Roken bij (schoon)ouders?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jomy, 20 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Non18983

Non18983 Bekend lid

9 apr 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    Dit is eigenlijk precies het verhaal waar ik ook mee zit.
    Mijn eigen moeder rookt helemaal niet meer waar ik bij ben omdat ze het niet verantwoord vind. Mijn vader (gescheiden ouders) rookt wel maar houdt nog een beetje rekening met dat hij niet naast me komt zitten als hij rookt.

Mijn schoon ouders en schoonzus en haar vriend roken echter als ketters. Dus als ik daar zit gaat er om de 5 minuten wel een sigaret aan en aan het eind van de avond staat het huis blauw en heb ik pijn aan mijn ogen van de rook.

We hebben wel eens gevraagd of ze daar op wilden letten en ze gaven aan dat te willen doen maar naar mate de avond vordert verslapt dat voornemen standaard. Dit is allemaal in hun eigen huis. Ik vind het een heel moeilijk onderwerp om over te hebben, wel weet ik dat ik mijn kindje straks absoluut niet in die rook wil hebben.

Het blijft lastig... En even een half uurtje gaan is niet echt handig gezien we mijn schoonouders al niet heel veel zien en ze niet in de buurt wonen. Ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden.

2. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik heb altijd heel erg de houding genomen van, gaan mensen roken? prima ik ben weg uit die ruimte, ...
    Ik vind echtd at ze me dan vergiftigen, ik ga het ze niet verbieden, maar vaak is er heus wel iemand die zegt, jongens ze is wzwnager, even in de keuken roken ofzo..

ik vind het ehct aso als mensen stug door roken, ookal is het hun eigen huis, jeetje wat maakt het uit om je ff aan te passen

3. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij schoonouder wordt in huis gerookt. Overigens niet door schoonouders zelf.
    Ben er zelf geen fan van, want die lucht in je kleding....
    Maar goed, voor die paar keer per jaar ga ik mij er niet druk om maken. Hun huis, hun ding.
    Mijn huis, mijn ding.

Kijk, toen we bezoek hadden van een verstokte roker, die het asociaal vond, dat ie naar buiten moest om te gaan roken....:( ben ik wel een beetje geïrriteerd geraakt.
    Ik vind hem niet asociaal omdat hij wil roken, maar mij wel asociaal vinden, dat ik het niet in mijn eigen huis wil laten plaatsvinden....:x

4. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    als je stug gaat doorroken en dus geen respect wilt opbrengen voor iemand die een ongeboren kind draagt, vind ik dat echt asociaal...eigen huis of niet. Pf mensen en trots echt zielig, alsof het allemaal om hun draait

5. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

ik vind dat totaal niet zielig en ik vind dat het niks met respect te maken heeft, het is toch MIJN huis of betaal jij de rekeningen?????

6. Hopefultimes

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat zou je omgekeerd natuurlijk ook van iedereen kunnen zeggen, die hier zo fel op reageerd. (niet dat dit mijn mening is overigens... maar het zou zomaar kunnen...)

Waarom is het niet mogelijk om mensen en hun gewoonten gewoon te accepteren, zonder hier meteen een waarde (ver)oordeel aan te hangen?:(

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Ga jij dan serieus zitten roken als er een zwangere vrouw bij je in de kamer zit?

8. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

Ik rook niet meer dus euhmmmmmm nee.... maar ik zal ook niet ergens niet na toe gaan of bezoek gaan als er gerookt wordt. Als ik overal rekening mee moet houden dan kan ik net zo goed in een plastic bubbel gaan leven, of denk je dat de lucht die je buiten inademt zo lekker zuiver is??

9. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    :D die bubbel :D

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik vind overigens ook dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze niet in hun eigen huis roken.
    Maar ik vind ook dat dat niet zou moeten hoeven. Roken met een zwangere in je buurt.. dat DOE je toch niet? :(

11. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou niet in de rook van anderen gaan zitten. Vind 1 iemand al bezwaarlijk, laat staan een hele 'club'. Vind het best onnadenkend van je schoonfamilie dat ze gewoon bij je zitten te roken.
    Misschien moet je met vriendlief afspreken dat jullie voorlopig even niet meer langsgaan? Of nodig ze bij jullie thuis uit, in je eigen huis maak je toch wel uit.

En als je het bespreekbaar wil maken. Laat vriendlief bij zn ouders een peuk opsteken en naar buiten lopen. Als iedereen gaat vragen waarom ie buiten gaat staan roken kan hij uitleggen dat jullie afgesproken hebben dat hij niet meer in je bijzijn rookt omdat je zwanger bent en dat dat slecht is voor de baby. Op die manier snappen ze het misschien en valt hij niemand aan.

