roken tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door nienke80, 13 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nienke80

    nienke80 Actief lid

    23 mei 2007
    165
    0
    0
    Hoi dames.
    Ik denk een gevoelig onderwerp
    Maar ik vraag me af hoeveel vrouwen eigenlijk doorroken tijdens de zwangerschap. Ik rook zelf af een toe een sigaretje en ja ik weet dat het slecht is. Maar ik ben benieuwd wie dat nog meer doen of hebben gedaan tijdens de zwangerschap en of hun kindje inderdaad een laag geboortgewicht had of iets anders.
    groetjes
     
  2. nienke80

    nienke80 Actief lid

    23 mei 2007
    165
    0
    0
    o ja wilde ik ook nog vragen, hoeveel rookte je dan per dag?
     
  3. Esthertje

    Esthertje Fanatiek lid

    6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Ik heb er 4 gerookt op een dag :oops:
     
  4. erdtub

    erdtub Actief lid

    1 jul 2007
    133
    0
    0
    den haag
    ik heb een nichtje die tijdens de zwangerschap gewoon doorrookte , ze rookte iets van 4 a 5 sigaretten per dag , en kreeg na de bevalling te horen dat haar placenta te klein was , dus eigenlijk had ze geluk gehad volgens de artsen dat ze geen miskraam had gekregen...en ook na de bevalling had het kindje last van de luchtwegen waardoor ze na een maandje met spoed was opgenomen...dus ik zal zeggen probeer te stoppen met roken , toen ik wist dat ik zwanger was ben ik meteen gestopt met roken ,in de eerste tijden leek het moeilijk maar dan ging ik aan mijn babytje denken en nu ik kan niet eens meer tegen sigarettenrook en geur...dus veel sterkte meid en je kan het zeker...
     
  5. busybusy

    busybusy Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Ik ben ook gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Zat van de week in een zwangerschapsboek of tijdschrift te lezen dat iedere keer dat als jij een trekje van je sigaret neemt je kindje ligt te hoesten in de baarmoeder. Na dat gelezen te hebben ben ik erg blij dat ik toen ben gestopt!
     
  6. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Ik ben bij beide zwangerschappen direct gestopt..

    Nichtje van mijn man heeft bij allebei haar kindjes wel doorgerookt. Haar eerste, die 3 dagen ouder is als mijn ventje had wel een laag geboorte gewicht en was ruim 3 weken te vroeg. Haar 2e had een keurig gewicht. Allebei haar kindjes hebben wel regelmatig last van verkoudheid en oorontstekingen. Verkoudheid bij haar kindjes is ook veel intensiever als je het vergelijkt met die van mij. Maar je kan nooit met zekerheid zeggen dat het door het roken komt of dat haar kindjes er aanleg voor hebben, maar het zijn wel "symptomen" zeg maar.

    Mijn schoonzussen hebben ook beiden doorgerookt tijdens hun zwangerschappen. Kinderen van m'n ene schoonzus zijn allemaal zeer vatbaar voor verkoudheden en hebben allemaal hooikoorts. Ze heeft er 3, haar 2e heeft in haar babytijd een puffer gehad met ventolin omdat ze zeer benauwd was. Van de andere schoonzus had de oudste ook de ene na de andere oorontsteking toen ze klein was..Voor zover ik weet had haar 2e nergens last van.

    Mijn zussen hebben ook doorgerookt. De oudste van mijn oudste zus had een heeeel laag geboorte gewicht (2200 gram, 45 centimer), haar 2e heeft tot zijn 7e ook zware oorontstekingen gehad. Van mijn andere zus heeft haar 2e (ze heeft ook 2 kindjes) ook regelmatig een puffer met ventolin nodig gehad ivm benauwdheid, zware verkoudheden...Voor zover ik weet had haar 1e nergens last van..

    Er zullen ook zat kinderen zijn die nergens last van hebben hoor, maar roken tijdens de zwangerschap is niet alleen schadelijk in de buik of in de eerste maanden, maar zelfs op latere leeftijd kan je kind er nog hinder van ondervinden. Zo heeft het een hogere kans op hart en vaatproblemen als je het vergelijkt met kinderen van niet rokende ouders (mits ze zelf niet hebben besloten om een peuk op te steken inmiddels ;) )

    Bovenstaand is echt niet bedoeld als wijzend vingertje, maar je vroeg om ervaringen en dit zijn de mijne. Mijn oudste is nog nooit ziek geweest (wel eens lichte verhoging, maar nooit echt zware koorts) en is af en toe eens verkouden als het heerst. Maar ook dan is het ergste alweer met een dag of 2 a 3 over. Hij woog bij de geboorte 3780gr. Misha was bij de geboorte 4200gr. en is tot nu toe zo gezond als een vis, maar ze is het half jaar nog niet gepasseerd...Wie weet krijgt zij daarna wel het ene kwaalte na het andere, ondanks dat ik niet gerookt heb, dat kan natuurlijk ook nog..

