Waar dan? Naar mijn idee wil iedereen haar juist een hart onder de riem steken en aanmoedigen om vol te houden!
Beter gezegd ben er zelf getuige van geweest dat het onmogelijk is terwijl diegene niks liever wilde dan stoppen.
Hoeveel mensen laten hun auto staan vanwege de gevolgen? En hoeveel mensen veroordelen ze daarvoor? Weet je welk verschil er qua gezondheid is tussen autorijden en daarmee zowel de uitlaatgassen als de fijnstof ten opzichte van roken? Die laatste is aanzienlijk minder schadelijk dan die eerste voor de gezondheid zowel op korte als lange termijn, maar goed ook daar heb je mensen die vinden dat ze het nodig hebben en niet zonder kunnen en zichzelf dat voorhouden.
Oh troost je mocht het je een beter gevoel geven dat was niet aldus mij dat er iets gebeurde maar aldus de artsen. En tja die persoon heeft tot het laatste moment gerookt, tot het moment dat ze in slaap gebracht werd. en heeft elke manier van stoppen geprobeerd omdat ze dit zo graag wilde en zichzelf verafschuwde omdat het niet lukte. Is inmiddels overleden. Maar uiteraard weet jij het vast beter toch?
Nee ik weet dat verschil niet maar ik geloof je dat dat ook zeker schade toe kan brengen. Echter, wel of niet roken is een keuze. Zelf auto rijden ook, mocht de maatschappij dat toelaten (werk e.d.), maar je kunt niet stoppen dat andere mensen auto rijden. Wat al eerder is gezegd, als er al zo ontzettend veel slecht om ons heen is in de maatschappij, dan kunnen we op zn minst zorgen dat we niet roken (tijdens de zwangerschap) toch?
Ik weet dat zeker dat iedereen kan stoppen met roken ja, afkicken van roken is niet schadelijk. Het is heel erg dat roken zo'n verslaving is, maar dat is wél precies wat het is.
Anders roken we toch gewoon lekker door, het heeft toch geen nut om te stoppen want onze kinderen worden al door uitlaatgassen en de rest vergiftigd dus die tig sigaretten kunnen er ook nog wel bij. Onzin.
Echt hoor! Als ik bij mensen moet kramen waarvan de moeder rookt staat dat excuus met stipt op nummer 1!
Oh gadverdamme! Ik zou voor dat werk niet geschikt zijn, mijn mening over roken tijdens de zwangerschap is niet onder stoelen of banken te steken.
Tja, gelukkig gebeurd het niet zo vaak.. en er is ook zoveel moois in het vak + het zijn niet per definitie slechte ouders natuurlijk! Ben allang blij dat er tegenwoordig zoveel onderzoeken zijn op de schadelijke effecten van (mee)roken. Ik heb het met de mensen nooit over het feit dat ze gerookt hebben tijdens de zwangerschap, dit is namelijk gedane zaak en niets meer aan te veranderen. Als ik ze dan vertel hoeveel schadelijke stoffen ze op hun lichaam en kleren hebben na het roken (ook al was je je handen en heb je een jas aan tijdens het roken) schrikken ze vaak enorm. Ik hoop dan altijd dat dat ze dan misschien nog aan het denken zet..
