Pff ik moet het even van mij afschrijven. Ik werk sinds eind maart in een nieuw geopende zonnestudio. Ik wist toen nog niet dat ik zwanger was, dat wist ik pas een week daarna. Dit heb ik keurig aangegeven na de 11 weken echo en er werd in eerste instantie super relaxed op gereageerd. Vorige maand werd er aan mij gevraagd hoe het ging en of het goed ging met de werktijden. Ik heb aangegeven dat ik 2 dagen achter elkaar van 16.00 tot 22.00 in mijn eentje wel erg pittig vond. (Wij staan overigens altijd alleen). Geen probleem, ze zouden mij dan 1 avond laten werken en de andere uren overdag verdelen. Ik had ook aangegeven dat verder de 6-uurs diensten goed te doen zijn. 2 Dagen voor de nieuwe maand kregen wij ons nieuwe rooster doorgestuurd. En tot mijn verbazing, ben ik gemiddeld 4,5 uur per week minder ingedeeld en mijn collega 1,5 uur per week meer. Ik gelijk gebeld, met de vraag of hij mij misschien niet goed begrepen heeft. Hij antwoordde dat hij en de andere eigenaar meer in de zaak wilde werken en dat ik daarom gekort ben op mijn uren. Ik werk 24 uur en mijn andere vrouwelijke collega 18 uur. waarop ik aangaf, dat mijn vrouwelijke collega juist 1,5 uur per week meer is ingedeeld en dat we nu allebei 19,5 uur per week werken. Er zou de week daarna overlegd worden of dit nog aan te passen was, maar de uitkomst was dat de roosters al gemaakt zijn en dat hij voor volgende maand zou kijken wat er dan mogelijk is. Vervolgens lag er 2 weken geleden (toen het 30 graden was) een briefje met de vraag of ik de ramen wilde lappen buiten (in de brandende zon). Dit heb ik dus niet gedaan, het was binnen 40 graden was best vermoeiend is, plus het is een pand van 250 m2 met dito aan ramen. Ik voelde mij niet echt geroepen om dat te doen en heb dat dus niet gedaan (ik was in de veronderstelling dat hij even was vergeten dat het 30 graden zou worden). Die veronderstelling was niet correct, de dag erna werd ik op mijn vrije dag wakker gebeld, waarom ik die ramen niet gezeemd had. Ik het hem uitgelegd, maar hij had hier geen begrip voor. Als ik nou een enorme buik had, dan zou hij het kunnen begrijpen, maar nu niet. Ik nogmaals uitgelegd en ook aangegeven, dat ik van hun kant ook wat meer begrip zou verwachten en wat het probleem zou zijn als ik het maandag zou doen? 2 Dagen erna dus. Maar nee, dat wilde hij niet horen, hij vind dat het elke week moet gebeuren en dat we maar moeten luisteren. Ik heb hem uiteindelijk gelijk gegeven en alsnog op maandag de ramen gelapt. Nu, vandaag gaf ik aan dat ik de ramen lappen toch wel erg zwaar vind, vooral omdat ik veel moet rekken en bukken. Zijn antwoord was; er komt een ladder en over dat bukken, ja dat hoort er nou eenmaal bij. En voordat ik wegging had hij nog een opmerking, geen puntje van kritiek. Maar ik had gisteren een half uur pauze gehad (ik heb recht op een uur) en dat vond hij toch wel teveel en of ik dan niet te lang op de bank wilde gaan zitten, maar dit aan de balie op wil eten (op een kruk zonder rugsteun). Voor de duidelijkheid, ik sta dus zo'n hele dienst alleen, ik doe alles dus ook alleen. Inclusief het vooroverbuigen om zo'n bank schoon te maken, bukken en veel lopen en soms heb ik niet eens pauze. Ik heb nu al 2 keer zitten janken over mijn werk, omdat ik het niet gegrond vind. Ik heb recht op veel meer pauzes en rust (in afgesloten ruimte, wat dus niet mogelijk is). Maar telkens als ik dit aangeef word dit weggewuifd. Ik wilde puur even mijn verhaal kwijt, ik ben inmiddels al verder aan het solliciteren, maar goed ik vraag me af wie er een zwangere vrouw aanneemt. Als iemand nog tips heeft, hoe ik hier beter/anders mee om kan gaan, die zijn welkom!
