Roken

Discussion in 'Gezondheid' started by Kwabbernoot, Feb 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Owww maar bij ons wordt onder geen beding binnen gerookt! Nooit gedaan! Altijd buiten!! Daarna handen wassen(ooh ja ik ben heel erg, maar deed het zelf ook altijd en poetste mijn tanden er ook nog bij!!) voor je in de buurt van mijn baby komt.. :) Mn vader vind mij nogsteeds raar maar hij mag R niet vasthouden of knuffelen als hij naar rook stinkt!

Binnen roken met kinderen of andere mensen in je omgeving is in mijn ogen goor en echt onacceptabel. Dat ik ervoor kies(koos dus maargoed) om te roken is een ding maar mijn kinderen hoeven daar geen last van te hebben net als mijn bezoek. Buiten dat vind ik babys die naar rook stinken, of kinderen, echt ontzettend zielig. Dit vind ik echt kindermishandeling.. Dit heeft ook niks met je verslaving te maken, roken in de zwangerschap is slecht maar sommige mensen kunnen gewoon echt niet stoppen, is dan niet anders. Maar binnen roken is een kwestie van luiheid.. Net zoiets als roken in de auto, ook bijzonder goor.. Ow en als iemand binnen rookt kom ik niet op bezoek, dan vinden ze me maar stom hoor. Zoiezo niet met kids en zwanger dus ook niet, jammer dan!

En aangezien ik op mijn 16e al mama was, heb ik dus nooit binnen gerookt!

Maargoed, ik geloof wel dat je als je om het hoekje van de deur rookt en direct met je stinkadem en handen je baby oppakt het schadelijk is. Of als je bijvoorbeeld in de schuur/ zolderkamer/ onder de afzuigkap rookt, dan komt het helemaal in je kleding. Hier buiten, waar ik rookte en mijn man nu nog, waait de rook echt weg en komt er niks echt in je kleding.. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Bovendien heeft mn man echt zijn best gedaan maar hij is en blijft diep ongelukkig zonder die peuken, hij heeft het gewoon niet in zich lijkt wel.. Nouja, dan maar een gelukkige man en hopelijk komt zijn stop moment nog!! Hij rookt wel veel minder sinds ik niet meer rook, ongezelliger denk ik!

2. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Hier ook nooit meer binnen gerookt. Toen ik zwanger was direct gestopt en mijn man moest buiten staan.. Heerlijk lekker fris binnen! Geen stinkende kleren meer, geen vieze stinkasbakken meer etc..Jammer genoeg rookt iedereen in mijn familie. Dit maakt het af en toe lastig als je ergens op bezoek gaat. Mijn schoonmoeder ging ook buitenstaan als wij er waren (maarja, die rookt hangt nog wel in haar huis). Mijn ouders deden dat niet dus ben daar ook niet zo vaak langs geweest toen mijn docher jonger was. Nu is ze bijna 4 en merk ik dat ik er wel wat makkelijker in ben als ik daarheen ga maar lastig vind ik het af en toe wel. Je kan niemand verplichten om in zijn/haar huis te stoppen met roken natuurlijk..

3. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Kwabbernoot toppie dat je bent gestopt! Ik zelf ben nu iets meer dan een jaar gestopt. En mn mooiste beloning daarvoor is dat ik nu zwanger ben !

Je stinkt niet meer voelt je beter, heb meer energie en meer smaak. De rest spreekt voor zich tis natuurlijk beter voor je kind dat je niet rookt!

Zet hem op! Liefs beautevil...

4. kwebbels

Oh, wat ik nog wilde zeggen; Ik heb het boek van Dick Swaab ''Wij zijn ons brein'' gelezen en hierin worden veel dingen beschreven over hoeveel kans je kindje meer heeft om dingen te krijgen als er gerookt is tijdens de zwangerschap!

Er is bijv 2 keer zoveel kans op wiegendood, vroeggeboorgte, verlaagt geboortegewicht, remt de hersenontwikkeling, verstoort slaappatronen, verhoogt de kans op vetzucht, verlaagt schoolprestaties, verandert de schildklierfuncties enz enz..
    Als alle nederlandse vrouwen zouden stoppen met roken tijdens de zwangerschaop zouden er 30% minder kinderen extreem te vroeg geboren worden, zou de geboorte van te lichte kinderen met 17% dalen en LET OP zouden de kosten voor de gezondheidszorg met 26 miljoen omlaaggaan!

Ongelofelijk vond ik dat toen ik dat las...

5. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    :D:D:D

ps: Ik heb als vervanging van sigaretten ongeveer 10.000 tictacjes weg geknaagd. Nog nooit zo'n frisse adem gehad :D. En de eerste vier weken mocht ik van mezelf snaaien wat ik wilde. Daarna mezelf weer wat in de hand genomen.

6. Behappy

Behappy Niet meer actief

ik ben ook gestopt sinds gister :$
    maar vind t echt moeilijk !!!
    maar ik MOET t nu volhouden voor die kleine..

naja ik heb met mezelf afgesproken dat ik lekker vet
    mag eten de komende dagen !!

heb mezelf voor morgen een gebakken eitje belooft op brood met kaas en mayo haha hmmmmmmmmm
    water loopt me in de mond

7. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    En, was het broodje lekker?

8. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Mijn moeder heeft gwn gerookt in zwangerschappen.
    Ik ben nu 1.88 met 80 kilo dus alles behalve klein uitgevallen, haha.

Niet dat ik zeg dat je nu maar moet gaan roken, maar meer omdat er gezegt wordt dat mensen die roken in de zwangerschap kleinere baby's kunnen krijgen.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ja, en? Dat jij NIET klein was, wil niet zeggen dat die uitspraak niet klopt...

10. kwebbels

Ja dat is 1van de risico's die je kindje loopt als je doorrookt..Maar hoeveel andere dingen zijn er niet waar je kindje nog meer risico op heeft als je doorrookt? Te laag geboortegewicht is er slechts 1 van. Dan heb je nog te vroeg geboren worden, leerproblemen, adhd en ga maar door wat nog meer....

Iedere rokende zwangere vrouw zou beter moeten weten in 2012 dan behalve het argument te hebben ''Mijn moeder heeft ook gerookt en ik heb er niks aan over gehouden''

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Laat die twee woorden maar weg...

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ik kan de sms taal niet zo goed maar staat hier nou 'gewoon' gerookt tijdens de zwangerschap? Nou zo gewoon is dat niet.. het is gewoon Russische Roulette spelen.. Je hebt geluk gehad.. tel je zegeningen zou ik zeggen!

En het gaat niet om lengte maar om geboortegewicht!

13. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    3,421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Kwabbernoot,

Hoe gaat het inmiddels met het stoppen?
    Het roken vervangen met kusjes,pepermuntjes,enorme vreetbuien, activiteiten?

Vind het heel goed van je, zijn lang niet genoeg zwangere vrouwen die stoppen voor hun baby! Je kunt echt trots op jezelf zijn!

Kende 1 meisje die vollop in de rook zat bij vrienden en vervolgens naar een hardcore feest ging in een mini rokje (hoog zwanger). Dat vond ik ook niet bepaald normaal.

14. Mammie83

Mammie83 Actief lid

Jun 11, 2011
    160
    0
    0
    Den Haag
    Sorry, maar ik moet hier gewoon op reageren! (zal me ook wel niet in dank afgenomen worden)

Ik vind het zo knap dat hier blijkbaar allemaal doktoren op het forum zitten die alles beter weten dan een ander.

Feit is dat roken slecht is en ik denk dat een volwassen dat zelf ook wel kan bepalen, waar ik me alleen aan stoor is het feit dat als iemand rookt/gerookt heeft en later iets mijn zijn/haar gezondheid "mis' is dit gelijk aan het roken wordt geweten.

Maar, hoe zit het met al die mensen die nog NOOIT gerookt hebben? Hoe komt het dat een zwangere vrouw die NOOIT gerookt heeft een doodgeboren kindje krijgt? Veel te vroeg bevalt? Een veel te klein kindje krijgt?

MIJN kinderen worden toch ook vergast door al die automobilisten die nog te beroerd zijn om even naar de supermarkt te lopen? Nee dat is lekker gezond.

Er kan waarschijnlijk (want blijkbaar zijn er hier mensen die dat heeeel goed weten) een paar miljoen op de gezondheidszorg bezuinigd worden door de rokers te laten stoppen, maar wat dan met al die mensen die zich dagelijks vol proppen met allerlei ongezonde troep? Veel te dik zijn?

Toen ik op de middelbareschool zat, ben ik eens in een museum voor gezondheindskunde geweest in Nijmegen. Daar hingen ook een paar aangetaste longen, de rondleider vroeg aan ons of deze persoon had gerookt....nou JA. Nou, dat kunnen ze helemaal niet bevestigen, want iemand die in de stad is opgegegroeid (met alle bussen, vrachtwagens, auto's, brommers, scooters, mottoren en ga zo maar door) kan dat zelfde resultaat behalen als iemand die in een kleinere stad of dorp is opgegeroeid en 30 jaar gerookt heeft!

