jeetje pas op wat je een ander adviseerd meid, dan kan niet hoor, het klopt namelijk van geen kant, lees de reactie van Bamjolan maar eens goed, zeg dan nog maar eens dat iemand gerust een paar sigaretten op een dag mag roken!
het is bij iedereen weer verschillend bedoel ik ermee..(was vergeten er bij te zetten.) Tuurlijk weet ik dat het bij iedereen niet goed gaat..maar bij sommige mensen gaat het wel goed. Iedereen moet het zelf weten als diegene stopt met roken of niet. Ik ben nu bijna helemaal gestopt. het was totaal niet zo bedoelt van mij.. Sorry!
Ik ga geen zwangere vrouw aanspreken op haar gedrag, en waarom niet? ieder voor zichzelf.. maar ik denk er wel verkeerd over. Het is geen gezicht om een hoogzwangere met een peuk te zien lopen. Eerder aso... Er wordt zo gigantisch doorgehamerd op het roken! En dat is maar goed ook! Ik heb bij de eerste wel gerookt. De tweede niet. Daarover heb ik me wel schuldig gevoelt! Maar het is en blijft een discussie waar toch iedereen hetzelfde over denkt. Rokers weten echt wel wat ze hun kind aandoen hoor! Schade! En omdat je dat weet ga je dat verdedigen met.. ik heb een gezond kind met dit gewicht. (dat is je gevoel/verslaving goedpraten!) KLOPT heb je gelukt mee... maar diep in je hart weet je echt wel dat je het gewoon niet had moeten doen. Het is gewoon niet goed te praten!
ik wil hier toch wel even op reageren, k zag dit topic vd week wel en heb me er goed druk omgemaakt. ik heb inderdaad heel mijn zwangerschap doorgerookt. heel slecht, en schaamde me er enorm voor. ben er ook eens op aangesproken, en dat viel echt goed verkeerd bij mij. wat ik hiermee wil zeggen is, als je een vreemde zwanfgere vrouw ziet roken, je kent haar niet, je kent haar situatie niet en de reden waarom ze niet gestopt is. ik heb een hele zware zwangerschap gehad, om te beginnen woonde ik net een maand in een ander land, waar ik bijna niemand kende. mijn partner is meer gaan werken toen ik zwanger raakte omdat we het geld nodig hadden voor baby en werkte 55 uur per week. de vrienden die ik in de korte tijd hier had opgebouwd zijn snel weg als je je te beroerd voelt om uit te gaan. mijn familie en vrienden woonden allemaal in nederland, en daarnaast ben ik heel veel ziek geweest tijdens mijn zwangerschap. dus toen ik bij mijn gyn was, vertelde die mij dat het in mijn situatie beter was om te minderen ipv te stoppen. ik kreeg op mijn laatste afspraak zelfs te horen dat ze trots op me was dat ik er nog max 5 rookte ipv 30. Mila is inderdaad te vroeg geboren, maar dit kwam meer door de stress (een week voor haar geboorte is een vriend van mij overleden) dan door het roken. aldus mijn gyneacoloog. en ja toen kwam er ineens een vreemde op mij af dat hij het zo schandalig vond dat ik rookte, nou sorry hoor dat ging bij mij echt even te ver. ik heb een zwangerschap en een bevalling gedaan in een vreemd land, zonder vrienden en familie, mijn moeder kon haar eerste kleinkind pas na 2 maanden zien, en dat was en s nog steeds onwijs zwaar. maar we redden het allemaal, Mila is een gezond en blij meisje, en daar ben ik trots op. ja inderdaad, ik had niet mogen roken, maar ik weet dat ik naast dat puntje een goede moeder ben, en er zijn genoeg mensen die wel stoppen als ze zwanger raken. maar hoeveel mensen doen mij na? ik ben trots op wat ik gedaan heb, roken of niet, en zolang je het verhaal niet weet zou ik me er niet mee bemoeien.
Stress is ook een nare situatie. Ik dacht het zelf ook dat een sigaret me door de stress haalde! aboluut waar (in mijn hoofd) Maar.. het is niet goed te praten wat je je kind ermee aandoet. ongeacht de situatie. Ik heb het zelf ook gedaan hoor... dus ik weet wel waar je het over hebt. Het is ook geen aanval. Iedereen verwerkt iets op zijn/haar manier... Het is zeker niet makkelijk om te stoppen met roken. (vreselijk gevoel geeft het de eerste weken) ik meende echt dat ik gek werdt! Nogmaals is het geen aanval. Het is gewoon een feit dat het schade aanricht. Wat iedereen doet is toch helemaal aan henzelf. Wel ken ik een vrouw die gewoon full time door heeft gerookt en gezopen! (zelfs op een bruiloft met een hoogzwangere buik en glas drinken en een peuk!) Ze heeft een kindje gekregen met 31 weken zwangerschap met allerlei complicaties. Toch kan niemand je aantonen HOE zoiets komt, maar ze blijft zich altijd afvragen wat zij gedaan heeft.
