Ach, meid, sterkte. Het is zo moeilijk. Ik ben voor we voor de eerste begonnen kunnen stoppen met de hulp van nicotinekauwgom. Toen onze jongen 6 maand was terug begonnen en gestopt toen ik zwanger was van de 2de. Daarna terug begonnen en rook nu evenveel als vroeger.... Echt een pakje per dag. Ik hoop dat het je lukt. Maar als ik je een tip mag geven, doe het met behulp van kauwgom of een electronische sigaret of zo. Bij mij hielp het.
Je hebt de verhalen misschien wel gehoord, maar nog nooit van dichtbij meegemaakt denk ik. Ik werk ook in een ziekenhuis en heb op de afdeling KNO gewerkt. Roken verhoogt de kans op heel veel aandoeningen. Longkanker is de meest bekende. Maar denk maar eens aan hoofd/hals tumoren. En het is verdorie geen pretje als dat op je pad komt. Daarbij blijkt kanker, veroorzaakt door roken, vaak moeilijker behandelbaar. Je overlevingskansen dalen dus omdat het door roken veroorzaakt is. En ja, we kennen allemaal wel iemand die rokend oud geworden is. Maar dat geeft jou geen garantie dat dit ook voor jou zo gaat gaan. Jij zal die ene zijn die straks als ze 40 is baarmoederhalskanker/ maagkanker oid. heeft. Je lijkt niet te beseffen dat het dan te laat is. Aan spijt heb je dan helemaal niets. En je kinderen, als ze oud genoeg zijn, zullen het je toch kwalijk nemen dat je dit risico genomen hebt. Want zij vragen er niet om, om jou mogelijk vroegtijdig af te geven en moederloos door het leven te gaan. Ieder van ons kan morgen verongelukken en onze naasten verdrietig achterlaten, maar je doet er in principe toch alles aan om die kans zo klein mogelijk te maken! Hier staat uitgelegd waarom je zo denkt. Het is vluchtgedrag van een verslaafde. Net zoals de mensen die verslaafd zijn aan drank en drugs. Je hebt altijd wel een smoes om door te gaan met je verslaving. Schadelijke gevolgen roken / risico van voortijdige sterfte | Mens en Gezondheid: Verslaving
Ik krijg echt een beetje spijt dat ik überhaupt gereageerd heb geloof ik. En niet omdat ik nu aan mijn keuze ga twijfelen of baal van het feit dat ik rook. Maar vanwege alle moraalridders hier. Vallen jullie dikke vrouwen ook zo aan? Kunnen die ook maar beter geen moeder worden? Is dat ook zo zielig voor die kinderen? Krijgen die ook zielige verhalen te horen over familieleden die ook dik waren en daardoor met een hartstilstand te overlijden kwamen? Is namelijk ook absoluut niet gezond en dan heb je ook een giga kans op ernstige complicaties in het leven. Nogmaals. Ik ken ook mensen die (mede) door roken of ziek zijn geworden of overleden. Ik ben echt niet achterlijk, ik kan alle gevolgen. En ja, toch blijf ik roken. Mijn keuze.
Roken is dodelijk. Je kunt het er wel of niet mee eens zijn, maar het is gewoon zo. Daar heeft moraalridderij niets mee te maken helaas. Jouw standpunt is duidelijk. Ik zal het er niet mee eens kunnen zijn, maar wij kennen elkaar niet dus dat is vrij irrelevant. Voor jou lijkt nu alles gezeur. Want je sigaretjes smaakt lekker en je kunt doen waar je zin in hebt. Je geniet lekker van het leven. Wie doet je wat, toch?
Waarom reageer je niet op m'n stukje over dikke mensen? Roken is dodelijk ja. Dat weet ik, dat weet iedereen denk ik, dus ik snap niet zo goed waarom je dat nog door m'n strot wil duwen in dit topic? Het is een afweging die ik zelf heb gemaakt.
