Hallo.. ik ben uitgerekend in augustus 2009 (ongeveer,, moet binnenkort naar de verloskundige en dan weet het precies).. ik ben ook vanplan om op mezelf te gaan wonen.. maar wat komt daar allemaal bij kijken? babykamer heb ik al.. maar dan de rest van de babyspullen? en vloerbedekking, meubels, behang/verg, verzekeringen, auto,. sparen,.. en de rest nog allemaal.. ik heb er echt geen idee van.. ook niet van het totale kostenplaatje? zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die hier zo'n geschat kostenplaatje kunnen zetten in een reactie? zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten allemaal.. ?
Tja meubels is afhankelijk van of je nieuw of tweedehands koopt, welke kwaliteit, welke winkel. Kortom je kunt het heel duur maken maar ook redelijk goedkoop. Vergis je niet hoeveel geld er gaat zitten in verf en verfspullen. Dat bedrag kan hard oplopen als je niet oplet. Verder: - boodschappengeld - huur / hypotheek - inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekeringen, overlijdensverzekeringen etc -evt. autobelasting -evt. autoverzekering -evt. benzine - gas, water en licht - telefoon, tv en internet - ziektekostenverzekeringen - evt. rekeningen van mobiele telefoons - gemeentebelastingen (kun je jaarlijks in eens of in delen betalen). - evt maandelijks een bedrag sparen Dit zijn de kosten die ik me zo kan bedenken. Veel kosten zijn afhankelijk van je specifieke situatie. Andere kosten heb je zelf invloed in op hoe hoog ze worden. Sommige kosten zijn altijd een vast bedrag.
Keuken en apparatuur loopt ook aardig op. Ik begrijp dat je graag opjezelf wilt wonen. Maar het is ook belangrijk dat je het kunt betalen. Nu je zwanger bent krijg je er al een hoop kosten bij. Denk bijv ook aan je eigen risico van je zorg verzekering en bedenk van te voren wat wel en niet gedekt wordt. Als je kindje in aug. geboren wordt, zul je een hoop kados krijgen, maar je zult nog veel meer zelf moeten kopen. Voor een goede kolfset ben je zo 150 euro kwijt. Ook luiers zijn erg duur en wandelwagens zijn ook prijzig. Ga eens met je ouders of andere mensen met veel ervaring rond de tafel zitten en de situatie bespreken. Alle kosten bij elkaar loopt aardig op. Wij kunnen je hier geen overzicht geven van de kosten omdat we je situatie niet goed genoeg kennen. Succes! Het is natuurlijk te bereiken, maar alleen redt je het niet.
Het beste kun je gewoon binnenkort al met de aanschaf beginnen, dan zoek je beetje bij beetje bij elkaar, en dan heb je tijd genoeg om te wachten tot je goedkope dingen vindt. Je kunt het eigenlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt (en kan).
haai, Dit wordt ons eerste kindje samen en over 2 maandjes gaan we verhuizen dus ook wij hebben alles nodig. hier ons kostenplaatje: babywagen:385 euro (inclusief maxicosi en voetenzak) babyverzorgingsproducten: onegeveer 60 euro babykamer: 360 euro (ikea)(zie meubels) rompertjes: heb er nu iets van 20 en bij elkaar hebben ze me ongeveer 50 euro gekost (zeeman en hema) flesjes hebben we er 7 van..ongeveer 40 euro bij elkaar. speentjes 4 : weet ik niet meer wat ze kostte. over verf en behang kanik nog niks zeggen want dat hangt af van de grootte van de kamer. maar we willen voor de vloer laminaat en dat kostte 8 euro nog wat per vierkante meter. sparen: ik werk meer dan mijn vriend dus ik stort ook iets meer op de spaarrekening en dat komt op ongeveer 550 euro per maand en hij ongeveer de helft daarvan. een auto hebben we nog niet. internet: 50 euro (kpn) de meubels: bankstel, boekenkast, babykamer, eettafel +stoelen, grote spiegel bij elkaar 1087 euro (ikea) uuhhm wat nog maar wasmachine 500 euro fornuis, 300 euro koelkast weet ik nog niet boodschappen: ongeveer 300 euro per maand.( wil zoveel mogelijk naar de makro..doen we in 1 keer grote aankopen hoeven we daar niet meer naar om te kijken en de kleine dingen halen we gewoon bij de supermarkt) bestek enz: nog geen 50 euro. die haal ik bij de action, ze hebben hele leuk dingen voor geen geld. gwl: willen we tot ongeveer 150 euro betalen.
lennylein, ik had ook ongeveer zo'n berekening. mar ik MOEST de eersgte 3maanden 174 betalen van 3ssent. Dit omdat de vorige bewoner dit ook betaalde voor gwl. En dat in een appartementje
Ik bedoel dit niet lullig, maar het eerste wat bij me opkwam was: je bent 20, zwanger en je weet niet eens hoe je op jezelf zou moeten wonen qua spullen/materialen en financiele verplichtingen? Dat komt op mij vrij kinderlijk over. En daarnaast: waar is de papa van je kindje in dit verhaal?
