Roken tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sunshine15, 27 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    En daar gaan we alweer. De een betrekt alles volledig op zichzelf en de ander komt met redenen waarom ze toch door zijn blijven roken.
    Ik zeg slotje, voor het weer uit de hand loopt ;)

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik rookte voor de zwangerschap circa 40 vaste sigaretten per dag al jaren, toen ik de positieve test in handen had ben ik per direct gestopt en heb de hele zwangerschap geen sigaret meer aangeraakt ondanks dat mijn man wel gewoon door rookte.

Het voordeel was wel dat, ondanks dat ik zelf rookte als een schoorsteen, we nooit in huis hebben gerookt omdat ik een huis wat naar rook stinkt echt goor vindt ;)
    Dus dat maakte het stoppen wel iets gemakkelijker omdat het niet in huis of in de kleding zat.

Ik ben na de bevalling in eerste instantie niet begonnen met roken maar na een week of 2 kreeg ik echt een dip, was eventjes depressief, had veel pijn aan de knip, voelde me nog altijd een zeekoe (was 30 kg bijgekomen tijdens de zwangerschap, nu wel al 19 kg kwijt maar toen nog niet), het is ons eerste kindje en de gebroken nachten vond ik ook erg zwaar en toen ben ik helaas gezwicht dus nu rook ik weer, lang niet zoveel meer als voor de zwangerschap maar toch een paar per dag om te kunnen ontspannen.

MAAR niet in de auto en al helemaal niet als ik hem op de arm heb of zo, ik vind niet dat hij in aanraking moet komen met rooklucht, IK kies ervoor om te roken, niet hij!
    Ik wil nu eerst hard vechten om mijn zwangerschapskilo's kwijt te raken zodat ik me weer beter in mijn vel voel en mijn eigen kleding weer kan dragen en heb met manlief besloten dat we 1 Oktober beiden gaan stoppen met roken (hij wil er ook vanaf gelukkig), voor de winter, dan hoeven we ook de kou niet meer in en ik was niet van plan om levenslang te blijven roken ;)

3. runstar

runstar Actief lid

9 nov 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het raakt veel mensen op een bepaalde manier, dat is duidelijk. Ik heb nooit gerookt, maar nicotine is een zeer lastige afhankelijkheid. Het zou wel schelen denk ik als mensen het verslavingsmechanisme van roken beter begrijpen. Ik hoor ook vaak: ja maar anders raak ik gestrest. Maar roken is het onderhouden van je nicotinelevel in je bloed, en elke keer, na het roken van een sigaret, na ongeveer minuut of 20, gaat dat level naar beneden en reageert je lijf met: stress.( inwendig) Dat merk je en daar reageer je ook op. Je krijgt dan allerlei gedachten, bijvoorbeeld: zie je wel, ik heb het nodig, want ik raak gestrest nu. En dan neem je er nog een. Dan daalt het stressniveau en begint het weer opnieuw. ( er gebeurt nog wel meer natuurlijk)Als je gaat ontwennen krijg je idd allerlei klachten,lichamelijk, die gaan meestal na een week wel weg. Het zijn de gedachten waar je mee aan de slag moet. Want roken is vooral een geestelijke afhankelijkheid.

4. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik keur het ook niet goed. Maar zijn wel 10000 dingen af te keuren mbt gezondheid en leefstijl. Iemand aan de zuurstof fles en roken, overgewicht en extra groot menu bestellen, drankmisbruik, überhaupt roken. en iedereen weet heus wel dat ze niet goed bezig zijn. Maar een keer zeggen, afkeuren, je mening geven is genoeg.

Je deelt bij de rokende mannen toch ook geen folders uit over copd en longkanker?

