Maar wordt er nu ook wat gedaan met reacties van mensen die wel willen helpen of een oplossing zoeken? Ik zie namelijk bijna alleen maar gemopper op dit topic op mensen die er negatief op reageren, maar als iemand iets nuttigs schrijft, wordt er vervolgens nauwelijks op gereageerd. Je kan als roker zijnde wel allemaal willen meepraten en dan denken dat je elkaar daarmee steunt, maar in mijn ogen steun je de ander dan alleen maar te blijven roken. Ik kan het misschien helemaal verkeerd zien hoor, maar ik mag toch aannemen dat je als zwangere roker toch echt wel wíl stoppen, of niet? Stoppen met roken hoef je echt niet alleen te doen. Dat is voor sommigen echt een onmogelijke opgaaf en dat kan ik me goed voorstellen. Maar wat ik hier toch heb gelezen is dat dezen en genen zich liever verstoppen achter excusen als het niet vanzelf gaat dan er hulp voor te zoeken of de goede adviezen op dit topic ter harte nemen. Meiden, allemaal heel veel succes met stoppen met roken en een voorspoedige zwangerschap toegewenst!
Ik heb een zeer sterke mening over zwangeren die roken maar die zal ik hier niet neerzetten want daar zijn de rokers of diegene die proberen te stoppen niet bij gebaat. Wel wil ik laten weten hoe het leven van een ernstig copd patient kan zijn en misschien dat dat een steuntje in de rug kan zijn voor een stopper. Zelf ben ik mijn hele leven al zwaar longpatient. Vanaf mijn geboorte jaarlijks (en sommige jaren meer dan 1 keer) longontsteking, veel prednison gebruik, allerlei eczemen en allergieen met de bijbehorende jeuk. En het ergste zijn de benauwdheidsaanvallen waarbij je echt het gevoel hebt dat je stikt en dit je laatste dag was en de chronische verkoudheid. Dan nog alle sociale aspecten zoals niet bij vriendinnetjes kunnen logeren of spelen, niet mee kunnen naar kinderfeestjes, bepaalde sporten niet kunnen beoefenen of het buitenbeentje zijn bij de gymles omdat je kortademig bent. De klaaggeluiden van klasgenoten als jij tijdens een toets zit te hoesten ( soms tot bloedens toe) enz. enz. Nee dit is geen klaagzang van mij maar ik hoop toch echt van harte dat een stopper hier eens aan denkt op een zwak moment...want zeg nou zelf, dit wil je je kind toch niet bewust aan (kunnen) doen? Want hoewel er ook gezonde kinderen worden geboren uit een rokende moeder, is de kans wel groot dat jou kindje wel een copd patient word. Succes met stoppen mama's in spe!
Laat ik dan maar es een positief beriggie plaatsen Iedereen die gestopt is .. Ga zo door en laat je niet ontmoedigen.. Ikzelf ben niet gestopt en daar heb ik zo mijn eigen redenen voor Ik weet ook wel dat het niet goed is maar ik ben wel aan het opletten dat ik niet teveel rook.. Het is trouwens ook beter voor de kinderen die ik al heb en als het warmer word gaan we buiten roken en dan rook je meteen al minder omdat je dan steeds naar buiten moet
Nou, dit wordt mijn laatste post in dit topic. Berichten zoals die van LittleMommy, die duidelijk alleen maar geschreven worden om verhitte reacties uit te lokken, maken me behoorlijk moedeloos, en geven me de indruk dat mijn reacties (die toch over het algemeen positief van insteek zijn geweest) totaal zinloos zijn, omdat er meerdere reacties tegenover staan die het roken tijdens de zwangerschap alleen maar aanmoedigen. Erg zonde, dus ik ga er geen energie meer aan verspillen.... Dames die gestopt zijn, of daar nog verwoede pogingen toe doen: heel veel succes! ik blijf aan jullie denken! Mocht 1 van jullie behoefte hebben aan morele steun: PB me gerust
@tesske: jeetje meid wat erg zeg . Mijn grootste angst was inderdaad COPD en ben voordat ik zwanger raakte ook gestopt @R1lana: rook je nu dus binnen bij je andere kinderen? Te veel of te weinig roken bestaat niet. Ieder peuk is schadelijk. @babsie: helemaal met je eens. Maar ik weet dat rokers gewoon een bord voor hun kop hebben. Ik was ook zo gewoon niet inzien. Pas wanneer je gestopt ben zie je hoe je je eigen lichaam alleen maar ziek maakt. Geen ene roker gaat uit zichzelf ff op youtube kijken naar de gevolgen van roken omdat ze hiermee niet geconfronteerd willen worden. Ik zeg typ tobacco en mom op youtube en je ziet echt een van de meeste aangrijpende filmpjes die ik heb gezien. De langzame dood van een moeder met longkanker en haar zoon heeft haar tot het einde gefilmd. En toen ik die zoon zo hartverscheurend zag huilen dat zijn jonge moeder zo moest sterven, ben ik accuut gestopt. Wil nog heel lang van mijn kinderen genieten nl.