Het gaat hier over stoppen met roken, niet over dikke mensen. In mijn ogen heeft het ook niets met moraalridders te maken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als jij tijdens de zwangerschap blijkbaar heel gemakkelijk je sigaretten kan laten staan, waarom begin je er dan weer aan. Zo lekker lijkt het mij niet. Althans, en dat bedoel ik niet persoonlijk, maar ik ruik direct als iemand langs mij heen loopt of diegene rookt, het stinkt gewoon enorm. Je kleding je haar. Exrokers geven dit ook vaak toe, jeetje wat stinkt het als iemand gerookt heeft. Tel daar alle gezondheidsrisico's bij op.. Nou dan kan je mij niet aan mijn gezonde verstand peuteren waarom je na je zwangerschap weer begint. Ook vind ik het geen goed voorbeeld voor een kind, rokende ouders. Of maakt het jou niet uit of je kinderen beginnen met roken zodra ze 12 of 13 zijn. Ik hoor mijn familie zo vaak tegen hun kids zeggen, nee begin er maar niet aan hoor, als papa/mama het kon dan zou ik direct stoppen Bij school zie ik zo vaak van die dampende vaders en moeders staan. Wachtend op hun kind. Ik vind het gewoon geen gezicht.. het straalt iets uit, waarvan je eigenlijk het liefst zou hebben dat je kind er niet aan begint. Ik vind het idd behoorlijk egoïstisch. Je moet er toch niet aan denken dat je straks COPD krijgt oid en jouw kinderen jarenlang met de ellende zitten, want dat is wat er gebeurt. De laatste maanden die ik met 1 van onze ouders heb meegemaakt die vorige maand is overleden aan longkanker, staan op mijn netvlies gebrand. Ik had het liever niet gezien.. het lichaam waar niets meer van over was. de pijn die de kanker veroorzaakt ondanks hoge morfine. De stank van de rottende doorligplekken de laatste vier weken. De lucht zit nog in mijn neus. De kankergezwellen kon je gewoon zien en voelen zitten door de dunne huid heen... Maargoed, je hebt dan wel lekker je hele leven bewust kunnen roken, en tegen iedereen kunnen roepen dat het jou niets uitmaakt. Als je echt 9 maanden kunt stoppen, kan je het ook gewoon volhouden als je echt wilt. De reden dat jij het niet wilt, weet ik niet, het maakt mij eigenlijk ook niet uit. Ik begrijp alleen niet waarom iemand dat niet kan opbrengen, doe het dan niet voor jezelf maar voor je kinderen. Ik vond het echt verschrikkelijk om mee te maken iemand daar aan dood te zien gaan. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waarom je expres dat risico wilt opzoeken/vergroten.
Welke afweging dan, onderbouw het eens, ik ben oprecht nieuwschierig. Wat betreft die dikke mensen, ik wil ook daar best mijn mening over geven, maar zie alleen niet in waarom dat in dit topic moet. We halen er toch ook geen drugsverslaafden of alcoholverslaafden bij. Feit is gewoon dat als je een verslaving hebt, het voor jezelf en je omgeving heel fijn is, als je daar al dan niet met behulp van de mensen om je heen, vanaf kunt komen. Ik heb ook niets tegen de mens achter de sigaret, alleen tegen het roken zelf.
Maar te dik zijn en roken zitten allebei grote gezondheidsrisico's aan. Jij hebt persoonlijk een ding tegen roken, dat is inmiddels wel duidelijk. Maar te dik zijn is net zo gevaarlijk. En ik heb nergens gezegd dat ik tijdens mijn zwangerschappen makkelijk stop met roken. Ik heb het elke dag moeilijk. Elke stomme dag die er voorbij gaat, elk uur eigenlijk wil ik roken. Dus waar haal jij het vandaan dat ik makkelijk stop?
Ik heb echt geen enkele behoefte om mijn afwegingen te onderbouwen of mijzelf te verantwoorden tegenover jou.