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.038
    3.862
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zonder de discussie gelezen te hebben, wat een uitstekend idee :D.

Mijn schoonmoeder is zwaar astmatisch (COPD) en kan soms inderdaad een astma aanval krijgen omdat ze last heeft van de rook op straat.

13. Hopefultimes

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Na een jaar op de longafdeling te hebben gewerkt....
    Dan moeten we ook de bloemen van straat halen, de uitlaatgassen, huismijt, dieren etc....
    Want dat kan ook allemaal een aanval van COPD veroorzaken....

Nee, ik ben geen voorstander van roken, maar er zijn tig zaken die slecht zijn, zowel voor onze gezondheid als voor lieve mama aarde en hoewel ik bewust probeer te leven, durf ik toch niet te zeggen, dat ik me niet eens bezondig.

14. Non18983

Non18983 Bekend lid

9 apr 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    Ik ben zelf ook zware roker geweest, maar wel een sociale roker als er een zwangere of een baby of iemand die er last van had in de buurt was rookte ik of niet of buiten.

Het is ook een beetje wat je belangrijker vind denk ik, je peukie of je sociale relaties.

15. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Mee eens!

Ik ga het ze ook niet verbieden om in hun eigen huis te roken...als zij ervoor kiezen te roken, ga ik gewoon naar huis. Simpel. Daar zit ik echt niet mee.

16. sunshineS1976

Waarom dat niet mogelijk is? Omdat je met roken andere mensen schade toe brengt! En nee ik accepteer het niet om in de verstikkende rooklucht van een ander te zitten.

Neem aan dat je "je buurman" met een alcoholverslaving die elke dag "gewoon" (voor hem) achter het stuur kruipt en in jouw buurt rondrijdt waar jouw kinderen spelen, ook niet accepteert?

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.283
    2.233
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mee eens! Wel eens achter iemand gefietst die een peuk aan het roken was? Man, dat is voor mij ook naar adem snakken. Plus, die sigaretten zie je OVERAL liggen. Verdorie 2x vervuiling!

18. sunshineS1976

Wat een fantastisch idee! Ik ben VOOR! ;) Dat zou een fantastisch idee zijn, maar dan moeten ze bijv ook de uitlaatgassen aan gaan pakken. Maar ook daar komt verbetering in omdat bepaalde vervuilende auto's al geen grote steden meer in mogen en de electrische auto in opmars is.

Overigens in het buitenland (Florida en Singapore) zijn er veel plekken waar er inderdaad niet gerookt mag worden op straat, maar alleen bij aangegeven rookzones/rookpalen. Fantastisch!
    Wat mij betreft mag dat hier ook landelijk worden ingevoerd!

19. Bri

Bri Niet meer actief

New York: nergens in de openbare ruimte mag nog gerookt worden. Dus ook niet buiten.
    Sinds dat verbod er is, is het aantal rokers gigantisch gedaald (nu nog maar 5% van de bevolking), dus het helpt ook nog om mensen te laten stoppen met die slechte gewoonte.

Zo lekker is het ook niet, buiten roken. Als ik ergens naar binnen wil waar de stoep volstaat met rokers, neem ik eerst een diepe teug adem, ga gauw naar binnen terwijl ik heel langzaam uitadem en eenmaal binnen kan ik weer een nieuwe hap adem nemen. Als het regent en ik wacht op de tram, kan ik (desnoods met mijn kinderen) lekker een paar meter verderop in de regen staan omdat er altijd wel een roker is die het tramhokje claimt. Is er ook maar iemand die het normaal vindt dat we elkaar dat aandoen?
    Zo veel last heb ik echt niet van uitlaatgassen en bloemen - en dat terwijl ik zware hooikoorts heb.

20. tuc

tuc Niet meer actief

krullie, dus jij gaat pas op bezoek bij je moeder als ze echt helemaal stopt met roken??? Voor een anti-roker als ik gaat dat zelfs te ver.
    Mijn ouders roken allebei, roken buiten als onze oudste of ik daar nu ben. Verder wassen ze steeds hun handen voor ze straks met de baby gaan knuffelen. Ik vind dat prima en de rooklucht gaat nooit helemaal uit huis, maar een klein beetje respect voor anderen is ook niet weg hoor. Vind dit voor de aanstaande oma nogal zielig.

Deel Deze Pagina