Ik rook zelf niet en heb het ook nooit gedaan,kan me dus ook geen voorstelling maken hoe moeilijk dit moet zijn.... Ik bedenk me wel altijd dat ik niet zonder mijn kopje koffie kan,dus als ik die nooit niet meer zou mogen zou dat een hele strijd worden. Wel is een vriendin van mij gestopt door een adres wat ik haar gaf in Roermond. Het werkt met laseren,en ze had er een heel hard hoofd in maar het werkte... De eerste avond was heel zwaar en ze had een sterke drang,daarna niks meer en ze was er helemaal klaar mee..
Nu hebben ze er misschien geen last van.. Maar straks hun moeder op jonge leeftijd verliezen , stikkend zien doodgaan door de COPD of longkanker , of ( zoals ik op mijn afdeling in ziekenhuis mee maak) op zeer jonge leeftijd een ernstig infarct zien doormaken en hun moeder dan op 40-50 jarige leeftijd naar een verpleeghuis moeten brengen omdat moeder zwaar geestelijk gehandicapt is door het zuurstofgebrek ... Hebben ze er dan ook geen last van denk je???? Veel mensen op onze afdeling hebben spijt , ontzettend veel spijt dat ze roken ( of gerookt hebben). Vanaf je 50e nooit meer zonder zuurstof kunnen is geen pretje.. En voor familie al helemaal niet
Omdat je misschien straks 3 kinderen hebt die je ook graag oud zien worden? Mijn vader is vanaf dat ik 10 was tot mijn 26ste ziek geweest van het roken. Hartoperaties, schoonmaken van aderen, longemfyseem, copd, herseninfarct, longkanker. Nou dat was echt een fijne tijd, not. Edit, moge duidelijk zijn dat hij dus overleden is uiteindelijk he.
Jongens, het maakt mij niet uit. Ik wil roken. Mijn keuze. Als ik had willen stoppen had ik dat echt al wel gedaan. Want alle zielige/erge verhalen en de risico's ken ik ook wel.
tja een dood kindje door mijn schuld zou ik nooit mezelf vergeven. ben toen gelijk gestopt... vind het gewoon puur egoistisch en zelfs kindermishandeling. je kind krijgt te weinig zuurstof alleen maar omdat JIJ ervoor kiest... genoeg reden om voor je kind te kiezen lijkt me... plus je hebt geld over voor leuke dingen voor je kindjes...
Ok succes. Ik vind en vond mijn vader wel enorm egoïstisch omdat hij door zijn toedoen mijn jeugd en puberteit heeft verpest. Dat jij zelf wilt roken moet je natuurlijk zelf weten, maar bedenk wel dat jouw kinderen straks wellicht gewoon een enorme rottijd hebben omdat ze zich zorgen maken omdat hun moeder zo ziek is en hierop hun leven moeten aanpassen.
of zelf ziek zijn... en ja ik weet waar ik het over heb, het is ook moeilijk om te kappen. heb jaren zware van nelle gerookt... maar ook dat lukte...
kan je het jezelf na de zwangerschap wel ineens vergeven als je longkanker krijgt en jonge kindjes zonder moeder achterlaat? Overigens had ik er tijdens mijn kinderjaren ook geen last van, mijn eerste astma-aanval kwam pas op m'n 20e.