Ik denk dat je het gewoon met een beetje nuance moet zien... Natuurlijk is stoppen met roken veel beter, en moet er alles aan gedaan worden om gewoon helemaal te stoppen! Maar als het bij iemand echt extreem veel stress enzo veroorzaakt, en de bloeddruk stijgt en weet ik wat allemaal, je dan is het misschien beter om in overleg met een gyn alleen te minderen. Maar om al deze problemen te vermijden is het beter om gewoon te stoppen met roken VOORDAT je zwanger bent!
Sorry hoor, maar dat je dit als legitieme reden geeft om te roken vind ik echt belachelijk. Je bent niet de enige die het zwaar heeft, maar er zijn legio andere vrouwen die toch niet roken. Dus wat is je punt? Roken is een zwakte. Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat ik niet geloof dat je het zwaar hebt. Dat kan ik me ook wel voorstellen. Maar ik vind het vooralsnog geen geldig excuus om te mogen doorroken. Zo ontzettend rampzalig is het nou ook weer niet en daarbij denk ik dat ik geen enkel excuus geldig zou vinden. Ik las overigens laatst weer ergens dat stoppen met roken inderdaad stress kan veroorzaken, maar de gevolgen van deze stress nog altijd minder erg zijn dan wanneer er doorgerookt wordt. Volgens mij is er ontzettend weinig onderzoek gedaan naar de oorzaken van stress tijdens het stoppen, maar grijpen rokers dit nu massaal aan om hun gedrag goed te praten. Schande.
Overigens zou ik er op straat niets van zeggen tegen een zwangere vrouw die rookt. Dat is haar eigen keuze, daar ga ik me niet mee bemoeien. Ik veroordeel het wel, dat zeker. Naar mijn mening is geen enkele situatie een excuus om door te roken tijdens de zwangerschap. Roken is sowieso ontzettend stom, of je nou zwanger bent of niet.
ik geef dit niet als legitieme reden, want zoals ik al zei, ik weet zelf dat het slecht is, en schaam me er ook voor, ik wil alleen even zeggen dat er mij is verteld dat het in mijn situatie beter was om te minderen in plaats van te stoppen. ik ben ook onder extra controle gesteld, heb een extra echo gekregen en het advies van mijn gyneacoloog was om te minderen, wat ik ook gedaan heb. ik zeg niet dat ik niet geprobeerd heb om te stoppen hoor, ik heb pleisters, kauwgom en inhalers geprobeerd, maar het ging gewoon niet. ik heb in 3 maanden tijd mijn land, mijn huis, familie, vrienden, huisdier, werk en alles wat ik had achtergelaten, en zwanger geraakt. ''Zo ontzettend rampzalig is het nou ook weer niet'' ? sorry hoor, maar ik neem aan dat toch wel 99 % van iedereen hier op deze site in ieder geval 1 familie lid of vriend in de buurt had die je steunde. probeer eens een zwangerschap ALLEEN te doen! het viel mij tijdens mijn zwangerschap ook op dat er een hoop dingen zijn die hier in de uk als verboden beschouwd worden en in nederland wel mogen. in frankrijk mogen zwangere vrouwen gewoon drinken. ik weet dat roken universeel bekend is als slecht in de zwangerschap, maar ook ik heb genoeg mensen gezien die in mijn ogen veel meer kwaad deden dan ik. ik rookte 5 sig per dag, en heb voor de rest niks verkeerd gedaan in mijn zwangerschap. en ik geef je inderdaad gelijk, roken is slecht, er is geen excuus voor, maar dat geeft niemand het recht om iemand te veroordelen die je niet kent.
