Roken tijdens zwangerschap...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Minyaweth, 28 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik zeg het nog maar eens! Ik sluit me aan bij het bovenstaande!
    Ik denk dat iedereen ervan doordrongen is dat roken slecht is voor de baby, maar een eitje om te stoppen met roken is het gewoon niet en als je dat wel zo hebt ervaren is dat JOUW ervaring, en niet die van een ander. Mij is het wel gelukt, maar ik oordeel niet over anderen die het (nog) niet (helemaal) zijn gelukt.

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Dit is geen oordeel, maar een aanmoediging!!

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    en zo blijft het een langdurige discussie waar iedereen zijn of haar mening over heeft, ik lees bij alle rokende onder de zwangere of in spe dat ze wel willen stoppen of minderen, dus dat ze zich ook echt wel bewust zijn van het feit dat het niet goed is..

maar daar waar de roker moeite heeft om de sigaretten volledig achterwege te laten heeft de niet roker misschien weer ontzettend moeite om van de bakken koffie af te blijven....en die kunnen net zo schadelijk zijn als het roken van een sigaretje... :(

maar het woord zegt het al kunnen (net als vele andere dingen)

4. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Sorry hoor; kan niet ligt op het kerkhof zeg ik altijd.
    Als je echt wilt stoppen dan kun je stoppen!!
    Heb zelf ook jaren geleden gerookt en ben ineens gestopt; gewoon pure wilskracht. Je gaat ervoor of niet.
    Geen tips of kuren of andere onzin; gewoon er 100% voor gaan.

En voor al zwangere vrouwen die gewoon doorroken daar begrijp ik niks van. Maar ja, dan zal de wil er wel niet echt zijn om te stoppen.

Silly

5. Knuf

Knuf Actief lid

28 aug 2006
    304
    0
    0
    Ik ben gek op biefstuk en op filet americain.
    En ook een toastje met frans kaasje met een glaasje wijn erbij kan ik moeilijk laten liggen.
    Maar… ik ben zwanger en wil graag een gezond kind op de wereld zetten dus deze negen maanden laat ik deze dingen mooi staan. Ja, ook één glaasje wijn vind ik teveel.
    Ook één sigaretje is teveel.

Ik probeer rokerige ruimtes te vermijden omdat meeroken ook schadelijk is. Ook een avondje in de rook vind ik veel te veel.

Kinderen waarvan de moeder gedurende de zwangerschap gerookt heeft, krijgen ook op latere leeftijd sneller last van een hoog cholesterol en sneller problemen met hart- en bloedvaten.
    Ik begrijp echt niet dat je het niet op kan brengen voor de gezondheid van je kindje te stoppen met roken. Als je echt wilt, kun je ook echt stoppen. Ja, wanneer je veel rookt, is het verrekte moeilijk ineens te stoppen met roken, maar de psychische verslaving duurt maar twee dagen. De rest is allemaal wilskracht.
    Nu snap ik sowieso al niet dat iemand zo afhankelijk is van een klein wit stinkstokje, maar goed, dat is buiten deze discussie om.

En ja, ik laat iedereen in zijn waarde, maar ik begrijp niet dat men haar eigen pleziertje boven de gezondheid van het kind plaatst.
    Het lijkt nu een enorm beschuldigend stukje maar zo is het niet bedoeld. Ik begrijp dondersgoed dat stoppen met een verslaving erg moeilijk is, maar ik denk dat als je het echt wilt je het ook kunt!

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Normaal meng ik me niet in de rokersdiscussies, maar nu toch even.
    Ik ben het eens met wat eerder gezegd wordt en laten we niet bevooroordelen, maar iemand helpen met stoppen of complimenten geven wanneer iemand van een pakje naar een half pakje is gegaan.
    We lopen hier toch ook niet af te geven aan mensen die ongezond eten of wel?? Misschien geen vitaminen nemen en dagelijks een portie friet naarbinnen werken ipv vers fruit en verse groenten?
    En nu ga ik er verder niks meer over zeggen :p

7. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Mijn idee! Goede bouwstoffen zijn minstens zo niet belangrijker voor de baby.

8. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    ben het helemaal met je eens Silly,

waar een wil is is een weg.......

Ik hoop dat de rokers ook die wil kunnen vinden.

Gr. Jes

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    idd me2...

misschien leef ik tijdens de zwangerschappen op die "witte stinkstokken" na wel gezonder dan menig niet roker...

maar men is teveel gefocused op die "rookdingen"dat ze de rest vaak buiten beschouwing laten...

wie zonder zonde is werpe de eerste steen

Oordeel niet over een mens vooraleer je twee weken in zijn schoenen gelopen hebt.

;)

10. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    In de zwangerschap kan je het meest optimaal je kindje beschermen, als het eenmaal geboren is kan je je kind nooit meer zo goed beschermen als nu. Neem die kans en ontneem je zelf het genot van sigaretten (en alle andere slechte dingen). Je wil toch zelf graag een kindje, zorg er dan ook op een verantwoorde manier voor!

De lichamelijke verslaving bij roken is heel minimaal, als je de eerste week door bent, komt het puur aan op wilskracht. Laat die wil zien, dat kon je toch ook toen je graag zwanger wilde worden?

Ik heb zelf ook jaren gerookt en drie jaar geleden gestopt. Ik ben blij dat mijn omgeving altijd al veel kritiek had op roken. Als ik zei dat ik wel stopte als ik zwanger zou worden, was de reactie: kan je beter nu doen, want de giftige stoffen blijven nog lang in je bloed en het is ook beter voor de vruchtbaarheid. Voor dat laatste hoeven jullie het niet meer te doen...

Succes met stoppen met roken! Toon wilskracht!