    Maar neemt niet weg dat je door door te roken tijdens je zwangerschap natuurlijk wel een risico neemt. Niet voor jezelf, maar wel voor je ongeboren kindje. Het is gewoon je eigen beslissing wat je wilt, ongeacht hoe een ander erover denkt.

    Dit zal ook wel weer ontaarden in een topic waarin iedereen een andere mening heeft en dan met modder gaat smijten, zo gaat het meestal met de rokerstopics...

    Mijn oprechte, onverbloemde mening over roken tijdens de zwangerschap of in de buurt van baby's en kleine kinderen is; NOTE DONE.. Maar nogmaals, ieder zijn eigen mening.

    Overigens ben verder absoluut geen anti roken ofzo...
     
  7. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik vind roken tijdens de zwangerschap echt niet kunnen, gewoon ECHT NIET kunnen. Vreselijk, zo'n peuk en die rook boven een zwangere buik. Ook bij baby's en kleine kindertjes.
    Maar ja, da's mijn mening ;)

    Ik ben zelf in april gestopt, voordat we gingen proberen om zwanger te raken.
    Ik was een fikse roker, anderhalf pakje per dag, gigantisch verslaafd, meerdere pogingen al mislukt, etc. Het stoppen was soms een hel waar je doorheen moet, erg moeilijk maar niet onmogelijk.
     
  8. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik vind het persoonlijk ook echt niet kunnen. Het lijkt me een kleine moeite om te stoppen met roken voor het wonder in je... Ik ben vorig jaar in augustus gestopt met roken, zomaar omdat ik vond dat het wel eens tijd werd om die ongezonde gewoonte af te leren en ben er dolgelukkig om!
     
  9. Lara11

    Lara11 Niet meer actief

    Loetje, ik vind dat je het heel helder omschreven hebt en sluit me ook geheel bij je aan.

    Nienke, succes!

    Amber
     
  10. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Inderdaad, laten we er geen discussie van maken of het wel of niet kan, er wordt hier een vraag gesteld naar ervaringen of het kwaad heeft gedaan.

    Mijn tante heeft inmiddels 26 en 23 jaar geleden mijn neefjes op de wereld gezet, waarbij ze tijdens haar zwangerschappen is blijven roken. Beide jongetjes dreven in groen vruchtwater, hadden zuurstofgebrek bij de geboorte en hadden beide een groeiachterstand en waren vaak ziek als baby zijnde. Beide jongens hebben wat leren betreft ook een achterstand, maar zijn gelukkig doorzetters en de een is kok in een bejaardentehuis en de ander leert nu door voor chefkok/hotelmanagement...

    Ja, wat trager, maar ze komen er wel gelukkig.

    Hiermee mijn ervaring en mijn motivatie om voor het zwanger zijn gestopt te zijn met roken. Wij zijn vier jaar voordat ik zwanger werd gestopt, niet alleen voor de kinderen hoor, maar ook omdat we het vonden stinken en eigenlijk niet goed meer wisten waarom roken nou zo lekker moest zijn...

    Ik kan je niet vertellen hoeveel mijn tante rookte, maar ga er maar vanuit dat het veel was en dat het om shag ging....
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    een vriendin van de familie heeft de hele zwangerschap doorgerookt en heeft nu twee kindjes die naschoolse begeleiding krijgen, omdat ze niet mee kunnen komen in de klas. ze zijn vatbaar voor verkoudheden en hebben concentratie problemen.

    het is moeilijk, maar ik vind persoonlijk dat roken tijdens de zwangerschap eigenlijk niet kan. wij zijn beide gestopt met roken toen we onze kinderwens kregen en eigenlijk bevalt het heel goed! :)
     
  12. gabje20

    gabje20 Bekend lid

    20 jan 2006
    597
    0
    0
    Mijn moeder heeft ook gerookt bij mijn broer en mij, en we hebben er NIKS aan over gehouden ! We zijn alle 2 gewoon NORMAAL !

