Ben even benieuwd wat jullie mening is... Vanaf week 6 zit ik thuis ivm HG (en later nog meer bijkomende klachten). Contact met arbo arts verliep prettig en daarnaast moet ik iedere week bellen naar mijn leidinggevenden. Ik ben zelfs 2x langs geweest op het werk omdat ze me graag wilden zien, achteraf was dit onverantwoord en ben ik daar alleen maar zieker van geworden. De arbo arts heeft rond week 31 zelf voorgesteld het contact hierbij te laten als ik dat goed vond, mijn verlof kwam er aan en ik moest de laatste weken gebruiken om aan te sterken en toch wat te genieten. Nu is mijn verlof deze week in gegaan maar mijn leidinggevenden willen nog steeds dat ik iedere week bel om te bespreken hoe het gaat enz. Ook al veranderd er al maanden niets. Praten is voor mij best vermoeiend (ik ga gelijk kokhalzen) en daarnaast zijn ze niet echt (echt niet) begripvol dus zie ik er telkens weer tegen op om te bellen. Kunnen ze dit zomaar eisen?
Volgens mij is dat alleen verplicht tijdens ziekte. Voor zover ik dat weet maar ik zou er even in moeten duiken. Tijdens verlof volgens mij sowieso niet... Naar voor je meis! Sterkte!
Is je zwangerschapsverlof nu echt ingegaan? Zo ja, dan kan je gerust tegen je werkgever zeggen dat je de komende 16 weken of voor hoelang je verlof nog duurt, maar minimaal contact met ze zult hebben.... evt om door te geven zodra je kleintje er is en later om bijv even door te nemen over je eerste werkdag.... verder ben jij niet verplicht op regelmatige basis contact te hebben met je werkgever
Tijdens je zwangerschapsverlof ben je het niet verplicht. Tijdens verzuim/ziekte periode kunnen ze het wel verlangen.
nee de dag dat je verlof begint hoef je geen contact meer te hebben met je leidinggevende over je "ziek zijn" Hier krijgt p&o een geboortekaartje en naaste collega's een appje als t zover is. Als je verlof ten einde loopt zul je uiteraard contact hebben over je terugkeer (stel je hersteld slecht en kan niet starten na je verlof oid zal de werkgever dit tijdig moeten weten)
Waarom bespreek je dit niet met je arbo arts? Die in van alle regels op de hoogte en kan eventueel je baas hierin sturen
Wat ik me wel afvraag os dat je zieker wordt van contact met je werk en dat je moet kokhalzen als je gaat praten.. Hoe je doe je dat thuis dan? (ben gewoon even nieuwsgierig hoor dus bedoel et niet vervelebd)
Dank jullie wel! Ik zal morgen de arbo arts eens vragen hoe het zit inderdaad. @ukkie: ik ben thuis ook 24/7 misselijk. Dit wordt erger door bekende dingen als eten/luchtjes enz maar ik heb het ook heel erg bij inspanning. Lange reistijd/stuk lopen en trappen lopen om op mijn werkplek te komen zijn dus gewoon teveel. Met gewoon praten ga ik ook kokhalzen maar als ik stop met praten zakt het weer wat af. In een telefoongesprek gaat dat helaas niet en als ik dan door blijf praten ga ik braken de stress van de nare opmerkingen die ik krijg van mijn baas helpt natuurlijk ook niet mee. Verder ben ik heeeeel blij met mijn lieve ouders die heel dichtbij wonen en die klaar staan voor mij en onze dochter als mijn man aan het werk is. Zoiets dus
Wijs haar er op dat ze uiterlijk de tweede dag na de bevalling aan u moet melden dat zij is bevallen. Dat ben je verplicht, zou even proberen door te zetten om je werkgever duidelijk te maken dat je niet verplicht bent contact te houden... sterkte en hopelijk na de bevalling snel opknappen... Nog even volhouden dat beroerde gevoel...
Naar mijn idee moet je contact houden met je werkgever in de periode van het ziek zijn. Al hoeft dit, volgens de arbo arts die ik had, niet perse via de telefoon maar mocht dit ook per mail. In jouw geval had dat sowieso handiger geweest. De gesprekken met de arbo worden uitgewerkt en gemaild naar werkgever en naar jou, hier had die afspraak ook in opgenomen kunnen worden en dan had je werkgever zich daar dus ook aan moeten houden. Nu heb je verlof en ben je niet meer ziek. Dus ook geen contact meer met arbo en ook niet perse met je werk. Of je moet dit zelf graag willen (met colllega´s bijv). En nu lekker nog even genieten van de laatste weekjes zwanger zijn!
Tijdens je verlof ben je niet ziekgemeld voor je werk. Dan gelden de verlofregels en niet meer de ziekteregels. Dus, zoals anderen ook zeggen, je hoeft zeker niet meer elke week met je baas te bellen. Misschien kun je afspreken dat je na de bevalling wat van je laat horen? Dan is je hg ook weg en kun je gewoon praten. Overigens moet je er wel even op letten of je na je verlof al voldoende hersteld bent om meteen aan de slag te gaan. Je conditie heeft vaak ook erg te lijden onder HG. Dat zou ik even met de arbo-arts overleggen. Soms bieden ze aan om het op te bouwen, voor de rest wordt je dan ziek gemeld. Sterkte met de laatste loodjes!
Je hoeft niet perse contact te hebben met je leidinggevend. Zeker niet als dit jou 'ziekte' in de weg staat zeg maar. (dus ik bedoel de nare opmerkingen en de stress die je erbij krijgt) Wel mag je werkgever om contact verlangen, maar op jou beurt mag je verlangen dat alle contact via de arbo arts verloopt (daarvoor is de erbo arts ook namelijk) Tijdens verlof ben je zeker niet verplicht contact te houden met je werkgever.. Succes!
at je evt als tussenoplossing kan aanbieden is dat je wel contact il houden per mail, simpelweg omdat praten al vervelend genoeg is. In de mail terug krijg je geen botte opmerkingen, daar dit anders op papier staat en je actie kan ondernemen. Scheet een hoop stress. Op zich snap ik el dat de werkgever contact wil houden ivm evt zorgen om je gezondheid, maar zoals ik het nu zo lees, is dat er neit. Sterkte meid.