Ik vind het niet zo'n probleem als ik af en toe ergens ben waar gerookt wordt. Zolang het niet in mijn huis is en niet in het bijzijn van mijn kinderen. Maar als jij het niet prettig vindt moet je het zeggen en dan is het aan hen wat ze er mee doen. Als ze het niet doen kun je wegblijven, dan weten ze waarom. Gaat misschien een beetje ver, maar ik zou een paar uurtjes niet roken of buiten roken wel over hebben voor mijn (schoon)dochter en kleinkind. En ja, ik heb zelf ook gerookt, dus weet hoe vervelend de verslaving is!
Haha mijn topic is een leuke discussie geworden zie ik Mijn schoonfamilie rookt inmiddels onder de afzuigkap, maar straks als de kleine er is wil ik dat er helemaal buiten gerookt wordt en anders gaan we er niet heen. Maarja, voor nu vind ik t wel even goed en daar gaan we het later wel weer over hebben. Maar dan komt weer een volgende discussie: ze willen graag op gaan passen wat ik eigenlijk niet wil (door meerdere redenen hoor) maar om bij het roken te blijven: ik heb een onderzoek gelezen over roken dat als er bv de dag dat het kindje er dan komt niet gerookt wordt in huis maar de rest vd week wel dat er dan alsnog schadelijke stoffen in huis 'zweven' en op de grond liggen... Hoe denken jullie hier over?
Precies wat jij hier schrijft heb ik ook. Ik haat het als er gerookt wordt terwijl mijn ventje erbij is. Zelf ben ik een ex roker (ben nu iets meer dan 2 jaar gestopt) en ben echt (sinds de geboorte van mijn zoontje) de grootste anti roker geworden. Mijn schoonmoeder rookt ook terwijl mijn ventje in de woonkamer is :x. Ik heb het al een paar keer tegen mijn vriend gezegd dat ik dat niet wil hebben. Hij heeft dat gezegd tegen zijn moeder en nu houd ze er rekening mee (zegt ze)
Dat vind ik dan zelf weer niet zo'n punt, ik weet dat mijn ouders nooit roken waar de kinderen bij zijn, mijn moeder zette ook altijd zo'n geurding neer, helpt natuurlijk niet tegen de echte rooklucht maar ik vind het fijn dat er op zo'n manier meegedacht wordt. Ik denk dat er nog wel veel dingen slecht zijn voor een kind, ook als je op straat in de buitenlucht loopt
Nu ik zwanger ben vind ik het soms wel vervelend als er om me heen gerookt wordt, maar ik zeg er niks van. Vooral omdat ik zelf heel veel gerookt hebt vroeger en ik niet hypocriet wil doen... Maar ja, het blijft lastig. Vooral wanneer er veel mensen in één ruimte aan het roken zijn. Of de sigaar van mijn schoonvader brandt (goooooor). En laatst op een feestje ging het neefje van mijn man recht naast me op de bank zitten om even lekker bij te kletsen en stak daar direct een sigaret bij aan, zodat ik echt goed in de walm zat. Dan maak ik mij wel zorgen over wat ik precies binnen krijg en doorgeef aan mijn ongeboren kind Ik denk niet dat het kwade wil is ofzo. Voor een aantal leden van mijn schoonfamilie is roken gewoon heilig. Daar dien je echt niks van te zeggen, net als van overmatig alcoholgebruik. Maar als de baby er dadelijk is (nog maar een maand!!) dan wil ik echt niet hebben dat er gerookt wordt waar hij bij is. Als er dan iemand veel gedronken heeft mag hij/zij de baby ook niet vasthouden. Dat wordt nog een stevige discussie, ben ik bang... Misschien betekent het wel dat mijn schoonfamilie de kleine alleen maar bij ons thuis kan zien en dat we niet meer langskomen. Ik zou dat heel erg vinden, maar het ligt er dus aan of ze zich een beetje willen aanpassen. Ik kan ze nergens toe dwingen, het is hun huis, dus ik zal me moeten aanpassen door weg te blijven.
Hier hetzelfde: mijn schoonouders roken en drinken thuis veel, en ze hebben iets andere ideen over een schoon huis, dus ik zal mn kind daar niet snel naartoe brengen om op te passen. Natuurlijk mogen ze best een keer oppassen, het is ook hun kleinkind, maar dan in ons huis. Waar niet gerookt wordt en waar ze best wat mogen drinken, maar geen flessen. Misschien wat overdreven, maar ik heb er gewoon geen fijn gevoel bij.
Wat een moeilijk onderwerp! Zelf ben ik een ex-roker... Mijn moeder was 1,5 jaar geleden een echte wandelende schoorsteen. En mijn moeder heeft gewoon doorgerookt tijdens haar zwangerschappen van mij en mijn zus en broer. Ook erna lekker vrolijk doorgerookt, zo erg dat onze klasgenootjes onze jassen vonden stinken naar rook.... Nu is mijn moeder die gene die mij aanspreekt als ik 1 keer in de week een vriendin bij mij op de vloer heb die van mij binnen mag roken. Zij vind dat die vriendin buiten moet gaan staan.... Ikzelf heb er echt geen moeite mee als er rokers in mijn omgeving zijn, dat zijn er zowiezo toch niet veel. en kom er hooguit 1 keer in de week mee in contact. Ik ben zelf kerngezond, en geboren als 9 ponder terwijl mijn moeder zoals ik al eerder zei een fanatieke rookster was ( tot wel twee pakjes per dag!). Maar dat is mijn keuze.... en ik denk dat ik mijn kindje zowiezo niet voor alles kan behoeden en die ene keer "meeroken" (wat al niet veel voorkomt) is in mijn optiek niet zo slecht, er zijn vele slechtere dingen in het leven denk ik. Maar als je er zelf een slecht gevoel bij hebt, vind ik dat je wel recht hebt als zwangere vrouw hier iets van te zeggen.
Hier een rookster die altijd buiten staat Tijdens de zwangerschap helemaal gestopt, ik zou ook nooit in de buurt van een zwangere vrouw (laat staan een baby) roken. Ik zou het toch bespreekbaar maken als je het vervelend vindt...