roken en vruchtbaarheid

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door leyshena, 1 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    nou ik vind het allemaal weer erg overdreven hoor alexandra..
    sorry..
    er is helemaal nog niet echt bewezen dat het roken slecht is voor de beeb ze RADEN het af maar VERPLICHTEN het helemaal niet hoor...

ik bedoel longkanker komt ook niet echt alleen bij rokende mensen voor hoor..
    mijn opa had nog nooit een siga aangeraakt maar is wel gestorven aan longkanker huh???

licht gewoon per persoon verschillend...
    als jij een siga lekker vind meiss moet je gewoon roken..
    als je aan je kleine moet denken mag je bijna helemaal niks meer..

ok je weet zelf dat het ongezond is maar het is geen DRAMA!!! hoor...

meiss heel veel succes metzwanger worden,,met of zonder nicotine het gaat zeker lukken hoor!!!

xxxcindy

2. Vlinder1982

Vlinder1982 Actief lid

25 dec 2009
    135
    0
    0
    Iedereen weet wel dat roken niet goed is. Het betekent niet meteen dat er wat met je kind gaat gebeuren of met je lichaam. Het vergroot de kansen op bepaalde risico's gewoon. Dit valt zeker niet te ontkennen. En het beste is gewoon om risico's zoveel mogelijk te minimaliseren. Vooral wanneer het gaat om je ongeboren baby, denk ik dan.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

@ Babyhope: sorry, maar steek je kop lekker in het zand! Jij bent vast ook zo'n sigarettenverslaafde die alles goed praat met betrekking tot roken, omdat je niet zonder een sigaretje kunt.
    Als ik jou was zou ik de goed onderbouwde reactie van Klingel op pagina 1 eens lezen. Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan naar roken en zwanger worden en dat het wel slecht is.

Als je het tegendeel beweert dat roken niet slecht is voor een (ongeboren) kindje, kom dan maar met (wetenschappelijk) bewijs! Dat wil ik dan erg graag lezen (en ik denk velen met mij).

4. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik moet zeggen dat ik bovenstaande reactie erg fel vind, maar ik ben het er wel mee eens. Er zijn genoeg ondrzoeken gedaan naar roken en invloed op de vruchtbaarheid en ongeboren kinderen en het is gewoon niet goed.
    Natuurlijk heb je er altijd mensen bij die dan roepen dat ze doorgerookt hebben en dat hun kind niks mankeerde, of dat ze meteen zwanger waren, nou die hebben dan geluk gehad...

Ik heb zelf gerookt en ben beide keren toen ik stopte met de pil flink gaan minderen en zodra ik wist dat ik zwanger was helemaal gestopt en ja dat is niet makkelijk. Maar weet je wat me helemaal moeilijk lijkt? Dat ik wel rook en mijn kindje mankeert iets en dat ik me dan voor de rest van mijn leven schuldig moet gaan zitten voelen, omdat ik niet van de sigaretten af kon blijven.....

5. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Het is al lang geleden en veelvuldig bewezen. Zoek het maar eens op op de website van RIVM of WHO. Op deze website staan de gevolgen in begrijpelijke taal omschreven.

Dat zeg ik ook niet. Het is ook niet illegaal om heroine te gebruiken, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je willens en wetens een risico neemt en dat een ongeboren kind daar geen stem in heeft.

Ja zeker komt dit voor en het is helemaal zuur als iemand zelf nooit gerookt heeft. (Meeroken is overigens nog schadelijker, maar dat terzijde.) 85% van alle sterfgevallen door longkanker is een gevolg van het roken.

Dat vind ik dan weer overdreven. Er zijn nog meer dingen die je wel gewoon mag. Ik zou zo graag het voorrecht willen hebben om aan een kindje te MOGEN denken. Het is maar 9 maanden. I'll live ;)

Hier wil ik toch eventje een quote aanhalen van eerder genoemde website;

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vergeleken met niet-rokers, het risico op overlijden van het kind:

- 25% verhoogd is bij het roken van minder dan één pakje sigaretten per dag

- ruim 50% verhoogd is bij het roken van meer dan één pakje per dag

Dit risico geldt met name voor de periode tussen de zevende zwangerschapsmaand en de zevende dag na de geboorte. Dit houdt dus in dat uw kind kan overlijden in uw buik of als het net geboren is.
    De kans op wiegendood is drie tot vijf keer hoger bij baby's van rokende ouders, dan bij baby's van niet-rokende ouders. Hiermee is roken de belangrijkste oorzaak van kindersterfte in Nederland.

