Wij zijn inmiddels bezig met ICSI 4 en lopen in Düsseldorf. In Nederland hebben we de vorige 3 pogingen IVF/ICSI gedaan en heb ik bij de puncties alleen vooraf twee zetpillen (paracetamol en diclofenac) gehad en een plaatselijke verdoving. Voor mij was dit prima te doen, mede doordat mijn eierstokken er goed voor liggen en ik (vanwege een lage AMH waarde) maar weinig follikels heb die aangeprikt moeten worden (5 à 6 per keer). In Düsseldorf doen ze de punctie standaard onder narcose. Aangezien ik aangegeven had weinig last te hebben van de punctie mag ik zelf kiezen of ik een narcose wil of liever een roesje. Ik merk dat ik dit een lastige keuze vindt. Wie heeft er ervaring met een roesje of narcose bij de punctie?
De narcose bij de punctie in DD is echt een feestje. Maar goed, ik vond m'n eerste punctie (zonder narcose, of überhaupt een verdoving of pijnstilling) dan ook echt een ware hel en behoorlijk traumatisch.. Het is trouwens geen echte zware narcose die ze je daar geven hoor. Je bent niet zo lang weg, je wordt alleen ineens wakker op een andere kamer (waar je zelf naartoe loopt, maar daar weet ik dus écht niks meer van). Zijn er redenen waarom je liever niet onder narcose zou willen of is het gewoon omdat je denkt dat het niet echt nodig is?
Ik heb in NL 1 punctie gehad zonder pijnstilling. ..een hel was dat. De punctie erna onder narcose. ..heerlijk. ik wil nooit anders meer.
De punctie onder narcose in DD is heel fijn hoor, het is maar héél kort, ik was er zeker niet misselijk van ofzo. En de arts kan zich beter concentreren op het aanprikken van de follikels.
Ik heb ervaring met een roesje, en ik vond dat heel fijn. Als jij een punctie zonder iets goed doorstond dan lijkt me dat je aan een roesje wel voldoende hebt.
ik ben elke keer een beetje beroerd van een narcose. een roesje is veel lichter en als je niet teveel pijn hebt van de punctie zou ik dat dus eerder doen.
Van de DD narcose ben je niet beroerd. Het duurt nog geen 10 minuten. Heerlijk is het, je hoeft het allemaal niet te zien en de arts kan optimaal zijn werk doen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik narcose of een roesje krijg. Ik krijg iets in een infuus ingespoten. En het wordt op de ok gedaan. Daarna naar de recovery en daarna naar de dagbehandeling. Dit bij beide ivf pogingen. Nooit geen last gehad van de narcose (of roesje) ook niet bij de kijkoperatie. Die dag en soms de dag erna wat paracatemol voor de pijn en verder niks. En voor de ok een diclofenac zetpil. Ik heb het wel vaak enorm koud, maar dat weten ze inmiddels en staat ook in dossier genoteerd. Plus soms een lage bloeddruk door de hormonen, dus dat staat ook genoteerd.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. @ shaddixxx: ik heb nog nooit een narcose gehad en vraag me inderdaad vooral af of dit niet te zwaar is aangezien ik er de vorige keren ook geen last van had.
Ik loop ook in Dusseldorf en narcose daar is echt super fijn! Het is echt geen zware narcose het is maar heel even en je loopt daarna "zelf" onder begeleiding naar je uitslaapbedje, zelf weer ik daar niets meer van. Nooit ergens last van gehad.
Ik heb eerst een punctie met alleen PCM gehad en dat was rampzalig. Dus daarna eentje met een morfine achtige pijnstiller gehad, maar dat was net zo rampzalig. Dus d'r volgende keer zal ik narcose kiezen. Maar mijn eierstokken liggen achter m'n baarmoeder en vlies eromheen is heel dik waardoor ze niet door kunnen prikken maar steeds opnieuw moeten aanprikken als je snapt wat ik bedoel. In jou geval zou ik ook voor een roesje gaan ipv narcose. Narcose is tenslotte niet echt heel goed voor je lijf dus als t niet nodig is zou ik t niet doen.
Mijn punctie ondergaan zonder narcose en roesje. Het was geen pretje maar het ging prima. Nu moet ik wel zeggen dat ik een behoorlijk hoge pijngrens heb.
Ik zou zo licht mogelijk kiezen. Dus als je het op een roesje redt, dan heb je de narcose niet nodig.
Ik ben het eens dat je niet te snel voor narcose moet kiezen. Ik loop in Voorburg, bij de Reinier de Graaf, vestiging Diaconessenhuis. Daar doen ze standaard een roesje. Je krijgt een kleine dosis morfine in een infuus in je arm gespoten terwijl je gewoon in de stoel ligt met je benen in de beugels. Je blijft bij kennis, maar voelt je dronken en rozig. Je kunt nog praten maar alles klinkt ver weg. Ze deden een shot morfine voor de ene eierstok en een tweede shotje voor de eierstok andere kant. Dat deden ze omdat de morfine erg snel uitwerkt. Voordeel is dat je dus ook weer sneller de oude bent. Ik moest bijkomen in de uitslaapkamer ernaast (overgestapt op een bed waarmee ze me die kamer in rolden), maar dat was maar een kwartier ofzo nodig. Kon daarna zelfstandig lopen, maar mocht niet autorijden naar huis. Mocht geen apparaten bedienen. Dus kon s'avonds ook beslist niet koken 😜 Ik heb verkleving aan 1 kant. Daardoor deed het bij ivf1 nog behoorlijk pijn toen ze aan die kant ging prikken. Dit hebben we besproken bij ivf2. Ik kreeg toen een hogere dosis morfine aan die kant. Ik voelde me hetzelfde, maar ik had beduidend minder pijn. Ik vond dit prrrrrima. Wat overblijft met dit roesje is het gevoel van een stomp in je buik per aanprikmoment. Dat is hoe ik het zou omschrijven. Het is niet leuk, maar ik heb persoonlijk echt geen narcose nodig. Over 2/3 weken starten we met ivf3 en dan wil ik het weer zo. Veel succes en geluk! 🌹🍀
De narcose in DD betreft een lichte narcose, dus zonder spierverslappers. Het is maar heel kort dat je in slaap bent. Er wordt alleen Propofol toegediend. De arts kan daardoor rustig en secuur werken en jij krijgt er helemaal niets van mee. Bij mij was het echt erg welkom de narcose. Mijn baarmoeder ligt naar achteren gekanteld zodat die moet worden vastgepakt met een instrument, verder ligt één eierstok ver naar achteren en boven en heeft mijn baarmoedermond een erg smalle opening zodat ik ook de terugplaatsingen onder narcose heb gedaan. Twee uurtjes na de narcose kon ik alweer naar huis alle keren. Verder nergens last van gehad. Veel drinken en rustig beginnen met eten. Dat is het enige. En wat rustig aandoen dezelfde dag. Ik heb vele operaties gehad met volledige narcose. Dat is echt compleet anders en niet te vergelijken.
Ik zou het ook zeker niet onder narcose doen als je het gevoel hebt dat je het niet nodig hebt. Zelf waren mijn puncties echt hels en wil Gent de volgende keer een uitzondering maken en mij toch onder narcose te brengen. Maar omdat ik liever niet onder narcose ga twijfel ik alsnog of ik niet gewoon nog een keer flink door moet bijten. Ik zou het dus in jou geval niet doen!