Sorry, maar ik vind het feit dat je nog rookt tijdens je zwangerschap echt geen 'positief' bericht. Ik ga er maar vanuit dat je daar ook niet op doelde @Alle meiden die graag willen stoppen, maar het lukt niet: negeer alle excusen op dit topic om maar wel te kunnen blijven roken en berichten van rokers die ervoor kiezen te blijven roken en doe iets met de GOEDE adviezen die hier staan: zoek een coach, ga naar een acupuncturist, ga naar je huisarts, doe in elk geval iets! Roken is écht hartstikke slecht en de excusen en berichten van rokers die op dit topic staan kunnen misschien aanvoelen als een geruststelling of steun, maar dit gevoel is absoluut onterecht. Ik ben zelf gestopt met roken, alcohol, koffie en nog veel meer om alleen maar zwanger te kunnen raken en dat viel absoluut niet mee, maar het is me uiteindelijk gelukt. Jullie kunnen het echt! Heb vertrouwen in jezelf. Leg je leven en dat van je kind niet in de handen van een sigaret of een andere verslaving. In het begin is het niet makkelijk, maar het wordt na een poosje echt makkelijker! En jullie hebben zo'n ontzettend goed doel, nietwaar? Er staat op dit forum zelfs een advertentie van een coach die je kan helpen stoppen met roken. Doe alles wat je kunt en je zal later ook geen schuldgevoel hebben. Heel veel succes en sterkte meiden.
Getsie, krijg er gewoon kippevel van. Wat een verschrikkelijk verhaal zeg! Maar voor jou dus wel een goede stimulans geweest. Heel goed dat je gestopt bent!
precies, en idd met betuttelen kom je nergens in je leven zeker niet met een verslaving of een persoon die verslaafd is (vanwege het bord voor je kop verhaal) rokers schieten altijd meteen in de verdediging en zijn heel egoistisch (net als andere verslaafde) want ze zeggen bv dat WIJ hun dwingen om nergens meer te kunnen of mogen roken, maar hebben ze er ooit bij nagedacht dat niet rokers juist gedwongen wordn om in hun vervuiling te zitten? en voor roken kan je kiezen (samen met de consequenties) maar als je gezond wilt leven zou je dat recht niet hebben. Ik ben altijd zo benieuwd wat de mannen en partners zeggen van het feit dat je als moeder zijnde ook HUN kind tekort doet? Heb je regelmatig ruzie erom, steunt hij je dat je doorrookt of zoekt en helpt hij mee naar een oplossing? (zoals samen stoppen, therapieen zoeken, je bijstaan in moeilijke tijden) het is toch ook HUN kindje (er word altijd zoveel gepraat over samen zwanger zijn, bevallen e.d. maar hier hoor ik amper wat over.. mijn man zou echt heel erg boos worden als ik ons kind wat aan zou doen op deze manier en alles eraan doen om me ervan af te krijgen (maar goed dat had ik dan al moeten doen VOORDAT ik de pil liet staan dat had een eis geweest van hem dan) Steun van je familie, vrienden zijn zoiezo erg belangrijk bij het stoppen, je moet nooit "effe" denken te stoppen je moet het echt serieus aanpakken en daarnaast ook nog veel laten staan ervoor, bv bepaalde situaties vermijden, bepaalde eten en dranken triggeren vaak ook een "trek in sigaret" gevoel (zoals thee, koffie, alcohol (maar die lieten we al staan he? hihi) maar ook bv snoepen kan het verergeren dat gevoel. En je moet het jezelf niet zo moeilijk maken dat je alle situaties op gaat zoeken (zoals met vrienden, cafe