roken..

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door brunette85, 13 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brunette85

brunette85 Bekend lid

29 dec 2009
    944
    0
    0
    gelderland west
    hoi allen

ik durf het gesprek bijna niet op te starten, maar zit er toch overin.
    ik weet dat roken schadelijk is voor je baby en dat je minder vruchtbaar erdoor wordt.
    maar..

zijn er ook vrouwen hier die pas zijn gestopt toen ze een positieve test hadden?

vrouwen die roken worden ook zwanger, die veel drinken en door de pil heen zwanger worden..

ik had vorige maand een licht positieve test (3dagen voor nod) en wilde wachten totdat die donkerder kleurde en dan stoppen.
    uiteindelijk brak mijn menstruatie door. ik voel me ook wel schuldig.. wat als... :( ik toch niet had gerookt of toch was gestopt.
    misschien was ik dan nu wel zwanger.

misschien dat het nu weer raak is (netjes om de dag sex gehad, had 2 dagen zere borsten is nu ook weer weg, beetje zeurende pijn in mijn onderbuik), ik vind stoppen zo moeilijk om het nu te doen, mijn gedachte nu: misschien ben ik helemaal niet zwanger en doe ik het voor niks. (klinkt onlogisch maar denk wel een beetje zo).

ik weet dat er vele negatieve reacties hierop zijn, maar wilde het toch kwijt. (schaam)

2. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Mijn eerste dochter is ongepland verwekt toen ik nog in mijn wilde periode zat. Was net van mijn ex af na een jaar en ging even helemaal los. Ik rookte zowieso al en dronk die periode heel erg veel en deed er wel meer dingen naast. 2 weken later bleek ik zwanger te zijn. Ze word nu in juli alweer 5 :)
    Ik ben trouwens na haar bevalling gestopt met roken en rook nu sinds 2 maanden afentoe weer een sigaret

3. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Ik ben gestopt op de dag dat ik een positieve test had.

4. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zat met een sigaret en een glas wijn in mn hand toen ik een positieve test had.
    En daar is een gezonde baby tevoorschijn gekomen.
    Ben toen wel gestopt met het roken en de alcohol.

5. brunette85

brunette85 Bekend lid

29 dec 2009
    944
    0
    0
    gelderland west
    ohw wat fijn deze reacties.. maakt me weer minder ongerust! bedankt
    mijn oma zei altijd, als het is goed vast zit maakt het niet uit wat je daarvoor hebt gedaan.

het feit blijft dat het ongezond is, dat weet iedereen..
    maar zat er toch stiekum overin

6. zeeuwsemeid

zeeuwsemeid Actief lid

26 okt 2013
    229
    0
    0
    Zeeland
    Ik rook ook gewoon en drink soms een wijntje..
    Ga pas stoppen al ik een positieve test in handen heb:)

7. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    een vriendin van me heeft 2 kindjes. ZIj heeft gewoon doorgerookt tijdens de zwangerschap. Haar oudste heeft een oog afwijking. En haar jongste heeft astma en was veel te klein. WEet niet of het door het roken komt maar is wel toevallig.

Maar volgens mij heeft roken niet zo zeer iets te maken met innestelen. MEer de groei van je kindje en de gezondheid.
    En natuurlijk de kans om zwanger te worden.

Even uit nieuwsgierigheid. Ik vind het mega moeilijk om zo bam in 1x te stoppen. Zie je daar tegen op? Of heb je dat al eeerder gedaan?

8. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Roken veroorzaakt vaak, dat was vaker bij wel-rokers, dat het kindje te klein is. Mijn dochter woog 2920 gram en ikzelf was ook niet groot. Mijn moeder rookte ook door.
    Maar mijn laatste zwangerschap dronk ik de avond voor innesteling nog rustig een paar glazen safari...

9. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik ben ook gestopt met posi testen maar helaas 3x een miskraam gehad en 1 dochter met beperkingen. Ik vroeg het laatst ook aan de gyn en hij zei dat het hele proces van zwanger raken natuurlijk al ca 4 weken voor je posi test begint. Rijping eicel, eisprong en aanmaak bm slijmvlies bijvoorbeeld. Daar wordt de basis gelegd. Het gaat natuurlijk super vaak wel gewoon goed als je stopt bij een posi test, maar ik heb iig besloten dat ik voor de volgende poging wel eerst minimaal 2 maanden gestopt wil zijn.

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ikzelf heb nooit gerookt maar mijn zus wel en mijn moeder ook.
    Mijn zus stopte na de positieve test en heeft sindsdien niet meer gerookt. Haar beide kindjes waren klein, haar dochtertje (nu 1,5) kwam zelfs 4 weken te vroeg en woog geloof ik iets van 2400 gram maar was kerngezond.
    Mijn ma rookte van mij wel en ik was 2800 nogwat en 48 cm, van mijn zuster zelf rookte ze niet en die was kleiner dan ik, en van mijn broertje weer wel en die was iets groter dan ik.
    Naar mijn mening maakt het dus niet veel uit.
    Het is en blijft ongezond natuurlijk, zowel voor jezelf als je ongeboren kindje.

