Ik vind het bijzonder dat je denkt dat als je buiten rookt je niemand tot last bent. Volgens mij denken de meeste rokers zo, maar buiten ben je een ander net zo goed tot last, want het stinkt en is ongezond. Ik begrijp niet waarom dat niet ingezien wordt.
Hier is dat dus zo met mijn man; hij moet naar binnen als de buren roken. Anders wordt hij gewoon te ziek om nog te kunnen werken. (Maar dat geldt dus ook voor bbq, vuurkorf en openhaard/houtkachel!) Mensen kunnen er niks aan doen dat hij er niet tegen kan, maar roken - geen levensbehoefte! - boven de gezondheid van een ander stellen gaat idd nogal ver. Overigens is 1 buurvrouw nu over op zo'n verdamper ofzoiets? En dat is voor mijn man een verademing, zij rookte echt veel en nu dat is verandert in damp kan hij iig overdag met mooi weer buiten zitten. 's Avonds komen de andere buren roken
Maar te dikke mensen die regelmatig taart of iets anders ongezonds eten moeten we dan ook dood laten gaan als ze een hartaanval krijgen?? Of hoe moet ik dat voor mij zien?
Nee uit mijn tuin ga ik niet, kan ook niet met de kinderen. (geloof mij alles wat we doen is fout bij hun) maar ik sta nu wel in het uiterste puntje van mijn tuin om te roken...
Ik weet dat het stinkt en dat het ongezond is.. die keuze maak ik zelf om te roken en nee ik mag andere er niet mee lastig vallen.. En doe dat ook zo min mogelijk maar alles wat wij als rokers proberen te verbeteren is NOOIT genoeg.. Ik noem het zuurpruimen gedrag.. Als een klein kind je zin niet krijgen.. Leven en laten leven.. Ik doe als roker mn best dat er zo min mogelijk mensen last van mij hebben maar respecteer mij dan als ik Buiten rustig een peukje sta te roken in de open lucht waar de niet rokers en zo min mogelijk last van hebben..
Ik moet altijd denken aan een familielid van mij: die rookt, maar heeft geen rijbewijs en rijdt dus geen auto. Wordt zo onderhand verketterd omdat ze rookt, want dat is ongezond en andere mensen hebben er last van. Wat ze vergeten is dat zij dag in dag uit alles op de fiets doet en meermaals per dag bij het stoplicht bijna vergast wordt door de uitlaatgassen van de auto's die er staan
Het is met roken net zo als met allerlei andere dingen: roken mag onderhand nergens meer maar de speeltuinen zitten doorgaans wel aan drukke wegen (want goed bereikbaar en vindbaar zijn) en dan hebben ze het niet over de uitlaatgassen die slecht zijn voor de (kinder)longen. En nee, ik rook niet. Nooit gedaan ook.
Om nog te zwijgen over die scooters. Sta je daar nog even je adem weer bij te laten trekken gaat er zo'n bakbeest vlak voor je staan.
Er zijn (heel) veel dingen ongezond. Maar als we gewoon een beetje rekening houden met een ander hoeft het niet zo zuur te worden. Als een roker op een terras zit en zijn sigaret rookt ga ik me daar niet aan storen. Als hij zorgt dat anderen niet in zijn rook zitten, dat vind ik wel net zo netjes. Net zoals ik het netjes vind als een opgefokt scooterjoch niet expres gas gaat geven voor het stoplicht.
Tja ik snap het probleem ook niet zo goed. Ze roken in de buitenlucht en dat moet kunnen. Ik vind sowieso die hele taboe op roken een beetje vermoeiend worden ( en nee ik rook zelf niet en ook nooit gedaan ) Het valt me vooral op dat mensen die zelf veel gerookt hebben nu zo ontzettend anti zijn. Vroeger stonden er met verjaardagen gewoon glazen met sigaretten op tafel. Als ik elke dag naar de Mac ga of een slagroomtaart eet is ook slecht. Fietsen met mijn zoontje is ook slecht want ja Uitlaatgassen hé Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze doen. Leef en laten leven !
Niet negatief bedoeld, maar zijn jullie er zo gevoelig voor qua luchtwegen, of hebben jullie een vrij kleine tuin en geen uitwijkmogelijkheden. Als we in de tuin zitten en de buurman steekt een sigaret aan hebben we daar geen last van. Mensen met een balkon kan ik me voorstellen, maar ook met een tuin?
Niet iedereen heeft zo'n grote tuin . Wij hebben dus niet zo'n grote tuin en ons zitgedeelte zit in het midden, net als die van de buren. Gelukkig roken ze niet zoveel buiten (helaas wel binnen en komt die geur via de meterkast bij ons binnen, maar goed, met de tussendeur dicht ruiken we het niet in de woonkamer)
Ik heb ook geen belachelijk grote tuin tenminste voor de begrippen van hier (wonen in een dorp) Lijkt me wel echt heel naar als de rook van je buren te ruiken is in je huis! Is daar niks aan te doen?
Enige wat zou kunnen is de meterkast isoleren, blijkbaar is dat een dun wandje tussen de 2 huizen, want daar komt de lucht vandaan. Spuiten er regelmatig met luchtverfrisser en houden de tussendeur dicht. En ik hoop dat de buren snel weer een tussendeur hebben want daardoor komt de rook uit de woonkamer in het halletje. Hun zoon gaat binnenkort het huis uit, misschien scheelt dat ook al wel
goh... ik rook zelf ook maar als ik met mijn dochter ben of weg ga dan laat ik mijn sigaretten gewoon in het keukenlaatje. maar, als ik een keer een middag met alleen vriendinnen weg ga om wat te drinken dan wil ik wel gewoon een sigaret op kunnen steken op het terras... ik denk dat het er ook aan ligt waar je wat gaat drinken/eten als je in Den Haag verwacht dat je rookvrij op de grote markt of plein kan zitten dan maak je naar mijn idee ook een inschattings fout. Er zijn plekken waar je met je kinderen heen kan en plekken waar je zonder kinderen heen gaat naar mijn idee. Overigens ben ik wel het type dat als iemand op de kinderboerderij of speeltuin uitgebreid gaat zitten paffen er gewoon iets van zegt.
Wat heel lastig is, en nu quote ik even jouw bericht maar dit is algemeen, is dat er ook veel rokers zijn die niet hun best doen om andere mensen er geen last van te laten hebben. Mensen die er al last van hebben krijgen op die manier steeds minder begrip dat ieder zo zijn of haar zwakheden heeft (ik zie een rookverslaving als zwakheid, maar mijn chocoladeverslaving ook). En het hele hokjesgebeuren is niet leuk, maar blijkbaar nodig. Waarom zou je als roker midden tussen de kinderen willen roken? Of willen roken in een auto waar een kindje in zit? Ik heb een keuze om iemand te verbieden in mijn auto te roken of te weigeren bij iemand in de auto te stappen die rookt, waar is de keuze van een kind? Waarom roken mensen langs een route van bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd? Waarom al in de draaideuren van een ziekenhuis je sigaret opsteken ipv een paar meter ervoor? Waarom moet ik brandgaten in mijn kleding krijgen als ik op een marktje loop? En ja, ik ben zeker voor leven en laten leven, maar dat wens ik ook wederzijds. En zolang ik meer negatieve ervaringen heb met rokers dat positieve, is het moeilijk om medelevend naar die kant te zijn
Rare buren dan zeg. Vind het wel netjes van je dat je toch rekening met ze houd, ik had gewoon uit irritatie vlak naast de schutting gaan zitten met een opgestoken peuk En dat terwijl ik niet eens rook