roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door happymama, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    @ sesti

ja het is je eigen keuze wat je doet :)
    het is jou lichaam en jou baby
    tuurlijk we weten allemaal roken is slecht en helemaal als je zwanger bent staat met koeen letters op de pakjes dus daar kunnen we niet om heen

@ daantje22

ik wil je niet aanvallen of zo hoor maar denk je als ze nu stopt dat alle nicotine en rotzooi dan uit haar lichaam is niet dus he dat blijft ook nog wel een paar maanden dus het beste is gewoon om een half jaar voor dat je zwanger raakt te stoppen

2. MissGin

MissGin Fanatiek lid

1 jun 2007
    2.883
    0
    0
    Middelburg
    Ik heb 16 jaar gerookt en rookte zelfs nog toen ik al bezig was met vruchtbaarheidsbehandelingen.
    Maar omdat ik toch graag wilde stoppen, heb ik acupunctuur gedaan.
    Ik moest 24 uur vóór m'n afspraak gestopt zijn en dat waren eigenlijk de zwaarste uren...zodra ik de 1e behandeling had gehad heb ik geen behoefte meer gehad aan een sigaret!

Ik was 4 maanden gestopt toen ik eindelijk zwanger raakte, helaas werd dat een MA.
    Dat was ook het enige moment dat ik een peuk wilde opsteken, toen me verteld werd dat het hartje niet meer klopte...
    Maar verder was ik ook zó blij dat ik niet meer rookte...dat was in elk geval niet (een van) de redenen dat het mis was gegaan.

Vaak krijg je het ook nog vergoedt van je zorgverzekering, dus misschien is dit een hulpmiddel voor je!

Succes ermee :thumup:

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

dit staat op de site van stivoro;

Ik weet sinds kort dat ik zwanger ben. Nu vind ik het erg dat ik rook. Ik wil wel stoppen, maar vraag me af of het helpt om nu nog te stoppen.

Antwoord
    Ja, het heeft altijd zin om te stoppen met roken, ook al ben je al een tijdje zwanger. Zodra je stopt krijg je geen nicotine, koolmonoxide en andere giftige stoffen meer binnen. Als jij stopt met roken merkt je baby dat meteen. Stoppen met roken in het begin van de zwangerschap is het beste. In de eerste 12 weken worden de organen van de baby gevormd. Stop je in de eerste helft van de zwangerschap, dan is dit goed voor de groei van je baby. De baby groeit dan hetzelfde als baby’s van zwangere vrouwen die niet roken.

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Vraag ;

Ik probeer te stoppen met roken omdat ik zwanger ben. Ik word er heel gestrest van. Dat is toch ook niet goed voor mijn kindje. Wat kan ik doen?

Antwoord

Roken in de zwangerschap is veel schadelijker, dan de stress die stoppen-met-roken met zich mee brengt. De stress van het stoppen blijft niet altijd.
    We weten uit onderzoek dat vrouwen die stoppen minder stress hebben, dan vrouwen die roken. Roken zorgt voor stress. Als het nicotineniveau in het lichaam daalt, wil het lichaam nieuwe nicotine. Deze rusteloosheid of stress verdwijnt pas als je een nieuwe sigaret opsteekt. Zo ben je de hele dag door bezig met het verdrijven van de stress. Als je gestopt ben, dan heb je deze stress niet meer. De stress van het stoppen is er wel. Deze stress duurt niet lang.

Sommige vrouwen denken dat ze niet goed kunnen ontspannen als ze geen sigaret meer mogen opsteken. Gelukkig zijn er nog veel andere manieren waarop je kan ontspannen. Wat kun je doen als je last krijgt van stress:
    - ga een stukje wandelen
    - luister naar muziek die je mooi vind
    - ga onder de douche en smeer je buik in met lekkere crème
    - denk aan je baby, daar doe je het allemaal voor.

5. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    ja oke het is ook wel zo dat het slecht is
    maar ja ik stop in elk geval NIET
    ik denk als de echo donderdag goed is dat ik wel een poging waag en anders roken we gewoon 40 weken lang door :oops:
    en dan ben ik maar een EGOWIST maar ja ik heb wel zo iets het is mijn lichaam en mijn kind
    en ik heb vaker mee gemaakt dat eht mis is gegaan toen ik gestopt was en nu rook ik gewoon door (wel minder) en het gaat goed
    dus ja ik denk neit dat het veel uit maakt
    en anders blijft me kindje maar wat kleiner dan een normalen baby (ons kind loopt nu 2 weken voor op de groei)

6. sesti

sesti Actief lid

20 feb 2009
    141
    0
    0
    Lastig zeg...
    trouwens ik teste vanmiddag nog een keer clearblue omdat ik het niet kon laten...
    Vorige week dinsdag gaf hij zwanger 2-3 aan, maar vandaag dus weer!
    Maak me gelijk weer druk!
    ervaringen hiermee? ( verkeerde topic, ik weet het , maar zie dat sommige hier ook clearblue gebruikte)

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    @Syboen: Daar zijn de meningen dus ook over verdeeld want in het boek van marielle croon staat weer dat de negatieve invloeden als rook verdwijnen als je stopt... En daarbij, ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met ons kindje zou zijn alleen omdat ik het niet kan/kon opbrengen om te stoppen. Snap wel dat bij jou de angst er goed inzit hoor.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wat goed dat je probeert te stoppen. Ik zelf heb de eerste 3 maanden gewoon nog gerookt, alleen niet zoveel omdat ik erg misselijk was en dus roken ook niet lekker vond. Ben nu al tijdje gestopt maar mis het ook niet omdat ik andere bezigheden zoek en zo min mogelijk aan roken denk. Mijn vriend rookt op het balkon en ook het bezoek dat komt en rookt. Misschien kun je ook even met je vk bespreken dat je wilt stoppen en dit erg moeilijk vind. Is helemaal niet raar dat je niet gelijk kunt stoppen ookal ben je zwanger kon ik ook niet. Pas sinds ik mijn kleine 10 wkn geleden begon te voelen drong het echt tot me door dat ik gewoon helemaal moest stoppen.
    Heel veel suc6 iig!!

9. Bruisje

Bruisje Fanatiek lid

17 okt 2008
    2.780
    0
    0
    ik ben ook een roker.. tenmisnte dat was ik.. ik was in november gestopt.. na de mk weer begonnen en nu weer gestopt, maar ik vind t zwaar.. vreselijk zwaar.. bij de vorige zwangerschap heb ik ook 2 sigaretten per dag gerookt..

De vk melde me dat STRESS wel degelijk slechter is dan 2 sigarteen per dag.. (ook al is dat ook slecht natuurlijk), maar ik heb niet een beetje stress als ik niet kan roken. maar veeeeeel stres.. nu gaat t wel redelijk hoor, maar jemig wat kan ik soms onredelijk worden.. als ik me echt waardeloos voel en t op de kids ga afreageren.. dan rook ik buiten een sigaret.. dan ik er weer een paar dagen tegen..

Het is slecht daar is iedereen t wel over eens..

nu moet ik wel zeggen dat mijn kids.. alle 3 kerngezond zijn.. ontzettend snugger (dus dat iq verhaal is niet standaard) en ook vind ik de meeste angstscenarios wat overtrokken, maar stoppen is altijd t beste. Soms lukt t gewoon niet.. niet iedereen zit t zelfde in elkaar en sommigen hebben er nu eenmaal meer moeite mee dan anderen..

Meldt t bij je VK.. ze kan je zeker tips geven.. Mijn vk was heel begripvol en heeft me nooit een schuldgevoel aangepraat en toch duidelijk gemaakt dat ik me bewust moest zijn van de risico's en dat ik het zo minimaal mogelijk moest houden zonder mezelf compleet gek te maken..

tis even hard en moeilijk, maar idd als mijn kindje er iets aan over zou houden zou ik t mezelf nooit vergeven..

