Ik wil niet betweterig doen, maar wat iedereen toch weet is dat roken nu eenmaal slecht is, en het heeft direct invloed op je zwangerschap. Het geboortegewicht is lager dan wanneer een zwangere niet gerookt zou hebben. Niet zo erg natuurlijk als het om een voldragen kindje gaat met een goed geboortegewicht, dan maakt 200 gram minder niet veel uit. Maar wel natuurlijk als het een prematuur betreft! Tweede is dat de doorbloeding van de placenta minder is. Maar stoppen met roken is erg moeilijk, vind het wel zo eerlijk dat de aanstaande papa ook stopt met roken, anders heeft het weinig zin.
mijn schoonzusje rookte ook vrolijk door, ze kon eeecht niet stoppen. Nu wil ik niet zeggen dat het makkelijk zal zijn als je ergens verslaafd aan bent en dan ineens te moeten stoppen. Ze heeft het niet eens geprobeerd, nee ze zou wel gaan minderen. En dan ook nog eens hardstikke trots zijn als de dokter zegt na de bevalling, dat de placenta er nog wel redelijk goed uitzag, maar een paar spikkeltjes. Nu ook, ze roken gewoon door in huis ook al ligt de kleine in de woonkamer in de box. Ik vind het gewoon zielig. Eig moet je stoppen als je stopt met de pil. Kun je het niet dan moet je eig meteen weer met de pil beginnen en dan stoppen, zodra je eraf bent aan kinderen beginnen. Maar goed das mijn mening
Ja Patries, je hebt ook helemaal gelijk. dat is ook zo. En ik ben het met je eens, ik ben zelf gestopt. Toch is het zo dat stress tijdens de zwangerschap net zo slecht is als roken, al zou je dat niet zeggen. En voor sommigen levert het stoppen met roken ontzettend veel stress op of helpt het roken de stressklachten juist verminderen. Ik denk ook dat je nooit meer in je leven een betere kans krijgt om te stoppen met roken dan je zwangerschap, maar ja.... Van te voren stoppen is niet per se beter dan stoppen als je zwanger bent. Het duurt namelijk zeven jaar voordat je longen weer schoon zijn. Dan moet je wel heel erg lang van te voren stoppen. Maar het voordeel is wel dat je weet dat je kan stoppen. Bij mij werkte dat helaas niet. Ik ben pas acuut gestopt toen het zover was.
SORRY hoor maak ik vind het walgelijk als een zwangere vrouw rookt, dat je dat nog niet kunt laten voor je kindje. Ik ken ook iemand die zwanger is en rookt, nou het is geen gezicht. Trouwens net geworden moeders achter de kinderwagen die roken, vind ik ook nergens naar staan. Maar goed ieders z'n eigen keus, mijn kindje heeft gelukkig een niet rokende moeder.
Ieder zijn mening mensi, ik denk dat je iedereen in hun waarde moet laten ik vind het super voor de mensen die zijn gestopt en/of geminderd zijn.. Dus ik zou zeggen ieder zijn eigen niet dan?!
Hoi renate, Dat ben ik wel met je eens, stress is zeker niet goed.En stoppen met roken is gewoon zeer moeilijk. Zeker als je stopt als je weet dat je zwanger bent, aan de ene kant een supergoede drive, aan de andere kant ben je vaak emotioneel niet heel stabiel, hormonen etc door de zwangerschap, dat maakt dat het stoppen erg moeilijk wordt. Mijn werkster is in february bevallen, en zij is echt een kettingrookster. Ze heeft getracht om te stoppen, maar haar vriend wilde niet stoppen.Ja, dat vond ik echt heel oneerlijk, ze kreeg zo geen steun, met het gevolg dat ze dus niet kon stoppen. Gelukkig heeft ze een prachtige dochter. Blijft gewoon eenmoeilijk onderwerp. Kan misschien wel uitleggen: ben IC verpleegkundige en heb op longafdeling gewerkt, op cardiologie, op verloskunde dus vandaar mijn reactie.Tja, en zo wordt je wel anti-rook. Maar dames, gewoon doen wat je zelf het beste lijkt, als je overal over na gaat denken wat slecht zou zijn, dan kun je amper nog genieten van zwanger zijn, Dus, lekker genieten van jullie zwangerschap, ik hoop snel ook zwanger te zijn.Tja, en dan moet is mijn geliefde Martini laten staan....en oei..glaasjewijn kan ook niet meer...shit....nou ja...haha EEntje kan toch wel? groetjes Patricia
hihi thanks patries zo snap ik jou reactie ook en je bent wel met me eens zeker dat het super is voor diegene die gestopt zijn of minderen (waaronder ik hihi) en jah meid helaas ook alcoholvrij lastig allemaal he!! liefs
voor een ieder die gestopt is of geminderd een pluim!!! ik ben vandaag gestopt met roken in ieder geval dat was tot 16.00 uur vanmiddag het geval toen heb ik er 1 opgestoken en na de helft te hebben opgerookt uitgemaakt. bah wat baalde ik van mezelf!!! ik heb ook het idee dat ik heel dwangmatig ermee om ga. zodra ik zeg ik ga morgen stoppen dan steek ik er het liefst tien tegelijk aan. het is echt een verschrikkelijke verslaving. bij mij zie je nog geen buik ben nu 8 weken zwanger en heb nog totaal niet het gevoel dat er een kindje in mijn buik zit. geen nare bijwerkingen enzo. ben nu weer gestopt met roken haha. ik doe mijn bestttttttttt!!!!!!!
