Roken tijdens zwangerschap...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Minyaweth, 28 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Bosi, ik begrijp je standpunt en je geeft ook een paar zeer waardevolle tips :). Ik rookte meeer dan pakje per dag en dat al 16 jaar. Tot 7 augustis van dit jaar dus....Ik dacht ook dat doe ik wel even. Kan goed discipline opbrengen voor de dingen die ik doe, maar vond het echt WAANZINNIG moeilijk en dat terwijl ik me over die ene sigaret die ik na mijn positest heb opgestoken ook MEGA schuldig voelde. Werd ook de eerste week GEK van het niet mogen roken van mezelf, dat is gelukkig (bijna) weg. Maar ik sta enorm sterk in mijn schoenen. Ik kan me dus zo voorstellen dat mensen die minder sterk in hun schoenen staan om wat voor reden dan ook er meer moeite mee hebben.....

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Hoe langer je het volhoudt om niet te roken, hoe makkelijker het wordt. Ik ben er nu ruim 3 maanden vanaf (op eigen kracht) en ik taal eigenlijk niet meer naar een sigaret, heb geen moeilijke momenten meer.

Dus ja, ik vind dat iedereen die wil stoppen, het kan. Ookal is het moeilijk, maar is niet alle begin moeilijk??

3. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik ben zelf acuut gestopt met roken zodra ik wist dat ik zwanger was. Ik heb 14 jaar gerookt en rookte meer dan een pakje per dag, heb zelf driekwart zware shag gerookt! Ik was een zwaar verslaafde, zullen we maar zeggen. Stoppogingen waren mij nog nooit gelukt. MAAR>>>>>

ALS JE ZELF ECHT WILT STOPPEN, KAN JE OOK STOPPEN!

Hoe zwaar je het op dat moment ook hebt! Het zit allemaal tussen je oren, echt waar!

Lukt het je niet, simpel, dan sta je er niet 100% achter.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wat ik gisteren dus ook al zei...verwijten van de niet roker naar de roker toe ten spijt...is het zo moeilijk om zonder neerbuigend te doen reactie's te geven...

iedereen is hier volwassen genoeg, en kent ook heus wel de eventuele gevolgen van het wel roken tijdens de zwangerschap....

beter zou zijn diegene die proberen te stoppen te minderen dmv positieve reactie's tips te geven ipv gelijk te veroordelen als onverantwoordelijk etc. etc....voor diegene die wel kunnen stoppen en gestopt zijn petje af, pluim in je bips etc. etc....maar tis niet zo makkelijk als gezegd wordt als je wilt stoppen kun je ook stoppen....elk persoon is anders en reageert ook anders....

ik ben beide keren door blijven roken omdat de spanningen die het stoppen met zich mee bracht nog erger waren voor mij en ook voor het kind dat ik toch weer zij het minder begonnen ben met roken....

noem het maar zwak, dat is het waarschijnlijk ook, maar verder heb ik tijdens de zwangerschappen overal goed op gelet...maar kom op zeg....geef je mening maar a.u.b wel op een normale manier zonder verwijten, oordelen etc....en de tips wat er eventueel zou kunnen gebeuren door het roken, die kent iedereen ook al....

ik vondt het al knap van mezelf dat ik een heel stuk geminderd was en de vk dacht toen ik eenmaal bevallen was (beide keren) dat ik zelfs helemaal niet meer gerookt had omdat de moederkoek er zo mooi uit zag...nou ja dat vindt ik toch wel wat zeggen....dan heb ik het toch netjes gedaan....

er zijn genoeg vrouwen die niet roken etc, en alle dingen die maar iets schadelijk kunnen zijn voor de ongeborenen (koffie-thee-cola-lever-filet etc etc) laten staan maar toch een kindje krijgen waar iets aan mankeert het zijn en blijven altijd dingen die je niet vooruit kunt voorspellen....

nogmaals probeer iemand die wil stoppen of probeert te stoppen cq te minderen een hart onder de riem te steken ipv aan te vallen - af te kraken alszijnde dat ze zo onverantwoordelijk zijn als ik weet niet wat, daar help je iemand namelijk ook niet mee... :(

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Inderdaad, de rokers weten ECHT wel dat roken niet goed is, en voor schade kan zorgen etc. etc.
    Maar weet je wat? Hoeveel woorden je ook naar ze toegooit om ze schuldig oid te laten voelen... DAT HELPT NIET!! Geloof me maar, dat werkt juist averrechts. Juist door dit soort negatieve reacties voel je je schuldig en gestressed en krijg je alleen maar meer zin in een peuk ;)

