nee, oke, maar ik denk wel dat de leef/eetgewoontes vroeger veel beter waren! Altijd groente, fruit ed... Kun je niet vergelijken met nu.. Goed voor jezelf zorgen is het belangrijkste. Een extra sigaret opsteken omdat je de mensen om je heen wilt stangen is natuurlijk super stom. Sorry hoor. Gewoon weg kinderachtig. Als je op zo'n manier je punt wilt maken...
in oma's tijd waren die onderzoeken er nog niet en daarbij is het 2009 en inmiddels wel duidelijk waarom je al die dingen moet laten. maar ik herken het wel, mijn moeder en oma denken ook dat ik tever doordraaf als ik geen rauw vlees wil en foliumzuur slik, het is moeilijk uit te leggen aan de oudere generaties maar dat houdt niet in als jezelf weet hoe het zit en hoe schadelijk het is dat je dat dan ook maar moet negeren, tjah vroeger werden er ook gezonde babies geboren, en nu ook ondanks dat mensen roken, drinken, zelfs soms drugs gebruiken, maar het zou maar wel fout gaan en 100% ergens aan liggen waarin je een KEUS had, zoals roken of drinken of rauw vlees eten, dat vergeef je jezelf toch nooit weer?
Ik zou net zeggen.. Ik ben heel erg blij dat ik in Nederland woon en in deze tijd. Vroeger waren er echt heeeel erg veel miskramen. Mijn oma heeft twee kindjes (ver in de zwangerschap) verloren. Maar je dat was toen zo. Ze rookte, werkte als een paard en heeft ook 5 gezonde kinderen op de wereld gezet. Oudere mensen kunnen ook heel luchtig met een miskraam om gaan. Hun zagen destijds geen echo met een kloppend hartje. Een mini mensje met armpjes en beentjes. Gelukkig weten we dat nu allemaal wel! En ik zou ook wel graag eens mijn kop in het zand willen steken want ik snak echt naar een biefstuk maar tja ik weet het dus ik kan het niet. Zij doet net alsof die gevaren er niet zijn. Dat is toch dom! En tja die oude mensen weten niet beter! Stel je voor dat onze kinderen later zeggen mam zoetstof eten als je zwanger bent dat kan echt niet hoor super gevaarlijk. Dan hebben wij ook zo iets van dat valt wel wat mee. Gebruik de kennis die we tegenwoordig hebben met je verstand. Dat lijkt mij het slimst!
Hey Lisa 1983 Zoals je al zegt, het is een gevoelig onderwerp. Op de een of andere manier denken sommige dat je zelf niet volledig bewust bent van de gevaren. Ik heb tijdens mijn zwangerschap een paar maanden niet gerookt en sommige maanden 4 sigaretjes in een week. Oftewel, nooit volledig gestopt. Had ik spijt achteraf, jazeker! Kon ik er tijdens de zwangerschap meer aan doen, jazeker! Maar op de een of andere manier wilde ik soms een sigaretje. Gezellig samen met mijn mannetje even roken, al zijn het een paar trekjes. Trouwens, je wilt niet weten wat ik passief heb meegerookt..... Etentje bij vrienden hier, verjaardagsfeestje daar... ik ga niet in een andermans huis vol visite vragen of ze svp niet willen roken... Na de bevalling, in de kraamweek heb ik er vreselijk om gehuild. Dan pas besef je wat je eigenlijk hebt meegedragen en wat voor risico's dat kleine baby'tje heeft gelopen. Houd dat in gedachten, je krijgt er spijt van. Je wilt vast niet net als ik extra angstig zijn voor wiegendood omdat jezelf die paar sigaretten niet kon laten staan. Ik wil je dat graag besparen, vandaar mijn verhaal. Gelukkig is mijn Chrisje gezond totdat men me over een aantal jaren verteld dat hij astma heeft oid. Dan komt de spijt opnieuw dubbel en dwars terug. Dat weet ik nu al. 5 sigaretten op een dag vind ik heel knap en het zullen er uiteindelijk nul worden, vast en zeker! Want voor dat kleine wondertje in je armen doe je alles, dus ook uiteindelijk het roken opgeven. Ik wens je alle succes en doorzettingsvermogen toe, geef niet op en voel je niet lullig als je een keertje faalt of hoe je het wilt noemen. Houd in je achterhoofd dat wat je bij je draagt volledig afhankelijk is van jou en niemand anders. Liefs Ellenore
Zo, amen! Ach zo heb je een verhaaltje van 'de helden van voor 1978' ofzo...dat we vroeger in boxen zaten met geverfde spijlen op loodbasis en dat soort dingen. Vroeger hadden mensen gezinnen van 12 kinderen of meer en waren ze ieder jaar zwanger...kunnen wij ons allemaal niet meer voorstellen, tijden veranderen.
Ellenore maar dat doe ik zelf ook niet hoor, anderen verbieden in hun huis te roken, dan kies ik of om er toch heen te gaan of om weg te blijven. Ik heb zeker geen hekel aan rokers, al wil ik niet dat er binnen word gerookt in mijn huis en niet alleen voor mn zwangerschap hoor maar vind t gewoon lekker fris zo, ik rookte zelf ook gewoon buiten. En wie weet ga ik ook wel weer beginnen na mijn bevalling...maar in de zwangerschap en bij de kinderen doe ik het niet, maar puur omdat ik er een rotervaring mee heb gehad.
roken is niet gezond. niet als je zw bent en ook niet als je niet zw bent, dat weet iedereen. maar ik lees hier continu van je kindje zal maar eens iets krijgen ervan, nu als dat de enige reden is om te stoppen dan kan ik je zeggen dat je niet goed bezig bent want als je wilt dat het roken totaal geen invloed heeft op je kind en zijn gezondheid moet je al verschillende maanden voor je zw bent stoppen. nu stoppen als je zw bent kan natuurlijk geen kwaad hé , niet roken is nog steeds het beste maar als je stopt doe het dan vooral voor jezelf en niet voor een ander, ook niet dus je kindje want gegarandeerd dat je het niet volhoudt en altijd wel een excuus vind om verder te doen. wens je veel succes met je beslissing, wat die ook is
Roken tijdens de zwangerschap is gewoon ongezond. Dat weet iedereen. Alcohol drinken ook, ook overgewicht brengt risico's met zich mee, etc, etc, etc. De onderwerpen die hier over roken gaan, gaan niet over het feit of het wel of niet gezond is en of het wel of geen kwaad kan. Dat staat echt nergens bij de eerste vraag. Dus waarom mensen bij iedere gelegenheid moeten roepen dat het stom, dom, niet normaal, onverantwoordelijk, bladibla is is mij een raadsel. Je weet dat het niet werkt. Als je jezelf zo graag hoort praten, ga dan voor de spiegel staan ofzo.
Ik geloof niet zo in 'ík kan niet..'. Oh shit, ik mocht niks meer zeggen he :-# Cherrylein, foei, bad bad bad girl! ](*,)
nou joh bijdehandje zoals ze hier in braboland zeggen, moel houden vrouwke... het heeft toch geen zin, proberen heeft helemaal geen zin bij "dit soort" mensen, ze blijven toch altijd excuses verzinnen voor hun gedrag (zoals dat hoort als je verslaafd bent) helaas maarja HUN moeten met de consequenties leven als het WEL misgaat, wij kunnen ons in de ogen aankijken... toch wel fijn idee..
Meisje toch.....hoe moet dat nou straks als je een kind voor je neus hebt staan die ook graag het laatste woord wil hebben.
haha "opvoeden" heet dat mijn kinderen mogen nooit het laatste woord hebben daar ben ik de mama voor (streng he )