

Sep 26, 2015
    1,256
    2
    38
    Female
    Wij zijn ook geen Hollandse pot eters.. 1-2x per week aardappeltje met groenten en vlees is echt veel voor ons. Probeer het nu standaard elke week minimaal 1x te maken.
    Ik zal eerlijk zeggen dat ik mezelf geen zelf gemaakte sausjes zie staan maken. Maar voor de kleine meid wil ik best een pannetje apart op het fornuis zetten, zodat ze niet teveel zout binnen krijgt!
    Maar ik zag mezelf ook niet in de keuken staan om hapjes vooraf te staan maken en in te vriezen in ijsblokjes... 3x raden wat ik nu elke zondag sta te doen :p hahaha!
    En vind het nog leuk ook!
    Heb ook wat diepvries groenten gekocht om apart te koken en meteen met ons te serveren, pompoen stukjes en doperwten met worteltjes bijvoorbeeld. Sperziebonen en broccoli heb ik vooraf gemaakt (verse, niet vooraf ingevroren) en dan in bakjes of ijsblokjes verdeeld.
    Maar omdat ze nu steeds meer mag eten en ik het leuk en handig vind als ze met de pot mee kan eten zit ik mij toch steeds meer te verdiepen in recepten voor het hele gezin. Of iets wat ik makkelijk kan maken wat ik dan kan splitsen, zoals de roerbak groenten.
    We hadden kip met roerbakgroenten en risotto. Kip had ik voor ons gekruid maar kan voor de kleine meid een pannetje naturel maken met gewone rijst of rissotto zonder gezoute boulion.
    Nu heeft ze best gevoelige darmen (zoals jullie kunnen lezen in eerdere topics van mij) en durf ik niet zoveel dingen.. het gaat nu eindelijk de goede kant op met d'r ontlasting maar zodra ik iets toevoeg van rijst of aardappel is het de volgende dag ellende (flink persen voor een kleine harde keutel..)

Ik wil dus de rapley een beetje als richtlijn gebruiken maar wel nog pureren, ik pureer nooit zo fijn als in potjes.
    En dan af en toe een stukje los in het handje.

13. Rebelleflower

Sep 26, 2015
    1,256
    2
    38
    Female
    Dit is dus precies wat ik ook bedoel! We typte denk ik tegelijk ons bericht haha!

14. JuullesD

In het boek van rapley staat dat je kind kiest wat het nodig heeft op dat moment uit het gezonde aanbod van de ouders.
    Dus als je vlees groente en aardappels geeft kan het dat als ze een groeispurt maken ze ineens heel veel vlees willen eten. Etc.
    Maar het is dus niet als ik pizza koek snoep en gezonde prak neerzet dat ze voor gezonde prak zullen kiezen.
    Het gaat er echt om dat jij gezonde keuzes maakt en ze daaruit zelf laat kiezen!
    Bij finn merk ik dat echt. De ene keer gaan er veel aardappelen/zetmelen in, de andere keer laat hij ze volledig liggen.
    ik vind het zelf een leuke relaxte manier van eten geven want hij eet gewoon mee aan tafel.
    Ik ben trouwens enkel begonnen met courgette en broccoli. Na een week brood en dergelijke dus wij gingen vrij vlot. Maar dat is echt doordat hij gelijk alles eet. En dat doen weinig kindjes.
    Das de harde realiteit van rapley, want de meeste kindjes gaan kokhalzen en kijken lang de kat uit de boom. En dan moet je jezelf echt blijven inbrengen dat fv hoofdvoeding tot een jaar bla bla bla en dat ze het zelf mogen bepalen🤗

15. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,127
    405
    83
    Ik volg wel het schema van Kleintjes maar ook gewoon met mijn eigen gezond verstand. De oudste had erg lang last van krampjes, reageerde niet goed op koemelk dus bij hem wel voorzichtig geweest. De jongste is nu 7,5 maand en heeft nergens last van. Duurde 2 weken voor hij het eten goed doorhad maar nu stopt hij alles in zijn mond en eet met smaak. Maar ik geef dus alleen nog maar groente/fruit, aardappel en brood/rijstewafel. Met 8 maanden ga ik wat verder uitbreiden enz.
    Zelf saus maken leek me ook heel ingewikkeld maar he kunt het heel makkelijk maken. Je koopt gewoon een pakje gezeefde tomaten of tomatenblokjes. Wat groente bakken in de pan, gezeefde tomaten meewarmen en je saus is klaar:) vlees en kruiden kun je natuurlijk altijd toevoegen voor jezelf.

Share This Page