ik kan me zo kwaad maken om deze reacties.... Mensen die jaren lang roken en die verslaafd zijn denken heus wel aan de gezondheid van die kleine hoor.... het zijn geen smoesjes wat ze verzinnen... kom op die meiden zijn verslaafd hoor denk jij dat je van welke verslaving dan ook ineens kan stoppen als je dit al jaren doet ? dacht het niet.... zoals ik zelf al honderd keer heb gezegd praat ik het roken tijdens de zwangerschap niet goed maar kom op heb een beetje respect voor de meiden die wel hun best doen om te stoppen... er zijn zat meiden die van een pakje peuken per dag naar 3 peuken per dag zijn gegaan ik vind dat al een hele prestatie... tuurlijk moet je ook iin mijn ogen gewoon helemaal stoppen maar dat kan niet zomaar ineens.... en dat heeft niets met smoesjes te maken... Als jij naar een kroegje gaat of je gaat naar een verjaardag dan zitten er om je heen toch ook mensen te roken ? of zeg jij tegen die hele kroeg '' hey mensies ik ben zwanger dus ff die peukies weg doen '' dat doe je toch ook niet? en dat is net zo slecht... en jij drinkt zeker bv ook niet af en toe een glas cola of een bakje koffie meer dan dat je eigenlijk zou mogen ? nee volgens mij doet iedereen wel iets in de zwangerschap wat niet mag.... En elke aanstaande moeder heeft en voelt dat verantwoordelijkheids gevoel of je nou wel of niet rookt.
Daar sluit ik me helemaal bij aan! Ik ben ook zo'n verstokte roker, rookte 14 jaar voordat ik de 1e keer zwanger werd en ben er ondanks eerdere stoppogingen nooit in geslaagd te stoppen met roken omdat ik het ergens ook niet wilde en het gezellig vond om te roken. Na mijn 1e bevalling stomgenoeg ook weer begonnen met roken, werkdruk, stress alle bekende verhalen. En ondanks deze wetenschap kan ik er nog steeds geen begrip voor opbrengen dat vrouwen blijven roken tijdens de zwangerschap, hoe minimaal ook. Tuurlijk is het knap dat je van een pakje per dag naar 3 sigaretten per dag gaat...alleen waarom zou je juist die 3 knullige sigaretjes in stand houden? Ik weet dat ik heel fel ben in mijn mening als het gaat om roken, het is niet mijn bedoeling daar anderen mee te veroordelen. Wel denk ik dat de doorrokers eens een flinke schop onder hun kont moeten krijgen ipv het betuttelende..."ja we weten hoe moeilijk het is dus rook maar lekker door". Je kindje vraagt hier toch niet om?
mijn moeder rookte ( en dronk ) ook toen ze zwanger was van mij. Haar placenta zag er perfect uit! Daar was ze heel trots op. Maar ik was wel te klein bij de geboorte. Ben mijn hele kindertijd heel erg ziek geweest. Had totaal geen weerstand. Altijd verkouden, griep, keelontsteking. Iemand hoefde maar te hoesten en ik was ziek. Daarbij had ik ook een hormonale afwijking maar dat is niet bewezen dat het door het roken komt maar ook niet dat het daar NIET door komt. Dus ik ben gestopt met roken toen ik zwanger was. Het is een kwestie van wilskracht. Oke, het is lichamelijk en geestelijk verslavend. Net als cocaine. Maar daar kan je ook van afkicken. Je moet het WILLLEN. Tuurlijk is het zwaar. Maar het KAN wel. Dat is wetenschappelijk bewezen Dus als je echt WILT dan kan het. Als je er niet 100% achter staat dan kan het niet. Heel simpel. Zou je kunnen stoppen met roken als je partner, of je kind of jijzelf heeel erg ziek was? En de dokters zouden zeggen: als je nog 1 sigaret opsteekt dan is het 100% zeker dat je kind, partner of jijzelf sterft ! Zou je dan nog een sigaret opsteken? Zou je dan WEL kunnen stoppen?
