ik snap het niet zo goed. Waarom zou stress een reden zijn om niet te stoppen met roken. Omdat stoppen met roken stress veroorzaakt? Of omdat je niet kunt stoppen door de stress. Stoppen met roken veroorzaakt 3 dagen lichte stress en een rotgevoel (ik ben ook gestopt omdat ik zwanger wilde worden en rookte 40 sigaretten per dag). Toen ik eenmaal zwanger was was het niet eens meer moeilijk. Ik durf gewoon niet meer te roken. Niet alleen voor mijn kindje maar ook uit misschien meer egoistische redenen. Ik wil geen miskraam. Dus roken zou me meer bezorgdheid en stress bezorgen dan niet roken... Ik ben nu 3 maanden gestopt. Ik heb helemaal nooit meer zin in een sigaret en van stress heb ik al helemaal geen last. En als ik wel stress heb wil ik geen sigaret. Sigaretten zijn maar een lapmiddel.
Crohn = roken slecht Colitis = roken geen ontstekkingen, stop je met roken dan kan je aan de prednison. Als je het niet gelooft bel een internist, een MLD-arts of zoek je heil bij een ander, ik laat me niet door jou belachelijk maken! Ik heb namelijk dit jaren lang voorbereid met mijn arts die me behandelt en die zal er vast meer verstand van hebben als jij of ik. En dat jij iets hebt meegemaakt dat 10x erger is heel vervelend voor je! Maar bij jou zal het vast niet resulteren in bloed uit je anus en hele dagen op de wc pot omdat er geen houden aan is! In het ergste geval is het zo erg dat ik naar het ziekenhuis moet om aan een infuus met prednison te moeten en vocht te krijgen tegen uitdrogingsverschijnselen. En tja stress is een grote spelbreker voor CU patienten wat dat werkt direct op de darmen. En nee ik gebruik CU of stress niet als excuus, de stress is al 2 jaar weg en de CU houden we rustig door snel in te grijpen als het mis dreigt te gaan. Daarom poste ik mijn verhaal dus ook omdat niet iedereen dat als excuus gebruikt maar er soms wel degelijk bewust voor gekozen word dat roken echt de beste keuze is uit 2 slechte! Bij mijn eerste zwangerschap was ik braaf gestopt en dat resulteerde in een moeder die in de kreukels lag na de bevalling. Jammer dat jij alleen met de vinger wil wijzen en niet wilt lezen.
Nog even speciaal voor mensen die lui zijn en links met info niet lezen! Roken Roken schaadt de gezondheid. Roken is een risicofactor voor het krijgen van Crohn en heeft bovendien een negatief effect op het verloop van de ziekte. Bij mensen die stoppen met roken nemen de ziekte-aanvallen met maar liefst 40% af! Ook is bekend dat mensen met Crohn die roken zich minder goed voelen en vaker geopereerd moeten worden. Bij colitis ulcerosa liggen de zaken anders. Hoe het kan weet men niet, maar roken schijnt bij deze ziekte juist een beschermend effect te hebben tegen ziekte-aanvallen. Na het stoppen met roken is de kans op het ontstaan van colitis ulcerosa iets verhoogd. Bron: http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.p ... =50&char=C Dan kan ik ook nog wel even de negatieve zaken van roken versus prednison gebruik langs elkaar leggen maar lijkt me logisch als je de hoogste dosis van pred. slikt dat dat vast slechter is als 2 sigaretjes op een dag. Overigens was ik braaf gestopt maar moest dus weer beginnen van mijn MLD-arts toen ik melde zwanger te zijn van de 2de spruit, dit mede omdat ik bij mijn dochter wel volledig gestopt was maar in de laatste maand het volgende kreeg: http://www.huidinfo.nl/herpes%20gestationis.html en dat wil de MLD arts nu voorkomen door te blijven roken (met mate!).
Hier wil ik als vriendin van een CU patient toch even op reageren. Er is namelijk zo weinig bekend wat nu werkt als goed medicijn tegen de ontstekingen die de ziekte met zich meebrengt. En de medicijnen die er wel zijn die gaan ook niet altijd samen met een zwangerschap, misschien moet je daar ook eens over nadenken... En dan kan een arts ook in overleg met je besluiten om je door te laten roken, in beperkte mate. In plaats van je aan de medicijnen te zetten die je zwangerschap nog meer in gevaar kunnen brengen.
Ja whahaha, volgensmij kunnen jullie hier allemaal beter gaan roken, want de stress van dit topic is gevaarlijker nl
Maar roken tast toch ook je longen aan en je kind? En prednison dan? Ik vind het een erg vaag verhaal, sorry.