Oude stagebegeleider revalidatie Fysiotherapeut die ernstige longklachten had rookte ook stug door tot het hem fataal werd. Kennis over de schade wist hij donders goed. Met meningen en informatie geven pas je gedrag niet aan. Iemand moet zelf op zijn bek gaan of het licht zien. Soms ten koste van onschuldig leven

Iedereen zijn eigen leven en keuze. Hoe fout ze soms ook zijn....

5. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Het probleem met stoppen met roken is je vastberadenheid.
    Ik rookte redelijk. 2 grote pakjes per week. Maar nu in de zwangerschap is dat met stappen afgebouwd naar 1 sigaret per 2 weken.

minder roken zal er niet in gaan zitten. Als iemand niet de kracht heeft, kun je m ook niet dwingen. roken gaat uit gewoonte en/of vanwege stress. De stress van de zwangerschap en omstandigheden pkus de stress van het afkicken kan dan ook zeeer schadelijk voor de kleine zijn, maar ook voor moeders zelf.

6. blondie21

blondie21 Bekend lid

15 mrt 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Ik was zelf een roker. Heb altijd gezegd: "als ik zwanger ben dan stop ik meteen" en dat is in 1 dag gelukt. Ik rookte een pakje per dag en de dag dat ik wist dat ik zwanger was (met 4 weken) ben ik diezelfde dag nog gestopt. Alle sigaretten gebroken en in de prullenbak gedaan. Ml mag alleen maar roken op het balkon en zijn sigarettenfilters meteen weggooien (vind het nu stinken)
    Afkickverschijnselen.. so what?! Het gaat hier om je kind en niet om jou zelf dus daar moet je maar even doorheen. Het is mij gelukt binnen 1 dag dus dan zou het voor elk ander mens moeten lukken. Doorzettingsvermogen heet dat.

Zelf ga ik niet oordelen over of een ander zwangere rookt of niet, dat is niet mijn pakkie an. Een beetje mens met een brein weet dat het slecht is en dat je kindje weinig zuurstof krijgt.
    Mijn tante heeft met 3 zwangerschappen gerookt en alle 3 mankeren ze wat (adhd, verstand achterstand en autistme) voor hoe verre dit te maken heeft met haar sigaretten weet ik niet, maar toevallig is het wel.

Dus conlusie; elk mens weet dat het slecht is, rook je wel? Dan is dat.zielig voor jouw ongeboren kind, maar mij heb je er niet mee. Het is jouw leven en jouw kind en niet de mijne.

En trouwens.. mijn man zou mij geen eens een sigaret laten opsteken.. lijkt mij dat de man in kwestie ook een gezond kindje wilt (als er een man in beeld is uiteraard)

7. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Ik vind dat het ieders verantwoordelijkheid is, om naar beste kunnen extra goed voor zichzelf en voor haar kindje te zorgen.
    Dat betekend dus de schadelijke dingen laten staan, en proberen te stoppen met roken. Extra vitamine's en vezels binnen krijgen, etc.
    Maar, ik vind tegelijk dat heel veel reacties hier onredelijk en veroordelend zijn. Want die vrouw die jij buiten een sigaretje zag roken, terwijl ze zichtbaar zwanger is, ken jij haar verhaal? Weet jij wáárom ze niet gestopt is? Misschien omdat het haar gewoon niet lukt of misschien heeft ze het ook wel niet geprobeerd.. Maar misschien heeft zij inderdaad wel net haar man verloren.. Of haar vader, of moeder, of een andere dierbare... Misschien heeft ze ander slecht nieuws gehad, weet jij veel...?
    Er standaard vanuit gaan dat ze wel te lui zal zijn, of geen ruggengraat genoeg heeft, om te stoppen vind ik erg kort door de bocht.
    Ik vind het veel en veel kwalijker als mensen alcohol blijven drinken tijdens de zwangerschap, en die zijn er ook genoeg! Ook dat ene wijntje word ten zeerste afgeraden en toch hoor ik keer op keer ook vrouwen daarover smoezen verzinnen waarom het wel kan. Een wijntje kan best... Nee, niet als je zwanger bent.
    En, behalve als je alcoholverslaafd bent, het is veel makkelijker dat ene wijntje te laten staan, of een alcoholvrij alternatief te nemen, dan je rook verslaving te overwinnen.
    Het is mij duidelijk dat het gros van de vrouwen wat hier zo veroordelend reageerd, nooit gerookt heeft en dus geen idee heeft hoe het voelt om verslaafd te zijn.