Wat een hond zeg bahbah :s.. Totaal clueless dat een zwangerschap meer kwaaltjes heeft dan een dikke buik is er geen instantie die hem op zijn.vingers kan tikken hij heeft zich toch ook aan regels tehouden als het om werknemers gaat..Snap je verdriet en frustratie volledig is ook echt terecht je verdiend een dikke knuffel.. Ik bij mijn eerste zwangerschap nooit geklaagt maar deze was hels en heb toen maar foto's gemaakt van wat ik spuugden gal bloed enc iedereen die vond dat ik me aanstelden was opeens bijzonder stil dat kan je natuurlijk op werkveld niet doen maar soms is het gewoon domme ontwetenheid en moeten die oogjes geopend worden van zulke soort mensen.
Wow, bloed spugen, dat klinkt echt heel pijnlijk. Ja, ik heb al aangegeven dat ik last van mijn rug (stuitje) heb, hier loop ik ook al voor bij de fysio. Het enige wat hij hierop zegt is, je moet naar de sportschool en dit trainen (hij is zelf een sportbilly). Dan zeg ik ook, ik wordt niet gemasseerd bij de fysio, hier krijg ik oefeningen welke niet te zwaar zijn, maar welke wel helpen. Het vreemde is dat hij zelf een vriendin heeft gehad die met 11 weken complete bedrust voorgeschreven kreeg. Tja zij had wel al een dikke buik toen en alle kilo's gingen op haar buik zitten. Maar inderdaad, van de buitenkant kan hij niets zien, maar een beetje begrip vind ik toch wel gepast. En weet je wat het is, stel dat ik een instantie inschakel, kunnen zij heel makkelijk zeggen, wij plannen je niet meer in en dan heb ik helemaal een probleem.
Lekker de ziektewet in gaan, wat een stomme eikel! Daar zou ik geen minuut langer voor willen werken. Is idd wel lastig, omdat je niet zomaar even een andere baan hebt..
Bedankt Boogschutter. Ik ga eerst even contact opnemen met het juridisch loket, kijken of zij nog tips hebben.
Iets niet doen zonder overleg is niet handig, zwanger of niet. Ik vind eigenlijk wel, je bent "pas" 18 weken. Ik vind het niet vanzelfsprekend dat je dan je werkzaamheden al niet meer kan doen. Er zijn genoeg dames in lichamelijk zwaardere beroepen die lang doorgaan. Als je je werk niet meer aankan moet je in overleg met je bedrijfsarts of UWV - je kan niet zomaar je werkzaamheden niet doen of zelf besluiten pauze te nemen. In een dienst van 6 uur heb je in principe geen lange pauze. Overleg is het sleutelwoord!
Beste Madeinusa, Bedankt voor je reactie. In mijn contract staat dat ik bij een zes uursdienst recht heb op een half uur pauze, ik moet tenslotte eten (hier deed hij dus moeilijk over, dat dit te lang was). Als je zwanger bent hebt je zelfs recht op 1/8 pauze, dit zou neerkomen op iets minder dan een uur. Tot nu toe heb ik aan al mijn verplichtingen ruimschoots voldaan. Het enige wat ik niet gedaan heb is de ramen gezeemd met 30 graden, (Sorry, maar op zo'n moment kies ik voor mijzelf en mijn kindje) maar dat heb ik 2 dagen erna wel gedaan. Als ik aangeef dat ik het zwaar vind om zoveel ramen te zemen, verwacht ik hier wel begrip voor en dat ze dit misschien meer kunnen rouleren (want nu ben ik de één van de weinige die met regelmaat de ramen zeemt). Overleg zou handig zijn, maar het is nu meer een monoloog telkens.
Op deze website heb je de UWV topic, kan je je vraag stellen en reageren ze meestal volgende dag middag op je vraag.
