Ben zelf een ex roker, en dus een ex verslaafde, want ja dat het is het, een verslaving en een verslaafd zijn is een ziekte. Dit moet je eerst zelf in zien, voordat je je verslaving de baas kan worden/zijn. Ik ben nu al jaren gestopt, maar tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik zo nu en dan gerookt. De eerste 3 maanden moest ik er vanwege de misselijkheid niet aan denken, maar daarna vanwege ( ja heel cliché ) zeer veel stress, toch weer aan begonnen. Mijn vk zei ook, hooguit 5 per dag, is beter dan continue stress hebben. Overigens vind ik het heel stom dat vk's dit soort handvaten aan een verslaafde geven, want die grijpen alles aan om hun verslaving in stand te kunnen houden. Mijn oudste heeft zeer zwaar astma. Dit komt voor bij ons in de familie, dus deels erfelijk, maar ik geef mezelf de schuld. Sla tijdens iedere aanval of ziekenhuisopname mezelf voor de kop, kamp met enorm schuldgevoel. Zou willen dat ik de tijd kon terugdraaien, maar dat kan ik niet. Ik had achteraf liever een schop onder m'n hol gehad van m'n omgeving of van m'n vk, had ze me maar een half uur door een rietje laten ademen of weet ik veel wat, hadden ze toen maar harder aangepakt waardoor ik m'n verslaving was gaan inzien. Maar dat is een aanpak die, denk ik, voor mij beter had gewerkt. Je weet dat het slecht is voor je zelf en je weet dat het slecht is voor je kind, maar zeker bij eerste is het moeilijk om je voor te stellen dat er een leventje in jouw buik groeit, daar op inspelen heeft denk ik niet zo heel veel zin, een verslaafde wil zijn verslaving in stand houden en zal elk excuus aangrijpen om dit ook te doen. Iedereen is anders, dus de opmerking; "als ik het kan, kan iedereen het" is bullshit. Het heeft deels met je karakter te maken, je doorzettingsvermogen, maar als het je niet (alleen) lukt, of niet in 1 keer, wil dat niet zeggen dat je geen ruggengraat hebt. Van een verslaving afkomen is heel heel erg moeilijk en iedereen doet dat op z'n eigen manier. Er wordt hier zo snel en hard geoordeeld zonder echt te weten waar je nu echt over oordeelt, een ziekte. Beter probeer je iemand te helpen ipv te oordelen. Je collega veroordelen heeft geen zin, je er aan irriteren ook niet, laat het los. Tenzij je meer dan collegiale band hebt, dan zou ik proberen haar te helpen.
Open jij hier een abortus topic, die loopt sneller uit de hand dan deze. En iemand die abortus laat doen op een termijn dat er inderdaad gesneden moet worden, ja dat keur ik (uitzonderingen daar) ook af. Roken is een verslaving, en daar kan iedereen van af kicken. En imo zeker als je een kindje in je draagt wat daar last van heeft. Net als teveel koffie, alcohol, red bull en noem het maar op.