    Ja ze weet dat het niet goed is maar dat vraagt ze niet !

    @ Nienke80: Knap dat je er voor uit durft te komen dat je rookt terwijl je zwanger bent. Ik heb zelf ook gerookt tijdens mijn zwangerschap. Mijn dochter nu 10 maanden, dr geboorte gewicht was bijna 8 pond en ze was 51 cm ! Ze konden aan de navelstreng en aan de placenta niet zien dat ik had gerookt !

    Fijne zwangerschap verder ! Geniet ervan.
     
  13. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    @gabje20, iedereen geeft netjes antwoord op haar vraag hoor! :( ze vraagt naar ervaringen over wel en niet roken tijdens de zwangerschap en de gezondheid van de kindjes. kalm meid, hoge bloeddruk is ook niet goed hoor ;) iedereen is rustig en niemand doet lelijk, de enige die zich opwind ben je zelf....
     
  14. gabje20

    gabje20 Bekend lid

    20 jan 2006
    597
    0
    0
    Nee alleen ik vind dat ze best stoer is dat ze het zegt ! Niet iedereen zou dat durven.
     
  15. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn moeder heeft ook gerookt en wij zijn alle 3 volkomen normaal en gezond. Ik hoor zoveel verhalen van mensen die gerookt hebben en heb nog nooit van die horror verhalen gehoord als ik hier lees.
    Roken is voor jezelf niet goed, voor je kindje kan het ook niet goed zijn dat lijkt me logisch...
     
  16. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    nee, klopt, niet iedereen durft te zeggen dat ie rookt. dat is waar. denk dat je voor jezelf gewoon eerlijk moet zijn. als je rookt én als je niet rookt. roken is niet gezond, nooit, maar als je rookt moet je er ook niet om gaan liegen. heb zelf héél lang gerookt, maar ben toch wel blij dat ik er af ben ;) moet wel zeggen; als je de juiste motivatie hebt gaat het beter. voorheen dan wilde ik nog wel eens 'smokkelen' met een sigaretje als ik op stap ging, maar sinds we een kinderwens hebben en ik nu zwanger ben is die stok achter de deur érg stevig!

    en wat die horror verhalen... sja... dat was er nog maar één, maar helaas ken ik er een hele hoop in mijn omgeving. had liever gezien dat zij de uitzonderingen zijn en gezond waren opgegroeid, ook al heeft de moeder gerookt. helaas is de wereld niet zo rooskleurig...
     
  17. nienke80

    nienke80 Actief lid

    23 mei 2007
    165
    0
    0
    hoi hoi
    bedankt voor jullie reacties, had verwacht dat er heeel veel mensen over me heen zouden vallen (maar wat niet is kan natuurlijk nog komen)
    Ik wil ook gaan stoppen, vind het alleen zoooo moeilijk. Hoop door de ervaringsverhalen een duwtje in de goede richting te krijgen.
    Groetjes
     
  18. naatje070

    naatje070 VIP lid

    24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, ben ik direct gestopt. Er is geen dag dat ik er moeite mee heb. Uiteindelijk krijg je er zoveel moois voor terug! :D
     
  19. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    nienke, je zou eens kontakt op kunnen nemen met de huisarts, zij kunnen je vaak goed begeleiden bij eht stoppen met roken! en natuurlijk ej familie en vrienden vragen of ze je willen steunen! snap best dat het moeilijk is hoor :)
     
  20. Bianca21

    Bianca21 Actief lid

    26 mrt 2006
    232
    0
    16
    Boekhoudkundig medewerkster
    Zoetermeer
    ik heb ook gerookt tijdens de zwangerschap (4 halve sigaretten) dus eigenlijk 2 per dag.
    Mijn moeder heeft ook gerookt en er was/is niks mis met mij ik was nog 5 dagen te laat ook!

    Mijn zoontje is geboren met 48 centimeter en 2915 gram behoorlijk licht maar niet verontrustend er zijn ook moeders die een licht kindje krijgen die niet gerookt hebben.

    ook aan mij vroegen ze of ik gerookt had en ik vroeg waarom en toen zeiden zij dat als ik gerookt had het niet te zien was aan mijn placenta (ze hebben uitgelegd/laten zien wat het verschil was)

    Fijne zwangerschap!
     

Deel Deze Pagina