Oh van mij mag jij roken hoor. Of teveel drinken. Of coke snuiven. Whatever! Als je een baby, die daar nog niet zelf bewust voor kan kiezen, daar maar niet onder laat lijden. Dikke mensen is een heel ander onderwerp. Dik ogende mensen zijn lang niet allemaal ongezond. Dunne mensen kunnen intern meer 'vervet' zijn dan dikke mensen. En op een bepaalde leeftijd beschermt een dikke kont zelfs tegen bepaalde vormen van kanker, las ik ooit in een wetenschappelijk tijdschrijft.
Klopt aan dik zijn zitten ook gezondheidsrisico's als dit topic daar over zou gaan, dan zou ik ook zeker mijn gedachten of advies daar over geven. Ik vind het oprecht heel rot voor je dat je het zo zwaar hebt om niet te roken, maar als je het 9 maanden echt vol kunt houden, dan mag je heel erg trots op jezelf zijn dat je dat voor je kindje(s) doet en kan. Het lijkt mij een heel grote stok achter de deur om aan dat idee en gevoel vast te houden. Je wilt je kind toch zien opgroeien. Blijkbaar weet jij als geen ander hoe moeilijk het is om te stoppen met roken, zou je willen dat je kind ooit zelf begint en dezelfde worsteling moet meemaken om elke keer misschien wel te willen stoppen? Ik zou het zeker een kans geven om het stoppen vol te houden. Eigenlijk ga je de fout al in, door tijdens je zwangerschap al te denken, straks begin ik weer.. Ik bedoel het echt niet betweterig, ik heb helaas vaak genoeg de keerzijde gezien. En denk dan, hoe knap 9 maanden niet roken als je verslaafd bent.. dan kan je het ook 10 maanden of 12 etc. Lichamelijk ben je er al lang doorheen, het zit echt alleen nog in je hoofd.
Ik vind het echt heel jammer dat je zo boos doet, is naar mijn idee echt niet nodig hoor Verantwoorden is ook echt niet het goede woord trouwens, ik ben gewoon echt nieuwschierig naar wat jou reden is om toch te blijven roken. Waar je het mee "goedpraat" voor jezelf, dat is wat je doet.
He bah echt NIET roken hoor! Iedereen kan stoppen, als je maar wil. Hier helaas al meerdere mensen verloren door het roken. Een paar jaar terug een goede vriendin van net 40. Ze heeft 2 fantastische jongetjes van 7 en 10 achter gelaten. Die moeten het nu zonder mama doen, hartverscheurend 😔
Sommige mensen zijn gevoelig voor verslaving. Die hebben dat nodig. Zelf ben ik al gestopt zodra we een kinderwens kregen (ik wilde geen afkickstress krijgen). De enige reden dat ik nooit meer ben begonnen, is dat ik ook nooit meer 1 trekje heb durven nemen. Want dan ben ik waarschijnlijk weer 'om' (k ben de enige in mijn familie die blijvend heeft kunnen stoppen met roken). Terwijl ik HEEL erg blij ben met de vrijheid die niet-roken geeft! Dus het is een kwestie van wat zwaarder weegt: je behoefte aan die verslaving, of je behoefte aan persoonlijke vrijheid.
Ik was 1 jaar gestopt met roken....zomaar in 1 keer weer begonnen, toen ik voor een kindje ging weer meteen gestopt met roken dit ging makkelijk, maand na het stoppen was ik na de eerste poging meteen zwanger, helaas een miskraam geworden en heb jawel!! uit verdriet naar de sigaretten gegrepen,rook nu dus weer maar ben vastberaden te stoppen zodra de miskraam over is nu heb ik het nog te moeilijk en op een of andere manier kan ik niet stoppen met roken en tegelijk rouwen om wat er gebeurt is..stoppen is moeilijker als je in een shit periode zit,vind het nu ook heel erg moeilijk om te stoppen ik voel mij al ellendig en dan die afkick verschijnselen erbij is to much noem me maar slap maar ik weet ook van mezelf dat wanneer ik sterker ben ik weer zo kan stoppen maar nu even niet...Maar het stoppen zit er weer aan te komen vind ze alweer vies dat is voor mij een teken dat ik eraan toe ben om te stoppen (btw ik zou NOOIT roken in een zwangerschap of wanneer ik bezig ben om zwanger te worden BIG NO!)