Wat een gezelligheid hier! Jongens, ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat roken niet het meest bevorderlijk is voor een zwangerschap/kindje, los van stresssituaties enz, maar als je moet kiezen tussen een peuk en prednison lijkt het mij ook een vrij logische keus.. Misschien moeten we dat gewoon van de ervaringsdeskundigen aannemen? Zij zullen vast niet voor de lol voor een peuk kiezen, want ze zijn allang blij dat ze een kindje kunnen krijgen! Een medische aandoening maakt zwangerschap altijd tot iets moeizaams, op wat voor manier dan ook.. Petje af dat er dan zo nuchter over na wordt gedacht en dat de keuzes overwogen worden! Er wordt niet als vanzelfsprekend een sigaret opgestoken, uit eigenwijzigheid. Laat het dan zoals het is! Soms is het kiezen tussen twee kwaden..... @ iedereen die is gestopt, flink geminderd of probeert te stoppen: petje af, ik weet hoe moeilijk het is! Ik prijs mezelf gelukkig dat het me is gelukt. @ iedereen die (misschien ietsje te?) fel reageert op het stigma dat roken slecht is, soms moeten we gewoon aannemen van mensen dat het (al is het alleen voor hen) is zoals het is......... Liefs Esther
Mag je ook vinden maar ik denk dat je het pas begrijpt als je de lijst bijwerkingen leest die prednison geeft, en denk daarbij even zo, hoe hoger de dosering hoe meer bijwerkingen! En ik krijg normaliter de hoogste dosering http://www.consumed.nl/medicijnen/2222/ ... nderdeel11 Daar vind je de lijst met wat jij en je kindje er van kunnen krijgen, en hee ik rook ook liever niet maar soms is het kiezen of delen.
Ik heb me bewust een beetje afzeidig gehouden de laatste daen, alleen over dat van Crohn en CU wilde ik wat weten. Maar ik denk inderdaad dat we moeten accepteren dat mezen hun eigen keuzes maken, de een is erg fel de ander iets minder Ik heb gezien wat crohn met een mens kan doen, en dat CU dan anders is kan ik me wel wat bijvoorstellen De ene ziekte is de andere niet
Het is inderdaad een hele lijst. Maar dat staat toch bij elk medicijn? Niet persé deze bijwerkingen, maar een hele lijst. Je zal het zelf wel het beste weten, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat roken de beste oplossing is. Ik vind het ook gewoon zo vaag.. Maar goed, jij zal er ongetwijfeld het meeste van weten. En zijn prednison of roken de enige 2 oplossingen? Heb je al eens verder gekeken? Misschien alternatieve mogelijkheden?
CherryLein, geloof me ik heb alles geprobeerd alternatief en niet alternatief. Artsen vinden dat ook positief als je dat probeert en alles wat de verzekering vergoed heb ik geprobeerd en ook veel dat niet vergoed word trouwens. Maar ik ga niet ieder experimenteel ding proberen zoals diverse vreemde diëten en wormen eten enz enz daarvoor is deze ziekte net iets te gevaarlijk om zulke rare fratsen uit te halen, iedere maand verschijnt er namelijk wel een nieuwtje dat je zou kunnen proberen alleen DE oplossing is er nog niet. Helaas geldt dat ook voor de ziekte Crohn. Magnetiseur, homeopaat, instralen van water, mediteren, yoga, accupunctuur enz enz en het enige dat aanslaat is prednison, en inderdaad zo'n waslijst is er bij ieder medicijn wel te vinden alleen is het zo dat je bij prednison op zijn minst de helft van de bijwerkingen krijgt, prednison word ook gegeven aan kanker patiënten en is een echt paardenmiddel en maakt ook veel kapot in je lijf ergste is nog dat het vaak na geruime tijd gebruik ineens niet meer werkt, en gelukkig heb ik dat punt nog niet bereikt. Wanneer ik dat punt ga bereiken (want dat komt er onvermijdelijk ooit eens aan) dan krijg ik nog grotere troep via een infuus of in het ergste geval laat ik een stoma of pouch plaatsen en gaat er als het kan een stuk darm uit zodat ik er hopelijk vanaf ben. Maar de bijwerkingen die ik vooral krijg zijn: een opgejaagd gevoel je voelt je een junk snakkend naar een volgend shot (zoals in slechte B films), slecht (lees niet!) slapen, nerveus, slecht zicht, stemmingswisseling, opgezette buik en darmen, mijn botten zijn al aan het ontkalken ik slik dus extra medicatie om dat tegen te gaan, ik slik maagbeschermers om het bijtende effect van de medicatie tegen te gaan, krijg snel blauwe plekken, heb een slechte weerstand en pik alles op qua infecties, heb een afwijkend bloedbeeld en zo kan ik nog wel ff doorgaan. mensen die prednison trouwens lang gebruiken herken je aan het vollemaans gezicht en dat zie je dus ook vaak bij kinderen die ernstig ziek zijn bv bij leukemie en laat ik nou net de mazzel hebben (hehe mag t ff) dat ik daar praktisch geen last van heb, omdat ik vaak stootkuurtjes krijg dat zijn kuren in hele hoge dosering en dan een tijdje geen medicatie neem, dat brengt risico's met zich mee maar dat risico weegt voor mij minder zwaar als de last en hinder die ik heb van de medicatie. en ik begrijp het prima dat mensen er met de pet niet bij kunnen als je zulke zaken uitlegt, want je kan ook geen idee hebben hoe het is als je zelf nooit zulke zware medicatie hebt hoeven nemen.