10. Bruisje

Bruisje Fanatiek lid

17 okt 2008
    2.780
    0
    0
    *edit.. iets teveel spelfouten..*

11. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Gewoon cold turkey stoppen is nog de beste methode. Gewoon die sigaretjes laten liggen en niet meer roken.
    Iedere keer dat je zin hebt in een sigaret ga je wat doen om af te leiden. De wc poetsen of een kast uitsoppen of zoiets. Dan vergeet je meteen die zin in een sigaret.

En de stress is echt niet zo slecht voor je baby. Dat is een fabeltje van rokers om door te roken. De gyn die anders beweert rookt volgens mij zelf :D
    Lees eens rond op het forum wat een stress vrouwen allemaal doormaken en uiteindelijk dan toch gezonde kinderen op de wereld zetten. Ruzie met je partner of alleen komen te staan en niet meer weten hoe je de zaken geregeld moet krijgen. Dat is pas stress.

Schouders eronder en die sigaretten laten liggen. Velen voor jou hebben het al gedaan , dus waarom zou jij het niet kunnen?

Veel succes.

Ps. ik weet niet wie het zei maar je moet een miskraam dus niet koppelen aan stoppen met roken. Eerder andersom. Wie rookt heeft een verhoogde kans op een miskraam. Simpel doordat roken je vaten vernauwd heb je kans dat je vrucht zich niet goed kan innestelen wat leidt tot een miskraam.

12. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Gewoon cold turkey stoppen. Kom op zeg, je doet het voor je kind. Show some balls

13. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Je loopt nu niet alleen kans op een kleiner kindje maar op een slecht werkende placenta. En als dat eenmaal het geval is dan kun je dat niet meer omkeren en mag je in het ziekenhuis hopen dat je je kindje lang genoeg bij je kunt houden om het levensvatbaar te laten geboren worden. Zelfs als je dan nog zou stoppen maakt het geen verschil, een placenta die op is , is op.

14. Chubby

Chubby Actief lid

26 nov 2006
    203
    0
    0
    mama
    Katwijk aan zee
    hoi hoi

ik rookte ook in het begin van mijn zwangerschap maar ben zelf gestopt voor de kleine!

maar mijn verloskundige wist te vertellen dat elke sigaret die ik opsteek mijn kindje het dan benauwd heeft.
    ze zegt dat het is aangetoont.
    ik weet niet of het ergens is beschreven want zei vertelde dat er onderzoek naar is gedaan maar ik had er zelf nooit wat van gehoord.
    maar toen ik dat hoorde schrok ik wel! ik wil niet dat mijn kind het benauwd heeft omdat ik zo eigenwijs ben (voormijn gevoel hoor niet die van jullie!) dus dat heeft me dan ook een stok achter de deur gegeven om het helemaal niet meer te doen!

hoop dat het jullie ook helpt!
    en anders is er geloof ik ook nog een site waar je hulp kan vragen met stoppen met roken als je zwanger bent.

succes :D !
    je moet maar zo denken ik laat me niet op m'n kop zitten door zo'n stomme peuk hihi..

15. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    ja dat is een op de zo veel
    en mijn beslissing staat gewoon vast
    ik stop wanneer ik WIL mijn beslissing staat vast :oops:
    en mijn gyneceloog zecht het zelf de stress is niet goed voor de baby
    en die zal echt niet er om heen draaien hoor omdat hij zelf rookt pffffffff

16. cookiediva

cookiediva Actief lid

6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Syboena, natuurlijk stop je als jij dat WIL. Jammer dat je kindje niks te willen heeft :rolleyes:

17. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Hahaha jij moet zeker doen wat je zelf wilt. Voor mij hoef je niet te stoppen. Ieder voor zich, ik ben wel netjes gestopt voor ik zwanger werd van de oudste. Ik vond dat ik anders geen recht had om te huilen als de ivf niet lukte. De invloed die roken op zwanger worden heeft is denk ik wel bekend bij bijna iedereen.
    Hopelijk heb je een voorspoedige zwangerschap en zet je een gezond kind op de wereld. Waarschijnlijk wel, en dan kun je zeggen;"zien jullie wel".