Ik zou oook zeker niet een vreemde aanspreken en een bekende ik weet het niet. Mijn beste vriendin heeft een vriendin die ik heel af en toe zie. Zij vertelde dat ze zwanger was met een sigaret in haar hand. Ik heb toen alleen gevraagd of ze ging proberen te stoppen. Ze zei te minderen en dat gyn het geen probleem vond stress was erger. Dat deed ze echter niet. Nu weet ik dat er gyns zijn die zeggen dat je beter kan minderen dan stoppen wan stress zou slecht zijn, maar ik ben nooit bij die gesprekken dus vraag me weleens af of rokers het verhaal niet naar hun hand zetten. Want ik weet ook dat er door de meeste gyns. absoluut wordt afgeraden te roken tijdens zwangerschap en dat roken meer schade geeft dan stress. En het niet roken geeft waarschijnlijk tijdelijke stress (en andere stress dan bijv. overlijden of verlaten worden, met hele heftige emoties), maar dat roken duurt een hele zwangerschap. Met minderen denk ik dat je bijna net zoveel stress hebt, want je mag het nog steeds niet wanneer jij dat eigenlijk wil of denkt nodig te hebben, dus heb je het dan niet dubbel op vraag ik mij af? Dit meisje bleef gewoon doorroken (vriend was wel gestopt) en zij stond onder de afzuigkap te paffen. Tijdens de echo werd bekend dat het kindje een hazelip zou krijgen. was geen reden om te minderen/stoppen. Ze zag het roken (misschien uit zelfbescherming) ook niet als oorzaak. Verder kreeg ze een hele hoge bloeddruk. Stress geeft dat, maar roken geeft ook een hoge bloeddruk. En je hebt stress en stress. Uiteindelijk moest ze opgenomen worden en stond ze zelfs met het infuus in haar arm en hoogzwanger buiten te roken! Kindje heeft enorme hazelip en was veel te licht. Ik vind dat echt heel erg. Ik heb haar na de 1e keer niet meer gezien, maar anders had ik daar misschien wel wat vragen over gesteld om haar aan het denken te zetten, aan de andere kant, zij en haar kind moeten er mee leven. Mijn vriendin heeft weleens een balletje opgegooid, maar ze kapte dat af, dat haar gyn er iks van zei. Elke roker weet denk ik ook wel dat het niet goed is. Tja bij sommige komt het goed, maar het blijft gewoon schadelijk. Mij raakte het voornamelijk omdat het bij mij allemaal al niet zo makkelijk gaat, dus wanneer ik het mag meemaken zal ik er ook heel goed voor zorgen. Misschien is het handig om te stoppen en te minderen wanneer je besluit dat je zwanger wilt worden. Want roken en zwanger zijn gaat in mijn ogen in eerste instantie eigenlijk niet samen.
ik vind dit een heel moeilijk onderwerp, ik heb 5 jaar lang gerookt en geblowt,het moment dat ik wist dat ik zwanger was ben ik gelijk gestopt met blowen(medicinaal tegen reuma)maar toch schaam me dood..en was echt heeel moeilijk sta echt heel erg onder stress en rook wel nog steeds(voor mij was het al een wonder dat ik gestopt ben met blowen)maar weet dat roken ook slecht is en ben wel geminderd,maar elke siga is er eigenlijk een teveel. als ik niet rook trek ik mijn haar uit mijn hoofd van de stress,zit in een zware depressie(ook gebruik van ad al 12 jaar) heb geen werk meer(vanwege zwangerschap) de verloskundige heb ik er ook over gesproken en ben gewoon eerlijk geweest en ze zegt zelf ook dat stress funest kan zijn voor je zwangerschap en dat als ik af en toe een siga rook dat ook wel mag. ik vind het heel erg maar weet dat de stress ook heel gevaarlijk kan zijn, het gaat erom dat je je in de zwangerschap gewoon zo goed mogelijk voelt,dat is heeel belangrijk ook voor het kind,dus jah blijft een onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt. denk dat het voor iedereen persoonlijk is en dat je er niet zo snel over mag oordelen
Er werd gezegt dat sommige vrouwen het verhaal van de gyn misschien naar hun eigenhand zetten, sommige vrouwen misschien wel. Maar ik zeker niet. mijn verhaal staat hier ook ergens tussen. En ik weet zeker, en uit eigen ervaring dat gynaecologen dit echt wel zegen. Wel raden ze allemaal aan om in ieder geval te mindere
Ik heb zeker gelezen wat je vertelde. En dit zie ik toch duidelijk staan. Je ging roken omdat je nu al niet meer mag werken...Ik zie de link niet meer mogen werken en roken niet hoor..