Daar heb je ook gelijk in, het maakt je niet gelijk een slecht mens/slechte ouder. Wel goed dat je ze nog voorlicht! Al zou je er maar 1 aan het stoppen krijgen
Onmogelijk... als je echt echt wilt dan kan je stoppen dat je niet kan of wat dan ook zijn allemaal slechte smoezen Oh en er zijn geen artsen die zeggen rook maar door hoor tijdens je zwangerschap ivm stress of welk excuus dan ook mocht een arts dat wel zeggen doet ie zijn werk niet goed Maar ik vind dat je eigenlijk al voor dat je zwanger bent moet stoppen
Ik ben geen voorstander van aanvallen en veroordelen. Ik denk simpelweg niet dat het zin heeft en het kan zelfs de situatie erger maken. Een pittige "reality check" is in sommige gevallen echter wel op zijn plaats. Ik heb het niet eens over TS, die echt haar best doet en dat wordt door de meesten in dit topic ook onderkend. Ik kan me niet voorstellen dat ze er blij mee is dat haar topic helemaal ondersneeuwt. @Noor31 , hoe gaat het? Nee, ik heb het over mensen die de effecten van roken wegwuiven en door middel van excuses en selectief lezen hun verslaving in stand houden. Verslavingen zijn zo sneaky! Blootstelling aan fijnstof kun je misschien wel beperken, maar niet helemaal voorkomen, zeker niet aangezien er veel omgevingsfactoren spelen waar een individu weinig tot geen invloed op heeft. Datzelfde geldt absoluut niet voor roken. Wie stopt met roken stelt haar kindje niet bloot aan de schadelijke effecten van nicotine, zeker neit als het meeroken ook wordt voorkomen. Dus de vergelijking is krom en ik snap niet waarom we eigenliijk deze discussie hier voeren. Als jij over fijnstof wil praten, maak er dan een topic over aan. Ik praat in dat geval graag mee. Maar hier past het niet omdat het geen verband houdt met het onderwerp dat ter discussie staat. Aan degenen die gestopt zijn en hier reageren, soms met zeer pittige woorden: Jullie hebben zeker recht van spreken. Jullie hebben het inmiddels zelf meegemaakt allemaal. Ik heb bewondering voor jullie en voor het feit dat jullie het roken een halt hebben toegeroepen, houd dat vast! Toch kun je jouw ervaring en wat bij jou heeft geholpen niet zomaar over 1 kam scheren met wat er speelt bij anderen bij wie het (nog) niet is gelukt. Misschien werkt bij een ander een andere methode beter. Situaties waarin mensen zich bevinden zijn per persoon anders en kunnen de weegschaal doen doorslaan richting slagen of falen, al hoeft dat niet zo te zijn. Vlak bijvoorbeeld de omgeving niet uit. Als je partner rookt en weigert te stoppen, als je naar je fanfarerepetitie gaat en in de pauze gaan je favoriete mensen van de fanfare buiten staan roken, als je vrienden roken helemaal geen probleem vinden... dan is het vaak moeilijker te stoppen dan wanneer de omgeving theoretisch en praktisch steunend is. En daar kun je nog bij optellen de vraag hoe verslavingsgevoelig iemands brein is. Ik blijf erbij dat het voor niemand onmogelijk zou moeten zijn om te stoppen, maar het is logisch dat het voor de een moeilijker is dan voor de ander, en dat de een andere hulpmiddelen en steun nodig heeft dan de ander. We zijn immers niet allemaal het zelfde!
Wat een verdrietig verhaal. Het is dus niet gelukt om een manier te vinden om de verslaving te doorbreken. Maar dat het dus onmogelijk was, zou ik niet durven beweren. Het is alleen niet gelukt tot op het moment van overlijden van deze persoon, en aangezien ze wel graag wilde stoppen, vind ik dat onvoorstelbaar tragisch.
Jij mag het dan allemaal smoezen vinden maar het is niet allemaal zo makkelijk zo als jij dat zegt. Ik praat niks goed maar een rook verslaving is een drugsverslaving en soms is het heel erg lastig om er vanaf te komen maar het is niet altijd maar een kwestie van "niet willen". Ik vind dat zo'n bekrompen reactie.
Ik ben trouwens wel heel benieuwd of jullie als zwangere ook geen koffie meer drinken? Schijnt ook erg slecht te zijn voor de baby en zie het vaak voorbij komen dan ze dan tóch 1 of 2 of tja, 3 kan ook wel, kopjes op een dag drinken. Ondanks dat ze weten dat het erg slecht is... Ts; ik hoop iig dat je nog steeds gestopt bent en dat je het volhoudt!