ed.) niemand is gebouwd op de ultieme uitdaging meteen dat moet opgebouwd worden, gun jezelf die periode (al is het maar de eerst paar weken) EIS een rookvrije plek (op je werk is dat gelukkig niet meer aan de orde) maar ook thuis waar je "veilig" kan zitten zonder verleidingen. Je moet het zien als een kind in de snoepwinkel dat gaat ook NOOOOOOOIT goed (in elk geval een zeldzaamheid) zo moet je jezelf een beetje indekken (in het begin en dan steeds wat opbouwen) En idd pak alle hulp die je kan krijgen waarom moeilijk doen als het makkelijker kan? lasertherapie, acupuctuur, whatever works.. Mensen denken er vaak veel te licht over en daarom slagen heel veel stoppogingen niet je moet echt (TIJDELIJK!) heel je leven aanpassen erop. Wat ook kan helpen als je echt een gewoonte roker ben is om een ander ritme aan te brengen, ging je bv eerste douchen en dan eten, dan nu eten, snel onder de douche en dan meteen op pad (dus DE momenten een beetje vermijden zeg maar) na het eten meteen je tanden poetsen, iets gaan doen (afwas, iets anders huishoudelijks ofzo) Ik deed ook echt het geld in een potje waar ik normaal siggies van kocht en dan mocht ik hiervan wat leuks ALLEEN voor mezelf van kopen, dus een cd, mooi shirtje iets wat ik normaliter net geen geld ofzo voor zou hebben.. of spaar voor een mooie babykamer, kinderwagen of leuke kleertjes voor de kleine Je moet een beetje je eigen manier vinden maar in het algemeen werken deze "regels" wel..
nou ik ben pas gister gestopt heb het veel te lang uitgesteld en daarbij zij mij gyn ook nog een ik heb liever dat je afentoe een sigaret rookt dan dat je zo gaat lopen stressen(belachelijk ook eigenlijk)Heel veel mensen zeggen tegen me van ja je bent nu toch bijna aan het einde dus dan kun je net zo goed door roken.Nou nee dus ik heb al een hele lange struggle gehad met mezelf en het stoppen en gister stond ik op met een nou is het genoeg gevoel.Stom dat ik mezelf al die jaren voor de gek hebt gehouden want idd je hebt sigaretten niet nodig. Voor alle meiden die gestopt zijn hou vol!en de meiden die nog moeten stoppen jullie kunnen het echt waar!
goede instelling sistabigbones (geweldige bijnaam trouwens mijn man zou dubbel liggen omdat ik mezelf soms mevrouw zware botten noem ) En elke week is er eentje dat je gestopt bent (idd nooit te laat) Je zult zien stoppen met roken geeft in het begin wat moeite maar op den duur heel veel vrijeheid en veeeeeeel minder stresss...
@imd haha ja me bijnaam is van een liedje van anthony hamilton gaat over hoe leuk stevige vrouwen zijn hihi en met mijn 135 kilo ben ik er ook eentje dus.Ik ga het zeker vol houden er mag nu ook gelijk niet meer binnen gerookt worden dus dat scheelt aangezien manlief alleen vrienden heeft die roken en regelmatig over de vloer komen.tis nu toch mooi weer dus ze gaan maar lekker op het balkon staan hihi
Dan ben jij een dubbele success story: zwanger ondanks overgewicht én je ben gestopt met roken. Je zal een inspiratie zijn voor velen! Geniet van je zwangerschap en succes met de bevalling!
hihihihi dank je ik snap het hele gebeuren rond overgewicht en zwanger niet ik heb al 2 gezonde kids gekregen ook met overgewicht!Zijn er echt mensen bij wie het niet lukt omdat ze overgewicht hebben?