Ik heb zoiets: leven en laten leven en respecteer een ander hierin!

PS: Ik rook niet en ik heb geen auto, ik doe alles heel gezond met de benen!;)

15. danip

danip Niet meer actief

Het is toch algemeen bekend dat het RISICO word verhoogd. Nie mand zegt dat ziektes alleen bij kinderen van rokende moeders voorkomen, alleen dat het vaker voorkomt bij kinderen van rokende moeders. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen? Als je een heleboel mexicaans pittig eten eet, heb je meer kans op buikpijn dan wanneer je een bord aardappels eet. Dat wil niet zeggen dat je er last van krijgt, en het zegt ook niet dat je het na de aardappels niet krijgt. maar de kans is wel groter, en het komt dan ook vaker voor dan bij de aardappels. Simpeler kan ik het niet uitleggen hoor!

Zucht...

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ieder zijn/haar mening!
    Dan kan ook niet met zekerheid gezegd worden. Ik zal er zelf misschien overheen gelezen hebben, maar ik probeer zelf juist te benadrukken dat je de kans op iets ergs vergroot.
    Daar kan dan nog meer bezuinigd worden! ;)

Dat zou mij zeer verbazen. Ik weet zeker dat uitstoot van verkeer ook schadelijk is, maar ik denk dat dit in een veel kleinere mate is. Maar dit is wat ik denk, niet wat ik weet... Maar ik weet zeker dat hier ook wel onderzoek naar gedaan is en de resultaten ergens te vinden zijn.

Ik vermoed echter wel dat het verschil veel kleiner is tussen een roker en een passieve roker (meeroker). Dus dan zou je ook niet kunnen zien achteraf of iemand zelf gerookt heeft, of zijn hele leven tussen de rokers heeft gezeten.

17. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Je mag best reageren, maar wel ontopic graag!

Ik wil graag allemaal positieve dingen aan het stoppen met roken horen, grote veer in mn **** so to speak! Dat motiveert mij namelijk enorm!

Hier heb ik dan eigenlijk ook niks aan, net als een paar reacties hiervoor. Zullen we het gewoon op de voordelen benoemen houden?? Hiervoor heb ik dit topic gestart.

En al verzinnen ze dat mn kind paars haar had gehad als ik wel had gerookt, ik heb er baat bij en wil het allemaal graag horen, dus laat dit alsjeblieft gewoon lekker en respecteer mijn topic. Als er mensen zijn die graag willen discuseren over roken kunnen ze daar beter zelf een topic over starten, deze wil ik schoon en positief houden zodat iederen er lekker gemotiveerd vandaan komt!!:D

18. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Ow en je hebt in heel veel punten trouwens helemaal gelijk hoor!! Maar het is meer dat ik gewoon alleen maar wil horen hoe geweldig stoppen met roken is! En dat er ook andere mensen aangestoken worden, al stoppen ze de laatste weken van hun zwangerschap nog! Dat zijn toch weer een paar weken winst!

19. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Upperdepup!

Stimuleeeeeeeeer:D

Ow nog een reden die mij helpt. Van het idee alleen al draait mijn maag zo hard om dat ik geen lucht meer krijg..

Stel je nou voor dat jij longkanker krijgt door het roken. En je kinderen willen weten wat jij hebt en komen erachter/ horen/ weten dat jij gerookt hebt en hierdoor ziek kan worden en waarschijnlijk bent geworden. Ze hoeven maar een pakje sigaretten te lezen en ze weten dat het door het roken komt.. Hoe kan jij dan verantwoorden, dat jij doodgaat, en niet genoeg liefde voor je kindjes had om te stoppen? Zo voelen ze dat denk ik wel zo namelijk.

Ik moet er niet aan denken dat Dante aan mijn bed staat en mij vraagt: mama waarom ben je dan niet gestopt? Je wist toch dat je ziek kon worden?? Was ik niet belangrijk genoeg voor jou?

Dat hele idee is toch genoeg.. Daar word ik echt verschrikkelijk verdrietig van namelijk, als ik mij dat gevoel indenk..

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ocherm, dat gaat me dwars door mijn ziel!

Hey maar je bent echt goed bezig, meid! Hoe lang ben je nu al gestopt?

Share This Page