Ik vind het heel fijn voor jou dat jij er zo over kunt denken, maar er zijn er meer die dit niet kunnen. Je moet een rookverslaving vooral niet onderschatten! Nogmaals, erg fijn voor jou dat jij het niet moeilijk hebt, maar dat geeft je nog niet het recht om over anderen te oordelen. Ik ben nu zelf vorige week gestopt met roken, maar ik heb gister wel weer een terugval gehad. En als ik dan lees dat je best 3 sigaretten kunt roken vind ik dat erg aantrekkelijk. Maar ik denk dat ik het voor mezelf nog maar even verder aankijk hoe het mij bevalt om helemaal gestopt te zijn. Het wordt gelukkig steeds makkelijker en de frisse lucht in huis helpt daar zeker aan mee. Maar de gedachte om af en toe toch een sigaretje te kunnen roken vind ik nog steeds erg aantrekkelijk. Heel veel succes voor de mensen die willen stoppen of geminderd zijn of al gestopt zijn!
Ik heb lang getwijfeld of ik hier iets zou zeggen, met de rede dat er soms inderdaad flink heftig wordt gereageerd op bepaalde dingen. Ik wilde zeggen dat ik het moedig van de meiden die er eerlijk voor uit komen dat ze nog roken, en ze zoek hier steun, jammer dat ze dan door sommige zowat de grond worden ingetrapt. Dit is al de zoveelste topic die er wordt geopen en iedere keer eindigt het op elende, vind ik erg jammer. Gun die meiden steun die ze op dat moment nodig hebben en veroordeel elkaar niet. Het is allemaal al lastig genoeg en je weet nooit de achtergrond van de meiden Meiden die nog roken weet ik veel hoeveel, ben trots op jullie dat jullie het durven toe tegeven, wees er voor elkaar en steun elkaar. Groetjes Ikke (die zelf ook nog rookt)
ik heb zelf nooit gerookt maar werk wel 3 uur in de week bij een mevrouw die wel rookt heel veel zelf haar huis ruikt heel erg daar maak ik me al zorgen om dat ik in die 3 uur die lucht inadem Kan dat kwaad! groetjes anja
Een verslaving is heel moeilijk te overwinnen maar wat ik niet begrijp is dat weinige vrouwen ook daadwerkelijk hulp zoeken. Als je het zelf niet kan, ga dan langs de ha/vk of een andere instantie. Maar ik kan niet begrijpen dat je dan maar door blijft roken omdat het je niet alleen lukt. Roken is gewoon 100% slecht voor je kind, misschien niet gelijk duidelijk zichtbaar maar eventueel op latere leeftijd. Is het waard om konstant in angst te zitten dat je je kind wat aandoet?! Dat je misschien opgenomen word in het ziekenhuis omdat je kind het heel erg benauwd heeft of andere aandoeningen? Helaas hoor ik zulke verhalen dagelijks van mijn vriend die in een ziekenhuis werkt, jonge kinderen met astma enz
Iedereen mag natuurlijk zijn mening geven maar de ellende is dat dit een discussie word zonder einde. Op een ander forum was laatst de discussie of je rokende mensen met longkanker een nieuwe donorlong mocht ontzeggen en verdere medische hulp mocht ontnemen als ze nog steeds rookten....gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Het feit dat zo'n discussie gevoerd word geeft wel aan hoe moeilijk stoppen met roken is! Overigens vind ik persoonlijk dat als je zoiets weigert je iemand die parachute springt en een been breekt ook uit het ziekenfonds moet gooien...om maar eens een grens te trekken he! Maar ik vind het dapper dat de zwangeren hier durven toe te geven dat ze nog roken en voor diegenen die proberen te stoppen: heel veel succes en sterkte en onthou dat elke sigaret die je niet rookt er 1 is!
Ik weet niet of het kwaad kan, gezond is het natuurlijk niet. Maar je kunt haar misschien vragen of ze rekening met je wil houden? En volgens mij heb je recht op een rookvrije werkruimte dus je zou het kunnen aangeven bij je werkgever?