Ik ben zelf ook gestopt, voor de tweede keer in m'n leven, en deze keer heb ik het er veel moeilijker mee gehad dan de eerste keer, ook al is de wilskracht er echt wel, dus altijd maar gelijk roepen dat je niet echt wilt stoppen als je het niet doet.... zijn ook onzinwoorden!!
    Zo werkt het helaas niet, er moet een knopje in je hoofd omgedraaid worden die ervoor zorgt dat je op een andere manier tegen het roken aankijkt. Zolang dat niet lukt zal stoppen een hel zijn, zo simpel is het gewoon.

Dus niet-rokers en mede ex-rokers... toon alsjeblieft een beetje begrip voor de meiden die de peuken nog niet (helemaal) kunnen laten liggen en moedig ze juist aan... want DAT kan wel helpen :D

6. elfje

elfje Fanatiek lid

11 mrt 2006
    1.964
    0
    0
    hee smoekie,
    ik heb wel een tip voor de mensen die nog zwanger moeten worden, en roken...
    probeer nu vast te stoppen!!!
    nu heeft de stress nog geen invloed, behalve op jezelf.....
    het is een poging waard lijkt me.
    misschien ben je dan over de gevreesde 3 weken met afkickverschijnselen heen, en ben word je in een eventuele zwangerschap niet meer met die stress geconfronteerd...

ik zelf ben gestopt met behulp van het boekje van allen carr: "stoppen met roken" er bestaat weet ik, ook een variant voor vrouwen. een tip: lees het boekje rustig, een paar bladzijdes per dag....en laat alles wat hij verteld goed op je inwerken....

meiden allemaal veel succes met stoppen!! :thumup:
    veel liefs elfje

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Tip om te stoppen??? Gewoon geen nieuwe opsteken. Ik weet het, klinkt simpel, maar dit is de enige echte manier om te stoppen met roken. Eerste 3 weken een beetje lastig, daarna wordt het steeds makkelijker..Je doet het tenslotte voor je kindje, een betere stok achter de deur om te stoppen is er niet, zelfs je eigen gezondheid komt dan nog op de 2e plaats...

Ben zelf ook een stevige roker geweest (vanaf mijn 13e, ben nu 32) . Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik niet gerookt (was een half jaar ervoor al gestopt en ben er 1 1/2 jaar vanaf geweest) en ben nu weer zwanger en ben weer accuut gestopt (ja helaas, was tussendoor helaas weer begonnen). Bij mij gaan roken en zwangerschap NIET samen. En je kunt nog zoveel smoesen verzinnen of andere slechte dingen opnoemen, je moet gewoon stoppen voor je kind, klaar! Heel rechtlijnig mss, maar is mijn mening...

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    :(
    Maar hoe heeft jou kindje zich dan gevoeld buiten jou buik...Het lijkt me dan toch dat het toen ook afkickverschijnselen moet hebben gehad.....

9. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik blijf het jammer vinden dat rokers steeds blijven roepen dat er ook gezonde baby's geboren worden van rokende moeders.
    Inderdaad het kan, maar het kan ook heel anders gaan, zie de voorbeelden hierboven.

Z'on verhaal van SandraK moet de rokers toch accuut doen stoppen???

Je kunt het net zo 'goedpraten' als je wil, maar het is en blijft een feit dat rookvrij zwanger het allerbeste is. ik ben er in ieder geval trots op dat ik wel gestopt ben. En ik hoop dat de zwangere rokers ook de moed vinden om te stoppen.

Gr. Jes

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat schrijft ze volgens mij ook ;)

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Ik lees het als; Ze is gestopt met roken, kindje krijgt afkick verschijnselen ìn haar buik, gaat weer roken om kindje te redden :( , dus kindje krijgt de rest van de zwangerschap nicotine mee, dan wordt kindje geboren en krijgt dus geen nicotine meer....maar dan moet het toch ook last hebben van afkickverschijnselen??? Als het al zo heftig was ìn de buik, hoe was het dan bùiten de buik?

12. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik kan me helemaal vinden in Mo666, en ook ik weet waar ik over praat, heb tot een half jaar geleden 25 sigaretten per dag gerookt.

En inderdaad, het stoppen is een eitje!
    Je hebt meer stress als je doorrookt.

