Roken tijdens zwangerschap nog veel schadelijker dan gedacht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Be Happy, 24 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Toch is dat niet helemaal waar. Verschillende vriendinnen van mij hebben tijdens hun zwangerschap gewoon doorgerookt. Dat zijn dames zoals ik: normaal tot net milieu en een hbo-opleiding. Waarschijnlijk niet het type waar je op doelt. Maar in dit geval helaas niet zo snugger, nee. Ik heb er één keer wat van gezegd, daarna was het toch echt hun eigen keuze.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Echt waar?? Daar sta ik echt van te kijken. Ik ben erg doorsnee;) maar ken dus geen enkele rokende zwangere persoonlijk...wel via via en die vallen in de categorie die ik bedoelde.

Wat jij zegt had ik niet meer verwacht.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bij hen was het gewoon laksheid. Zo van: mijn moeder rookte ook toen ze zwanger was van mij en ik ben ook oké. En de stress-smoes natuurlijk. Ze vonden het al heel wat dat ze geminderd waren. 😏

4. Annemiek125

Annemiek125 Niet meer actief

Ja echt vreselijk he, je wilt die sigaret wel uit dr handen meppen inderdaad. En zij dus lekker door paffen en ik kreeg elke keer na elke echo te horen hoe druk ze zich wel niet maakte want d'r baby was te klein..ehmm...juist. Tuurlijk je kunt er in de meeste gevallen niks aan doen als je kindje een afwijking heeft of groeiachterstand...maar als je gewoon doodleuk door blijft roken moet je jezelf toch wel even goed achter de oren krabben lijkt me...ookwel aangegeven bij haar en uiteindelijk is ze ook wel gestopt maar grootste deel gewoon doorgerookt. Snap niet dat je zo'n risico wilt lopen voor je kindje.
    En dan die smoezen altijd ja hahaha, héél ergelijk!

Zelf nu in de 4e ronde voor een 2e, en zelf ik baal wel eens en denk waarom is een roker meteen in de 1e ronde zwanger en ik niet.. Maar kan me voorstellen als je al jaren bezig bent en gezond leeft en alles over hebt voor een zwangerschap en je hoort dan dat zo'n iemand wel meteen zwanger is je echt op ontploffen staat ;) zo oneerlijk.

5. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Intelligentie staat toch ook los van opleidingsniveau.. Goed kunnen leren staat niet gelijk aan snugger zijn of intelligent zijn en visa versa.

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113

Nou, intelligentie staat niet geheel los van opleidingsniveau. Voor elk opleidingsniveau is wel een minimum aan intelligentie nodig en die is voor vmbo lager Dan voor vwo. Of je met een hogere intelligentie danwel opleidingsniveau slimmere keuzes maakt is een volgende vraag.
    In het algemeen zie je dat zwangeren met een lager opleidingsniveau vaker roken en zwangeren met een hoger opleidingsniveau vaker drinken. Beiden niet echt een slimme keuze.

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat ik helemaal de domste opmerking aller tijden vind is 'mijn kind is toch levend en gezond geboren, al die onderzoeken zijn alleen maar complottheorieën' (heb ik echt letterlijk gehoord)

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat klopt hoor, intelligentie is in mijn ogen iets heel anders dan goed kunnen leren. Heeft te maken met de interesse in de wereld om je heen e.d.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    En voor iemand zorgen en je verantwoordelijkheid nemen. Ik zal niet zeggen dat het altijd even leuk en makkelijk is om dingen te laten, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij als je er niet alles aan doet om een gezond kind te krijgen. En de kansen op zulke problemen zo klein mogelijk wilt hebben. Want begrippen als 'verhoogde kans' enzo lijken er vaak niet in te gaan omdat Tante Sjaan een pakje per dag wegrookte en ook een gezond kind kreeg. Punt. Meer hoef je dan toch niet te weten, roken leidt niet tot schade. Triest.

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Je hebt wel voor een deel gelijk, al ben ik het ook met Femkes eens. Ik heb een bovengemiddeld iq, heb het hbo afgerond en kon naar de universiteit, ben zeer geïnteresseerd in de wereld en de maatschappij en enorm leergierig. Maar ik kan ook enorm domme uitspraken doen en stomme fouten maken. Af en toe ben ik ook niet zo snugger, haha! Het is ook maar net hoe snel het kwartje valt. 😂 En bij die toch best intelligente vriendinnen van mij viel het kwartje dus niet. Bij één ervan pas na drie miskramen. Toen is ze gestopt met roken. We zullen alleen nooit weten of het daaraan lag.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ja helemaal mee eens