Dat vind ik dus Bullshit.... Ik praat het roken tijdens de zwangerschap echt niet goed hoor maar dat jij willen en kunnen als het zelfde ziet vind ik echt stom.... Moet je je ff voorstellen dat jij jaren lang rookt en dat je dan ineens van de een op de andere dag moet stoppen ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is voor die meiden die wel willen stoppen maar het niet kunnen.... Hoe kun je nou zeggen dat willen en kunnen het zelfde is .... Ik neem altijd een voorbeeld aan mezelf ( zoals ik al eerder vertelde in dit topic ) ik was altijd een mega snoeperd en dat moest ik nu dus ineens gaan minderen en zelfs stoppen omdat teveel suiker niet goed is voor de kleine.... Dus meiden ik praat roken tijdens de zwangerschap echt niet goed maar ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is om ineens te stoppen.. En ik weet waar ik het over heb want ik heb de suiker verslaving... Dus me petje af voor de meiden die hun best doen
ik ben ook gestopt met roken toen ik zwanger wilde worden en dames, schiet me niet af, maar het is echt een kwestie van wilskracht dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, maar het is door de heeele zure appel heenbijten en doorheen de tijd wordt het verlangen naar de sigaret echt minder, overgaan zal het nooit denk ik in de eerste de beste flinke stress situatie die ik achter de rug heb sinds de bevalling verlangde ik ook weer naar een sigaret, maar ik dacht bij mezelf, mooi niet dat ik daar ooit nog eens aan toegeef, en dan voel ik me best trots op mezelf, en ik hoop dat voor altijd vol te kunnen houden dus denk niet dat je je ooit zult voelen als een iemand die nooit gerookt heeft, je kent de sigaret nu eenmaal en het is een vuil loeder, dat met momenten er nog wel eens voor zorgt dat je er zin in hebt, maar iedere keer dat je er aan kan weerstaan is een overwinning voor jezelf, maar ook iedere keer dat je in de val trapt en toch weer een trekje neemt is een vorm van falen (tenminste zo zie ik het, en het helpt me goed om er vanaf te blijven ) heel veel succes allemaal
Ik ben ook van mening dat als je iets echt wil dat je het kan. Zo is het met lijnen, roken, afkicken enz. Het ene is mss zwaarder dan de andere. En bij het ene heb je mss meer hulp nodig dan bij het andere maar het gaat idd puur om wilskracht. Verder zeg ik niks over het roken tijdens de zwangerschap. Goed ik vind het niet kunnen maar ik heb ook af en toe een rood wijntje op en dat mag eigenlijk ook niet. Dus daar zal ik maar niet over oordelen. Maar als je echt wil dan kan het.
Roken en zwanger! Ik vind ook niet dat dit samen kan.........ik heb bij mijn zwangerschap van de oudste ( bijna 9 ) ongeveer 3 sigartejes gerookt per dag.....er werd toen minder "moeilijk" gedaan en er helemaal van af komen lukte me toen niet. Bij Isa ( Juni wordt ze 2) heb ik helemaal niet gerookt en wilde dit ook absoluut niet.......wa ook op een andere manier zwanger en stond meer stil bij de gevaren...........bij beide heb ik nooit een wijntje gedronken..... Ik ga dus niet roepen dat je niet moet roken als je zwanger bent maar als je het echt wil dan lukt het echt wel.......en ik kan dat zeggen als "roker"........
Ik vind een sigaretje heerlijk, echt waar, ik rook al vanaf mijn 14 tiende, en ik zal als de beeb geboren is ook echt weer af en toe een sigaretje nemen...rook niet veel...maar: ALS IK ZWANGER BEN OF WOU WORDEN, DAN RAAKTE IK GEEN PEUK AAN.....IN DE HELE ZWANGERSCHAP NIET EN AL DIE TIJD VAN HET KLUSSEN NIET....DUS HET KAN WEL! en voor degene die wel roken, tja tis je eigen keus en ik oordeel over niemand maar ik wou het niet....heel veel suc6 allemaal, en voor de stoppers...hou vol!