Volop blijven roken zonder moeite te doen vind ik ook kwalijk. Maar de vrouwen die van 20, 30 of 40 sigaretten per dag, naar 5 gaan hebben duidelijk heel hard hun best gedaan. Voor hun kindje.

Ik las iemand zeggen 'als je van je kindje houdt', dus de vrouwen die niet helemaal stoppen houden niet (genoeg) van hun kindje??? Wat een belachelijke stelling!!!!

De stress die stoppen met roken kán meebrengen is sowieso heel erg slecht voor het kindje. Stress tijdens de zwangerschap is slecht, dat is onomstotelijk bewezen.
    Maar, hoe zit het dan met de andere dingen? De minder gezonde dingen? Alcohol, vetten, koffie (of cola/redbull).. Enig idee wat er met je lichaam (en dus ook met je kindje) gebeurt als je al die ongezonde dingen, die al jaren een gewoonte zijn, in 1 keer aan de kant gooit?

Hoeveel vrouwen hier drinken meer als 2 koppen koffie per dag?
    Terwijl koffie voor een groot deel dezelfde nadelen kan hebben als roken? (Lager geboortegewicht, vergrote kans op miskraam, meer kans op vroeg geboorte...)

Kijk eerst in de spiegel, voor je een ander veroordeelt. Zolang je zelf niet perfect bent heb je geen enkel recht om een ander aan te spreken op zijn of haar 'foutjes'.

8. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Maar zelf rookt ie op het balkon..? Beetje hypocriet, nietwaar..? ;)

Mijn moeder heeft tijdens beide zwangerschappen gerookt en zowel mijn zusje als ik mankeren niks... Meer als toevallig? ;)

Je zegt dat je niet oordeelt maar dat doe je wel. Je stelt dat als jij kan stoppen, iedereen het kan, 'gewoon' een kwestie van doorzettingsvermogen. Helaas heb jij geen idee hoe het voor een ander is om te moeten stoppen. Ieder ervaart dat op een andere manier en de ene is daar 'sterker' in als een ander... Dus nee, als jij het kan wil dat niet automatische zeggen dat iedereen het kan.

Ik heb mijn moeder zien zwoegen (niet tijdens een zwangerschap, maar andere omstandigheden) om te stoppen. Alles heeft ze geprobeerd, pleisters, kauwgom, een coach, lasertherapie... Maar als ze al stopte was het van tijdelijke aard. Ze kán niet stoppen.. Hoe graag ze ook wilt en hoe hard ze ook probeert. Nee, niet iedereen kan het..

9. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    *applaus*
    damn. Dat dus.

10. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Ik vind roken tijdens de zwangerschap persoonlijk onacceptabel, net als alcohol drinken, en daarbuiten ben ik er ook geen fan van. ;)

Maar ik zou er nooit zomaar commentaar op gaan leveren, misschien alleen als ik diegene echt goed ken en dan op een rustige i.p.v. veroordelende toon. Ik heb mijn achterbuurvrouw haar hele zwangerschap constant zien roken en ook paft ze de één na de ander weg pal naast haar spelende kids. Vind dat echt een gruwelijk gezicht, maar ik vind het niet aan mij om daar commentaar op te leveren. Maar wij komen niet in de buurt, al heeft ze de beste reden ter wereld.

11. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af waarom iedereen altijd zomaar denkt zich met elkaar te moeten bemoeien, en vooral met elkaars kinderen, al vanaf de zwangerschap.
    Iedereen weet tegenwoordig hoe slecht het is om te roken, als jij ervoor kiest om gewoon door te roken is dat jouw keuze de consequenties ervan zijn ook voor jou.
    In mijn ogen is het echt not-done, maar doe je het wel moet je dat vooral zelf weten.

12. VSC

VSC Niet meer actief

Voor je eigen kindje heb je toch alles over :( Laat staan dat je t ook nog mogelijk bewust schade toebrengt, welke moeder die van haar kindje houd doet er nou zoiets.. Roken tijdens de zwangerschap kan je echt geen foutje noemen :$
    En dan komen alle smoesjes.. Ik kreeg ook tijdens mijn zwschap te horen dat mn vader ongeneeslijk ziek is. Net alsof dat dan een excuus is om een sigaret op te steken, nou dacht t toch niet. Je zou dan toch juist je kindje gezond wensen!!

13. hummeltje2015

5 mrt 2015
    27
    0
    0
    NULL
    Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien. Het is een kindje dat niet voor zichzelf kan opkomen. Het is een vorm van kindermishandeling of iig neem je het risico dat je je kind mishandelt. Als je ziet dat iemand zijn kind in elkaar slaat dan onderneem je ook actie.

Misschien is er wel een reden dat ze rookt en is roken uiteindelijk de beste optie bij kiezen tussen twee kwaden maar dat betekent niet dat je het gesprek niet aan mag gaan.

De verhalen over zelf gerookt hebben en kinderen die niets mankeren vind ik helemaal walgelijk. als er (niet zichtbaar) iets aan de hand is dan hebben die mensen geluk. Maar je rijdt ook niet met 250 km per uur door de straat omdat je buurman dat ook deed en geen ongeluk heeft gekregen.

Er zijn inderdaad wel meer dingen zoals eten alcohol en opvoeding. Maar dat wil nog niet zeggen dat je hier niets van mag zeggen.

Ik heb zelf ook gerookt en ben gestopt voor dezwangerschap dus ik weet wat roken is. Maar verslaving is voor iedereen anders dat weet ik. geen begrip voor een situatie kunnen opbrengen is wel iets anders dan er niets over mogen zeggen. Dat is precies waarmee het in deze wereld de verkeerde kant op gaat.

14. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Mag toch hopen dat je het dik gedrukte niet meent?
    Kindermishandeling!?

15. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Tja en als iedereen er iets van wil zeggen, is zo iemand (reden of niet) zichzelf de hele dag aan het verantwoorden tegenover (wildvreemde...?) anderen over haar (hun) keus.

Ik kan je wel vertellen dat ik zulke bemoeienis dus echt niet zou pikken. Als ik zou roken en iemand die ik niet of amper ken vind het nodig daar commentaar op te leveren, dan was die bij mij toch echt aan het verkeerde adres.. Nogmaals, zorg dat je zelf eerst perfect bent voordat je een ander veroordeelt, en volgens mij is niemand perfect ;)

(Mijn opmerking over het feit dat m'n moeder gerookt heeft en wij niks mankeren was een reactie op de eerder geplaatste opmerking dat van een rokende moeder alle drie haar kinderen wat mankeren. Dat is inderdaad geen reden of excuus om dan maar te gaan roken en zo was het ook niet bedoelt.)

16. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Vind het ook wel iets of wat ver gaan dit. Hoe kun je in godsnaam roken vergelijken met een kind slaan?!

Maar dit soort onderwerpen leveren helaas verhitte discussies op omdat iedereen vind dat ze het recht hebben een ander hun mening op te dringen, overal commentaar op te hebben en mensen te veroordelen.
    Zal ook wel nooit veranderen en dan blijf je dit soort discussies houden.

