Rokende familie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sharon20, 13 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    :confused: dat meen je niet? zijn ze niet helemaal lekker? die heb e toch zeker gelijk je huis uit geschopt? en ieuw sowieso in je slaapkamer, hoe komen ze erop :rolleyes:

2. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ik zou wel denken dat dat schadelijk is. 5 rokende mensen is veel hoor. Ik zou van tevoren het erover hebben of ze allemaal bereid zijn om buiten te roken. Als ze dat perse niet willen, zou ik er niet heen gaan. Dan maar kerst met z'n drietjes zou ik denken!

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    wij vragen als we ergens heen gaan van te voren of er gerookt wordt. zo niet dan gaan we gewoon. en als er wel gerookt wordt dan gaan we maar heel erg kort. maakt me dan ook echt niet uit welke gelegenheid het is.

ik zeg altijd maar zo zolang mijn zoon zelf niet kan aangeven dat hij er last van heeft beslissen wij voor hem. en wij willen dat hij zo min mogelijk met rook in aanraking komt. (mede omdat mijn man astmatisch is)

en tot nu toe in die anderhalf jaar tijd heb ik maar 1 verjaardag meegemaakt waar binnen gerookt werd. daar waren we dus ook snel weg.

Ik moet wel zeggen dat ook ik niet meer gewend ben als er gerookt wordt. hier in huis wordt nu al meer dan 2 jaar niet meer gerookt en daar wen je zo aan.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

hoi hoi

de meeste reactie's zijn al gegeven.wat wij zouden doen is heel simpel we gaan niet of gaan weg.ik vind het zelf ook vies om in de rook te zitten dus ook mijn kindje hoeft niet in de rook te zitten.

5. Rups

Rups Actief lid

29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Gewoon vragen of ze er toch rekening mee willen houden ook al is het moeilijk.Je doet het voor je kind.. ik vraag het ook hoor mijn zoon is astmatisch en krijgt het erg snel benauwd als er gerookt word, als er toch flink gerookt word zie je mij zo en zo al niet komen

6. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Antwoord op je vraag:

Baby’s en jonge kinderen zijn extra kwetsbaar voor tabaksrook. Zij zijn in volle groei en moeten bijvoorbeeld hun longen en hun afweersysteem nog verder ontwikkelen. Baby’s kunnen de tabaksrook als hinderlijk ervaren. Het irriteert hun oogjes en de slijmvliezen van mond, neus en keel. Je merkt dat omdat de baby bijvoorbeeld vaker met de oogjes knippert, of door tranen, een lopend neusje, piepende ademhaling en meer slijmafscheiding in de luchtwegen.

Hoop dat dit genoeg reden voor je is om tegen je familie te zeggen dat je absoluut niet wil dat er bij de kleine gerookt mag worden.

lastig voor je meis...maar denk maar gewoon in het belang van de kleine!

Sterkte!

7. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Nou maar goed dan zit ik met het volgende :
    Ik ben nog niet zwanger, maar ik hoop snel wel.
    Mijn man en ik gaan elke vrijdag naar mijn schoonouders om een filmpje te kijken en lekker te kletsen. Ik rookte ook altijd, net als mijn man en mijn schoonouders. Die laatste twee zijn helemaal niet gestopt (wat hun recht is natuurlijk), en mijn man is geminderd. Ik vind het niet erg om daar elke week heen te gaan want mijn schoonouders zijn hele aardige en gezellige mensen!
    Maar goed als ik zo zwanger ben, wil ik ook het beste voor mijn kindje.
    Wat zouden jullie in zo'n geval doen? Ik denk dat ik wel mijn man nog kan overtuigen om niet te roken, maar ik kan mijn schoonouders niet echt verbieden om dat te doen in hun eigen huis! Ik wil wel gewoon nog langs komen!
    Raampje open zetten maar ofzo?

