Hoihoi, Naar aanleiding van een discussie hier over een zwangere die rookte, vroeg ik me dit af: Wat zouden julllie doen/doen jullie als je een hoogzwangere vrouw zou zien roken? Zeg je daar wat van of hou je gewoon je mond? Er zijn mensen die daar wat van zeggen, maar ik weet niet of ik dat zou doen. Ben wel erg benieuwd wat jullie zouden doen. Wel vind ik het echt belachelijk dat sommige zwangere vrouwen roken terwijl ze zwanger zijn. Dan mis je volgens mij toch ergens wel een stukje verantwoordelijkheidsgevoel.. Ik zou het mijn kindje nooit aan willen doen en ik verbaas me er nog steeds wel eens over dat er nog steeds mensen zijn die roken tijdens hun zwangerschap. Ben benieuwd!
Ik zou er niets van zeggen. Waarom niet? Ik ben op advies van de gyn door gegaan met roken, wel geminderd. Maar ik wilde ook stoppen hoor voor mijn kindje, maar het was gewoon beter van niet. EN dat is de andere kant van een rokende zwangere vrouw is slecht... Dus ik weet neit of je nu nog steeds op je mening bent, het zal ws wel. Ikkan je er ook bij vertellen dat ze 50cm was en 3165 gram, haar neefjes was 54cm en 3875gram en mijn schoonzus heeft als een ketter gerookt
Ja dat hoor ik idd wel vaker, dat dat wordt aangeraden. Zat je in een stressvolle situatie? Ik zou persoonlijk niet met het idee kunnen leven dat er iets met mijn kindje zou kunnen gebeuren. Er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die normaal op de wereld zijn gekomen met rokende moeders, maar ook genoeg niet. Het wordt niet voor niks afgeraden natuurlijk
Ik vind het zeer ernstig dat artsen notabene zwangere aanraden om door te roken, hetzij volledig, of geminderd. Geen aanval op jou Verena, absoluut niet! Want je zegt zelf dat het wou! Das al super! Ik ben zelf bijna mijn oudste dochter verloren door de stomme verslaving van dr mama. Ben bij mn 2e en deze kleine direct gestopt. Bij mn 2e was ik er al bijna een jaar vanaf toen ik zwanger raakte. Maar ik zou er niets van zeggen, niet mijn pakkie aan! En denk dat die volwassenen die een kind krijgen, zelf ook wel kunnen denken
Ik zou er niets van zeggen. Ik vind het wel heel erg voor het kind als de moeder gewoon rookt, maar ik vind het ook heel erg voor de moeder, want hoe verslaafd moet je wel niet zijn als je niet eens kunt stoppen voor de gezondheid van je kind. Misschien komt dit een beetje lullig over, maar het is niet als aanval bedoelt, het is meer dat ik me toen ik daar over nadacht echt realiseerde dat het zo extreem verslavend kan zijn. Ikzelf ben meteen gestopt, maar ik had er dan ook geen moeite mee. En nu ben ik gelukkig nog steeds gestopt heb er nu ook geen behoefte meer aan. Het eerste wat mijn schoonzus zei toen ze hoorde dat ik zwanger was, was ja nu moet je wel stoppen met roken he. Terwijl mevrouw notabene zelf 3 maanden zwanger was van haar 2e kind en deze keer net als bij de eerste vrolijk doorrookte. Dat vond ik wel belachelijk dat iemand die hetzelf doet commentaar durft te geven.
En hoe zouden jullie reageren als het een bekende van je was, een vriendin of schoonzus zoals bij Dreames?
Ik heb richting de familie duidelijk laten blijken dat ik het belachelijk vond dat zij gewoon rookte. Ook omdat ze in de zwangerschap wel rookt, maar er mag absoluut niet gerookt worden in de ruimte waar haar kinderen zich nu bevinden. Beetje dubbel vind ik dat.
Ik heb van mijn zus commentaar gekregen dat ik rookte terwijl ik zwanger was, totdat ik uitlegde dat ik rookte ivm stress. Ik heb al eens 3miskramen gehad Bij die drie miskramen ben ik wel gelijk gestopt met roken toen ik hoorde dat ik zwanger was. Ik geef overigens het stoppen met roken niet de schuild van de miskramen hoor. Bij mijn meisje ben ik gelijk geminderd, en ik mocht 2daqgen later al voor een echo. Hier heb ik ook natuurlijk met de gyn gepraat en die gaf me als advies dat ik gewoon moest door gaan met roken zoals ik eerder ook deed. nu rookte ik toen anderhalf pakje per dag en dat vond ik gewoon schunnig. Dus ik ben geminderd, voor mezelf en voor de kleine. EN dat is wel goed gegaan gelukkig. En toch, als ik nu ooit weer zwanger raak, zal ik OF veel minderen OF stoppen met roken. Maar ook dat zal wederom in overleg gaan met een gyn. MIjn schoonzus zei ook tegen mij je moet stoppen en dat terwijli zij tijdens haar zwangerschap anderhalf pakje sigaretten per dag rookte. Mijn mening: als je weet dat je geen stress hebt, of wat dan ook. STOP MET ROKEN. Maar als je, net als wat ik had, stress hebt, minder dan in elk geval een heel stuk. EN ik schaamde me rot hoor! Een zwangere vrouw aan het roken. Ik kreeg ook vaak rare gezichten. Maar ik kon het niet helpen...
