Rokende familie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sharon20, 13 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pippilotte

pippilotte Actief lid

Denk je niet dat het wel losloopt, en dat ze zelf wel bedenken dat ze beter niet kunnen roken waar de kleine bij is?

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    misschien nog een tip, weet uit ervaring nog niet of het werkt, maar als ze zo heel klein zijn slapen ze volgens mij nog veel.. dus zou je hem/haar tijdens het slapen in een andere ruimte kunnen leggen.

3. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Maar vraagje he? Ik snap wel dat als het babietje er direct naast ligt dan misschien met meeroken 20 - 25% binnenkrijgt. Maar als het kindje dan boven in wiegje ligt met het deurtje dicht en met de deur naar de trap ook nog eens dicht (dat zijn dus 2 deuren). Beneden zet je dan een raampje extra open. Wat dan? Krijgt het kindje dan ook uberhaupt nog iets binnen of niet?
    Ik vraag het me gewoon af.

4. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Ik denk het wel, maar ik denk dat het dan verwaarloosbaar is. Zoiets als uitlaatgassen van de auto. Niet gezond in grote maten, maar als je buiten gewoon naast de straat wandelt, en een auto komt voorbij, zal het maar beperkt schadelijk zijn denk ik :)

Op de markt (buiten dus) zijn er ook vaak oudjes die daar staan te roken. En ik vind het dan zelfs al hinderlijk om met Ian in de draagzak daar achter te lopen. Dan steek ik hen ook snel voorbij. Voor mezelf, én voor Ian :)

5. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    hoi sharon, ik heb dit probleem al in de zwangerschap aangepakt. Ik wilde niet dat er in mijn buurt gerookt werd. Ook bij mn schoonfamilie die zware rokers zijn en bij vrienden. Iedereen ging gewoon buiten roken. In hun eigen huis. Ze doen het allemaal uit liefde voor de baby. Ik heb ze gewoon allemaal uitgelegd dat de longetjes nog niet volgroeid zijn, en dat de baby dan erg veel last van de rook heeft, wiegendood, luchtwegen infecties enz enz. Nu de kleine er is roken ze allemaal nog steeds buiten, en pakken ze de baby de 1e 5 minuten nadat ze gerookt hebben ook niet op omdat ze dan verschrikkelijk naar rook uit de mond stinken. Mn partner rookt ook buiten. Niemand doet er moeilijk over. Gewoon bespreekbaar maken en je zult zien dat ze ook uit liefde voor de baby buiten gaan roken. Desnoods neem je bij de verloskundige de folder roken en baby mee. succes.

6. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Ik zou absoluut eisen dat ze niet bij mijn kindje roken als ze oppassen...het lijkt me ook iets heel normaals dat er niet bij een kind gerookt word...maar dat ligt misschien aan mij.
    Anders zou ik mijn baby er niet eens naar toe brengen.

Verder of het kwaad kan? Natuurlijk kan het kwaad..het is onwijs slecht voor de kleine.
    Je moet jezelf maar nagaan....als je van buiten naar binnen komt in een huis waar alles blauw staat...ken je het gevoel in je ogen? Ken je het gevoel van iets minder snel ademen zodat je het niet teveel ruikt?
    Moet je nagaan je babytje...die heeft heeele inie minie kleine longetjes en heeft er dus nog 100x meer last van als wij dat hebben!

Nee sorry meis...ik ben niet tegen rokers absoluut niet...maar ik ben wel 100% tegen roken bij een baby/kind.

Dus als je mij vraagt kan het kwaad--> dan zeg ik JA! Niet doen!

Succes!

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Het dikgedrukte stukje, daar struikelde ik even over. Zij hebben jou duidelijk gemaakt dat jij dus niets te zeggen hebt over hun rookgedrag. Dat kan wle zo zijn, maar wat egoistisch zeg! Of ik nu hier ben of bij mijn schoonouders, er wordt niet gerookt waar mijn kind bij is! Gebeurt dat wel, dan stappen we op en komen we niet meer langs. Simpel.

8. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Owja precies. Maar toch liever vermijden, dat snap ik wel. Maar als ik dan bij mijn schoonouders kom, dan doe ik gewoon zoveel mogelijk deuren ertussen dicht en dan een raampje open. Dat scheelt dan weer :D
    1000 babyfoons aansluiten zodat je hem/haar ook in de gaten kan houden en dan lost het zich vanzelf op.:D

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.281
    113
    Ben het helemaal met vlinderbloem eens. Duidelijk dus dat je daar niks te zeggen hebt, maar dan zou ik daar dus niet meer heen gaan. Bij mijn kindje wordt niet gerookt, punt uit!