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.371
    36.233
    113
    @laurhen: nee, je kunt het ze niet verbieden, maar je gaat toch niet zitten roken waar een zwangere vrouw bij is? Ik zou er dus gewoon niet heen gaan. Kunnen ze dan anders niet in de keuken roken bij de afzuigkap? Het is wel je toekomstig kindje waar het om gaat he? Rook, ook meeroken met iemand anders, is heel schadelijk tijdens je zwangerschap!

9. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Ja ik weet dat het schadelijk is, daarom zit ik dus ook met een dilemma.
    Nouja ik kan het in elk geval nog een keertje met mijn man overleggen en dan kijken of hij nog een oplossing heeft. Roken bij de afzuigkap is ook wel een goeie! :D

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

mijn schoonouders roken dus ook en willen er niet helemaal mee kappen in hun huis, (wat hun goed recht is, het is hun huis). We hebben ze wel duidelijk gemaakt dat wij er dan niet kunnen zijn: nu niet om gezondheidsredenen voor de baby en het feit dat ik er kotsmisselijk van word, straks niet vanwege de baby.
    Blijkbaar vinden ze roken belangrijker, wat ik persoonlijk wel erg jammer vind, maar het is hun keuze...

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen maar natuurlijk is het slecht voor je kind.

Manlief heeft zijn vader ook gevraagd om niet in huis te roken als wij er zijn. Zou hij dat wel doen dan komen wij gewoon niet langs met ons kind.
    Waren laatst ook op een feestje toen ineens iedereen een sigaret opstak. Ja dan zijn wij weg.

12. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    na aanleiding van dit topic ben ik gisteravond eens met mannetje gaan kletsen.
    We hadden sowieso al bedacht dat we oud en nieuw hier zouden vieren, ivm de rook,maar ook omdat ik niet met een kleintje van een paar maanden over straat wil na 12 uur.

Maar nu heb ik hem gister dus verteld dat ik het eigenlijk niet zo zag zitten om met kerst 2 dagen achter elkaar in een rookhuis te zitten, en dat was hij gelukkig helemaal met me eens.
    We vieren kerst dit jaar dus hier. Degene die willen komen komen,en degene die niet willen komen omdat hier niet gerookt mag worden, ook prima dan blijven die maar weg. En dan vieren we oud en nieuw lekker met zijn 3tjes thuis. heb geen zin in 3 dagen lang familie over de vloer.

13. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen

TOPPIE!

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja toch. net zo makkelijk. hoef ik niet na een uurtje weg of me de hele avond rot te voelen omdat die kleine in de rook ligt, en degene die er problemen mee hebben ( mijn svader en zwager ) die komen dan maar lekker niet. scheelt me ook weer 2 monden voeren :)

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    een regeling hierover krijg ik nooit. mijn vader zal zeker niet stoppen met roken, hij zal mss wel minderen en zeker als de kleine er is. maar zoals er al eerder is gezegd : de regels bij een ander thuis kan je niet zo maar even wijzigen.
    ik denk dat ik de kleine gewoon in de hal leg dan. (dit is niet de inkomgang maar een lange hal tussen de woonkamer en de keuken waar de pc's en dergelijke staan) nu zal die deur nog regelmatig open en dicht gaan omdat we in de keuken moet zijn voor het eten te halen (wij eten met kerst altijd aan tafel in de woonkamer)

het is vooral mijn vriend die er moeite mee heeft. ik heb er niet zo'n moeite mee omdat ik geen nare ervaringen heb met roken (bij ons thuis roken ze al heel hun leven, we zijn met 4 kinderen en geen vanalle mankeert iets)

en ik ga ook zeker niet zeggen: hier word gerookt dus we komen niet meer langs! zeker niet bij je eigen ouders of schoonouders... iedereen zijn mening is natuurlijk anders hierover.

16. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mee eens, zou ook niet wegblijven bij mijn (schoon)ouders omdat er gerookt wordt,maar zal er geen hele dagen blijven zitten.