Mijn ouders en zussen/broers + hun aanhang roken allemaal. Zo lang als ik me herinner heb ik al een gigantische hekel aan dat gerook. Ik vind rokers enorm egoïstische mensen, zeker degene in mijn familie. Doorroken tijdens de zwangerschap, bullshit! en dan de rotsmoesjes dat stress tijdens de zwangerschap ook heel erg ik alsjeblieft zeg.. Elke keer dat jij een sigaret oprookt tijdens je zwangerschap, op dat moment krijgt jou baby in je buik, even een zuurstof te kort. Ik hem mijn schoonzusje wel eens gevraagd, zij rookte ook gewoon door, van "goh.. als jullie baby straks geboren is, en iemand loopt elke 2 uur het kamertje in om voor 5 seconden een kussen op het hoofdje te drukken wat dan? staan ze je zo aan te kijken:x Echt het kan een extreme vergelijking zijn, maar dat is zo'n beetje wat de mensen doen die zwanger zijn en roken. En dan het buiten roken.. wat denk je van alle giftige en kankerverwekkende stoffen die in je kleding blijft hangen, waar je vervolgens lekker je baby of kindje tegen aandrukt. Blehhh! hoe smerig is dat. En ook bewezen he, dat de rook die in kleding of ruimten blijft hangen nog veel schadelijker is dan hetgeen de roker zelf binnenkrijgt. Zeer egoïstisch naar je omgeving en kinderen toe als je het mij vraagt. Mijn neefjes en nichtjes, met hun "buitenrokende" ouders stinken altijd naar rook, hun kleding, alles, echt zielig vind ik dat. En dan de weerwoorden, ja.. maar uitlaatgassen zijn ook heel ongezond hoor.. ja duh..! maar daar kan je zelf weinig invloed op uitoefenen. Roken is een zeer bewuste keuze. Een van onze ouders is vorige maand dood gegaan aan longkanker, inderdaad een roker. Nog zeer jong, 3maand tijd vanaf het moment dat het nieuws gebracht werd. Ik heb die persoon zien aftakelen, er was niets meer van over. De kanker zat overal in het lichaam. Ja inderdaad voor diegene zelf heel erg, maar wat denk je voor de kinderen en kleinkinderen die achter blijven. Die kleinkinderen hebben zo vaak gevraagd, stop toch het is slecht en ongezond.. bah.:x Als je wilt stoppen kun je stoppen hoor, het is een kwestie van doorzetten. Een roker leeft gemiddeld 7 jaar korter dan een nietroker. Mijn moeder durft serieus te zeggen, jaa maar het is het enige dat ik nog heb.. serieus?? Je kinderen, kleinkinderen en man zijn minder belangrijk als die kankerverwekkende rotzooi, waar je ook de mensen in je omgeving mee staat lastig te vallen....pffff Aan mij heb je waarschijnlijk niets. Maar als je verstandig bent gooi je die rotzooi weg, en ja, je gaat waarschijnlijk door een dal, wordt zwaar geïrriteerd enz. Maar beter dat dan dat je kinderen straks door jou iets aan het roken overhouden. Of dat ze straks aan jou rand van het bed kunnen gaan zitten toe kijken hoe je ligt te verkankeren. Echt.. het is geen lolletje. Het klinkt heel hard allemaal misschien, maar zo denk ik er echt over. Quote:Boom.."De kinderen hebben er geen last van dus waarom zou ik ook" lees ik net hierboven.. ook al zo lekker egoïstisch..En hoe naïef ook.. Denk je dat ze er geen last van hebben als jij misschien ook de sjaak bent en kanker zou krijgen. Ik gun het je kinderen niet, maar blijkbaar zie jij er het gevaar niet van in. Mijn oom rookte ook als een ketter, eerst moest hij beide benen missen, waarna hij op 58 jarige leeftijd toch nog overleed. Vaak genoeg gewaarschuwd, dat het roken echt moest stoppen.. Nee maar zijn kinderen hebben hier geen last van hoor Denk toch na! En ja van iedereen die roept, maar je kunt ook kanker krijgen van..... dat klopt waarschijnlijk allemaal. Maar de arts in het ziekenhuis gaf zelf aan. Van alle mensen met longkanker die hier op de afdeling rondlopen, die roken allemaal. Er zijn misschien een paar mensen per jaar die nooit gerookt hebben, en ook hier binnen komen met longkanker, maar dat is dikke pech, vaak een aangeboren iets. Als je rookt, is de kans zéér groot dat je longkanker zou kunnen krijgen. Waarom zou je dat in hemelsnaam jezelf expres aan gaan doen, of erger nog je kinderen.. Verder ben je waarschijnlijk een topmoeder Maar dit is mijn mening over roken. Van mij mogen ze het echt verbieden. Zou heel veel oplossen. Roken is zo 1970..
kom zeg!! Ik ben absoluut geen roker...nooit gedaan, vind het supersmerig maar ik vind dit echt wel overdreven om zo te reageren. Booom kan morgen ook onder een bus komen omdat zij besluit naar buiten te gaan. Daarbij zijn er nog 100en mogelijkheden waarvan ze kanker kan krijgen. Het enige waar ik met mn pet niet bij kan zijn zwangere rokende vrouwen...en dat ze anders te veel stress hebben dat is idd grote BS! Maar verder...leef en laat leven
Ik kan niet zo heel veel medelijden hebben met mensen die willen stoppen met roken, maar het niet kunnen! Als er iemand op de wereld is zonder zelfdiscipline en totaal geen doorzettingsvermogen, dan ben ik het wel... En ik rook al een jaar of 5 niet meer! Iedereen kan stoppen met roken, het is maar net hoe graag je zelf wil! Dus hoppatee, ophouden met die rotsmoezen en stoppen als je dat graag wil. Niet afbouwen, maar cold turkey... Afbouwen is ook een smoes
Uiteindelijk gaat het niet over longkanker alleen hè. Maar goed, ieder zn ding. Dat je kinderen er geen last van hebben is gewoon niet waar. De kans op kanker, hartklachten of andere gerelateerde ziektes is gewoon vrij groot. Dat kost jou als kind ook vrij veel tijd (zul je altijd zien, dichtgeslipte ader terwijl je met je kinderen op een feestje bent), geld en zorgen.
