tja dit vind ik ook een lastig onderwerp, temeer omdat wij er straks en nu ook al trouwens mee te maken krijgen.... Mijn moeder rookt nl al jaaaaaaaaaaren, en niet zo'n klein beetje ook. Nu heeft ze altijd al gezegd dat ze graag op de kleinkinderen wil passen. Voor ons wel ideaal, hoeven we ons niet blauw te betalen aan kinderopvang. Maar ja moeders rookt wel, en ons mannetje gaat straks 1 dag in de week bij haar in huis voor de oppas! Eerlijk gezegd durf ik er niets van te zeggen, omdat mijn moeder nogal dominant is ,en dit ligt haar heel erg gevoelig. maar ja, het is natuurlijk wel ons kindje! Toen mijn moeder zwanger was van ons 3en, heeft ze ok altijd gerookt, en ook zijn wij opgevoed in een huis vol rook. Nu mag er bij mij in huis absoluut niet gerokt worden, en visite e.d rookt maar buiten. Mijn moeder doet dit ook hoor. Als we met ons zoontje bij hen thuis zijn, dan rookt mijn moeder niet waar hij bij is. Maar ik ben bang dat als wij er straks niet een hele dag bij zij, zij wel gewoon normaal in huis rookt. Maar ik ben te schijterig om er iets van te durven zeggen. Mijn vriend wil dat wel doen, maar ben bang voor ruzie! En ja mijn moeder wil heeeeeeel graag oppassen, en als ze dat zo graag wil, moet ze er wel wat vioor over hebben, anders denk ik toch maar 1 dagje kdv erbij?
naar een rokende oppas zou ik mijn kind NOOIT brengen! ook niet als het mijn (schoon)moeder is, en ik dan geld kan besparen! hier in huis wordt niet gerookt, door niemand! naar feestjes gaan we zonder kinderen, en anders een dag later of zo. in een restaurant waar geen rookvrij gedeelte is, gaan wij zeer zeker niet eten! je kan er heel veel aan doen hoor! om er voor te zorgen dat je kindje niet in de rook komt!
lastig dilemma.... natuurlijk kun je je kindje niet zijn hele leven lang geheel rookvrij laten opgroeien, maar ik zal daar wel naar streven! Dus ik zou het gewoon vragen.....nee heb je, ja kun je krijgen. en anders.....eventueel apart op visite?
Ja, maar zo gemakkelijk ligt het dus niet altijd. Mijn schoonmoeder rookt dus en past één dag in de week op en heeft toegezegd om voorlopig niet in dezelfde ruimte te roken als Esmée er is, nu ze nog zo klein is. Ze gaat dan in de keuken onder de afzuigkap roken. Ik vind dit een prima compromis, maar ik weet niet hoelang ze dit nog zal blijven doen. Het liefst zou ik Esmée dan naar het kdv brengen, maar daar hebben we helaas het geld niet voor...
is daar geen potje voor, zoiets wordt toch vergoed. ik wil echt niet dat mijn kleintje bij de rook zit, als je dat tegen zit zou ik eens informeren..
Kinderopvang wordt voor 2/3 vergoed door de Belastingsdienst, de rest moet je zelf betalen. Per maand kost me dat toch zo'n 100 euro...
Zo heb ik eens gevragen aan een vriendin die jarig was of ze aan haar bezoek kon vragen of men buiten wilde roken aangezien mijn kleintje nog geen 3 weken was... ik heb haar toen gebeld.. en ik kreeg de mededeling dat ze het niet ging vragen wat het bezoek zou dat toch niet doen... we zijn toch gegaan en hebben vooraf besloten maar kort te blijven, we kwamen daar aan, en kreeg de mededeling dat IK buiten kon gaan staan met de kleine daar stond een partytent met verwarming en stond nog niemand... het was begin december, nog geen 3 weken na mijn keizersnede ze wist dat ik 6 weken niet mog tillen of wat dan ook, en rustig aan moest doen maar ik moest maar ff buiten staan met een kleine op me arm, terwijl ik eigenlijk niet mag tillen en nog herstellende was en nog eens met een jonge baby.... ik dacht het dus niet, ik ging vooraan in de kamer zitten met de minste mensen en die hielde er uit hun eigen rekening mee! ondertussen wel ruzie met die vriendin gekregen, omdat ik het niet eens was over hoe ik behandeld werd... (van ga maar buiten staan) terwijl ze ook nog es bij bevalling geweest is op keizersnede na en wist hoeveel pijn en last ik ermee gehad heb... verder waar ik kom word er wel rekening mee gehouden als in wat verder weg gaan staan en dergelijke
ik wijk van het onderwerp af, maar wil toch even zeggen dat sinds dit jaar de vergoeding heel goed is, en vaak meer als 2/3! je kunt op www.toeslagen.nl een proefberekening maken wat je terugkrijgt.....en misschien valt het je dan wel mee en wil je alsnog je beeb wel naar het kdv brengen......kom ik toch wel weer terug bij het onderwerp