Ik begrijp heel erg goed dat stoppen met roken heel erg moeilijk is. Been there, done that. Als je tóch besluit om zwanger te worden voordat je bent gestopt dan maak je de keuze om het risico voor lief te nemen. Prima, jouw leven. Maar dames, ga het bij elkaar nou niet goed zitten te praten. Ga het niet bagatelliseren naar elkaar toe. Het is bewezen schadelijk en dat is nog steeds zo als de rokende dames collectief hun 'kop in het zand steken'. Als je jezelf voor de gek wilt houden om maar niet te hoeven stoppen dan kan niemand je daarvan weerhouden, maar ga andere -nog onvoldoende geinformeerde- dames nou niet vertellen dat het oké is om door te blijven roken.

6. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant

7. Be Happy

Ik reageerde nogal fel, omdat ze iemand die niet zo goed geinformeerd is met betrekking tot roken en zwangerschap/zwanger worden meedeelt 'dat het helemaal niet zo erg is om door te roken'. Dat schoot bij mij erg in het verkeerde keelgat.

Ze schrijft letterlijk dit:
    als jij een siga lekker vind meiss moet je gewoon roken.. :$
    als je aan je kleine moet denken mag je bijna helemaal niks meer..:$
    ok je weet zelf dat het ongezond is maar het is geen DRAMA!!! hoor...meiss heel veel succes metzwanger worden,,met of zonder nicotine het gaat zeker lukken
    :$
    Wat zijn dit voor adviezen?

8. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant

Hele slechte, ik snap je helemaal hoor:)

Misschien moet TO even kijken in de lounge, daar is een hele discussie gaande over roken tijdens de zwangerschap waar Babyhope ook aan meedoet...

9. angel74

angel74 Fanatiek lid

25 feb 2009
    3.335
    0
    0
    amersfoort
    dat zijn adviesen ... omdat je niet iets moet doen waar je niet achter staat je kan niet iemand iets opleggen alleen advies geven en wat die gene ermee doet is geheel zijn pakkie aan ...

en nee roken is slecht maar dan nog de meeste hier die zo fel reageren hebben ooit zelf gerookt en nu gestopt en dat zijn vaak der ergste wat een reactie betreft sorry dat ik het moet zeggen maar zo is het wel in de werkelijkheid ...

laat ieder in zijn waarde roker of geen roker of exroker !!!

10. Be Happy

@ Angel74: ik laat ook een ieder in zijn waarde.

Iedereen moet mijns inziens zelf weten of zij door blijft roken tijdens de zwangerschap. De risico's zijn voor hunzelf en zullen ze ook zelf moeten dragen.

Waar ik alleen niet tegen kan, is dat er een willoos slachtoffer bij betrokken is die niet om de nicotine gevraagd heeft en die de gifstoffen toch gedwongen via de placenta binnenkrijgt.... namelijk het ongeboren kindje!

11. angel74

angel74 Fanatiek lid

25 feb 2009
    3.335
    0
    0
    amersfoort
    ben ik het ook wel mee eens maar ja dan mag je nergens meer heen of komen want overal waar gerookt wordt krijgt je kind mee en dat is net zo erg sterker nog vaak nog erger ..

12. Alexandra2008

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Ook ik reageer fel en ben ex-roker, dus lekker cliché. ;) Maakt mij dat erg? Ik ben nooit bang om mijn mening te geven, ook niet over andere onderwerpen.
    Ik ben het met je eens dat je elkaar wel in zijn of haar waarde moet laten. (Dus je gaat niet schelden, kleineren etc.)

Het is natuurlijk wel zo dat het hier gaat om een voor velen zeer gevoelig onderwerp. Ik vind het dus niet zo verwonderlijk als iemand emotioneel reageert. Ik reageer ook vanuit een bepaalde emotie omdat ik een miskraam heb gehad en maar niet meer zwanger wordt. Terwijl ik dus wél van tevoren ben gestopt met roken omdat ik ook als roker al vond dat mijn toekomstig kind niet het (mogelijke) slachtoffer mocht worden van een keuze die ik maak.

13. Alexandra2008

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    In openbare ruimten mag er niet meer gerookt worden dus dat scheelt een stuk. In je thuissituatie heb je het zelf in de hand want daar bepaal je zelf de huisregels. Ik kan me wel voorstellen dat het erg lastig wordt als je bijvoorbeeld naar een feestje of een verjaardag gaat waar gerookt wordt.