Ik weet dat sommige mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Heel knap van je dat je dat je bent gestopt!! Wat je zegt klopt helemaal. Ik leef heel gezond drink eigenlijk nooit frisdrank ofzo dat doet me helemaal niets, maar in het verleden had ik 1 ding wat ik niet kon loslaten en dat was het drinken energiedrink. Ik drink verder geen koffie ofzo. Maar al jaren lang dronk ik elke dag 1 blikje energie heel soms 2. Had ik het niet in huis, dan werd ik helemaal onrustig en kon ik alleen nog maar daar aan denken. Tijdens de zwangerschappen dronk ik het niet. Geen enkel probleem maar altijd begon ik op een dag er toch weer aan. Mijn man sprak wel vaker uit dat hij echt niet begreep dat ik die rotzooi dronk, hij zei wel vaker dat het hem niets zou verbazen dat er over een x aantal jaren uit zou komen dat die troep kankerverwekkend is of wat dan ook, al die suiker en taurine. Ik dacht ook heel vaak bij mezelf, hoe sneu is het eigenlijk, ik leef gezond, sport omdat ik het leuk vindt, maar ga sommige ochtenden met koppijn naar de supermarkt om een blikje te scoren..echt triest Ik ben er mee gestopt, een week hoofdpijn en lusteloos. En inmiddels drink ik het al zo lang niet meer. En inderdaad wat een bevrijding, de eerste tijd zag ik het nog wel staan in de winkel, maar nu let ik er niet eens meer op. Het doet me niets meer, echt niet. Heerlijk gevoel ook, het gevoel van verslaving ben ik totaal kwijt.
Ja, vind je het echt heel raar dat ik daar niet op in ga? Ik ga mij toch niet nog kwetsbaarder opstellen en nog meer informatie geven waar jullie mij mee onderuit kunnen halen. Er wordt net twee pagina's lang min of meer gezegd dat ik een slechte moeder ben en mijn kinderen mishandel. Dus nee, sorry, maar heb er niet echt zin in om er nog verder over uit te wijden.
Volgens mij heeft niemand gezegd dat jij een slechte moeder bent en je kinderen mishandelt. Er is gewoon heel veel onbegrip van mensen over het niet kunnen/willen stoppen met roken. Ik leg ook uit dat ik inderdaad een hekel heb aan het roken en de smoesjes en excuses van het niet kunnen en willen stoppen. Het heeft totaal niets te maken met de persoon achter die sigaret. Het is ook niet mijn bedoeling om jou onderuit te halen, ik heb alleen aangegeven hoe ik het ervaar al die rokende mensen in mijn familie. Ik kan nml geen enkele reden bedenken voor iemand die positief is, en die je kunt aanvoeren om te blijven roken. Daarom was ik benieuwd. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat iemand liever niet zou willen stoppen met roken. Als je het wel zou willen maar niet kunt, dan moet je er gewoon nog harder voor knokken, want als het echt moet dan kan het.
Het is niet mijn bedoeling om jou onderuit te halen, maar je redenen om te roken. Ik weet dat het beroepsmisvorming is om op de mogelijke gevolgen van roken te wijzen, maar je hebt geen idee wat wij in het ziekenhuis allemaal zien en horen. Zowel van patienten als van hun naasten. Dat gun je gewoon niemand. Ik zeg nergens dat jij je kinderen mishandeld, maar wel mogelijk ernstig benadeeld door jouw overtuiging om te blijven roken. Om je vraag op obesitas te beantwoorden. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat in België de minister van Volksgezondheid morbide obesitas heeft. Je hebt als minister een voorbeeldfunctie en als je aan morbide obesitas lijdt geef je een voorbeeld van hoe het niet moet. De gevaren op de lange termijn zijn gewoon afschuwelijk. Maar ook dat is voor die mensen ver van hun bed. Tot ze ziek in dat bed liggen....