Roken en andere ongezonde dingen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Maybe01, 13 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Slaap lekker, ik ga nu ook

2. dafne

dafne Actief lid

25 dec 2010
    248
    0
    0
    NULL
    NULL

Als ze er bij ons naar vragen geven we gewoon toe dat het niet op 1,2,3 lukt.
    en als mensen dan grof doen van " slechte schutter" of " moet ik het komen voor doen" worden wij ook grof en zeggen we iets in de trant van " we zijn mensen, toch logisch dat we niet kweken als de konijnen"
    En feitelijk hoe meer je erover praat, hoe meer je te weten komt van mensen waar het moeilijker ging.
    Als ik rondkijk in onze vriendenkring is het 50/50:
    50% was zeer snel zwanger
    50% deed er langer over of had wat hulp nodig.

3. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Zeggen mensen dat echt???? Wow van mij konden ze dan een klap krijgen en hoefde ik ze niet meer te zien.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier ook een rookster :)
    Wilde ook gaan minderen, maar had dinsdag een test gedaan en die was negatief, dus mn motivatie is gelijk weg, hoe zwak! Mn NOD is waarschijnlijk pas morgen....
    Maargoed...Als ik zwanger mag worden, stop ik wel direct met roken hoor! Goeie motivatie dan ook :)
    Ik hoorde van een collega dat de verloskundige had gezegd dat het de eerste 4 weken van je zwangerschap niet schadelijk is voor het kindje, alcohol ook niet...Dus wel gelijk stoppen als mn test positief is, op een afscheids sigaretje na dan ;)

5. Mistamar

Mistamar Lid

21 dec 2010
    32
    0
    6
    Moeder, echtgenote en bakker... :-)
    Zuid-Holland
    Hoi allemaal!

Ik ben in augustus gestopt met de pil, maar nog steeds niet zwanger. Nu weet iedere rokende vrouw dat roken de vruchtbaarheid schaadt... Maar het is zo verrot moeilijk om te stoppen!
    Ik ben nu ruim anderhalve week gestopt met roken, terwijl ik een pakje per dag rookte. Mijn vraag is nu:

Vanaf wanneer is je vruchtbaarheid weer op orde, alsof je dus nooit gerookt hebt? Ik heb op internet lopen zoeken, maar ik kan er niks over vinden.

Iemand een idee?

Succes allemaal!

6. Bounce

Bounce Lid

30 dec 2010
    89
    0
    0
    Antwerpen
    Hier ook een rookster :(

Ik heb het boek van Allen Carr in huis gehaald om te stoppen met roken. Vroeger geloofde ik niet dat dit een manier kon zijn om te stoppen maar voor mijn zus heeft het geholpen en dat zonder afkickverschijnselen, ze was niet chagrijnig en zelfs geen gram bijgekomen. Dus valt te proberen toch :)

Alleen, en dit klinkt belachelijk, ik heb het gevoel dat ik me 'mentaal moet voorbereiden' om te stoppen. Ergens zit de angst erin dat het me toch niet zal lukken. Natuurlijk is het voor een goed doel en ik weet heel goed dat stoppen met roken onze kansen verhoogt, toch ligt het boek nu op de kast en ik ben er niet in durven beginnen lezen.

Verder geen slechte gewoontes :) ik drink geen alcohol, probeer dagelijks toch voldoende beweging te krijgen, desnoods door de hometrainer voor de televisie te zetten, en ik probeer gezond te eten.

7. Redhead

Redhead Fanatiek lid

28 dec 2010
    2.652
    0
    36
    Omgeving Haarlem
    Hier een ex-roker. Vanaf 31 oktober gestopt en het viel reuze mee dit keer. De vorige keer was het een stuk moeilijker... Toen had ik ook niet de juiste motivatie en nu ik zwanger wil worden wel. Ook vriendlief is na zo'n 15 jaar roken gestopt.

Ik zal nooit zeuren op de mensen die het niet lukt, want ik weet hoe moeilijk het is. Maar denken jullie wel aan het kindje in je straks?

8. 31122005

31122005 Niet meer actief

Hier ook een rookster, zit er al een maand aan te denken dat ik maar eens moet stoppen met roken maar het is er noch niet van gekomen. Ik heb 1 dag 10 sigaretten gerookt ipv een pakje maar daarna gewoon weer een pakje per dag gaan roken.

hoe stop je?! ;)ja gewoon niet roken maar hoe houden jullie dat vol.