ja, het is echt heel makkelijk om ineens te stoppen! ook ik heb zeker 12 jaar gerookt, en ben direct gestopt toen ik een positest had! geen moeite mee gehad, dit moet je gewoon voor je kindje overhebben!
waar maak jij je nou druk over? Serieus. Ik heb niemand veroordeeld en ik schrijf dat ik mezelf niet boven een ander stel, maar ik zet wel heel veel redenen neer om te stoppen met roken. Ik wil best aangeven wat van mijn levensmotto prijsgeven, hoor. Van alles wat ik weet wat slecht is, heb ik niks genomen tijden mn zwangerschap. Terwijl ik een chronisch pijn-patient ben, kan ik zeggen dat ik zelfs geen paracetamol heb genomen en om t extremer te trekken ook geen tandpasta met fluoride heb genomen. (ook geen haarlak, want daarover heb ik ook ooit es n discussie gekregen) Cola, koffie en thee lust(te) ik niet. Frisdrank ook niet. Ik heb enkel water, venkelthee (max 2 glazen per dag en niet dagelijk) en vruchtensappen zonder suiker gedronken. Als het op mij aankomt, verlies je dit soort discussies zeker, want ik ben al jaren heel serieus met mijn gezondheid bezig. Ik nam al jaren nauwelijks suiker en sinds een half jaar neem ik helemaal geen suiker of geconcentreerd vruchten(sappen), omdat het gif is voor je lichaam.Wat eten betreft kijk ik niet alleen naar het basale "geen suiker, weinig vet", maar ook naar al het andere wat er op verpakkingen staat en kook zodoende heel veel vers, zowiezo alle groenten. Ik sport, ga optijd naar bed, neem overdag mn rust, voel me goed, eet gezond, met als enige manko dat ik wel van zout hou. Ik snoep niet, eet helemaal geen snoep en koek (ondanks ik wel n liefhebber ben) en neem minimaal mn 3 maaltijden met weinig vet (omdat ik dat smerig vind). Ik kan me nergens druk om maken en ik ga al 10 jaar niet meer naar de kroeg. En tijdens mn zwangerschap had ik daar dus helemaal niks te zoeken. Mijn man is er nog steeds niet vrolijk van, dat ik in openbare gelegenheden mensen erop aangesproken heb niet te roken (ook omdat het daar verboden was en sommigen vinden dat dat verbod niet op hen slaat, lekker arrogant vind ik dat) Ik ken weinig mensen die roken en die wel roken houden rekening met mij, omdat ik er slecht tegen kan. Ik drink nooit alcohol en kom ook niet of nauwelijks in rokerige gelegenheden. Ik ben echt niet perfect, streef ik ook niet na, maar ik wil wel verstandig met mijn lijf omgaan (en met mijn omgeving). Ik moedig echt niemand aan om mijn levensstijl over te nemen, doe vooral wat jezelf handig vindt. Maar als het op roken aankomt, doe je niet alleen jezelf tekort, maar ook je (ongeboren) kinderen. En dat is bewezen, dus mijn punt behoeft verder geen verduidelijking, denk ik.
@ Minni.......ik ben er stil van........Eigenlijk komt het erop neer dat alles wat jij doet goed is! Petje af hoor en dat je nooit alchol drink is niet helemaal waar........vorig jaar heb je bij mij tijdens een BBQ een breezer gedronken! Ik denk dat we allemaal het beste voor hebben voor onze kids geboren of ongeboren....Ik heb tijdens mijn zwangerschap van Isa me overal netjes en keurig aan gehouden maar ze mankeerd van alles....... En dat ik nu weer rook! Ik houd rekening met mijn kids en met mensen die niet roken.....