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Laat ik t zo zeggen...
    Ik ben astmatisch...dus heb geen astma maar wel over gevoelige longen. Of dat komt omdat mn moeder tot mn 3 jaar gerookt heeft laat ik in t midden. Dat kan je toch niet bewijzen.
    Maar als ik in n woonkamer zit waar iemand rookt...hoe ver die ook van me af zit. Dan krijg ik last van mn longen. Wordt ik kortademig en ga hoesten. Zo simpel is het.
    Ik heb 11 jaar met n rokende vent gewoont. Was altijd aan de medicijnen (Dat ik astmatisch ben is ergens in t begin tijdens die relatie ontdekt) om te zorgen dat ik geen pijn scheuten in mn longen had, niet piepte en gewoon kon ademen. Maar sinds ik gescheiden ben heb ik geen medicijn meer aangeraakt. Hoeft niet meer want niemand in mijn buurt rookt!
    Dan kan je zeggen ja maar de baby zal misschien niet astmatisch zijn.
    Maar in hoeverre denk jij dat baby longetjes gevoelig zijn?
    Er is iig al n link gelegd tussen roken in bijzijn van baby's en wiegendood.

Ik zou het persoonlijk niet meer als normaal vinden als mensen rekening houden met je baby. Gewoon al uit fatsoen.
    Maarja moeite doen voor anderen is niet bij iedereen aangeboren.

11. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Ben ik ook met je mee eens, gelukkig roken er geen een van me schoonouders en van me ouders alleen mijn stiefvader maar rookt altijd buiten en me zusje ook en me vriend rookt ook buiten, maar wat ik stom vind van me vriend, hij heeft lichte astma, roken is hartstikke slecht voor zijn longen.... ben blij dat ik gestopt ben, hoera! Maar meer allergie voor huisstofmijt en huisdieren, maar heeft medicijnen voor maar roken maakt toch slechter, dat weet hij ook..... Hij is al ervoor waargeschuwd ;)

12. MissMama09

MissMama09 Fanatiek lid

3 mrt 2008
    1.623
    0
    0
    Ik wil ook niet dat er in de buurt van mijn kindje gerookt wordt, ga maar lekker buiten staan ofzo haha! Mijn kind en dat kunnen ze best respecteren :)

13. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik vraag me dan toch af hoe iedereen dat vol houd?
    Mag je kind dan ook niet bij andere kindjes thuis spelen als er uiteindelijk word gerookt?
    Gezondheid vind ik belangrijk, maar ik vind t ook belangrijk dat mijn kids gelukkig zijn dus die 2 van mij (zijn nu inmiddels wel ouder) mogen wel bij rokende mensen thuis spelen.
    Hoe lullig ook, want eigenlijk zou iedereen er gewoon rekening mee moeten houden, maar je kan een kind niet altijd beschermen er tegen.

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij doen het zo:
    Wat we in de hand hebben, hebben we in de hand. Wat buiten onze macht ligt (regels van anderen) tjah...dat is pech (zeg maar).

Nou rookt bij ons praktisch niemand meer, zeker niet binnen!

15. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn mannetje en ik zijn gestopt met roken ( ik ben super trots op ons ) maar familie en vrienden mogen nu gewoon nog steeds roken bij ons thuis. Als straks de kleine er is zal ik het ze niet verbieden want ik neem aan dat ze zelf wel tot de conclusie komen dat het niet goed is voor de kleine en gaan wij ergens op visite waar mensen roken vind ik persoonlijk dat wij daar niets over kunnen zeggen...dan moeten we maar niet langs gaan.

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... moeilijk geval. Ik ben zelf nu bijna een jaar geleden gestopt met roken, maar ik rookte zelf nooit in de buurt van kinderen of baby's. Als ik op kraamvisite ging of er kwam een kind langs, poetste ik mijn tanden en ging ik pas weer roken als ik weg ging. En als er een kind bij mij langs kwam (waar uiteraard gewoon gerookt werd), rookte ik een paar uur niet. En denk maar niet dat ik geen fanatieke verslaafde roker was: ik rookte minstens een pakje per dag. Ik kon me gewoon voorstellen dat het voor ouders niet zo fijn is als er de hele tijd zo'n rookwalm om hun kind heen hangt.

Overigens hadden we afgelopen kerst bij ons thuis, toen mijn vriend nog rookte, ook een baby op visite. Hij heeft toen de hele avond buiten gerookt. Vond ie geen probleem.