11. Happyhippie

Happyhippie Actief lid

24 apr 2014
    132
    0
    0
    NULL
    Wow, zo blij dat je dit topic hebt gemaakt, ik weet niet of ik het lef zou hebben. Te bang voor negatieve reacties (beetje laf misschien van me).
    Ik heb namelijk net zo'n soort zorgen. Ik heb altijd gerookt, ben ook vaak gestopt, vooral omdat ik een kindje wil en helemaal gezond wil zijn. Na al die maanden 'proberen' en veel langer wensen, breekt het je wel eens op. Dan is de neiging naar een peuk te grijpen extra groot. Elke maand zo voor mijn NOD ga ik me weer schuldig voelen, als ik op dat moment rook. Maar ik ben ermee gestopt. Ik doe mijn best, maar als ik de rest van mijn leven denk 'stel dat', dan kan ik niks meer doen...
    Tis wel moeilijk, ik heb wel eens gedacht na een dikke week overtijd dat het mijn eigen schuld was dat de test negatief bleef en ik weer ongesteld werd.

12. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Bij een informatie-middag over IUI in het VU ziekenhuis zeiden ze dat als je 10 sigaretten per dag rookt, je 10 jaar bij je leeftijd (dus kans op zwangerschap wordt kleiner) moet optellen. Ook is je doorbloeding slechter als je rookt, dus ook dat heeft invloed op de doorbloeding van je baarmoeder.

Natuurlijk worden er prima gezonde kinderen geboren bij sommige rokende vrouwen, maar het risico op astma ed. is gewoon hoger.. ik heb zelf astma (als kind heel erg, nu amper nog last van), dus ik zou nooit dat risico (onnodig) groter willen maken dan het al is.

13. Happyhippie

Happyhippie Actief lid

24 apr 2014
    132
    0
    0
    NULL
    Ik weet trouwens ergens vanbinnen dat ik direct na een positieve test zou kunnen stoppen met roken. Sowieso, maar helemaal na al die maanden geduld... te bang ''het'' weer kwijt te raken, denk ik... en er teveel voor over hebben... maar zolang die positieve test er niet is, heb ik vaak zat het 'piep it' gevoel (naar mezelf, vooral). ;)

edit: hahaha... 'piep'? oh sorry, dat eerdere woord mag ik natuurlijk niet noemen hier :D

14. brunette85

brunette85 Bekend lid

29 dec 2009
    944
    0
    0
    gelderland west
    ik vind het moeilijker om af te bouwen. ik ben 2x een week gestopt een jaar geleden ofzo. het was wel lastig ja.. het zat vooral in mijn hoofd, niet shaken ofzo haha
    ik ben toen weer begonnen doordat mijn vriend toen dingen deed wat ik niet leuk vond.. toen dacht ik uit koppigheid: prima. hou jij geen rekening met mij, doe ik het ook niet met jou (meer hem stangen denk ik).

Nu het zwanger worden zo lang duurt en ik in de wachtweken zit en dingen voel, voel ik mij wel eens schuldig.. stel dat.. en dat mijn roken gevolgen heeft.. bah.. stomme verslaving!!!

15. brunette85

brunette85 Bekend lid

29 dec 2009
    944
    0
    0
    gelderland west
    haha ik was er ook bang voor hoor! :D
    roken en zwanger worden/zijn kan ook eigenlijk niet.
    na mijn eisprong, hoe dichter naar mijn nod begin ik mij ook steeds meer schuldig te voelen en kan ik ook van mezelf walgen dat ik steeds naar de sigaretten grijp.

maar ik weet dat ik kan stoppen bij een posi test.. maar dan hopen dat ik niet al schade heb aangericht.

ik heb 2 vriendinnen die doorrookten tijdens hun zwangerschap: 1 baby is al 6maanden (vanaf geboorte) verkouden en de ander heeft steeds oorproblemen.

Ikzelf was als baby ook klein en had oorproblemen (mijn moeder rookte niet en dronk geen alcohol.. heilig boontje he hihi).
    dus het zegt ook niet veel.
    maar het wat dan, stel, of wat als .. ligt steeds in mijn gedachte.

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Ik ook.

Edit: nu bijna negen jaar geleden, nooit meer de behoefte gevoeld weer te beginnen. :)

17. Mickey10

Mickey10 Niet meer actief

Ik snap je gevoel. BIj de eerste zwangerschap was ik helemaal gestopt, maar toen kreeg ik een miskraam.. De 2e zwangerschap wilde ik de eerste weken afwachten (wel weinig gerookt, 2/3 per dag) toen we met de 20wk echo slecht nieuws kregen ben ik weer meer gaan roken. Conclusie: ik ben nog steeds niet van het roken af.. En we willen graag weer een kindje en zou ook graag van tevoren stoppen, maar ik vind het zó moeilijk!! Mijn motivatie is er niet tot ik een positieve test heb..

18. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Bij de eerste ben ik gestopt ver voor ik zwanger was. Dit om te voorkomen adt ik na een positieve test nog zou moeten stoppen.
    Dat zag ik echt niet zitten ivm stress ed die ik zou kunnen hebben van het stoppen.
    Ik heb er de eerste keer uiteindelijk nog 9 maanden over gedaan om zwager te woirden, terwijl ik al ff gestopt was met roken..

19. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Mijn moeder rookte 5 sigaretten per dag tijdens haar zwangerschap en ik ben gezond geboren met een gewicht van 3.1kg en 51cm lang.
    Een paar maanden voor ik zwanger werd van mijn zoontje ben ik gestopt met roken, dat was wel fijn. Ben toen hij 9 maanden oud was terug begonnen en voel me echt een stomme koe want nu weet ik sinds maandag dat ik zwanger ben en voel me net als jij schuldig dat ik gerookt heb en en het stoppen gaat me heel moeilijk af. Serieus, als ik je een raad mag geven, stop ervoor al. Ik weet het, het is niet makkelijk, ik vertelde mezelf de zelfde smoesjes ("als ik een posi test in handen heb stop ik") maar het is super moeilijk, ook dan. Want je gaat weer nieuwe smoezen zoeken. Ja maar als ik nu minder rook.... ja maar de bloedband is er nog niet... morgen stop ik zeker.... ja maar ik rook nog maar 3 sigaretjes per dag.... Moeilijk hoor!!!!

20. BiancaElisabeth

BiancaElisabeth Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Tijdens de zwangerschap van onze eerste rookte ik aardig wat.
    Hij is precies op de uitgerekende datum geboren. Met 2980 gr en 48 cm

Bij mijn tweede zwangerschap rookte ik ook maar veel minder.
    Met 35 weken al 2 cm ontsluiting en veel last van harde buiken en voorweeen.
    Tevens had ik een slechtwerkende placenta en de doorbloeding was niet goed dus zij bleef klein.
    zij is geboren met 37 weken, woog 2205 gr en was een goeie 40 cm.

Bij onze jongste heeft het jaren geduurd voor we zwanger raakten.
    Eenmaal zwanger meerdere malen geprobeerd te stoppen omdat we geen herhaling wilden van de zwangerschap, geboorte etc van onze dochter.
    helaas is echt helemaal stoppen me niet gelukt. Ik rookte 3 tot 5 sigaretten op een dag...

tot aan de 16 tot 18 weken liep onze zoon op schema. Bij de 20 weken echo bleek hij klein te zijn.
    iedere 2 weken terug komen voor controle en doplermetingen omdat ik weer een slechtwerkende placenta had.
    uiteindelijk na veel ellende, veel zh bezoeken en opnames in het zh werd er bij de 30 weken besloten om longrijpingsspuiten te geven want de kans was groot dat onze onze kleine man met spoed moesten gaan halen.
    Hij kwam weinig tot niets meer aan groeide niet meer goed, en op de ctg's was te zien dat zijn hartslagje steeds daalde. Vanaf de 32 weken begon ik hem minder te voelen en kwam er weer een zh opname. Na 3 dgn weer naar huis en rust houden.
    op de dag dat ik 34 weken was weer opgenomen in het zh, en vervolgens een goeie 5 a 6 uur later hebben ze met een spoedkeizersnede onze kleine man gehaald. Er is tegen ons gezegd dat wij enorm veel geluk hebben gehad dat ik mijn instinct volgde en naar t zh was gegaan. Waren we maximaal 2 uur later geweest met de keizersnede dan was onze kleine man er niet meer geweest. Hij is met spoed gehaald omdat k de hele nacht aan de ctg had gelegen vanwege het zakken en weer langzaam aan opkrabbelen van zijn hartslag, alleen bleef zijn hartslag nu tussen de 50 en de 60 hangen...

Hij is geboren met een gewicht van 1740 gram. Geschat op 40cm maar opgemeten was hij net een goeie 38cm.

placenta en alles is opgestuurd voor onderzoek.
    Kleine man had de navelstreng 5x om zijn been heen.
    placenta was gewoon op. Werkte niet goed en groeide niet goed. Oorzaak hiervan is zowel het roken, als mijn lichaam. Uit de onderzoeken is ook gebleken dat mijn lichaam gewoon geen goede placenta kan aan maken.

bij een evt volgende zwangerschap wordt dit nog atrenger in de gaten gehouden. Ik heb extra risico op vroeggeboorte en dood geboorte.

Ik mag de eerste 2 jaar na de geboorte van onze jongste ook niet meer zwanger raken. Mijn lichaam moet herstellen en ik mag absoluut niet meer roken.

Ik rook helaas nog steeds. Maar ben aan het overstappen op de elektrische sigaret met minimale nicotine om vervolgens over te stappen op de elektrische sigaretten zonder nicotine.

En als de tijd dan rijp is en we hebben groen licht, dan zullen we er zeker voor gaan, maar dan echt zonder de echte sigaretten.

mss voor velen onder ons hier een goed idee dus om elektrisch te gaan roken. Het is wel enorm wennen maar daar moet je je echt even door heen zetten.

Ik ben er echt van overtuigd dat roken te veel doet bij en met een ongeboren kindje. Ik denk zelfs dat ik en mijn kinderen daar het 'bewijs' van zijn.

Deel Deze Pagina