ppfff al die reacties... was natuurlijk te verwachten.... maar ja..... Iedereen moet lekker doen wat zij denkt dat goed is voor haar zelf! En zeker niets van aantrekken wat ze hier allemaal zeggen...
hoi het wil niet zeggen dat als je leeft zoals jij leeft je dan WEL gezonde kinderen krijgt natuurlijk! ik ben het eens met je dat je moet stoppen met roken voor je kind, ik heb namelijk ook een placenta gezien van een moeder die wel had doorgerookt, nou daar wil jij je kindje niet in hebben hoor wat dat betreft geef ik je gelijk, en dat hoewel ik zelf ook rook nu, ben al wel geminderd naar 3 per dag zodat het stoppen strax makkelijker is als ik echt zwanger blijk. maar zoals jij leeft, dus helemaal nix alleen water en af en toe venkelthee geen suiker en weet ik t wat...vind ik ook erg overdreven. suikers zijn er niet voor nix..te weinig is ook slecht! verder moet iedereen natuurlijk leven zoals die wil, daarom snap ik niet helemaal waarom iedereen hier mensen die roken veroordelen! wij zijn geen criminelen hoor! wat maken mensen zich druk over andere die een keer een sigaretje opsteken! zoals ik al zei ik zou het zelf ook nooit doen, maar laat ze lekker! het is hun leven en dat van HUN kind! liefs marieke
Ik heb tijdens mijn 1e zwangerschap in het begin gerookt. Ik rookte een pakje per dag en heb geminderd en daarna ben ik volledig gestopt. Hierna ben ik niet weer begonnen en nu tijdens mijn zwangerschap heb ik totaal niet gerookt en drinken doe ik zowieso niet. Ik zit -sommige- reacties met verbazing te lezen. Vooral die van Minni. (ik wilde het eventjes anders "formuleren" maar kan me nog beheersen). Iedereen die een ander veroordeelt, heeft dus van zichzelf aan een "zonde". Je moet een ander in zijn waarde laten. Het feit dat ik nu al een aantal jaren ben gestopt, is iets waar ik bijzonder trots op ben. Wat iemand anders er ook van vindt \/ Het maakt mij niets minder dan een ander die nooit gerookt heeft en mijn kind (eren) ook niet. Direct met je mening klaarstaan zonder "open mind" leer je snel genoeg af wanneer je kinderen hebt.......
Lees mijn tekst es goed! Gewoon ff lezen. Daar staat toch niet in dat ik vind dat n ander minder is dan ik. Ik schrijf specifiek dat n ander niet mijn levensstijl hoeft over te nemen, want dit is mijn keuze en staat vrij voor anderen. Ja, Monique, je hebt gelijk dan heb ik in 10 jaar ongeveer 10 drankjes gedronken. Dat is toch zo ongeveer niks. Ik kan er namelijk niet eens tegen. Ik schrijf toch ook niks persoonlijks tegen jou, ik vind het raar om dit zo tegen mij te gebruiken, terwijl jij me persoonlijk kent en mijn tekst wel op waarde zou moeten weten te schatten. Dit is de reden waarom ik mn mening nooit zeg over dit soort dingen. Ik heb mijn manier van doen en ik vind sommige dingen echt onzinnig. Roken bijvoorbeeld: want waarom? En met die dingen die ik net gelezen heb, dat ik nu aangevallen word op dat anderen niet in hun waarde laat (begrijp me goed, een discussie ga ik niet uit de weg hoor, maar t doet me verder ook weinig.). Kijk es goed naar wat jullie nu naar mij schrijven. Ik schreef ook dat ik mezelf niet perfect vind, maar dat ik om mezelf wil denken. Ik eet ook wel es n chippie en soms ook es n pizza ipv gewone warme maaltijd. (ben ik vergeten te schrijven, maar ik werd gestoord tijdens m betoog en ben t vervolgend vergeten te melden) Mijn voorbeelden hierboven over mijn levensstijl, was om te laten zien dat ik heel bewust met mezelf en mn lichaam om ga en dat ik zeker tijdens een zwangerschap geen drank, geen rook en geen rauw vlees, of wat dan ook tot me heb genomen, omdat ik dan niet alleen aan mezelf dacht, maar ook aan dat kindje wat er niet om gevraagd heeft moet denken. En voor iedereen die er het slechtste over wil denken (over bijvoorbeeld mijn mening), ik vind het goed hoor. Het staat je vrij.