Ik snap echt niet waarom andere rokers er zo'n moeite mee hebben rekening te houden met kleine kinderen. Natuurlijk is het wat anders als er vier rokers zijn. Aan de andere kant is het met z'n vieren een stuk gezelliger op het dakterras dan in je eentje.

Ach, ik weet ook wel wat het is: de slachtofferrol: we mogen al nergens meer roken en nu niet eens meer in mijn eigen huis? Dat soort gelul. Nou, als ze het allemaal zo zielig vinden voor zichzelf (je kan toch geen leuke avond hebben zonder tussen elke twee gangen een sigaret te roken, of wel soms?) misschien moeten ze dan inderdaad maar op de blaren zitten en kerst vieren zonder kleinkind. Net goed.

Echt, ik ben zo blij dat ik gestopt ben. Van dat roken word je zo kortzichtig en egoistisch. Verschrikkelijk gewoon!

En nog even over of het nou erg is of niet om als jonge baby een dag tussen de rokers te zitten: ik denk van wel. Bovendien geef je er als ouder mee aan dat je het wel prima vindt en dus zullen ze het blijven doen waar je kind bij is, waardoor je kind roken gewoon gaat vinden, waardoor de kans groter is dat hij of zij later ook zelf gaat roken. En daar zit je niet op te wachten neem ik aan.

Nou, succes!

Lindangel

17. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Dan heb je het over een kind van 4 a 5 jaar...tenminste ik neem aan dat je baby niet bij een vriendje of vriendinnnetje gaat spelen.

We hebben het hier over babylongetjes.....niet dat ik het normaal vind dat er bij een kind van 4 gerookt word maar dat is minder schadelijk als bij een baby roken (omdat de longetjes dan sterker zijn)

En hoe je dat volhoud? In mijn omgeving is het heel normaal dat je niet bij kinderen rookt....ondanks dat IEDEREEN bij ons rookt.
    Ik heb zelf ook altijd gerookt tot ik zwanger raakte...en zoals ik al eerder zei ben ik echt geen anti roker...maar bij een baby roken is gewoon taboe!

18. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ben ik het helemaal mee eens!

Lieve Sharon,

Probeer het eerst eens in "de groep" te gooien, dat jullie graag langskomen maar dat het roken toch wel een struikelpunt is.

Als jij en je vriend er allebei over eens zijn dat roken bij een baby niet goed is dan is het toch makkelijk.... of ze roken niet waar de baby bij is of jullie komen niet langs.... sorry maar ik ben daar heel makkelijk in. JUIST bij iemand anders, zal ik niet roken (of buiten roken) en een ander zal dat dan even "verpesten" nee hoor die discussie ga ik niet voeren met iemand.

Mijn s-ouders gaan 1 dag in de week oppassen en zij roken allebei maar ze hebben uit zichzelf al gezegd dat ze de nacht voor de kleine een extra raam openzetten, smorgens alles even goed door laten waaien en op balkon gaan roken. Was hier uiteraard heel blij mee maar hadden ze gezegd "wij roken gewoon in huis" dan hadden we ze teleur moeten stellen en zat een dagje oppassen er niet in.

Succes ermee meis!

Liefs Roshi

19. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    In mijn omgeving vind iedereen het normaal om te roken bij een baby.
    Zelfs in mijn kraambed van mijn oudste heb ik er een uit moeten gooien, 4 uur na de geboorte in de slaapkamer stond ze te roken :confused:
    Met die mensen heb ik overigens geen contact meer.
    In mijn huis word er zoiezo niet gerookt, dat wil ik echt niet.
    Ik rook ook niet bij kleine kids, zoiezo niet als mensen er last van hebben, ik vroeg mn visite meestal of ze bezwaar hadden als ik een sigaret opstak uit t raam haha

Maar bij anderen vind ik het idd lastig en idd mijn dochters zijn nu bijna 6 en bijna 4, is idd anders maar net zoals voor grote blijft het troep natuurlijk.

20. ik ben kort geleden gestopt met roken (omwille van de icsibehandeling en zwangerschap) maar heb nooit gerookt bij baby's of kleine kinderen. Ik vind dat gewoon niet netjes, en dat ik nou zo'n verslaafde ben (was :D ) oke, maar daar hoef je een baby niet mee op te zadelen.

Nu ik zwanger ben word er niet meer in huis gerookt en als de baby er is ZEKER niet! gelukkig roken mijn ouders en schoonmoeder niet, dus dat is een issue minder ;)

Deel Deze Pagina