17. momo83

momo83 Bekend lid

17 jan 2015
    626
    0
    0
    Dit zijn lastige discussies. Ik heb een keer een discussie gevoerd met een zwangere college die rookte als een schoorsteen. Wilde gewoon weten wat haar ertoe bracht toch stug door te blijven roken. Zij wist het niet, verslaving zei ze. dat vind ik dan wel erg makkelijk.

Het valt me wel op dat de 'rokers' in de verdediging gaan. het verhaal van de stress die het opleverd als je stopt, vind ik ook zwak, maar dan denk ik rook er dan 2 of drie per dag ipv een heel pak.
    Ik heb dit overigens niet alleen met roken, ook met alcohol. ls ik dat zie vraag ik me ook af wat een zwangere dan denkt van zichzelf. vroeger wist met iets over de gevaren van roken en alcohol, maar nu ligt dat iets anders. daarbij is roken een van de meest geccpeteerde verslavingen en wordt je niet zo ' aangepakt' dan als je cocaine verslaafd bent terwijl het ook erg schadelijk is voor de baby.

kort gezegd ik keur het zeker niet goed, vind het ook geen gezicht een dampende moeder achter een kinderwagen, maar het is dweilen met de kraan open. Deze discussie wint niemand.

18. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    En wat nu als die 'dampende moeder achter de kinderwagen' tijdens de zwangerschap gestopt is?
    Dit vind ik dan ook weer zo'n vreselijk veroordelend zinnetje met een irritant wijzend vingertje... Bah...

Ik ben gestopt vanaf de positieve test, een uitzondering daar gelaten. Ik rookte tussen de 20 en 30 sigaretten per dag. Maar ik voel me absoluut niet beter als een ander! Niet iedereen kan het.. Mijn vriend heeft zijn uiterste best gedaan met me mee te stoppen omdat we samen voor een kindje gaan. En omdat hij ook dit samen wilde doen. Maar het gaat mij gewoon makkelijker af als hem, en dat vind ik niet erg. Vind het heel erg tof van hem dat hij het geprobeerd heeft, dat waardeer ik echt.
    Die ene keer dat ik het echt ff niet trek en een trekje meerook van zijn peuk (zelf rook niet meer, heb ook niks te roken meer) vind hij dus ook niet erg want hij weet hoe moeilijk het is. Sterker nog, hij is trots op me en vind het superstoer dat ik dit doe. Daar heb je veel meer aan als elkaar af lopen zeiken, de les lezen, of alles beter weten.

Maar ik kan je 1 ding vertellen, als in september ons kindje geboren is kan ik niet wachten om weer lekker onbezorgd een peukie te roken! :D

19. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

14 nov 2012
    1.149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    Ik vind ook dat ons kindje er niet voor kiest om bevuilt te worden Door rook dat ik inadem ik ben 6 weken voor ik zwanger raakte gestopt en niet meer verder gegaan met roken. Mensen die doorroken kan ik heel moeilijk uitstaan! Spijt me heel erg dames voor die wel roken hier in topic maar vind het persoonlijk onverantwoord en niet kunnen. !!!!!!! Als een kindje je er niet van kan overtuigen te stoppen met roken al is het even voor die 9 maanden wat dan wel. :)

20. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    en toch is het ergens wel kindermishandeling. Ik heb echofoto's gezien van kindjes waarvan de moeder niet rookt en foto's waarvan de moeder wel rookt. Op de foto's waarbij de moeder wel rookt, doet het kindje constant het handje voor de mond. Men zegt dat je door een dun rietje moet proberen te ademen, om hetzelfde te voelen wat een baby voelt als de moeder rookt. Dat wil je je kind toch niet aan doen? Ik vind het nu al vreselijk als m'n kindjes het benauwd krijgen omdat ze bijv erg moeten hoesten, maar daar kan ik niks aan doen. Als ik zou roken en m'n kind krijgt het benauwd, dat doe ik dan toch zelf? Ik kan er met m'n hoofd niet bij, daarom ook de ergernis aan m'n collega.

Deel Deze Pagina