Ook ik ben een verstokte roker geweest. Ben nu drie jaar gestopt en dat was echt niet makkelijk. Ik vind het al knap dat je het op zijn minst probeert. Je kan het ook zo zien: Ieder sigaretje wat je minder rookt is toch mooi meegenomen. Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschappen gewoon doorgerookt en er is niks mis met ons. Een vriendin van mij rookt nog drie sigaretjes per dag in plaats van anderhalf pakje. Dan zeg ik Petje af! Natuurlijk is niet roken beter! Bij mij in huis wordt er ook absoluut niet gerookt. Maar dat is alleen omdat ikhet vind stinken en dadelijk als de kleine er is vind ik het ook Not Done als hier gerookt wordt. Hoeveel vrouwen houden zich niet keurig aan ieder regeltje in de zwangerschap en gebeurt er toch iets of is er iets met de baby. Ik praat het niet goed maar als je je best doet om zo min mogelijk te roken is dat in iedergeval mooi meegenomen.
idd jeanet, gewoon stoppen en er niet zoveel mee bezig zijn met dat roken... er is niemand die zegt dat het makkelijk is, maar iedereen die het gedaan heeft, is het bewijs dat het te doen is zoals met alle verslavingen btw, ook suiker en dergelijke
Helaas kan ik mijn berichtje niet meer vewijderen en bij nader inzien is het een lullige opmerking van mij geweest naar minni toe..... Minni bij deze bied ik mijn excuus aan en weet ik best wel hoe je reageert op bepaalde dingen......ook al ben ik het er niet helemaal mee eens ik had het niet persoonlijk moeten maken.
Ik heb me suf gerookt, van mijn 11e tot mijn 22e. De laatste jaren bleef het niet bij een paar sigaretjes, maar rookte ik zo'n 30-35 sigaretten weg op een dag. Niet mals dus, die rookverslaving. Januari 2001 besloot ik ineens dat ik er écht mee wilde stoppen. Heb mijn (nog bijna volle) pakje sigaretten weggegeven en ben midden in een kroeg accuut gestopt... En eerlijk, ik wilde het echt en heb het ook geen moment écht moeilijk gehad! Wilskracht, dat is het enige dat je nodig hebt!
deze discussie is al vaker gevoerd heb me er toen heel bewust afzijdig van gehouden...want je blijft in twee kampen verdeeld denk ik.. zelf ben ik absoluut een verslaafde roker..tijdens mijn zwangerschappen altijd wel gestopt maar met met eva had ik er toch heel veel moeite mee en ook mijn momenten gehad dat ik toch een sigaret pakte... na de bevalling heel lang gestopt maar door mijn hernia weer in mijn oude gedrag vervallen.. wil even voorop stellen dat dit zeker geen excuses zijn roken is en blijft slecht daar hoef je niet over te discusieren... wel is eva een kerngezond kind...dat nu voor het eerst in twee jaar een flinke virus infectie heeft...maar die hebben we dus allemaal hier in huis te pakken...verder is ze eigenlijk nooit echt ziek ja ik ben dus een roker nog steeds maar niet bij mijn kind in de buurt als het even kan en zeker geen kettingroker...tenzij ik eens lekker een avond uit ben en dat is zelden... krijg nu vast iedereen over me heen maar so be it... tenslotte hoor je mij ook geen commentaar hebben op mensen die overmatig drinken of zich alleen maar volproppen met junkfood..