Roken in eigen achtertuin...

Discussie in 'De lounge' gestart door Loesje86, 7 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik wil alleen even reageren op de openingspost, want de rest van het topic gaat vrijwel nergens meer over.

De meeste rokers die buiten roken doen dit omdat ze dan hun huis lekker rookvrij kunnen houden. (Voor de kinderen en voor hunzelf en omdat ze niemand tot last willen zijn.) Door onder het raam van de buurvrouw te gaan roken doe je dus eigenlijk de buren aan wat je zelf niet wilt. Ik begrijp dus ook dat de buurvrouw daar problemen mee heeft als het regelmatig gebeurt. Het is dan idd ook een kleine moeite om even op een andere plaats te gaan roken om de buren op die manier ook een rookvrije ruimte te gunnen. Natuurlijk is het je eigen tuin en mag je uiteindelijk zelf bepalen wat je doet, maar daarom is het nog wel zo netjes om rekening met elkaar te houden. Als je nu rekening met hun houd en jij hebt een keer last van de buren heb je dan weer het voordeel dat ze dan (waarschijnlijk) ook meer begrip voor jou op zullen brengen. En zo werken we weer aan een betere en gezelligere leefomgeving voor onszelf en onze omstanders.
    Ik vind het dan ook erg netjes dat TS rekening met de buren wil gaan houden door ergens anders te gaan roken in de achtertuin. Onder het raam van de buren weet je namelijk vrijwel zeker dat ze er last van hebben, maar doe je dat een paar meter verder dan is de rook al grotendeels vervlogen voordat het het raam bereikt. Mochten ze dan nog zeuren, dan zou ik aangeven dat je je best hebt gedaan, maar dat ze dan beter hun raam dicht kunnen houden als ze er nog steeds last van hebben omdat je dan niet meer tegemoet kan komen aan hun voorstellen. Maar ik denk dat het wel al opgelost is als je een eindje verder gaat staan.

2. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Tja, tegenwoordig zijn er zat onderzoeken op dat gebied... Wonen aan de snelweg of een andere drukke weg versus wonen op het platteland met een auto per dag een halve kilometer verderop. ;)
    Vervoersmiddelen en roken is gewoon per definitie geen vergelijking. Fabrieken-roken niet, vliegtuigen-roken niet, en zo verder. Punt blijft dat we gemiddeld dicht op elkaar wonen en dat anticiperen op elkaar dan erg prettig is voor iedereen.

3. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ja en inderdaad de wereld is krom helaas. Maar roken is zo duidelijk vies en slecht voor je, ik zorg ook dat ik niet achter een auto ga staan en als ik met iemand in de tunnel rij dat ze hun raampjes van de auto dicht doen. En zo doe ik ook dingen voor het mileu. Maar omdat er veel vieze uitlaatgassen zijn betekent niet dat het maar goed gepraat moet worden dat ik meerook met een hoop mensen. Dat zij willen roken en de risicos willen nemen op kanker of een slechte gezondheid moeten zij weten, maar ik wil daar geen last van hebben. En het is treurig dat er zoveel ongezonde dingen op de markt zijn en dat zelfs shampoos vol me troep zitten, maar daarom koop ik ook shampoos met zo min mogelijk troep.

4. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Als je in je huis last hebt van de rook van een ander, is dat gewoon een probleem. (heet gewoon 'overlast', als het gaat om bijv. geluid hebben we daar ineens veel minder moeite mee om dat zo te benoemen...) Net als dat rokers zeggen; Ik mag doen in m'n huis/tuin, wat ik wil, moet iemand die er last van heeft ook gewoon zich prettig voelen in zijn/haar huis. Zou toch v/d zotten zijn als je er dus last van hebt, je dus maar als een kluizenaar met je ramen/deuren dicht moet gaan leven, omdat je er niets van zou mogen zeggen? Beetje rekening houden met elkaar mag best... En als je last hebt van je buren, of dat nu om roken gaat, of iemand zet om 2 uur 's nachts z'n stereo keihard aan, daar mag je toch best iets van zeggen? Uiteraard wel op een rustige, respectvolle manier. Kan best zijn dat de roker helemaal niet ervan bewust is dat zijn/haar rook jouw huis in waait. En als het op een simpele manier op te lossen valt, door bijv. even een stukje verderop, nog altijd in eigen tuin, te gaan roken, waarom niet?

5. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geheel off topic maar man wat vind ik uitlaatgassen lekker ruiken op het moment!

Vooral motoren, daarna scooters en daarna auto's! Hahah kan er niks aan doen sinds ik zwanger ben ruikt het heerlijk! Nou zal ik niet met een klapstoel bij de pomp gaan zitten snuiven hoor maar vind het echt geen overlast haha.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nog verder off-topic: Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek over de lucht nabij drukke wegen. Specifiek, ik zou wel eens weten wat de luchtvervuiling hier bij ons is. En als ik dan het gehalte van die fijnstof weet, dat ik dan ergens de bijbehorende cijfertjes (% luchtwegaandoeningen, etc) kan opzoeken.

Als iemand mij daaraan kan helpen, stuur maar een PB! Dan vervuil ik het topic niet verder. :D

7. Aloe

Aloe Niet meer actief

Leven en laten leven is tweerichtingsverkeer.
    Wil niet zeggen dat je altijd moet denken ik kan doen en laten wat ik wil.........want tja.....ik heb toch ook geen moeite met wat hun doen....nee het gaat erom wat er gebeurt als een van de partijen wel last heeft.

Ts heeft het toch prachtig opgelost.?

Hier gaan we alleen nog even door met een wat is goed/slecht discussie.

Het ging niet over uitlaatgassen, sigarettengassen enz........het gaat hier toch veel meer over respect voor een ander........

Buurvrouw heeft last van de rook, zegt dit heel netjes, vraagt en denkt mee over een oplossing, ts is ook bereid om mee te denken en doet dit ook. Er is wederzijds respect en dat is toch mooi.....probleem opgelost.

Ts wil sigarettenrook niet in huis met dezelfde reden als dat buurvrouw dat niet wilt. Nou goed toch.

8. ecl

ecl Niet meer actief

Drukke snelweg staat gelijk aan 17 sigaretten per dag. Hoeveel auto's zouden er langs moeten rijden voor het meeroken van 1 sigaret? Waarschijnlijk heeeeel wat.
    Volgens mij zijn er trouwens genoeg mensen die aan die 17 sigaretten per dag komen.

Dat er te veel auto wordt gereden is een feit, dat het schadelijk is ook. Dat een auto in best wat gevallen nodig is, is ook een feit(wat je niet van roken kunt zeggen). Ben toch wel heel blij met veel auto's zoals. de ambulance, brandweerauto’s, politieauto’s (niet altijd), de oproep artsen/chirurgen/anesthesisten met auto, verloskundige met auto en zo kan ik nog wel even door gaan.

Maargoed Ts gaat aan de achterkant van de tuin staan en meer dan dat kan je niet doen(denk dat dat ook wel voldoende helpt).

9. ecl

ecl Niet meer actief

Helemaal mee eens (okal heb ik wel even gereageerd op de uitlaatgassen):D

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij was dat mijn gemiddelde, toen ik nog rookte.
    Maar het schijnt óók zo te zijn, dat meeroken schadelijker is dan zelf roken? Voor hoeveel meerook sigaretten zou dat gelden dan?
    En 17 sigaretten zelf roken op een dag, ja, dat is makkelijk haalbaar. Maar zoveel meeroken, in de genoemde situaties (buiten op straat of door een onderbuur, via het raam), nee dan haal je dat niet.
    LOL :D

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Roken is nog altijd schadelijker dan meeroken.
    Aangezien je zowel de eerste lading binnenkrijgt (door aan de sigaret te zuigen en inhaleren) en ook de rook die uit de sigaret komt weer inademt (net als de meerokers)