14. Be Happy

@ Angel74: by the way... je hebt het over dat de meesten die zo fel reageren (waaronder ik) ex-rokers zijn.

Laat me je dan verrassen :D....Ik heb nog nooit gerookt! En ik begin ook niet aan die verslaving.

Nogmaals: ook ik ben van mening dat rokers en ex-rokers elkaar in waarde moeten laten en elkaar moeten respecteren.

Maar waar ik niet tegen kan, is dat er een aantal rokers zijn die alles flink bagatelliseren. Dat het niet zo erg is om te roken tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld. Dat de wetenschap overdrijft. Dat je rustig door kunt roken. Dat het absoluut geen kwaad kan. Dat het niet voor onvruchtbaarheid zal zorgen.
    Waarschijnlijk zijn die rokers zo verslaafd dat ze niet meer helder kunnen nadenken of willen nadenken wat de eventuele risico's kunnen zijn voor hun vruchtbaarheid of zwangerschap.

Aan de andere kant (zo redelijk ben ik dan ook wel weer ;) ) heb ik ook gelezen dat stress eigenlijk net zo slecht is voor een ongeboren kindje als roken....Dus tja.....

15. Mammie Patricia

Mammie Patricia Fanatiek lid

15 mrt 2008
    1.886
    0
    0
    Zo denk ik er ook over!!

16. fafje

fafje Niet meer actief

Hey

Ikzelf denk dat ookal rook je, en wordt je kleintje "gezond" geboren...er ook zat gebreken zijn die zich pas in latere stadia kunnen ontwikkelen...dus dat geeft geen garantie.."gezond geboren"
    Maar ja later zal je als rokende mama natuurlijk nooit meer die verantwoordlijkheid op je nemen dus willen toegeven of die mogelijkheid willen bedenken, dat jij daar wel es de schuldige van zou kunenn zijn geweest ( denk aan groei achterstand, adhd bladiebla)

Ik lees net even wat over mensen in waarde laten....zeg je dat ook tegen een junk die blijft spuiten?!
    Ongeacht...of je nu een roker, junk, alcoholist bent...gebreken zullen zich uiteindelijk toch vertonen...
    Als er al bij kerngezonde mensen wel eens wat mankeert...kan je nagaan, wat dat gif in je lichaam allemaal kan veroorzaken.
    Mensen die dat risico nemen, kunenn net zo goed russisch roulette spelen.

Succes allemaal

17. Bloemetjes

Bloemetjes Fanatiek lid

24 nov 2009
    3.186
    0
    36
    NULL
    NULL
    IK vind dit best grappig er vraagt hier iemand iets iedereen geeft daar zijn mening over en dan moeten we ons nergens mij bemoeien????

18. Alexandra2008

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Klopt helemaal, stress is heel slecht.
    By the way, roken neemt stress niet weg, dus als je erbij rookt is het dus dubbel slecht.

19. Bloemetjes

Bloemetjes Fanatiek lid

24 nov 2009
    3.186
    0
    36
    NULL
    NULL
    jaa daar heb je wel gelijk in ja!!!!!

20. angel74

angel74 Fanatiek lid

25 feb 2009
    3.335
    0
    0
    amersfoort
    vind het een beetje uit de hand lopen hier ...dus zeg alleen dit er nog maar van ..

roken is slecht tja dat weten we allemaal...maar tegenwoordig is alles slecht en als je daar na luisterd mag men helemaal niks meer ...
    ik ben dan misschien een tut hola van de oude stempel nou jammer dan ...vroeger was er niet zon ophef over dit en dat voor het zwanger raken of tijdens het zwanger wezen maar tegen woordig wordt het zo opgeblazen met vanalles en nog wat vind het een beetje overdreven hoor en daar bedoel ik niet alleen het roken mee ...maar ook zoveel andere dingen ....
    de een is ma eenmaal sneller zwanger dan een ander daar kan je wat achter zoeken of het roken de schuld gaan geven toe maar ..maar niemand die je kan zeggen waar het aan ligt ...je weet dat je er rekening mee moet houden dat wannneer je aan kids gaat beginnen dat het wel een jaar tot anderhalf kan gaan duren voor dat men zwanger kan raken en dat wil dan niet zeggen dat wannneer je niet binnen een half jaar zw bent dat er iets mis is...(niet in elk geval zo bij sommige is er wel iets mis )

verder wens ik iedereen succes met zwanger worden of met de zwangerschap ...

Deel Deze Pagina