Erg dat er zo'n werkgevers zijn! Ik begrijp je frustratie volledig. Helaas zijn er weinig jobs die zwangere vrouwen aannemen Ik hoop voor jou dat je werkgever toch een beetje bijdraait, en toch wat meer begrip gaat tonen, maar als het een man is, jah die verstaan die dingen ook gewoon niet, die denken zolang er geen buik is dat je zelf geen klachten mag hebben. WAT DUS NIET IS! de eerste drie maanden zijn juist megaslopend naar je eigen gevoel, alle symptomen die je maar kan voorstellen. Maar mannen begrijpen die dingen natuurlijk niet! ik hoop echt voor jou dat hij bijdraait!
Ja was ver van prettig maar de opmerkingen en onbegrip is dan nog frustrerender Maar ik snap jou wel heel goed je wilt gewoon werken maar 30 graden volgens mij gaan glazenwassers niet eens glazen wassen dus dat is zwanger ofniet niet logisch.. En dames niet iedereen heeft een makkelijke zwangerschap dat een ander tot einde werkt en tilt ajouwt wil niet zeggen dat een ander dat ook kan zoals door een ander al werd gezegd.. Uwv en juridisch loket beide even info inwinnen zolang ze geen contact opnemen met je baas kan dat geen kwaad.. Laat ons even weten hoe het verloopt want vind het echt heel naar hoe hij met je omgaat
Ik laat het even weten, ik zal inderdaad ook even wat info inwinnen bij het uwv. Zojuist door mijn schoonzus gebeld dat haar dochters de vijfde ziekte hebben/gehad. Dus morgen ook nog even bloedprikken...
Google ook eens op arbowet, je mag met 30 graden en zwaar werk niet eens intensief aan de gang. Je kan via de FNV een metertje invullen. Hij heeft helemaal geen recht dat van je te eisen. Zelfs als je niet zwanger zou zijn, had hij dat recht niet. Laat het m lekker zelf doen met zn sportbuikje. Heeft ie er meteen een training opzitten toch? Ik haat het als mannen zo minachtend doen over vrouwenklusjes. Stofzuigen, ramen lappen, dweilen het kan allemaal best intensief zijn. Zelf doen ze het nooit. 't zal er wel simpel uitzien ofzo. bah.
Nou helaas, uit ervaring weet ik dat je inderdaad aan het kortste eind trekt helemaal met zo een werkgever en je het risico loopt dat je niet wordt ingedeeld (wat overigens alleen mag met een 0 urencontract) Ik heb onlangs in soortgelijke situatie gezeten...was werkzaam in de horeca onder een 0 urencontract, waar mijn ex baas dus ook even dacht om allerlij (zware) schoonmaak klussen aan mij uit te besteden en mij ook op een heel denegrerende manier behandelde Ik heb (enkele) geweigerd omdat ik 1. vond dat de rest van mijn mannelijke collega's nooit wat aan schoonmaak hoeven doen en ik als enige vrouw maar altijd alles mocht doen...en zei dat ik het discriminerend vond..2. omdat ik reeds al had aangegeven rugklachten had waarvoor ik bij de fysio liep waar dus geen rekening mee gehouden wordt en 3 omdat ik zwanger was (op dat moment 8wk) en ik sommige dingen lichamelijk niet trek (wilde het eigelijk nog niet bekend maken maar het floepte eruit) Volgende dag had ie een ontslagbriefje gemaakt... Nou ik heb dan misschien wel aan het kortste eind getrokken maar ik ben blij dat ik niet meer voor zo een eikel hoef te werken! hoe ze je behandelen tegenwoordig is gewoon zeer treurig. je staat als werknemer, en als zwangere eigelijk nog zwakker... overigens loop ik nu in de ziektewet. Succes me je baan, hoop wel voor je dat je iets anders zult vinden
Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat er zoveel zwangere vrouwen zijn met zoveel onbegrip van hun werkgevers, iedereen trekt uiteindelijk aan het kortste eind. En sporten heeft in mijn geval niet zoveel zin, aangezien ik een overactieve bekken heb en dus het moet leren te ontspannen. En dat weet je niet als je naar de sportschool gaat, dan was het alleen maar erger geworden. Ik heb het juridischloket gemaild, maar heb een standaard antwoord ontvangen en dat ging alleen over het gemiddeld aantal uren wat er gewerkt is, maar verder niet hoe ik nu het beste om kan gaan met de situatie. En om ze te bellen a 0,20 cpm vindt ik een beetje te gortig, dus probeer het eerst via deze site om het uwv aan te schrijven. Even iets anders; Afgelopen vrijdag heb ik bloed laten prikken, aangezien mijn nichtjes de vijfde ziekte hebben/gehad en ik in aanraking geweest ben met hun. Ik zou volgens de verloskundige vandaag het antwoord krijgen. Ik vandaag gebeld, kreeg ik te horen dat het nog wel tot vrijdag kan duren. Werd ik vanmiddag gebeld door de verloskundige (ik dacht, yes, toch nog de uitslag). Maar helaas... Ik heb aankomende woensdag afspraak staan voor de 20 weken echo, maar nu waren ze mij vergeten te vertellen dat ik recht heb op een echo in het ziekenhuis, aangezien ik geboren ben met een gaatje in mijn hart. En ik doen dan het snelst over 2 weken terecht!!!!! Ik wist niet wat ik hoorde en heb haar ook verteld dat ik hier echt niet over te spreken ben. Ze zou het intern gaan bespreken, dat dit in de toekomst niet meer mag gebeuren, maar daar heb ik nu niets aan....