Hallo, Ik ben even zwanger geweest maar is helaas geindigd op een miskraam. Ik was al bezig met stoppen met roken, maar ben weer gaan roken toen ik een miskraam had. Ben naar de dokter geweest en daar was een speciale hulp voor mensen die wou stoppen met roken. Ze vroeg mij hoeveel rook je op een dag, voor mij was 10 a 15 sigaretten per dag. Ze gaf mij huiswerk mee. Ik mocht toen een week lang 10 sigaretten roken en de 3 lekkerste sigaretten moest ik zolang mogelijk uitstellen. Als je die kunt uitstellen gaat het stoppen steeds makkelijker gaf ze aan. De drang naar een sigaret kan blijven, omdat je hersens het heeft opgeslagen. Ik vind het moeilijk om te stoppen, het is een gewoonte. Elke keer wanneer je een sigaret zou gaan roken dan komt die behoefte het sterkst, ik ben er dan heel erg mee bezig. Ben helaas nog niet gestopt, omdat ik er nu geen zin aan heb (nog niet) maar wel geminderd. Als ik opnieuw zwanger zal zijn dan zal ik wel proberen opnieuw te gaan stoppen. Wat helpt als je behoefte aan sigaret hebt, ga een appel schillen en opeten, dat kost veel tijd om je sigaret te vergeten. Want je krijgt een piek ( de behoefte aan sigaret) maar die gaat ook wel weer afnemen en zo gaat het om een dag door. Veel water drinken is ook belangrijk dan gaan je afvalstoffen van het roken sneller weg. Als ik zwanger zou zijn en ik ben gestopt dan koop ik voor dat geld leuke dingen voor mijn kind. Ik weet niet als jullie hier wat aan hebben. Succes met stoppen met roken. Groetjes, Meid22
Ik heb nu 4 stoppogingen gedaan. De eerste toen ik zwanger wilde worden. Ik was supergoed bezig, maar door een dodelijk ongeluk van een vriend van ons ben ik weer gaan roken. De tweede toen ik net wist dat ik zwanger ben, die heb ik ook zo'n 3 weken volgehouden, tot we gingen verhuizen. De stress is teveel geworden. Daarna meteen weer geprobeerd, maar dat heb ik nog geen week volgehouden. Vooral omdat mijn vriend net op die momenten begint te disscusieren over de meest onzinnige dingen en ik dan mn hormonen helemaal niet meer in bedwang heb. De laatste keer was toen ik longontsteking had. Dat ging hartstikke goed, tot er in persoonlijke kringen weer van alles is gebeurt en wat zo ontzettend veel stress mee bracht. Elke keer weer denk ik, had ik het maar volgehouden. Dan was ik er nu gewoon van af geweest. Ik ben wel sterk geminderd, ik rookte voor de zwangerschap zo'n 40 sigaretten per dag (als het er niet meer waren). Nu rook ik er ongeveer 10, de VK zegt dat ik het wel in toom moet houden, maar ik heb geen kwade VK over me heen gekregen zeg maar. Dat had ik eigenlijk liever gehad. Mn vriend wil niets liever dan dat ik nu stop, maar onder dwang wordt het alleen maar moeilijker. De pest is dat je nu geen medicijnen mag nemen die je kunnen helpen. Jeej, dit is echt een heel verhaal geworden... Liefs, Duveldraakje
Toch heeft het zijn waarheid hoor. Ik heb altijd gezegd dat ik zo graag wou stoppen maar het me niet lukte. Het is me ook heel vaak niet gelukt, terwijl ik dacht dat ik het echt graag wilde en als je iets graag wil lukt het je ook. Toen ik zwanger was, wou ik het ook heel graag en ik heb een week over gedaan om af te bouwen en daarna wilde ik het zo graag voor mijn kind dat je ook gewoon niet meer rookt, hoe moeilijk je het ook heb. Jij bent uiteindelijk diegene die weer toegeeft aan een sigaret en als je het echt echt echt wil. Laat je het toch staan want je weet de gevolgen. Het is gewoon simpelweg'' DOEN''. En niet roepen dat je het zo graag wilt, maar gewoon niet meer roken, en uberhaubt natuurlijk proberen. Het is de eerste stap die moeilijk is de rest is makkelijk! Het echt willen!
hier ben ik het helemaal mee eens! ik kan totaal geen begrip/respect opbrengen voor mensen die tijdens de zwangerschap roken!
Ik snap wat jullie bedoelen.... Maar denken jullie nou echt dat het zo makkelijk is om INEENS te stoppen met roken als je al jaren rookt ? dacht het niet.... Ik rook zelf niet maar kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is en die meiden die wel roken zullen zich heus wel zorgen maken over de gezondheid van die kleine... ik vind het al knap van die meiden dat ze bv van een pakje peuken op een dag naar bv 3 peuken op een dag zijn gegaan.... Jullie denken allemaal zo lekker makkelijk maar dat is het niet voor die meiden... Heb jij ook geen respect voor meiden die teveel snoepen tijdens de zwangerschap? sorry moest ff kwijt
Voordat ik zwanger was dacht ik er heel anders over dan nu. Ik ben echt een ''roker geweest'' En niks dat mij kon stoppen. Maar mijn kindje wel en dat vind ik heel belangrijk!
Persoonlijk vind ik 10 sigaretten en kan me niet voorstellen dat de VK er niks over zegt......bij mijn oudste mocht ik erniet meer dan 3 en liever minder en dat is albijna 9 jaar geleden. Er is nu meer bekend over de gevolgen van roken....