ik ben 3 maanden voor de zwangerschap gestopt met roken nu meer dan 3 jaar het is echt die knop die om moet ik was er helemaal klaar mee het zinnetje ik wil stoppen heeft elke roker wel eens gezegd maar het echt echt willen is iets anders de eerste week vond ik het zwaarst nu heb ik het er niet meer moelijk mee alleen wel op vakantie dan heb ik er op de een of ander manier zo'n zin in
dus...Je kunt idd gezegend zijn met een goed gestel een nooit (long)kanker krijgen. Maar je bent bewust bezig om jezelf iets aan te doen, dat is echt ontzettend dom. Je leert je kinderen ook dat als ze oud genoeg zijn, ze veilig moeten vrijen als ze een relatie krijgen. Je zegt toch ook niet, ah joh... hoeveel mensen lopen er rond die geen geslachtsziekte hebben, dus ga gewoon je gang. Waarschijnlijk krijg je het toch niet.. En dat is het nu net met roken ook, alle rokers denken, ah joh dat overkomt mij niet.. totdat het wel zo is. En dan ook nog de schade die eventueel Ongeboren kinderen, kinderen of mensen in je omgeving er nog door oplopen..
Mijn vader heeft zijn vader (mijn opa) zien sterven op Dekkerswald (bij Nijmegen volgens mij).... De beste man heb ik helaas nooit leren kennen,hij heeft zichzelf letterlijk en figuurlijk kapot gerookt...naar lucht happend lag hij daar te wachten op zijn dood. Mijn ouders roken beide niet en hebben ons dit ook altijd vrij streng verboden.....mochten we het wel zijn gaan doen destijds dan buiten maar makkelijk zouden ze het ons niet gemaakt hebben...
Ik heb het er onwijs zwaar mee op dit moment en heb net ook een pakje shag gekocht... Voorgenomen eerst lekkere kop munthee te drinken samen met m'n dochter en een lekker roombroodje, daarna alle moed verzamelt en het pakje net aan mijn moeder meegegeven zonder ik hem had Open gemaakt En of het nu dom is of niet ik wat kocht maakt ms niet uit ik ben al mega trots op mezelf dat ik niet gelijk toe gaf en het mee gegeven heb zonder er wat uit te halen Ook al rookte ik tijdens mijn zwangerschappen heb ik (uit schaamte) altijd alleen thuis buiten gerookt niet op visite op straat of waar dan ook. Ik vind het zelf ook geen gezicht een zwangere met een sigaret en van gevaren was ik echt wel op de hoogte maar ik hield mw dan vast aan ja ik ben er ook wel groot om geworden ondanks ma doorpufte Ook al zijn er meer dan genoeg meningen ik had moeten stoppen voor ik stopte met de pil ben ik al lang blij en trots op mezelf dat ik nu voor de 100% ervoor ga en niet weer een zwangerschap en kindje in gevaar breng door mijn eigen domheid. En ook al ga ik er voor de 100% voor en is er naast natuurlijk een kindje niet liever ik nu wil en ga bereiken maakt het idee ik het voor een kindje doe het er niet veel makkelijker op (het werkt wel mee natuurlijk�� voor nu spam ik gewoon jullie hahaha en lees ik alle rook topics die net naar boven kwamen via de zoekmachine. Wat een boel topics
Goed dat je het hebt weg gegeven. Je hoofd speelt nu zo'n spelletje met je. Zorg dat je genoeg afleiding vind. Vind je zoethout mischien wat om op te kauwen en in je hand te hebben? Probeer je op wat anders te focussen. Heb je geen priegelhobby wellicht Kleuren met je dochter oid... Het geeft echt een kick straks hoor, als je bijv. merkt dat je al een dag niet aan zo'n sigaret hebt gedacht. Echt een bevrijding.
Ik snap wat je bedoeld, maar kan het niet eens met je zijn. Ik ben voor de zwangerschap gestopt, en rook nog steeds niet, ook geen behoefte aan. Mijn man echter, die normaal in alles een enorm doorzettingsvermogen heeft, heeft het al meer dan een jaar elke dag moeilijk. Rookt ook nog steeds niet, maar het is wel een strijd voor hem. Zo makkelijk als ik het heb ( terwijl ik het dubbele rookte en eigenlijk pas later wilde stoppen) zo moeilijk heeft hij het. Ik ben er echt van overtuigd geraakt dat het echt voor iedereen anders is