Ik vind dat als een moeder (in spe) systematisch iets doet, waarvan bewezen is dat het grote nadelige gevolgen voor je kindje kan hebben, dat je dit best mag veroordelen - ook als buitenstaander... Het gaat wel om een kindje, een klein mensje met een heel leven voor zich, potentiele heel mooi of helemaal niet mooi, dat zelf nooit voor het leven heeft gekozen. Ik weet dat stoppen met roken moeilijk is (ik heb zelf bijna 15 jaar flink gerookt), maar dat "niet iedereen het kan" vind ik geen enkel excuus. Niet iedereen hoeft een kind te hebben. Dan wacht je maar tot je beter in je vel zit en het wel kunt, ga je aan mindfulness doen of gooi je je leven om of wat dan ook. Of je wordt geen moeder. Grote kans dat je als ouder tijdens het ouderschap voor (veel!) hetere vuren komt te staan dan het stoppen met roken. Als je het al niet op kunt brengen om tijdens je zwangerschap te stoppen met roken, hoe ga je straks dan om met alle andere uitdaggingen die ongetwijfeld vroeg of laat op je pad komen? Vanaf het moment dat je positief test is je leven niet meer van jou alleen en moet je rekening houden met je kindje. Kun je of wil je dit niet dan moet je geen moeder worden. Overigens ben ik net zo "veroordelend" als het gaat om andere vormen van gedrag die bewezen schadelijk zijn, zoals alcohol of drugs gebruik, etc.
Maar waarom zou je in vredesnaam weer beginnen als je het al 9 maanden zonder gedaan hebt? Ook voor kinderen buiten de buik is in de rook zitten niet gezond. Lijkt me dat je verantwoordelijkheid hierin niet stopt na de geboorte..
Ik vind het zo dom en egoistisch .. zwangere vrouwen die roken .. en natuurlijk schaadt het de baby dat kan toch iedereen bedenken. Ik snap zulke mensen echt niet en ik vind het echt een vorm van kindermishandeling waar eigenlijk een wet tegen zou moeten komen.
Ik vind roken sowieso echt een walgelijke verslaving. Of iemand nou zwanger is of niet. Dat er mensen zijn die weer beginnen na 9 maanden kan ik dan ook echt niet begrijpen. Ben je helemaal door die "stress" gegaan om af te kicken en dan begin je weer opnieuw Waarom zou je jezelf dat aandoen?! Verloskundigen die zeggen dat stress erger is dan roken mogen wat mij betreft ook direct uit hun functie worden gezet. Als vk zou je eerste verantwoordelijkheid het welzijn van moeder en kind moeten zijn, en roken kan nooit in het welzijn van moeder en kind zijn. Help zo'n moeder dan op andere manieren om met stress om te gaan, ipv door sigaretten, dat is een zwaktebod vind ik.
Ik snap niet dat er vrouwen zijn die toch roken. Roken is een lastige verslaving om vanaf te komen, ik heb zelf jaren gerookt dus ik weet waar ik over praat. Mijn ouders hebben gerookt tijdens de zwangerschap en ook na mijn geboorte. Aan de placenta was dit duidelijk te zien en voor mijn tweede verjaardag heb ik nog eens zware bronchitis gehad. Volgens de huisarts door het roken. Voor mij wel duidelijk wat het doet...
Ik wilde zelf ook gestopt zijn voordat ik zwanger werd, maar omdat het zo lang duurde en ik steeds minder lekker in me vel zat ben ik blijven roken. Uiteindelijk wel een stuk minder gaan roken. En toen ik wist dat ik zwanger was 1e dag niet ongesteld ben ik gelijk gestopt. Voor mij was het makkelijk omdat ik het mezelf nooit zo kunnen vergeven als door mijn roken me kind daar schade van zou oplopen.
onbezorgd een peukie opsteken???????????? ga eens een tijdje op de longafdeling werken dan die je wat je te wachten staat! echt dat je dat zo zegt onbezorgd!
En wij straks allemaal meebetalen als ze ziek wordt (Geldt ook voor andere ziektes door overgewicht enzo, trouwens, maar het stoort me bij roken nog extra, omdat roken gewoon nergens goed voor is en eten in gezonde mate tenminste nog wél)
Dat mensen de drang niet kunnen weerstaan een zwangere vrouw te willen vertellen wat ze wel of niet moet doen of wat ze wel of niet goed doet vind al een bemoeienis te ver eigenlijk, maar dat je het nu blijkbaar ook nog nodig vind om mij te gaan vertellen wat ik zou moeten doen met MIJN lichaam, als ik straks bevallen ben, werkelijk ik lach me echt een breuk hier. dat mensen zo sneu kunnen zijn. Jazeker, als ik bevallen ben ga ik heerlijk en onbezorgd een lekker peukie opsteken, en ik kan niet wáchten tot dat weer kan! ik ben er trots op dat ik nu gestopt ben voor mijn kindje, maar dat het geen definitief stoppen voor mij was heb ik altijd geweten. veroordeel me, keur het af, doe wat je wilt, maar ik kan er nog steeds van genieten. Ik heb medelijden met mensen die zo kortzichtig zijn dat ze zich bezig houden met wat andere mensen met hun lijf doen. Uiteraard word er niet meer binnen gerookt als het kindje geboren is, en zal ik niet met een kind op de arm een peuk op steken. dat doe ik nu ook niet met de beebs om me heen, ik ben dan misschien wel een roker, maar ik heb nog wel iets van verstand. en ik ben niet gestopt in de zwangerschap om mijn kind na de zwangerschap te gaan belasten met zoiets.
