100% dit. Ik heb zelf jaren gerookt en ik heb er heel bewust voor gekozen om mn kind niet in de rook te laten opgroeien (of nouja hij moet nog geboren worden haha) Ik zou zelf al niet eens met mn zwangere buik daar gaan zitten. Al rookte ze op dat moment buiten. En mijn kind kwam daar al helemaal niet. Ik snap best dat zij niet buiten zou willen roken. En dat is ieder zn keuze en die respecteer ik. Dan kan ze vervolgens ook mijn keuze respecteren dat ik daar dus niet (meer) kom.
Het is zijn of haar eigen keuze en je kan je schoonmoeder niet verplichten om buiten te roken in haar eigen huis. Maar ik heb ook mijn eigen keuze en mijn kind zou daar dus niet komen. Zeker niet een hele dag alleen, en in de zomer misschien hooguit een uurtje buiten. Dat ze zichzelf wilt vergiftigen , prima, maar dat ze jou kind wilt vergiftigen, vind ik ronduit egoïstisch, associaal en gevaarlijk. En ieder weldenkend mens, weten dat roken slecht is en dat meeroken net zo slecht is.
Lastige situatie, ik heb zoiets met mijn schoonzus. Ik ga iemand in zijn of haar eigen huis niet verplichten om niet te roken. Dat is absurd. Net zoals het ook absurd is je kind bloot te stellen aan de rook. Wij besluiten dus om straks als de baby er is niet naar dat rookhuis te gaan. En mochten iemand bij ons komen, dan wordt er buiten gerookt, maar sowieso niet als de baby er net is. Dan kun je wat mij betreft lekker wegblijven . Ik ben daar héél erg hard en stellig in, maar ik wil geen rooklucht bij mijn frisse, net pas gewassen baby.
Mijn schoonmoeder gaat nooit stoppen dat zegt ze ook. Maarja hoe kan ik zien als ze oppast dat ze het ook echt niet binnen doet want ze is gewoon te beroerd om naar buiten te gaan. Ze zegt de afzuigkap werkt prima.
Waarom zou je haar dan willen laten oppassen? Wil ze niet stoppen of niet naar buiten? Prima. Haar keuze, maar je hoeft je kind dan toch niet bij haar achter te laten of zie ik dat verkeerd?
Dan zou ze hier dus niet gaan oppassen. Ik ben er voor de gezondheid en veiligheid van mijn kind en als zij daar geen rekening mee kunnen houden dan gaat hij gewoon naar een kdv
Valt toch wel mee? Wat mij betreft is ze vrij om de ene sigaret met de ander aan te steken, maar ik ben dan vrij om te bepalen dat mijn kind daar niet komt toch?
Hoe staat jouw vriend hier eigenlijk in? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik vind dat schoonmoeder niet heel gemotiveerd overkomt. @Roken onder de afzuigkap: dat ruik je heus nog wel hoor. En als iemand op andere momenten wel gewoon in huis rookt, dan is die lucht ook echt niet meteen weg. Dus ik zou mijn kind daar zeker niet naartoe brengen.
Je ruikt het gauw genoeg hoor... Mijn schoonouders stopten toen ze gingen oppassen op mijn oudste, ik moet zeggen dat het daar (na 5 jaar) nog steeds niet fris ruikt.
Weet je, het is jullie kind en daar mogen jullie de regels voor afspreken. Dus als jullie willen dat er niet gerookt wordt in de buurt van je kind dan mag je daarin voet bij stuk houden. Dat jullie dat graag willen betekent dan weer niet automatisch dat een ander dat voor jou verandert. Het kan wel betekenen dat je dus mider bij haar over de vloer komt. En dat je een bepaald gedrag van haar verwacht als ze bij jullie over de vloer komt. En dat ze dus ook niet op past. Het kan zijn dat je daar zelf dus ook een stukje gemak en gezelligheid mee opgeeft. Dat hoeft geen hoofdzaak te zijn. Ik zou dus ook oppassen om er een ruzie over te laten ontstaan. Jullie zijn allemaal volwassenen,en zelf verantwoordelijk voor je eigen leven en keuzes. Respecteer elkaars autonomie.
Waarom word het een probleem dan? Is hij het er niet mee eens dat ze dan niet oppast (als ze in huis blijft roken) of denkt hij dat z'n moeder er een probleem mee heeft?
ik ben daar ook altijd heel duidelijk in geweest. Mijn kinderen hoeven niet de ongezonde lucht in te ademen waar een ander wel voor kiest. Ik kan niemand verplichten te stoppen met roken maar ik kan er wel voor kiezen daar niet naar binnen te gaan. Een ander kan dat zien als chantage om toch te laten stoppen. Ik kies voor frisse gezonde lucht voor mn kind. Onder de afzuigkap roken of alleen tijdens visite buiten/ onder afzuigkap roken maakt geen bal uit. In huizen waar gerookt wordt hangen hele ongezonde stofjes in de lucht en adem je gewoon in. Alles wat in je kleding en haren komt en je ruikt is ook de lucht die je inademt. Ik zou nooit mijn kinderen daarheen brengen om op te passen als er gerookt wordt. Ik vind dat ik dat verplicht ben aan mijn kinderen. En het is toch ook gewoon super smerig! bah
Hiermee eens! Google ook maar eens op 'derdehands rook', dan zie je hoe schadelijk zelfs dat al kan zijn. Rook trekt overal in, stoelen, banken, tapijt enz.
Waarom wordt het een probleem? Eigenlijk is het toch heel simpel: als jij wilt dat je kind in een rookvrije omgeving opgevangen wordt, dan breng je haar niet naar je schoonmoeder. Als je het niet erg vind als ze in de buurt van je kind rookt, dan breng je je kindje wel. En dat ze niet kan oppassen is neem ik aan geen probleem? Ze is volwassen dus ze weet de gevaren can roken, meeroken enz. Gaat ze jullie kwalijk nemen dat jullie je kind daaraan niet willen blootstellen? Mag hopen van niet. En met bezoek kan je altijd nig kijken hoe en wat je wilt.
Ik kan mij niet voorstellen waarom het een probleem wordt Ik zou gewoon daar niet als zwangere komen óf met mijn kindje en haar al helemaal niet laten oppassen. Gelukkig bestaan er altijd goede andere mogelijkheden qua gastouder etc. Ik heb de mazzel dat mijn ouders en schoonmoeder niet roken (schoonvader buiten beeld) dus kunnen zij gewoon oppassen. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken ze te laten oppassen als ze (binnen) rookten.
Dit dus, ik zie het probleem ook niet. Sterker nog, zelf niet zwanger ga ik niet op bezoek in een huis waar gerookt wordt. En al helemaal niet met een kind.