mijn uk komt niet in een rookruimte. als er gerookt wordt op een feestje probeer ik in te schatten of ik eht bespreekbaar kan maken. denk ik dat het een verloren strijd is, dan gan ik weg. dat weten familie, vrienden en kennissen ook. het zelfde geldt voor mijn zwangerschap. gelukkig houdt bijna iedereen er rekening mee, ik heb nog geen vervelende momenten gehad, maar die komen vast nog wel. tot nu toe alleen super positieve reacties. bijv. mijn tante helpt mijn moeder 1 keer per week met het huishouden. mijn uk was daar vanochtend even toen ik naar mijn werk moest en toen vertelde mijn moeder net dat mijn andere oom en tante na 30 jaar uit elkaar gaan. mijn tante schrok daarvan en stak accuut een peukje op. na een teug schrok ze weer van zich zelf en rende ze naar buiten, want ze wi niet roken bij de uk. ze voelde zich hier al heel schuldig over, terwijl ik daar niet zwaar aan til en snap dat ze even van slag was, maar altijd de uks gezondheid voorop heeft staan. zo kan het dus ook gelukkig
Hier is het ook een probleem: schoonouders zijn echte kettingrokers, (schoonma houdt zelfs niet op nu ze voor de tweede keer in anderhalf jaar longontsteking heeft en de vorige keer 3 mnd heeft geduurd voor ze opknapte). Met onze verjaardagen (juni) was het mooi weer en zat iedereen in de tuin. We hebben toen aan de rokers gevraagd of ze achter de schuur in het gangetje wilden roken, nou, dat was volgens mij schoonouders puur belachelijk. Tja, ik word gewoon kotsziek van de lucht alleen al (letterlijk), dus je houdt er maar rekening mee. Kan me er dan echt boos om maken dat ze daar zo over gaan lopen zeiken... Ik had nromaal al een hekel aan rook(lucht), maar omdat ik er nu ook echt heel beroerd van word, mijd ik het zoveel mogelijk. Tijdje geleden een borrel van m'n mans werk, toch maar meegegaan, 3 dagen weer boven de wc gehangen. Doe ik dus niet meer en dat betekent voor nu ook dat ik niet bij schoonouders thuis kom. Ze willen er best rekening mee houden door niet te roken, maar omdat ze slecht luchten in huis en echt erg veel roken, vergaat het daar van de rook. Erger dan het gemiddelde bruine cafe. Dus dat helpt niet echt als ze op het moment dat ik er dan ben even niet roken... Ik vind wel dat ik van hen niet kan vragen dat ze helemaal niet roken in huis. Ik durf mensen wel te vragen er rekening mee te houden, maar als ze dat niet willen: no hard feelings, maar dan kom ik gewoon niet. In ons huis bepalen wij wat er gebeurt en mensen moeten het niet proberen om hier een sigaret op te steken! Puur belachelijk dat er in deze tijd nog mensen rondlopen die ondanks dat ze weten dat jij het niet wilt, dat het slecht is en zeker voor niet-geboren baby's, het toch doen in andermans huis. Opsluiten die hap, ! Ook dan: als het roken zo belangrijk voor je is dat je dta echt niet kunt laten, heb je de keuze of je wel of niet bij ons wilt komen. Zo niet, dan niet... (dan zal de vriendschap wel doodbloeden, want omgekeerd kom ik uiteraard niet in het huis van een roker).