Ik ben gelukkig gestopt met roken vanwegen mijn hormonen en dat ik het niet meer lust en koffie ook niet meer. Ik vind het van veel meiden hier heel lullig dat ze zeggen dat van een verslaving afkomen maar zo makkelijk is als je maar echt wilt en het doet. Als dat zo makkelijk was dan bestonden er niet zoveel afkickcentrum`s in Nederland. Je moet kijken naar de verslaving in het algemeen en dat is echt niet zo makkelijk. Ik denk dat heel veel meiden die nu nog roken het heel moeilijk hebben dat ze nog roken en zich ook schuldig voelen. Kaatje
Ik ben verbaasd over alle smoesjes die ik van alle kanten gelezen heb, over het toch blijven roken. (ook van niet rokers) Zoals n paar sigaretjes per dag is helemaal niet erg. ? En de stress die het met zich mee brengt. Kom op meiden, als je moeder wil worden, krijg je toch een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel mee? Of niet? Nou, met het moederschap hoort iig verantwoordelijkheid. Denk daar es aan, wanneer je met je sigaretje je kind aan het vergiftigen bent. Nog 1: je hebt alles, maar dan ook ALLES voor je kinderen over: moederliefde, onvoorwaardelijk noemen ze dat. Maar dat ene kleine dingetje, het stoppen met roken, dat is dan toch n peuleschil? Nog 1 voor de liefhebbers: Denk je stress te hebben tijdens je zwangerschap? Wacht maar als je kindje geboren is en jij allemaal nieuwe emoties ontdekt bij jezelf. Jij komt jezelf zo hard tegen (alle mama's hoor) en dan heb je een kindje dat huilt. Hoeft niet heel veel te huilen, maar je bent al moe van die hele nieuwe wereld, je kindje mankeert miss wel iets, want je weet niet waarom het huilt en je man is niet thuis, dus je staat er even alleen voor. Dan heb je stress! En dan spreek ik nog niet eens over n kindje dat iets mankeert of een geboorte trauma en je onzekerheden als nieuwe mama met de hele wereld die je nóg meer onzeker maakt. Dán heb je stress! En ben jij de mama die nu de smoes gebruikt: als de kleine er is, ga ik stoppen. Dan ben je niet de enige, maar wel 1 van de hele weinige die het ook echt gaat doorzetten. (sterker nog ik ken talloze mama's die de eerste sigaret in maanden al in de kraamtijd weer aansteekt) Waarom? Omdat "there is no time like the present" een waar iets is. De volgende x dat je stoppen wilt, heb je nog meer redenen weten te verzamelen (zoals een paar sigaretjes per dag is niet erg) om toch te kunnen blijven roken. Om het es over een andere boeg te gooien. Ik zelf ben wars van anderen die mij iets proberen op te dragen. Ik doe iets vanuit mezelf, maar als er druk bij komt, dan sla ik op tilt. Moet je es zien, dat je slaaf bent van die sigaret. En die sigaret is niet eens een persoon met een wil, maar een willoos voorwerp. Je gaat je toch niet ophangen aan een voorwerp? Het woord verslaving is niet zomaar n woord. ver- SLAAF- ing. Zoiets is duidelijk niet aan mij besteed, hoor. Ik stel mezelf echt niet boven een ander en vind mezelf niet onwijs intelligent, maar ik ben wel intelligenter dan een slaaf te worden aan een voorwerp. En deze dan: Het ziet er echt stom uit, roken. Een stokje naar je mond, eraan zuigen en dan weer naar beneden met die hand. Heb t er altijd al stom uit vinden zien. Met die anti-roken reclame moest ik echt zo hard lachen. Al die mensen met die toeter. Zo stom ziet het er idd uit. Toen ik jong was gold, dat ik mijn geld liever ergens ander aan uitgaf. Ik was n krent en ik vond roken gewoonweg te duur. Nu geldt nog steeds voor mij, dat ik het te duur vind. Het kost me mn lichaam en ik ben met alles heel bewust hoe ik mijn lichaam verzorg. Ik ben niet alleen lichamelijk bewust, maar ook geestelijk, want ik mijn motto is geen spijt hebben. Ik wil in de toekomst me om geen reden mezelf voor mn kloten willen schoppen (bij wijze van spreken). Niet voor mezelf, maar ook niet voor mn kinderen. En geloof me, bij de geboorte van je kind, wordt je niet alleen mama en een persoon met verantwoordlijkheid, met een ingebouwd schuldgevoel.