Vraagje: Bij de vorige controle vroeg ik de vk of er veel kans is dat ik (net zoals bij de eerste bevalling) overtijd ga lopen. ik ben nl. met 42 weken ingeleid. Nu zei ze dat ze bij een tweede bevalling meer kunenn doen om de bevalling op te wekken. Dus de kans dat ik echt ingeleid zou moeten worden heel klein zal zijn... Maar wat bedoelt ze precies, wat kunnen ze dan meer doen? Want ik ben bijn de eerst ook 2 keer gestript en mijn baarmoedermond was al iets verweekt en had ook al 3 cm. ontsluiting. Uiteindelijk is de bevalling begonnen toen ze in het ziekenhuis de vliezen braken... Kan je vk bijv. ook je vliezen breken bij een thuisbezoek? Groetjes Niki
Hoi Niki, over het algemeen zullen vk's thuis niet snel je vliezen breken. zeker niet als je nog niet over de 41 weken bent en ook niet al een beetje contractiel. Er zijn regio's waar vk's het bij 41+6 wel doen, maar aan vliezen breken kunnen ook nadelen zitten als je nog niet aan het bevallen bent. Je wordt eerder medisch door langdurig gebroken vliezen met infectiegevaar en de kans op een kunstverlossing is iets verhoogd. Dus vk's zijn daar niet altijd happig op het zelf te doen bij hun zwangere overtijdlopende vrouw. Strippen kunnen we wel doen en daar doelt jouw vk op denk ik. Dan heb je inderdaad wat ontsluiting nodig. Bij een tweede kindje werkt het trouwens wel vaak wat beter dan bij een eerste. Groetjes Brigitte