Ik zou er ook niets van zeggen. Maar een tijdje terug zat ik op een verjaardag van mijn tante. En mijn nichtje is dus ook hoogzwanger. En die heb ik op een avond wel 10 sigaretten zien roken. Ik heb er wel met een afgekeurde blik aangekeken, en dat heeft ze volgens mij ook gemerkt ook. Een oom van mij heeft er wel iets van gezegt, en dat werd niet zo gewaardeerd door haar.
Maar Verena, was je kindje dan gepland? Want anders had je van tevoren toch ook wel kunnen stoppen? Of is dat een hele domme vraag?
Ik kan me bekkie nooit zo goed houden dus iki zeg er iets van! Ik heb wel eens gehoord dat als je veel rookt en je komt er pas veel later achter dat je zwanger bent, het beter is om te blijven roken maar wel te minderen. Maar ik vind het echt afschuwelijk om te zien! Of je er nou bewust voor hebt gekozen of niet! De nicht van me vriend is nu ook hoogzwanger en heeft ook al een kindje en hjeeft bij alle2 de zwangerschappen gerookt.. En ze zegt dat ze niet kan stoppen! Jaa pff ga dan eerst proberen te stoppen en dan een kind nemen! Als het nou geen gevaren had voor je kind is het wat anders.
Ik vind het echt belachelijk als iemand in de zwangerschap rookt. Als ze echt probeert te stoppen maar het lukt niet zo goed dan zeg ik nog oke, maar sommigen komen er ook nog gewoon voor uit dat ze willen blijven roken, dat vind ik helemaal shocking! Een meisje van 17 wat bij m'n vriend werkt is ook zwanger hoorde ik eergisteren, blijkbaar al een hele tijd. En vorige maand toen ze bij ons op kraamvisite was is ze nog een keer of 5 in een paar uur naar buiten gegaan om te roken... Maar ik moet bekennen, ik zeg er niets over. Ik geef hooguit een zwaar afkeurende blik als ik een zwangere zie roken. Dat het slecht is zal ze zelf ook wel weten.
Tsjaa.. ikzelf zou er niks over zeggen, ik denk eigelijk dat die vrouwen zelf heus ook wel weten hoe slecht het is, en dat mijn mening daar niks aan veranderd, plus dat ze het al vaak genoeg zullen horen.. Ik heb wel gerookt in het begin van m'n zwangerschap, ik stopte steeds maar ivm veel stress begon ik ook weer na een paar dagen, het heeft me effe gekost maar nu ben ik er wel al 2 maanden volledig vanaf
Pff ja inderdaad.. Al schijnt een wijntje op zijn tijd (en dan 1 he) niet eens zo slecht te zijn zegt mijn huisarts. Juist goed ofzo. Nou hou ik niet van wijn en doe ik t ook liever niet, maar het kan dus. Maar ik vraag me bij dit soort dingen ook altijd af: je voert je pasgeboren baby toch ook geen wijn of sigaret? Nee, dan is het belachelijk. Maar in de buik mag het dus wel.
Ik zou er helemaal niets van zeggen. Het is haar leven, haar kindje en het is dus haar beslissing om wel of niet te roken, wel of geen alcohol te drinken, wel of geen drugs te gebruiken. Wie ben ik om me daarmee te bemoeien? Idd helemaal niemand! Ieder maakt daarin (zijn) haar eigen besluit. Als ik van roken/drinken van alchol tijdens de zwangerschap wat moet gaan zeggen, wat moet ik dan zeggen als ik iemand zijn/haar kindje een tik/klap/pak slaag zie geven? Wat moet ik zeggen als ik zie dat iemand zijn/haar kindje geen melk geeft wanneer het honger heeft? Wat moet ik zeggen als iemand hoe dan ook voor de 6 maanden wil beginnen met de bijvoeding? Wat moet ik zeggen als iemand perse geen borstvoeding wil geven? Goh en zo kan ik er dus nog veel meer bedenken. Het is en blijft de beslissing van de vader en moeder van het desbetreffende kindje, en daar heb ik me gewoon niet mee te bemoeien. Als het me gevraagd word, dan zou ik gewoon zeggen hoe wij het doen/gedaan hebben en ze daardoor een inzicht te geven van hoe het ook kan. Maar niemand anders hoeft zich daar wat van aan te trekken, van wat ik doe en vind hoe het moet. Ieder heeft gelukkig gewoon zijn/haar eigen keuzes! En volgens mij (zeker hier op het forum) wil iedereen alleen maar wat hij/zij denkt wat het beste is voor hun kindje. Liefs, Hanneke!
ons kindje is wel bewuste keuze, maar ik zou stoppen met roken zodra ik zwanger zou zijn... tja het is weer een onderwerp waar veel verschillende meningen over zijn.
Ik heb gehoord dat de het motto 'ach een wijntje op z'n tijd is best gezond' zwaar is achterhaald, en dat zelfs een kleine hoeveelheid alcohol al schade aan het ongeboren kindje kan veroorzaken. Ik sta er ook van te kijken dat er zelfs nog huisartsen zijn die dat roepen! Eigenlijk is het idee ook belachelijk: Als jij alcohol drinkt komt het direct in het bloed van je kindje. Dan ben je dus gewoon je ongeboren kindje alcohol aan het voeren zeg maar... Als je je baby van een paar maanden bier zou geven zou iedereen je voor achterlijk verklaren, maar bij een ongeboren kindje kan het blijkbaar wel? Ik vind het gewoon idioot. Bij een zwangerschap horen voor mij geen alcohol, sigaretten of drugs.