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja jammer he dat het zo is...
    Ik snap je wel hoor ik vindt het ook niet fijn;)
    Maar ik vindt wel dat je zelf mag bepalen of je wel of niet wilt roken en helaas voor ons de niet rokers hebben wij dan maar pech.....krom he;)
    Maar jij ik wil ook niet dat iemand mij vertelt wat ik wel en niet mag;)

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

idd......;)

14. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Nog even voor de duidelijkheid: Ik stond niet onder het raam van de buren, maar onder mn eigen ramen te roken, die ook altijd openstaan en waar we boven geen last hebben van de rook. Ik rook ook geen 17 sigaretten op een dag, maar een stuk of 5 ongeveer. Waarvan er 4 overdag en eentje savonds voor ik naar bed ga. Heb vandaag nog niet gerookt, dus ze hebben een goeie dag, alhoewel ze nu volgens mij op stap zijn en iig niet alles wagenwijd open hebben staan met dit weer ;)
    Maar iig bedankt voor jullie reacties. We gaan idd een beetje offtopic, maar er blijft nou eenmaal altijd discussie mogelijk tussen rokers, niet-rokers en ex-rokers :)

15. clauzoe

clauzoe Actief lid

10 okt 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me ook wel wat voorstellen van de buuf, en ik vind het netjes dat de ts een oplossing zoekt op deze wijze.

ik ben dan niet iemand die snel naar de buren loopt van hee ik heb last van je rook.
    maar ik heb in m'n achtertuin een veranda en daar een lekkere zithoek. maar ik wordt ook helaas meestal verjaagt door de rook van me buren die dan pal naast de schutting gaan zitten roken, en tja dan heb ik vaak de "mazzel" dat het onder de veranda blijft hangen :(
    dus dan ga ik vaak maar weer naar binnen.
    ik zou er ook eigenlijk een bedje neerzetten zodat de jongste daar zomerdag lekker beschut kon liggen, maar of dat nog gaat gebeuren ??

Maar verder als ze in de tuin roken heb ik er geen last van alleen daar..

16. ecl

ecl Niet meer actief

Klopt, gelukkig! En dat is mede doordat roken in openbare gelegenheden niet meer mag. Als je daarvoor in een restaurant zat, dan kwam je daar makkelijk aan.;)

17. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Vraag me altijd af hoe kort mensen dan op elkaar wonen.
    Manlief rookt (maar wij hebben een groot afdak over de hele breedte van het huis dus het trekt niet recht naar boven).
    Buurman rookt ook, gewoon bij de achterdeur maar ook als ik mn ramen open heb trekt die rook niet naar binnen??

18. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

Onze buurman rookt ook en we hebben er geen last van gelukkig je moet iets van elkaar kunnen vele vind ik en dat ene sigaretje per uur ach nee laat hem ook lekker roken hier komt t niet binnen gelukkig het siert je heel erg dat je toch rekening mee houdt en al achter je tuin gaat staan

19. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Het is leven en laten leven.

Wij hebben hier dezelfde situatie andersom. Buren die flink roken en wij niet (meer). Zij roken ook in hun huis, gelukkig maar, want wij hebben alleen last als ze de hele dag en avond buiten zitten. Als je zelf rookt denk ik dat je een beetje rooklucht niet meer zo ruikt in je huis. Wij ruiken het wel. We hebben er nog nooit wat van gezegd...die paar warme avonden nemen we wel voor lief, dan doen we ons raam dicht tot ze weg zijn. Maar als ze al hun peuken het hele jaar door buiten onder de ramen gingen roken, dan zou ik ze ook vragen om het achter in hun tuin te doen. Ik weet ook zeker dat ze dat dan zouden doen. Het is niet hun bedoeling iemand tot last te zijn.

Ik ga dus niet te snel zeuren en als er echt iets is, dan zijn zij bereid het mee op te lossen. Zo hoort het vind ik.

20. papa gekko

9 feb 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    echt de mening van een ex roker die zeuren nog meer als een nooitroker, waarom zeuren jullie allemaal zo?

Deel Deze Pagina