Er is zelfs een heel topic over (of een club, weet niet meer zeker) en die heeft al heel wat pagina's heb ik gezien. Als je IVF/ICSI wil doen worden vrouwen met overgewicht vaak zelfs verplicht af te vallen. Dat was bij mijn buurvrouw ook het geval, terwijl het haar man was die verminderd vruchtbaar was. Maar het schijnt dus echt zo te zijn dat het dan moeilijker kan gaan. Bij jou dus niet :-D
nee hier alletwee de eerste ronde meteen zwanger maar moet wel 4-5 maanden van te voren beginnen met vitamines spuiten en slikken (omdat ik bepaalde stoffen niet aan kan maken / uit eten halen) en heel gezond leven om zo in goede conditie te zijn.
hoi imd mag ik vragen wat je dan moet spuiten en slikken? lijkt mij erg vervelend ik ben zelf alleen een b12 patiënt dus injecteer vitb12, krijg nu 1x per 4 week een injectie en voel me hier goed bij. verder nog steeds trots dat ik ben gestopt met roken
@Elina078: Toen ik jou reactie las moest ik best lachen en wel om 2 dingen: 1: Je begint met het citeren van allerlei uitspraken waaronder een van mij waar je gelijk de plank hélémaal misslaat. Door alleen die ene zin over te nemen .. 'Omdat jij nu rookt heeft jouw ongezonde kindje veel zorg nodig, zorg die betaald moet worden en door wie moet die zorg allemaal betaald worden? ...En dan nog niet te spreken over wat je je kindje zelf aandoet. haal je compleet de essentie uit het hele bericht die ik gepost hebt en waarom...als je graag mee wilt discusseren, lees dan aub wel alles. 2: Je maakt je enorm druk over de dingen die andere mensen zeggen om ons (rokers en ex-rokers, want ja, ook ik ben pas net 4 weken gestopt) ervan te overtuigen dat het écht wel het beste is voor je kindje. Niet meer dan normaal lijkt mij. Waarom stop je dan wel met rauw vlees eten? Met rauwmelkse kaasjes? Met wijn drinken? Waarom slik je dan wel foliumzuur? Is toch zo krom als wat allemaal? Nee jongens, geen wijn etc etc etc meer hoor, dat is slecht voor het kindje maar wel lekker doorroken want dan krijg je stress Kom dan niet aan met smoesjes over stress e.d maar zeg dan gewoon, ik wil niet stoppen! Punt, want dat is het. Ik word gek van al die k*tsmoesjes waar mensen mee aankomen zoals 'mijn gyn zei dat het wel kon v.w. de stress'....argghh dus als je gyn zegt dat je elke dag een stuk rauw vlees moet eten omdat je daar relax van word zeg je toch ook 'doe eens normaal' en zoek je een ander.... @sisterbigbones: Beter laat dan nooit toch, écht super meid! Zo nu even weer ontopic want het gaat erom dat hier mensen zijn die willen stoppen of gestopt zijn en elkaar steunen. Daarom IMD: bedankt voor je goede tips weer een paar berichtjes geleden! Ik ben aankomende zondag 4 weken gestopt maat het lijkt wel veel langer. Lichaam is gelukkig steeds minder onrustig. Helaas mogen ze bij ons op het werk nog wel roken maar heb ik er totaal geen moeite mee als het zie. Gister weer een echo gehad, beeb was goed gegroeid, hartje weer gezien en weer gehoord (magisch momentje) en dan weet je waar je het allemaal voor doet Zet dadelijk even de foto in mijn album.
Nou ik heb vanmorgen mijn 2e echo gehad ( 8 weken en 3 dagen ) en dat plaatje heeft me toch echt wel laten zien dat ik niet meer door kan blijven roken. Alles was helemaal goed met t kleine humpie, en dat wil ik graag zo houden. Dus bij deze ga ik mijn uiterste best doen om te stoppen! En hoop echt dat ik het volhou! Mijn vorige zwangerschap doorgerookt, en dat is gelukkig goed gegaan maar ik ga dat risico niet nog een keer lopen.. En idd als er iets fout gaat, dan zal ik mezelf altijd schuldig voelen.. Maar aub niet zo negatief tegen rokers zijn, we willen alleen maar steun, niet afgezeken worden, we roken echt niet door nu we zwanger zijn om express de baby "kapot"te maken of iets... Het is gewoon echt heel moeilijk om zo in 1x te stoppen. En de 1 gaat dat makkelijker af dan de ander. Dat wilde ik nog even kwijt.