12. tuc

tuc Niet meer actief

Dat je intelligent bent en een grote algemene ontwikkeling hebt betekend niet dat je geen fouten mag maken he;)

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik zal je een voorbeeld geven. Ik was vorige week mijn telefoon kwijt. Dus ik bel met onze vaste telefoon mijn man om te vragen of hij mijn mobiel even wil bellen zodat ik hoor waar hij ligt. Hij zegt oké en hangt op. Om meteen weer terug te bellen naar de vaste telefoon om te zeggen dat ik verdorie een telefoon in mijn handen heb en dus best zelf naar mijn mobiel kan bellen. Dan hoefde ik hem niet te storen op zijn werk.😳 Wow, ik voelde me zoooo dom! Dit ben ik dus ten voeten uit! 😂

14. tuc

tuc Niet meer actief

Whahahaha😂

Ach zoiets kunnen we allemaal wel eens hebben.
    Maar door veel mensen wordt intelligentie gemeten aan opleidingsniveau en dat vind ik niet geheel terecht. Ik heb zelf de HAVO afgerond en daarna HBO journalistiek gedaan 2 jaar...alleen was ik pas 16 toen ik eraan begon en dat is voor die opleiding echt te jong. Daarna MBO SPW.
    Het jammere is dat ik dyscalculie heb en ik dus het VWO of veel andere hoge opleidingen niet kan doen.
    Mijn man is heel goed op school...heeft ook HAVO gedaan, maar dat had VWO kunnen zijn als hij niet zo lui was.
    HBO MER afgerond, maar de wereld om hem heen....geeeeeen idee. Een paar jaar geleden hadden we het over prins Bernhard en hij dacht dat het de broer van Beatrix was.
    Hij heeft geen idee wat het actuele nieuws is en toen de stembriefjes voor het referendum binnenkwamen dacht hij dat er al weer tweede kamerverkiezingen waren (waarbij hij ook geen idee heeft waar de partijen voor staan)

Op feestjes waar we nieuwe mensen ontmoeten en er wordt gevraagd wat voor werk wij doen vervolgt men standaard een algemeen gesprek met mijn man....want ja...wat kan ik nu te vertellen hebben;)

15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Totaal offtopic maar ik heb ook dyscalulie.
    Ik heb nog nooit mensen getroffen met dyscalulie van ongeveer dezelfde leeftijd (denk ik....ik ben 31)

16. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ze zijn dun bezaaid haha. Ik ben ook 31 dus klopt:)

17. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Ik heb ook dyscalculie! Lekker off topic haha. Ook 31 ;)
    Ik heb overigens wel twee HBO studies gedaan. Maar geen exacte studies :p

On topic: ik snap werkelijk waar niet dat je kunt roken met een kind in je buik. Gewoon niet. Je wilt toch het allerbeste voor je kind??

18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.191
    10.792
    113
    Mijn moeder is er ook zo een. Het zal allemaal wel meevallen want het is met mij toch ook goed gekomen? Ja leuk, misschien moet je je wel even herinneren dat ik met 36 weken slechts 2250 gram woog. En ja ik kan goed studeren, maar heb ook wel dingen waarvan ik denk dat het anders had kunnen zijn als zij als hbo opgeleide verpleegkundige destijds andere keuzes had gemaakt. Ik neem haar dat wel kwalijk. En er was in 1983 al best het een en ander bekend, en je kan het best in retrospect toegeven dat het niet handig was.

19. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mijn moeder heeft bij ons alledrie gerookt. Mijn zus is van 1979 en het was toen wel bekend dat het beter was om te stoppen. Dus mijn moeder stopte met roken toen ze zwanger bleek maar ging in plaats daarvan heel veel zoute drop eten. Ze hield zoveel vocht vast dat de huisarts zei dat ze maar weer moest gaan roken. Dat was beter. In plaats van dat hij zei dat ze ook moest minderen met drop eten... 😏Mijn ouders rookten ook altijd waar wij bij waren, ook in de auto. Dit is wel één van de redenen dat ik er zo'n hekel aan heb. Volgens mij hebben we er alledrie niks aan overgehouden maar mijn moeder moest wel de laatste twee maanden van de zwangerschappen van mijn zus en mij strikte bedrust houden omdat wij niet goed groeiden. Toen legde niemand de link met roken volgens mij. Ik heb eigenlijk nooit gevraagd hoe ze er nu over denkt. Mijn ouders zijn inmiddels wel allebei gestopt. Mijn broer had trouwens wel leerproblemen maar mijn moeder had ook wel wat moeite op school dus dat kan ook erfelijk zijn.

20. tuc

tuc Niet meer actief

whaha zou er toendertijd iets in de grond gezeten hebben ofzo??

Deel Deze Pagina