Cleo

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.280
    6.806
    113
    :(: :(: :(:

Even terugkomen op de vraag in het begin,

Tip: kijk eens op deze site:
    http://www.stivoro.nl/babyfit/babyfit-site/index.html

12. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Volgens mij gaat dit topic over roken...en niet over gezond eten etc. Is lekker makkelijk om het daar ineens over te hebben en het roken daarmee 'goed' te praten.

Zal er nu ook niks meer over zeggen.... :(

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    klopt het gaat over roken ja, en daarin wordt herhaaldelijk gezegd hoe onverantwoordelijk het wel niet is en weet ik veel wat nog meer als je niet aan geheelonthouding kunt doen wat betreft het roken..

ik heb meerdere malen aangegeven dat het wat beter en vooral ook respectvoller zou zijn als men ipv af te geven op hoe ongezond e.d het wel niet is en wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het roken tijdens de zwangerschap, men beter tips zouden kunnen opgooien hoe men in ieder geval zou kunnen proberen te minderen om later misschien geheel te kunnen stoppen...

maar nee voornamelijk is men bezig af te geven op de rokers op de ongezonde manier van leven tijdens de zwangerschap...en al is het niet geheel ontopic....ik mag van mijzelf zeggen dat ik buiten het feit dat ik gerookt heb tijdens de zwangerschappen (zij het vele malen minder) zo gezond mogelijk leef, en wat ik dus al eerder zei misschien nog wel gezonder dan menig niet roker....

en ook vandaar:

zij die zonder zonde is werpe de 1e steen

Oordeel niet over een mens vooraleer je twee weken in zijn schoenen gelopen hebt.

tis makkelijk mensen aan te vallen op hun keuze's maar mensen vergeten daarbij vaak naar zichzelf te kijken omdat dat wel net zo makkelijk is..

dit zijn nou eenmaal van die onderwerpen waarin men het nooit eens wordt, wat dat betreft zouden dit soort onderwerpen verboden moeten worden...

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    btw denk niet dat je mij ergens het roken hebt zien goed praten... :(

15. kim en maikel

kim en maikel Bekend lid

19 jun 2006
    572
    0
    0
    moeder
    lieshout
    hoi
    Ik vind dit echt heel jammer.
    En heb na dit lezen men eigen ook heel de dag rot gevoelt.
    Vandaar dat ik toch even reageer.
    Ik rook ook een paar sigaretjes per dag. En dat zal ik ook niet goed praten.
    Maar sommige praten erover of je een crimineel bent. Als iedereen nou is gewoon doet waar hij of zei zich prettig bij voelt ,dat zou al heel wat discussies schelen.
    En dan zouden heel wat mensen zich minder rot voelen. De een doet dit en de ander doet dat en dat wil niet zeggen dat je daardoor slecht bent. Ieder zen eigen verantwoordelijheid. En als de rokers willen roken moeten ze dat zelf weten , is onze verantwoordelijkheid. TOCH.Voel me er echt rot over hoe sommige hun mening geven.
    Sorry maar moest het even kwijt.
    Groetjes kim

16. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    @smoekie: 'Goed' staat ook tussen haakjes....

Enne...vind niet dat onderwerpen waarover men het niet eens kan worden verboden moeten worden. Lijkt me nogal saai als iedereen het met elkaar eens is.

17. Angelina

Angelina Niet meer actief

Rokers zoeken altijd een excuus om hun nare gewoonte te verdedigen.

Feiten blijven feiten hoor.

Angelina

18. elfje

elfje Fanatiek lid

11 mrt 2006
    1.964
    0
    0
    ik denk dat het juist goed is, om dit soort onderwerpen ter sprake te laten komen...
    het zet mensen aan het denken, of je nu wel of niet rookt........
    ik denk dat dit forum een mooie weerspiegeling is van de samenleving, waar deze gesprekken ook plaatsvinden....

wanneer je je door wat voor een reden dan ook, je teveel aangevallen, dan wel aangesproken voelt.... moet je dit soort onderwerpen niet meer lezen.....

ik ben het eens dat dit soort discussies op een vriendelijke toon moeten gebeuren..., maar je mag zeker wel je mening geven!

en dit topic gaat idd over roken (niet over de zin en onzin van discussieren), dus weer even on topic:

roken tijdens je zwangerschap is niet gekoppeld aan al dan niet gezond eten etc. dit zijn op zich zelf staande dingen. ik blijf er bij, mijn mening, dat wanneer iemand over zijn kinderwens nadenkt, stoppen met roken daar bij hoort...
    op die manier heb je geen problemen met afkicken tijdens je zwangerschap, en dus geen onnodige stress voor jou en je ongeboren kindje...

liefs elfje

19. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.285
    2.984
    113
    Kim ik wil even reageren op jouw berichtje. Het kan nooit de bedoeling zijn dat jij je rottig gaat voelen door de manier waarop anderen hun mening geven.

Dames probeer in je reactie alleen je mening te geven en niet te oordelen.

Kim, jij bent alleen verantwoording schuldig aan jezelf (je baby) en aan niemand anders hier. Als jij gedurende de zwangerschap een paar sigaretjes wilt roken moet je dat gewoon doen. Of het verstandig is dat is een tweede maar dat kan alleen jij bepalen. Probeer te minderen en probeer kracht te putten uit dit soort onderwerpen in plaats van dat je er down van wordt.

Liefs,
    Lotte

20. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Probleem is dan wel: waar trek je de grens tussen 'mening geven' en 'oordelen'. Als iemand zich aangevallen voelt door een mening zal ie dat zien als oordelen (terwijl dat dus misschien niet zo bedoeld is).

Deel Deze Pagina