Ja dat roken niet gezond is dat weet iedereen!En dat er mensen zijn die in hun zwangerschap roken moetten ze zelf weten vind ik.Vroeger zei niemand er iets van, en kijk is in het rond hoeveel moeders er gerookt hebben en hoeveel kinderen er rond lopen, en gezond zijn!Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iemand anders zich druk doet maken als er iemand rookt, als je het zelf niet wilt prima toch...en dat qa verantwoordelijkheidsgevoel...heeft er niks mee te maken!vind het een beetje geklets.Maar ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze doen, en als je een kind op de wereld zet altijd een verantwoordelijkheidsgevoel hebt, tis immers geen speeltje. Maar dat is mijn mening...
Iedereen weet dat roken tijdens de zwangerschap slecht is. Net zoals stress en slechte voeding, enz. Als je echt geprobeerd hebt om te stoppen maar het lukte niet dan is het toch ok als je het bij een sigaret of 3 per dag houdt? Ik denk dat het allemaal niet zo verschrikkelijk is als dat men voor doet komen. Het blijft natuurlijk beter om het niet te doen maar als het nou echt je zwangerschap vergalt... Ik vindt wel dat je verplicht bent er alles aan te doen om te stoppen of zo min mogelijk sigaretten te roken. Geef niet zo makkelijk op en meld je omgeving gewoon dat ze er rekening mee moeten houden. Ikzelf ben direct gestopt na de eerste echo (wist op later moment pas dat ik zwanger was) en heb daarna geen sigaret meer opgestoken terwijl ik toch al sinds mn 11de rook en de afgelopen 7 jaar een pakje per dag. Mij doet het niet zoveel. Omdat ik er zelf amper moeite mee heb is het lastig voor te stellen dat iemand echt zo gestressed raakt van het stoppen. Ik heb zelf zon angelsound en als ik echt moeite had ging ik gewoon even naar het hartje luisteren. Dit leidde me weer een beetje af en dat doet je echt weer beseffen dat er iets in je zit wat jouw bescherming nodig heeft. Blijft je eigen keus.
Nou ik vind het anders best heftig als iemand zijn ongeboren kindje al vrijwillig vergiftigd met alle gifstoffen die in sigaretten zitten.
cossy, ok roken is slecht mee eens. Maar er zijn zo ongelofelijk veel dingen slecht. Je mag niet meer op je rechterzij slapen omdat het slecht is voor het ongeboren kind.. Weet jij doet als je slaapt? Je mag niet meer tillen, hoe deden ze dat vroeger toen er elk jaar een kind kwam? Nu is de apparatuur zoveel malen beter als vroeger, en de odnerzoeken ook dat weet ik. Maar het is natuurlijk wel zo dat er vroeer ook veel gezonde babys geboren werd. MIjn oma zei laatst nog: Toen ik zwanger was van je moeder kreeg ik eens ind e zoveel tijd een houten toeter op mijn buik om te horen of het kindje het deedn jij kreeg elke 4 tot 6weken een echo! Ach ja, het verschili tussen vroeger en nu blijft, want alles word zoveel beter, maar het is wel zo dat je als zwangere vrouw niet eens meer een paar km mag lopen want dat is slecht voor je bekken... Het word zo overtrokken tegen woordig... Als ik naar buiten aga adem ik ook slechte gassen in. EN als ik naar binnen ga zit er huisstofmijt.
Haha ja ik snap wel dat er ook wat nuance in zit hoor, en dat er meer slechte dingen zijn. Maar het blijft slecht... En de vraag is natuurlijk: waar trek je de grens? Als roken oke is is af en toe een borreltje ook oke. En als je af en toe eens wat meer drinkt, ach.... En dan wordt al gauw af een toe een jointje ook oke... De vraag is of dat de kant is waar we heen moeten willen...
kijk en dat is dus waar ik zelf tegen ben, ik ben tegen alcohol in de zwangerschap ookal schijnt dat soms goed te zin voor de bloedsomloop Dugs gebruiken tijdens je zwangerschap, ik heb ooit een zwangerevrouw zien blowen en toen ben ik (inmijzelf) giiftig geworden Ik denk dat ieder voor zichzelf moet bepalen hoe zij de zwangerschap wilt doorgaan. en in welke mate... Iedereen weet dat roken slecht is voor Jou maar ok voro je baby. Dat is nu eenmaal een feit, maar ik vind ook dat er in sommige situaties een beetje begrip opgebracht moet worden. Er zijn nu eenmaal mensen die er niets aan kunnen doen, advies krijgen om te minderen maar neit om te stoppen, wat voor advies dan ook. En nee, ik zeg dit niet omdat ik heb gerookt tijdens mijn zwangerschap.