Maar als het niet zo is dan hoop ik dat je niet gaat roepen dat je zielig bent dat dit je overkomen is maar dat je accepteert dat dat het resultaat is van een keuze die je nu maakt.

18. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    mijn/ons kindje heeft heel veel te willen
    maar ik ben zelf een stress kipje :oops:
    bij elk krampje druppeltje bloed ben ik heel erg bang en dan steek ik echt wel een peuk op
    en als donderdag de echo goed is (ben ik 13 weken) en dan wil ik wel proberen te stoppen maar ja als het niet lukt ga ik er ook neit wakker van liggen
    heb nu 4 zwangerschappen mee gemaakt en alle 4 de keer gestopt en all 4 de kerren liep uit op een miskraam
    en nu rook ik gewoon door en het gaat goed :oops:

19. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Even off-topic een vraagje. Waarom ben je niet tussen je zwangerschappen door gestopt met roken als je weet dat het je zoveel moeite kost? Dan had je nu niet met dit gedoe gezeten.

20. faye24

faye24 Bekend lid

5 jan 2009
    781
    0
    0
    @daantje meid je bent een lieverd overal waar je bent probeer je mensen te helpen.Nou ik wil hier ook iedereen even een hart onder de riem proberen te steken.Misschien hebben jullie wat aan mijn verhaal.Ik was echt een kettingroker(1,5 pakje per dag)al jaren heb verschillende stoppogingen achter de rug en alles faalde.Die sigaret zie ik nog steeds als mijn maatje,ik wordt er rustig van,ik vind het lekker,ik kan er door ontspannen,ik verveel me er nooit mee.Maar voor een iemand is hij een vijand en dat is je kleine ukkie.Die heeft geen keus en het is zo ontzettend slecht voor hem of haar..dat kind komt straks al verslaafd ter wereld.Tuurlijk kan je geluk hebben en kan hij of zij gezond zijn maar het kan ook gewoon anders zijn.Ik ben nu bijna een week gestopt(sinds ik weet dat ik zwanger ben)gewoon coldturkey.Na de test weggegooid.Ik raakte voorheen altijd in een dip en hield het nooit langer dan een paar dagen vol en kijk nu zomaar een week er vanaf.Ik ben zo trots op mezelf dat ik vaak van blijdschap huil.Ik had gewoon zo iets van nee nu niet...ik denk maar zo met de feestdagen rook ik gewoon weer heerlijk met een lekker wijntje.Maar die kleine gaat nu voor en daar hebben wij voor gekozen en die moet eerst komen.Daarna kies ik weer voor mezelf,niemand verwacht van mij dat ik stop alleen nu wel..iemand die mijn lichaam zo hard nodig heeft de baby.Denk aan je echo hoe voel je je als je daar zo naar toe moet en je al die tijd doorgerookt hebt,je bent al zo zenuwachtig nou ik zou zo`n spijt hebben en zo bang zijn om te horen dat het mis zou zijn.Denk zo je hoeft nog maar 8 of 7 maanden en daarna mag je weer lekker roken(gewoon buiten).Wat is nou 7 of 8 maanden op je hele leven toch niks maar voor je kind zo ontzettend veel...Ga aan de poets ga lezen,ik maak sinds een week extra lange wandelingen buiten met de honden en ook als het regent.Kom op balen tonen allemaal ik weet als geen ander hoe moeilijk het is maar een beter doel dan dit kan je niet hebben.En zie het gewoon per dag..een dag niet gerookt heb je je kind al een dag mee geholpen.Oja als laatste het geld ik heb een heel leuk babypotje gemaakt..daarin doe ik al mijn rookgeld..nou daar kan ik over 8 maanden alles lekker nieuw van kopen dat doet je zo goed.Hij staat voor me op tafel,naast een knuffel en speen..moet zeggen helpt goed.Meiden succes en onthou er is weer nieuw onderzoek gedaan en al zelfs met 5 sigaretten per dag heeft je kind kans op vehoogde risico`s op ziektes.Dikke knuffel

Deel Deze Pagina