het komt anders wel heel lullig over.. ik weet zeker wel dat het allemaal lukt, dat op mezelf wonen.. dat komt heus wel allemaal goed.. het enige dat ik vroeg.. is of er hier mensen waren die er ervaring in hadden.. in wat het allemaal gaat kosten ongeveer.. aangezien ik nu de eerste keer alleen kom te wonen, ik heb dat nog nooit hoeven doen alles te regelen.. dat betekend niet dat ik niet hoe ik dat allemaal zou moeten doen.. voor iedereen is er ooit een eerste keer toch? en wie ben jij om mij te gaan beoordelen wanneer ik alleen maar mensen vraag hoe hun het allemaal gedaan en geregeld hebben.. schrijf de volgende keer gewoon helemaal niets als je niets zinnigs te melden hebt
Jemig doe eens gewoon! Ik was 21 toen ik op mezelf ging met 2 kinderen en ondanks dat je dingen weet, komen dingen toch echt rauw op je dak als je die stap zet. Dat heeft niets met kinderlijk te maken, maar ze wilt zich GOED orienteren. Mensen zouden eens moeten helpen ipv oordelen! @ts. Toen ik op mezelf ging kwam ik rond met een salaris van 700 euro + de belastingvergoedingen kwamen daar nog bij. Goed te doen hoor. Ik ben zelf alleenstaande mama, dus 1 inkomen. Maar als je een beetje oplet...gaat het goed. Mijn vaste lasten zaten toen zo rond de 600 euro ongeveer. Ik had goedkope laminaat bij Kwantum, gordijnen via wehkamp. Zeil voor de keuken bij Kwantum. Kinderkamer, ik deed veel met oude spullen van een ander haha maar ach dat geeft niks! Kijk eens om je heen of mensen nog iets over hebben. Je kan ook babyuizet lijsten checken op diverse sites.
Ja het geld voor de spullen is niet zo'n heel groot probleem.. mijn vader heeft aangeboden de hele kinderkamer te kopen.. + box voor in de woonkamer, en loopstoeltje en nog wat van zo'n dingen.. ook hebben hun nog een eettafel met 6 stoelen en een salontafel.. tv kast heb ik ook.. bankstel dat komt er ook zo wel en wasmachine en zo'n dingen allemaal.. alleen ja de kosten voor b.v vloerbedekking, gordijnen, behang/verf, lampen, etc ik heb straks een inkomen van 1035 (zo ongeveeer).. dus dat moet ik opzich wel redden.. ik ben alleen benieuwd naar wat er allemaal bij komt kijken.. gewoon de dingen die je maar 1 malig hoeft aan te schaffen als je in een huisje trekt.. de meubels, de nodige spullen voor de baby, en zo nog dingen die je echt nodig heb en dan de vaste lasten die erbij komen dan, en/of huursubsidie, kinderkorting enz.. dat zijn de dingen die ik graag zou willen weten
het lef dat je dat je dat vraagt zeg ik vind je anders stront brutaal! ze vraagt alleen een kostenplaatje zodat ze weet waar ze ongeveer rekening mee moet houden ik vind dat vrij normaal hoor! en liever dat ze zoiets vraagt dan dat ze bij de pakken neer gaat zitten en wel ziet hoe het allemaal zal lopen! en dat je dan nog gaat vragen waar de papa van het kindje is dat gaat je helemaal geen ene moer aan! Ik zou maar eens wat manieren gaan leren jij!
oww sorry had het verkeerd begrepen dan..huursubsidie krijg je vanaf 23 jaar en dat hangt dan ook af van je kale huur en je inkomen. kinderkorting weet ik eingelijk niet, kinderbijslag was geloof ik 82 euro per kwartaal. uhhm nou gwl dat bepaal je zelf eingelijk wij willen ongeveer 150 euro p/maand daaraan uitgeven. je zorgverzekering komt erbij evt. tel rekening.. kortom aan vaste lasten zijn wij ongeveer zo een 8-900 euro kwijt.
Ik kreeg gewoon huurtoeslag (toen huursubisie) toen ik jonger dan 23 was hoor. Ik zou dat goed uitzoeken want volgensmij heb je wel recht op iets.
hmmm oke.. ik las op de site van de belastingdienst dat je dat alleen kreeg als je inkomen te laag was je kale huur niet zo hoog en je minimaal 23 was.. maar dan zou je idd weer even moeten kijken fairylaughs..mischien zou je het wel kunnen krijgen het scheelt toch wel wat in je portemonee.
even gauw opgezocht en dit staat er: Kan ik huurtoeslag krijgen? Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan 631,73 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op 348,99 per maand. Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan 20.975 per jaar als u alleen bent, of 28.475 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen 19.800 of 27.075. Dus je zou idd huurtoeslag kunnen krijgen.