En zomaar doordeweeks is toch anders als bv. met kerst. Met kerst dan zitten we bij mijn schoonouders met zijn 6en waarvan er 4 goed door roken,en bij mijn ouders zitten we met zijn 8en waarvan er 5 roken dus ja dan staat een huiskamer snel blauw

17. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    bij ons komen er met kerst 2 extra rokers bij.

gewoon door de weeks rookt mijn vader en mijn 2 jongere broers die nog thuis wonen. tegen hun zeg ik wel dat ze niet zo moeten roken dat dat ongezond is voor de baby. maar mijn vader heeft dat al is meegemaakt door een vriend van hem die hem zei dat hij niet mocht roken waar zijn baby bij was. en mijn vader heeft hem dus toen verteld dat hij in zijn eigen huis deed wat hij wil, en dat als hem dat niet aanstond hij niet meer moest langskomen. ik weet wel zeker dat mijn pa zich zou inhouden met roken als we daar zijn...

met kerst komen mijn broer (de peter van ons kindje) en zijn vriendin nog extra. dit zijn wel serieuze rokers, van mijn broer zou ik ook nog verwachten dat hij zich inhoud. maar van zijn vriendin (niet echt mijn vriendin :D) geloof ik dit niet...

ik moet 1 uur rijden om bij hun thuis te geraken en wij komen hier maar 1x per week, de week daarop komen hun naar ons... en hier binnen word niet gerookt en deel ik de lakens wel uit!:)

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja idd. dat is het voordeel van een eigen huis haha
    Maar vind dat je recht hebt om te vragen of ze rekening willen houden qua roken. ze hoefen dan niet helemaal niet te roken,maar iets minder kan geen kwaad toch?

Ik zou het niet eens in mijn hoofd halen om een sigaret op te steken met een baby in een ruimte maar goed.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, als er in andere ruimtes weinig rook hangt, zou ik het ook niet erg vinden: dan ligt de kleine gewoon daar. Voor mezelf wil ik er best eens overheen stappen, (we zijn tot nu toe ook altijd gewoon bij schoonouders geweest). Zoals het vroeger bij mij thuis was, rook het in de woonkamer wel naar rook, maar verder niet. Er werd goed gelucht en deuren bleven dicht, (vanwege energieverbruik en mijn vader heeft door zijn ziekte nogal snel last van tocht: had dus als bijkomend voordeel dat de rest van het huis niet naar rook rook). Toen ik een jaar of 14 was, vond mijn moeder het welletjes en mocht mijn vader buiten gaan roken. Dat was nadat de woonkamer eens opnieuw geschilderd was en we net alle nicotineaanslag van de muren verwijderd hadden.

Bij mijn schoonouders is het echter zo erg dat het hele huis vergeven is van de rook en de bijkomende lucht. Echt niet normaal meer. Ze luchten bijna nooit, (want als er een raam openstaat, verbruiken ze NOG meer gas om hun huis warm te houden: tja, als je het altijd 24 graden wilt hebben....). Het stinkt dus gigangtisch, zeker omdat het dus een oud, vochtig, niet geisoleerd huis is. Ik heb wel eens, als we daar een nachtje overbleven (we woonden hiervoor in Amersfoort, was anderhalf uur reizen vanaf schoonouders), mijn jas niet in de gang maar in de slaapkamer waar wij sliepen, gehangen, met de ramen wagenwijd open. Stonk die de volgende dag nog giga naar rook. Daar gaat mijn baby dus niet liggen.... en vandaar dat we ook zeggen: daar kunnen we echt niet komen. Het is gewoon echt, letterlijk, erger dan een bruin cafe...

20. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik moet ook eerlijk zeggen dat wij dat rookprobleem in onze omgeving helemaal niet meer hebben. Gelukkig is iedereen in de loop der jaren gestopt. En een enkeling die nog wel rookt, doet het uberhaubt al niet meer in hun eigen huis binnen.

Maar ik vind wel dat IK mensen niet kan verbieden om in hun eigen huis te roken.
    Dus als de situatie zich zou voordoen, zou ik vertrouwen op het fatsoen van de mensen dat ze zelf het benul hebben om niet bij mijn beeb te roken.

Deel Deze Pagina