kijk k rook wel zie eerdere bericht maar roken waar de kleine bij is no way zodra ze der is gaan ze maar lekker buitenstaan als ze in bed ligt kan roken niet kwaad in de huiskamer als je maar een deur of raam open zet k zou niet roken waar de kleine bij is als me nichtjes/neefjes bij zijn rook k ook niet dan ga k liever ff buiten staan k schaam me al als iemand erbij is als k rook tijdens me zwangerschap k kan echt nie stoppen zogauw k probeer te stoppen komt de stress op me af en ben k echt nie te genieten k vind het echt al knap dat k geminderd ben groetjes marline
Zooo dat gaat goed, al bijna een dag gestopt hahaha =D> Nee hoor, goed dat je wil stoppen en dat nu gaat doen. Veel succes met de moelijke momenten!
hoi nou ik rook dus ook, maar weet ook nog niet of ik al wel zwanger ben. heb geprobeerd te stoppen (al een paar keer) maar het lukt me niet, vooral savonds, heb de afgelopen dagen alleen savonds gerookt en dan 2 a 3 sigaretten, komt vooral ook door de spanning. vandaag had ik echt zoiets van, vanavond niet meer, maar nu heb ik dus ongesteldheidsklachten en denk ik dat het toch niet raak was. Weet ook niet zo goed wat ik moet doen.... (en stiekum ook wel) ik vind het zelf altijd nogal raar als ik mensen zie roken met een dikke buik of die al iets een buikje hebben... sta er dan echt van te kijken, maar het zijn er idd steeds meer.... ik hoop echt dat als ik zwanger blijk te zijn ik ook zo kan stoppen, heb er dan ook het volste vertrouwen in dat me dat gaat lukken, nu mijn mannetje nog, want die rookt stug door.... (vind het gelukkig ook steeds viezer) succes allemaal als je wilt stoppen, dan duim ik daar ook voor!
en een lekker roseetje!!!!!!!! zou ik ook wel lusten. maaar daar kan ik goed vanaf blijven. maar heb er wel trek innnnnnnnn
Dat is nou juist weer makkelijk voor me... ik laat de alcohol staan, eet niks wat ik niet zou mogen (al ben ik echt verslaafd aan brie en filet american ) Dat kost me geen enkele moeite. Maar dat roken
ik ben ook geminderd met roken, samen met mijn vriend hebben we allesinds ook al beslist om zeker in huis niet meer te roken en ook rook ik niet in het openbaar. Alsnog ga ik toch proberen om er volledig mee te stoppen, maar het is niet gemakkelijk ik zit juist in een heel stresserende periode met mijn werk en met het feit dat we dringend op zoek zijn naar een grotere woning.
Ik ben sinds ik weet dat ik zwanger ben ook drastisch geminderd met roken, maar het lukt me maar niet om die paar sigartjes achterwege te laten. Ik heb het er met de VK over gehad (ik dacht dat ik echt op mijn flikker zou krijgen van haar), maar zij zei ook dat ze het heel goed vond dat ik al zo geminderd was en dat als ik die paar sigaretjes die ik nu rook ook zou laten liggen het het beste zou zijn, maar dat de stress van het stoppen veel slechter is voor het kindje, dus als het niet lukt zou het geen ramp zijn. Ik blijf proberen ze te laten liggen. Zij zei trouwens ook dat je het beste voor de 20e week kunt stoppen (als je nog rookt). Je ziet geen verschil tussen kindjes die geboren zijn en de moeder heeft de eerste 20 weken gerookt of niet gerookt. Nou ja al met al, ik probeer het dus elke keer weer. Helemaal stoppen, maar het lukt gewoon niet, maar ik blijf proberen. Iedereen die gestopt of geminderd is harstikke goed meiden
Weet je wat ik niet snap, dat die professionals allemaal weer wat anders zeggen! De een zegt dat de stress van het stoppen slechter is dan een paar sigaretjes per dag, de ander zegt dat dat onzin is en dat stress in die zin helemaal geen kwaad kan, maar die paar sigaretjes juist wel. Waarom kunnen ze niet gewoon unaniem allemaal hetzelfde zeggen?? (gelukkig heb ik zelf geen stress bij het stoppen, anders zou ik me nog schuldig voelen dat ik gestopt ben ook! )
Ja inderdaad, dat is preciest hetzelfde als met eten en drinken. Ik lees hier nu dingen over gerookte zalm, cola light etc dat dat niet zou mogen. Onze vk heeft over drank (niet alcoholisch natuurlijk) helemaal niets gezegd en qua eten alleen de normale dingen (filet amarican, au lait cru, lever etc), maar ik mocht alles wat uit de zee kwam hebben zei ze.