Ècht balen mamalieske. Hopen dat het roken dan niks doet bij je kindje. Ik lees dat je een vruchtwaterpunctie hebt gehad, is dat voor de ziekte die je misschien door kan geven?
Nee dat was omdat we een NT meting hadden met verdikte nekplooi en slechte bloeduitslagen, ws waren die bloeduitslagen wel te wijten aan het langdurige prednison gebruik maar dat valt niet met zekerheid te zeggen. Gelukkig waren alle uitslagen van de punctie en de extra echo's goed maar tja als je zelf iets ernstigs onder de leden hebt sta je er iets minder nuchter in.
*breekt even in na enkel de laatste pagina gelezen te hebben* Mamalieske: heb je al eens een supersmoker oid geprobeerd? Ik weet namelijk niet waarop je ziekte reageert in de sigaret? Maar misschien helpt een supersmoker ook en krijg je daarmee toch minder schadelijke stoffen binnen? Misschien zeg ik iets heel stoms hoor! Probeer alleen mee te denken Enne .. ik herken het zeker wel dat klachten minder zijn door roken. Ik heb chronische keelontsteking. Door het roken had ik er minder last van (door de slijmlaag die roken veroorzaakt) Toen ik stopte met roken kwam het in alle hevigheid weer terug. Nu ben ik al bijna een jaar gestopt (13 januari .. kijkt trots ) en heb gelukkig nog maar weinig last nu. Wel heel vattelijk voor dubbele keelontsteking, maar voel het niet meer zo erg als eerst. Dus dan is het toch kiezen tussen 2 kwaden he. Mensen hebben toch altijd een oordeel klaar liggen. Zolang je zelf weet wat het beste voor je is, dan is het goed
Dat had ik zelf ook voorgesteld aan de MLD arts helaas bleek dat niet de stof die de klachten vermindert, want dat is de stof koolmonoxide en dat zit niet in de supersmoker helaas anders was dat inderdaad een geweldig product geweest. (hier kan je wat info vinden daarover : http://www.crohnsite.be/index.php?optio ... 6&Itemid=2) Hier de orginele maar zoveel medische taal en in het engels dat het bijna niet te lezen valt : http://www.urotoday.com/264/conference_ ... mouse.html Ik volg dus echt iedere ontwikkeling op de voet, hopend op DE oplossing maar ik geloof niet dat die gevonden word voor mijn dood, ze zijn namelijk al zo lang aan het zoeken....
Ja ik ken de spanningen maar al te goed. Ik ben draagster van een erfelijke ziekte. Bij ons wordt pas duidelijk bij de geboorte of mijn zoon de ziekte heeft helaas
Ik zou er niks van zeggen maar ik kan er geen begrip hebben. Vind het vreselijk. Mijn moeder rookte ook toen ze zwanger was. Maar ik heb er echt een hekel aan. Begrijp niet waarom mensen doorgaan met roken.
ik rookte zelf voor dat ik wist dat ik zwanger was, toen ik de test in me handen had, was ik acuut gestopt., ik kon stoppen omdat ik gewoon echt wist waarvoor ik het deed. maar als ik iemand anders zie roken, dan zeg ik er niks van.
Ik begrijp niet waarom mensen uberhaupt roken. Maar ja, hun keuze.. Moeten ze zelf weten, maar op die vraag heb ik nog nooit een duidelijk antwoord gekregen. En dat valt me wel op..