jij bent gestopt dat is helemaal super natuurlijk dan moet je dit ook niet persoonlijk opvatten. Ik had al gezegd dat ik ook andere vormen van verslaving afkeur tijdens zwangerschappen, zoals alcohol en drugs. Alle aanstaande moeders die wel roken verstikken hun kind. Ze zien het alleen niet 'echt' gebeuren op dat moment. maar de gevolgen komen pas later aan het licht, zo ook met alcohol en drugs! ik heb nooit gerookt, maar opmerkingen als ik kan niet wachten tot ik etr weer een kan opsteken vind ik zo.............al eens aan gedacht dat je over een aantal jaar kanker of COPD kan krijgen en er dan niet kan zijn voor je kind. En niet aankomen met opmerkingen als ja mijn oma rookte tot aan dr dood en die is 90 geworden dus ja.....of ja ik kan straks ook onder een bus terecht komen.......daar kun je niets aan doen das dan echt klote peh, maar aan roken en dus de kans op kanker en COPD voorkomen kun je wel degelijk iets doen!
Hoe meer ik van sommige mensen in dit topic lees, hoe bozer ik word. Hoe kan het toch dat sommige mensen een kindje blijkbaar zó weinig koesteren dat ze het nodig vinden om gewoon egoïstisch door te roken tijdens een zwangerschap, terwijl er andere vrouwen zijn die smachten naar een kindje, die er werkelijk waar alles voor over hebben en dat het dan niet lukt? Bah, ik word hier echt zó kwaad om. Een kindje is een geschenk dat je krijgt, een zegen! En om daar dan zó mee om te gaan, dat je nog niet eens dat kankerstokje kan laten liggen voor de gezondheid van het meest waardevolle dat je geschonken kan worden. Dan ben ik maar bekrompen en kortzichtig, maar nee, dat begrijp ik niet en daar kan ik geen begrip voor opbrengen.
ik ben zelf geen roker en neit lullig bedoeld maar volgens mij is mevrouw wel zelf slim genoeg om te weten wat de gevaren zijn daar heeft ze jou denk ik niet voor nodig. en inderdaad roken is schadelijk voor het kind maar als je dan leest dat sommige hier elke dag hun collega/kennis whatever ermee zullen lastigvallen vind ik een beetje raar hoor. laat mensen lekker doen wat ze zelf willen je hoeft er niet bij te staan als je niet wilt en volgens mij is het nogsteeds haar kind en haar eigen probleem en niet de jouwe.
Ik begrijp nooit zo goed wat andere mensen die heel graag een kindje willen maar bij wie het niet lukt te maken hebben met iemands persoonlijke keuze om wel/niet te roken drinken etc tijdens de zwangerschap.
Thnx Jokiebear, en idd helemaal met je eens. Niemand vraagt van niet-rokers begrip voor wel rokers. Maar bemoei je gewoon lekker met je eigen zaken en hou je bezig met je eigen leven, ipv dat van een ander. Ik weet inderdaad heel erg goed wat ik allemaal van roken kan 'krijgen'. kán. is niet gezegd dat ik het ook krijg weet je wat je kan krijgen van teveel in de zon zitten? van te vaak zonnebrand op je huid smeren? teveel met je mobiele telefoon bellen? met je mobiele telefoon naast het bed slapen? van teveel aardappels eten? en ga zo nog maar even door. dan kun je dus eigenlijk helemaal niks meer. sluit jij jezelf maar lekker op in een glazen kastje dan, en laat mij lekker genieten van mijn slechte gewoonte, zonder jou bijdehandte bemoeienis
Eens met bolkje. Ik vind het absoluut dieptriest als je het niet eens op kunt brengen om voor je kindje te stoppen met roken. En dan alle redenen die hier opgesomd worden Tuurlijk, dat maakt het ineens wel okay om je kindje te vergiftigen. Ik vind het kindermishandeling.
dit heeft niks met begrip ervoor opbrengen te maken of ermee eens zijn iedereen heeft een eigen mening. en natuurlijk kan je daar heel erg mee oneens zijn maar laat mensen in hun eigen waarde en er hoeft niet meteen met iedereen hun leven bemoeid te worden als je het er niet met hun gewoontes eens bent.
Bijzonder dat rokende mensen binnen 6 pagina het volgende zijn Mensen zonder ruggengraat mensen die aan kindermishandeling doen Mensen die er ziek van worden geen recht hebben op zorg mensen die niet voldoende van hun kind houden. Nou nou dat vind ik nog al wat..... Laat lekker iedereen leven zoals hij zij wil zonder deze verwijten naar hun hoofd te slingeren. Leven is al kort genoeg. En geniet van een sigaretje en een ander van een wijntje en weer een ander van een fles cola. Pfff