9. Bounce

Bounce Lid

30 dec 2010
    89
    0
    0
    Antwerpen
    Ik denk er enorm hard aan, lijkt alsof ik mij schuldig voel nog voor er sprake van is. Wat volgens mij een goed ding is, dat moet toch helpen om definitief te stoppen want ik zou na de zwangerschap niet opnieuw willen beginnen!

Alvast gefeliciteerd met het stoppen :) ik hoop dat ik snel hetzelfde kan zeggen!

10. Redhead

Redhead Fanatiek lid

28 dec 2010
    2.652
    0
    36
    Omgeving Haarlem
    Tsja, hoe stop je? Inderdaad gewoon niet meer doen, maar de maanden ervoor waren belangrijker. Ik was het steeds meer zat en wilde zelf niet meer. Nu sprak ik dat steeds vaker uit en heb ik uiteindelijk tegen mezelf gezegd dat ik over een maand zou stoppen en daar een datum voor vast gezet. Zo had ik tijd om eraan te wennen en dat had ik nodig. Nu begrijp ik dat dit niet voor iedereen zo werkt hoor. Ik wilde graag stoppen voordat ik zwanger zou raken, omdat ik bang ben/was dat het me niet gelukt was te stoppen als het al zover zou zijn.

11. 31122005

31122005 Niet meer actief

Ja klopt,dat heb ik dus ook heb 26 januari gekozen als stopdatum eens even kijken of dat gaat lukken.;)
    Ook omdat ik gehoord had dat als je direct stopt dat er dan bacterien vrijkomen en dat dat juist zo slecht is voor je ongeboren kindje,weet niet in hoeverre het waar is maar zoiezo is het beter om voor je zwangerschao te stoppen. ;)

Succes in iedergeval!

12. Bounce

Bounce Lid

30 dec 2010
    89
    0
    0
    Antwerpen
    Hier heb ik ook eens van gehoord, kga ook maar eens een datum prikken denk ik. Nog een extraatje naast het boek dan :)

13. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL

Sorry vind ik niet gepast.

Roken is slecht dat weet iedereen, maar roken veroorzaakt geen bloedingen.!
    Ik heb ook enkele sigaretjes gerookt en kreeg Hellp, iemand durfde het op het roken te steken, ik heb haar haast opgegeten.
    Ik mezelf zwaar kut en schuldig gevoeld, dus raad iedereen te stoppen, maar gelukkig heeft mijn gynaecoloog op mn hart gedrukt dat het niet door die paar sigaretjes komt.

14. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik ook beetje irritant vind uitspraken van: aahhh heb jij gerookt wat slecht, wat dom, ik zou dat nooit doen!
    bla bla kots kots, want wel van hun 15e tot aan 25ste roken en zuipen, sorry maar dat is ook niet goed voor je lichaam, eitjes en sperma!

Iedereen moet gewoon stoppen met roken, en teveel drinken, overgewicht, meer sporten en gezond eten.
    Maar als het zo makkelijk zou zijn, dan deden veel mensen het niet.

Ik zal wel bij de aso moeders horen die hier genoemd horen.
    Heb enkele sigaretjes op, wijntje gedronken toen ik een ei-sprong had gehad.
    tijdens zwangerschap gewoon keer rosbief op, brie toen ik er zin in had, en zalm ook!
    heb liters thee gedronken, want wist ik veel.

Op ALLES maar letten lijkt mij niet gezond, wees gewoon verstandig, en doe waar je je goed bij voelt.
    Slaap als je moe bent, en eet af en toe gewoon wat je lekker vind.

Collega laast ook, NEE NEE ik drink geen koffie meer, maar vervolgens met 34 weken zwangerschap zakken van 25 kilo tillen en het huis verven, dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Ik heb hellp gehad, gewoon pech vette pech wat iedereen kan overkomen helaas.

15. Redhead

Redhead Fanatiek lid

28 dec 2010
    2.652
    0
    36
    Omgeving Haarlem
    Wat roken en drinken betreft, weet ik dat het slecht is. Af en toe een wijntje moet kunnen vind ik... Nu drink ik ook gewoon als ik daar zin in heb, er is immers nog niets aan de hand. Als ik zwanger ben niet meer, maar misschien wel eens één.

Wat eten en drinken (geen alcohol dan) denk ik dat er ook flink overdreven wordt. Ik neem me ook voor te doen waar ik me goed bij voel!

16. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Ik denk dat het inmiddels voor iedereen wel bekend is dat roken slecht is tijdens de zwangerschap.
    Voor iedereen die zich afvraagt hoe het zit met alcohol:
    Op Alcohol - Medic Info is o.a. het volgende te lezen;

Inleiding
    Als zwangere vrouw word je overstelpt met adviezen. Steeds komen er nieuwe richtlijnen van wat wel en niet mag. Zo is er begin 2005 het advies gekomen van de gezondheidsraad (De Gezondheidsraad is een onafhankelijk adviesorgaan dat als taak heeft ministers en parlement te adviseren op het gebied van de volksgezondheid) om alcohol volledig af te raden tijdens de zwangerschap en zelfs al in de periode dat je probeert zwanger te worden. Natuurlijk riep dit advies veel vragen op en de kreten van: “ach, ik heb mijn hele zwangerschap zo nu en dan wat gedronken en gezonde kinderen gekregen” waren niet van de lucht. Natuurlijk is het zo dat je ondanks een glaasje zo nu en dan nog steeds de grootste kans hebt op een gezond kind, maar door allerlei nieuwe onderzoeken is inmiddels duidelijk dat ook zo nu en dan een glaasje schade kan toebrengen aan je ongeboren kind. Daar we aannemen dat iedere (toekomstige) ouder, alles wil doen wat in zijn/haar macht ligt om een gezond kind te krijgen, willen we je met klem adviseren om ook dat ene wijntje zo nu en dan te laten staan. Hieronder vind je de samenvatting van de gezondheidsraad en de mogelijke gevolgen van alcohol in de periode dat je zwanger wilt worden, zwanger bent of borstvoeding geeft.

Alcohol als je zwanger wilt worden
    Hoewel het niet onomstotelijk bewezen is, zijn er aanwijzingen dat het gebruik van één glas alcoholhoudende drank per dag al effecten kan hebben op de vruchtbaarheid bij man èn vrouw. Het risico op miskramen lijkt bovendien verhoogt als er regelmatig alcohol gedronken wordt door man of vrouw. Daar een ondergrens van wat wel veilig is niet te stellen is, is het advies om in de periode dat jullie proberen zwanger te worden beiden niet te drinken.

Voor een man geldt dat hij zeker niet moet drinken in de periode dat jullie proberen zwanger te worden tot de zwangerschap is vastgesteld. Als er eenmaal sprake is van een zwangerschap heeft het alcoholgebruik van de man uiteraard geen gevolgen meer voor de baby.

Mag je dan als vrouw helemaal niet meer drinken als je zwanger probeert te worden? Natuurlijk kan het best wel eens moeilijk zijn om niet te drinken. Als je een feestje hebt bijvoorbeeld. Vind je het heel moeilijk om niet te drinken nu je nog niet zwanger bent? Bedenk dat juist de eerste weken van je zwangerschap (en zelfs al iets daarvoor) enorm belangrijk zijn. Direct nadat je ongesteld bent geweest begint een nieuwe eicel te rijpen. De bevruchting vindt plaats ongeveer 14 dagen vóórdat je weer ongesteld moet worden. In de eerste weken van de zwangerschap worden alle belangrijke organen van de baby aangelegd. Dit is dus een heel belangrijke periode waarin veel mis kan gaan. Door in die periode zeker geen alcohol te gebruiken verminder je de risico’s dat er iets misgaat in de ontwikkeling van al die organen. Bovendien heeft alcohol een ongunstige invloed op je vruchtbaarheid.

Alcohol in de zwangerschap
    Tijdens de zwangerschap is de concentratie alcohol in het bloed van de moeder gelijk aan die in de weefsels van de baby. Met andere woorden, ieder glaasje alcohol wat jij drinkt komt net zo hard bij de baby aan.

Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan diverse gevolgen hebben voor embryo, foetus en zwangerschap. De risico’s en de ernst van de effecten nemen toe naarmate het gemiddelde alcoholgebruik en het aantal glazen per gelegenheid hoger is. De aard van de effecten blijkt deels afhankelijk te zijn van het moment van blootstelling, maar alcoholgebruik kan op ieder moment in de zwangerschap ongewenste effecten veroorzaken.

