ik denk dat er eigenlijk geen enkel excuus is om te blijven roken. het kan wel erg moeilijk zijn, maar als je weet hoe slecht het is voor je kind dan kun je dat toch gewoon opbrengen? Je kunt ook hulp krijgen, ik weet niet hoe dat in nederland zit, maar hier in engeland wordt het vergoed als je hulp nodig hebt om te stoppen door de NHS (soort ziekenfonds) ik kan me voorstellen dat bij sommige medicijnen je de keuze kunt maken ze toch te nemen ondanks de risico's, omdat het toch het afwegen van twee kwaden is. De gezondheid van de moeder is immers ook belangrijk voor de baby. Maar bij roken en alcohol gaat dat echt niet op! Het is immers ook gezonder voor de moeder niet te roken en te drinken.
Ik heb ook gestopt met roken toen ik zwanger bleek te zijn. Maar de verloskundige zei dat je het als nog in mijn placenta terug kon vinden. Ook schijnt het zo te zijn dat als je regelmatig bij rokers staat dat je placenta etc er hetzelfde uit ziet als dat je rookt. Het kindje kan ook de zelfde symtomen hebben als bij een rokend iemand. Ik sta regelmatig bij rokers en in het begin van mijn zwangerschap ben ik regelmatig wezen stappen toen er nog binnen gerookt worden dus ben benieuwd hoe de placenta van mij eruit ziet haha
De kindjes van rokende zwangeren zijn significant kleiner (lengte/gewicht). Als je veel pasgeborenen ziet door je werk dan valt dat ook echt op en het is bovendien bewezen. Roken (net als alcohol/drugs) is enkel en alleen voor het genot van moeder. Ik vind dat stoppen met roken absoluut iets is wat je over moet hebben voor je kind, je hebt het jezelf aangedaan. Jaren geleden ben ik ook gestopt met roken. Persoonlijk vond ik het niet moeilijk, ik had voor mijzelf toen een goede reden, daardoor hield ik het makkelijk vol. Als een kind dan nog geen goede reden is? De eerste 2 weken is het moeilijkst, probeer het minimaal die tijd vol te houden. Dan zul je zien dat het daarna makkelijker wordt.
Ik snap nooit zo goed waarom dit soort topic's altijd op zo'n strijdt uit moeten lopen.. Roken is slecht! Roken tijdens je zwangerschap is zo mogelijk nog slechter omdat je er 2 levens mee raakt, ook dat van je ongeboren kind die daar niet zelf voor kiest... Zo simpel is dat. En dat dit onderwerp altijd zo uitloopt op een strijdt, komt doordat de doorrokers willens en wetens allerlei excuses erdoor willen drukken, om hun eigen schuldgevoel te verzachten..Geloof me meiden, dat lukt toch niet. Dat kan enkel door gewoon te stoppen, klaar! Hier sprak een roker, die tijdens haar zwangerschappen nìet heeft gerookt
En ik denk dat iedereen moet doen wat hij/zij het beste vindt. Natuurlijk wijzen cijfers en onderzoeken uit dat roken/drinken/rauw vlees e.d eten/drinken/gebruiken niet goed kan zijn voor het kindje. Ik oordeel niet in ie zin dat ik vind dat ieder mens zijn best doet op zijn/haar manier.
Wat ik trouwens ook zo iets vaags vind. Mensen in de omgeving van een zwangere vrouw adviseren STOPPEN. ( logisch) Vervolgens zitten die omringende te paffen als gekken. UUUmmmm roken de a.s moeder en het kindje dan niet 70% mee? Begrijp mij niet verkeerd hoor! Ik vind het ook goed om te stoppen met roken als je zwanger bent! Maar de mensen om de zwangere heen zijn vaak nogal dubbel.
Bij mijn eerst heb ik wel gerookt zo'n 4 sigaretten per dag dus niet veel, maar wel gedaan...Mijn zoontje was 3240gr bij de geboorte en 49cm...dus gelukkig groot genoeg en zwaar genoeg..hij kwam wel 3 weken te vroeg, maar dat was in gewicht en lengte niet merkbaar... Nu ben ik gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was..het is niet altijd even makelijk,mis het soms nog wel maar ik weet waarvoor ik het doe...dus ik zet door! En voor iedereen die gaat stoppen of bezig is...ZET M OP!SUCCES JE KUNT HET!
Hier ook iemand die gestopt is. Ik was een stevige roker maar zodra ik wist dat ik zwanger was ben ik gelijk gestopt. Je bent niet meer alleen maar met zijn 2. Ik vind gewoon dat je het niet kan maken om te gaan roken terwijl er zo n kleintje in jouw buik zit.
Maar wat is je vraag nou? Begrijp ik goed dat je niet rookt? Waarom dan dit onderwerp starten? En als je wel rookt, wil je advies om te stoppen?
Hmmm, mij ontgaat ook de reden van dit topic... En waarom die rollende ogen erbij? Komt een beetje vreemd over allemaal...
Ik ben met 19 weken en 6 dagen zwangerschap gestopt met roken. Alle vrouwen die gelijk zijn gestopt bij het zien van een positieve zwangerschapstest, petje af. Helaas ging het bij mij niet zo makkelijk en kon ik de knoop pas door hakken bij het voelen van leven (die voelde ik op dat moment ongeveer 2 weken). Daarnaast vind ik ook dat het bij iedere vrouw anders ligt; zo zat ik in een situatie dat ik mijn vriend (de vader van het kindje) en mijn huis kwijt raakte.
Ik zat een tijd terug op een verjaardag, daar zat een zwanger meisje, ze was echt best wel ver. Nou ze was het ene naar het andere pakje op aan het roken. Sorry dat ik het zeg, maar ik kon dat gewoon niet aanzien. Ik vondt het verschrikkelijk. Ze probeerde niet eens te stoppen.
ElleNY, Bedankt voor je reactie! Er zijn veel a.s. moeders die het niet proberen of (te) snel opgeven. Ik heb ze ook in mijn omgeving! En stiekem maakt het wel dubbele gevoelens bij me los. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel trots op mezelf dat ik ruim 4 maanden gestopt ben, maar als ik dan hoor dat zij óók een gezond kindje verwachten, zonder alle moeite (en extra kilo's ) ben ik stiekem toch wel een beetje jaloers.
hoi dames, ik heb niet gerookt tijdens mijn zwangerschap,en mijn kindje groeit niet goed door placentaproblemen..
heel veel sterkte meid, wat een onmacht als je lichaam niet meewerkt terwijl jij zelf alles op alles zet om een gezond kindje te krijgen, mag ik vragen hoe het er nu uitziet voor je kindje? is er overlevingskans? heel veel sterkte hoor
ze weten nog steeds niet wat het precies is,misschien een molazwangerschap misschien een chromosoomafwijking onderzoek is nog volop bezig maar weinig tot geen overlevingskans voor de kleine
Jeetje, wat erg! Ik hoop dat de kleine het mag halen, nog 5 weekjes en dan mag ze geboren/gehaald worden. Misschien heeft ze nog een overlevingskans via de medische wereld. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.