Ik vind dat je dingen wel meer in overleg had kunnen doen. Je hebt op eigen houtje besloten de ramen niet te lappen zonder dat te melden. Begrijp me niet verkeerd hoor want ik had met 30 graden ook niet die ramen schoongemaakt. Maar het was wel zo netjes van je geweest om dat even te overleggen/melden met je baas in plaats van het gewoon niet te doen. Van die pauzes vind ik gewoon belachelijk, je hebt recht op pauze.
Ik sluit me hierbij aan. En adviezen, hoe goedbedoeld ook, om de ziektewet in te gaan vind ik stuitend. De ziektewet is voor als je ziek bent, en zwangerschap is geen ziekte. Je werkgever heeft tot nu toe goed werkgeverschap getoond zoals ik het lees.
Hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Ik ben vooral bang dat de mentaliteit van werkgevers t.a.v. zwangere vrouwen en het aannemen van vrouwen in de vruchtbare leeftijd alleen maar slechter gaat worden als er zo regelmatig wordt gezegd "ja maar ik ben zwanger", "kan ik niet, ik ben zwanger", "staat het je niet aan dan meld ik me ziek want ik ben zwanger", etc. In principe mag je werkgever van je verwachten dat je gewoon je werkzaamheden uit blijft voeren tot je verlof, tenzij dat aangetoond of logischerwijs niet mogelijk of heel schadelijk is (bijv. röntgenlaborant als beroep of ziekte door je zwangerschap). Dat zul je dan echt door een professional moeten laten inschatten (bedrijfsarts) en het op die manier spelen. Als daar geen sprake van is, ben je dus gewoon "even niet lekker", of dat nou door je zwangerschap of door ziekte of stress komt. Veel mensen zijn tijdenlang "even niet lekker", maar werken ook door. En werkgevers hoeven toch niet lief/aardig/meelevend te zijn? Ze hoeven alleen mee te werken in het proces van zwangerschapsverlof, en als er eerder problemen zijn in het proces met bedrijfsarts / gynaecoloog e.d. Een werkgever runt een bedrijf en als individu ben je daarin slechts een pionnetje. En da's ook prima toch? Liefde, aandacht, medeleven en 'dingen uit handen nemen' krijg je toch van partner, ouders, buren, etc.?
Ho ho ho, ik heb het nooit gehad over ziekmelden, maar over hoe met deze situatie om te gaan, zonder dat ik wederom gekort ga worden op mijn uren. En ik werk hard, keihard en ze proberen mij op dingen te pakken momenteel. En rekening houden met is wel het minste, ook al zou ik niet zwanger zijn. Nu spreken zij mij er alleen op aan dat de ramen niet gelapt worden, terwijl wij met totaal 4 man werken. Daar heb ik het over en ik wil hier alleen maar advies over inwinnen, niet mijzelf ziekmelden Nu heb ik van het juridisch loket alleen reactie gehad, dat ik een officiele brief kan sturen naar mijn werkgever over het gemiddeld aantal uren wat ik de afgelopen 3 maanden gewerkt heb. Maar dit lijkt me ook niet slim om te doen, als ik nog een normale werk relatie wil aangaan.