Bij een gebruik van minder dan één glas per dag zijn er al aanwijzingen dat het een ongunstig effect kan hebben op de zwangerschap in de vorm van miskramen, foetale sterfte en vroeggeboorte. Ook zijn er aanwijzingen dat minder dan één glas alcohol per dag negatieve gevolgen kan hebben op de psychomotorische ontwikkeling van de baby.
    Onder zwangere vrouwen die gemiddeld één tot twee standaard horecaglazen per dag drinken is een negatief effect op de psychomotorische ontwikkeling van het kind waarschijnlijk en is mogelijk het risico verhoogd van miskramen, foetale sterfte, vroeggeboorte en een laag geboortegewicht.

Bewezen is dat de baby, bij gebruik van één tot twee glazen alcohol, gedurende langere tijd stopt met het maken van ademhalingsbewegingen. Nu haalt een baby in de baarmoeder niet echt adem, hij krijgt zijn zuurstof immers via de placenta, maar de adembewegingen die hij maakt zijn wel nodig om de longen goed te laten ontwikkelen.
    Bij gebruik van zes of meer glazen alcoholhoudende drank per dag is, naast eerder genoemde effecten, het risico op aangeboren afwijkingen bij de baby verhoogd en het ontstaan van het Foetaal Alcohol Syndroom.

Mogelijk is het risico van bepaalde aangeboren afwijkingen ook verhoogd bij de kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap gemiddeld een laag alcoholgebruik hebben, maar bij sommige gelegenheden zes glazen of meer drinken.

Foetaal alcohol syndroom

Wat is FAS?

Het Foetaal Alcohol Syndroom omvat de mentale en fysieke tekortkomingen bij kinderen die tijdens de zwangerschap zijn blootgesteld aan alcohol. Een volledige diagnose FAS wordt gegeven als er op 3 terreinen afwijkingen bestaan:

- Vertraagde groei. Baby's worden geboren met een te laag geboortegewicht en groeien erg traag. Kinderen met FAS zijn kleiner dan hun leeftijdsgenootjes en vaak erg tenger. Het hoofd is vaak abnormaal klein.
    - Gezichtsafwijkingen. Er zijn variaties, maar de meest voorkomende afwijkingen zijn: Het midden van het gezicht lijkt afgeplat, met een platte neusbrug en ogen die ver uit elkaar lijken te staan, overhangende oogleden met een vouw in de binnenhoek. De neus is plat en staat omhoog ('stopcontactneus') De bovenlip is smal,zonder 'cupido boog'. De oren staan vaak laag en de kin is klein. Afwijkingen aan het gebit en een hoog verhemelte komen vaak voor.
    Ledematen kunnen afwijkingen vertonen, zoals afwijkingen aan de vingers of afwezigheid van nagels.
    - Neurologische afwijkingen. Slechte spiercoördinatie komt veel voor. Baby's met FAS hebben een slechte zuigreflex en kauwen slecht. Veel kinderen met FAS zijn overgevoelig voor tast, geluid en fel licht. Ook veel voorkomend zijn: Slecht sociaal functioneren, hyperactiviteit, verstandelijke handicap en autistisch gedrag.

Kinderen die niet alle karakteristieken van FAS hebben kunnen gediagnosticeerd worden als 'waarschijnlijk Foetaal Alcohol Effecten' (FAE) of Alcohol Related Neurodevelopmental Disorder (ARND) of andere termen. De term Foetaal Alcohol Spectrum Disorder (FASD) wordt tegenwoordig gebruikt door veel onderzoekers om het hele gebied van defecten door prenatale alcohol blootstelling af te dekken.

FAS gaat niet over, een kind wat hiermee geboren wordt zal dus zijn hele leven ziek blijven.

17. Ik heb nog wat interessants..
    Ik word telkens precies zwanger op de momenten dat ik net weer begin met roken :$ Bij zoontje na 1,5 jaar wilde ik ff tussendoor wat roken omdat ik het had gehad met al dat gewacht. Toen werd ik die maand precies zwanger.
    In december 2010 wilde ik ook weer zo nu en dan een sigaret roken, en toen bleek ik ineens zwanger.. (helaas wel mk)

Beide keren wel direct gestopt hoor en nu niet meer begonnen. Misschien weer gauw beginnen dan word ik weer zwanger :p

@ Disney Als je een pakje per dag rookt heb je wel een grotere kans op bloedingen, er is een verschil tussen een paar sigaretjes in de zwangerschap en veel sigaretten ;)

Ik had een collega die bleef gewoon doorroken, een half pakje per dag en die hoopte dat daardoor haar kindje kleiner zou zijn ;) nu had zij ook een iq van 0 ongeveer.. je spoort toch niet als je zo veel blijft roken terwijl je zwanger bent

Deel Deze Pagina