Ook ik kan me niet vinden in alle "excuses" die rokers aandragen om door te kunnen roken.

Ik hoop dat er zwangere rokende vrouwen zijn die dit lezen en de moed krijgen om ook te stoppen.
    Lees het verhaal van SandraK nog eens hierboven...

Veel succes meiden

Gr. Jes

13. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Wel een gevoelig onderwerp zeg. En als niet roker moet ik me misschien maar niet mengen in deze discussie...Maar heb het echt met verbazing zitten lezen.

Ben sowieso erg anti roken. Of je nou zwanger bent of niet. Als je niet zwanger bent moet je zelf weten wat je wel of niet voor ongezonde dingen doet. Maar als ik dan lees over afkickverschijnselen bij (on)geboren baby's dan krijg ik echt kippevel. Hoe kun je je kind dat nou aandoen?

Wil de rokende meiden echt niet afkraken en ze graag een hart onder de riem steken om te stoppen. Maar als je leest wat de risico's zijn zou dat toch al genoeg stimulans moeten zijn?

Ga er alsjeblieft voor dames!!! Succes!!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.280
    6.806
    113
    helemaal mee eens eve.

Dat moet al voldoende zijn.

Maar er is wel hoop voor de rokers.Ik ben ook gestopt 2 jaar geleden, en als je zag hoe erg ik verslaafd was.... :confused:

iedereen die gaat stoppen, succes :thumup:

15. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik merk dat elke keer als een topic word geopend over roken dat het de meeste keren uitloopt in een discussie...

Het is duidelijk dat roken slecht is tijdens zwangerschap.

Mijn mening is gewoon dat iedereen het zelf moet weten, iedereen weet wat de consequenties kunnen zijn als je rookt tijdens de zwangerschap, dus als iemand rookt tijdens de zwangerschap gaan ze zelf de gevolgen ervan aan.

Mijn moeder heeft trouwens bij alle 3 de kids gewoon gerookt, en ik heb toch echt nergens extra last van gehad.

Gr. Miranda.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.280
    6.806
    113

Dat is het nu juist. Niet alleen de roker ondervindt eventuele gevolgen, maar dus ook het kindje.........

17. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Het valt me op dat alle rokers hier zichzelf toch wel een beetje goedpraten en vertellen hoe gezond hun kind of het kind van een ander was die rookte. Dat zegt al meer dan voldoende toch? Ik ben gestopt met roken en was toen nog niet zwanger of er mee bezig. Ik rookte veel en was echt verslaafd! Ben van de 1 op andere dag gestopt en dit ging goed. Je kunt mij niet vertellen dat er mensen zijn die dus niet kunnen stoppen met roken, en dit zeker als je zo'n goede reden hebt om te stoppen! Geef je je baby strakt ook een sigaret?

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Omdat het bij jou toevallig zo makkelijk ging is het maar vanzelfsprekend dat dat bij iedereen zo hoort te zijn?
    Lekker makkelijk gedacht hoor... :(

Laat dat oordelen nou toch eens achterwege!

19. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Sorry hoor. Mensen voelen zich erg aangevallen,en misschien is dat helemaal zo slecht nog niet. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat iedereen kan stoppen met roken, het is maar net wat je er zelf mee doet. En ja....sorry voor iedereen hier, maar ik oordeel hier wel over. Want ik vind dat JIJ de verantwoordelijkheid hebt over je kind en die dan ook moet nemen! Sorry maar dit is gewoon mijn mening en dat er mensen zijn die hier anders over denken is ook hun goed recht. Ik mag niet oordelen over mensen die roken tijdens hun zwangerschap, maar wel over andere zaken op dit forum??? Het is en blijft nu eenmaal een gevoelig onderwerp, dat blijkt!

20. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Wat mij goed geholpen heeft met stoppen is iets anders in je mond te stoppen op de momenten dat je erg veel zin hebt in een sigaret. Neem bijvoorbeeld een wortel of een kauwgom. Of ga wat doen, ga een eindje wandelen of fietsen, ga afwassen na het eten of ga forummen!

Ik denk wel dat iedereen zijn best doet om de sigaretten te laten liggen, want we zijn allemaal wel doordrongen van het feit dat het slecht is voor je kindje en jezelf. Dus meiden ik wens jullie heel veel sterkte en succes om ook die laatste sigaretten te laten, want ook jullie kunnen het, kom op!!!

Deel Deze Pagina