Nee joh, dat komt door alle uitlaatgassen buiten! Enne, aangezien ik als (ex-)niet-roker een ubergezond groot dik kindje heb gekregen (hij is mollig, heeft te veel spekkies etc) denk ik dat ik ook maar beter niet kan gaan roken tijdens een volgende zwangerschap, stel je voor dat daar nog een dikker kindje van komt! oh, maar volgens het andere onderzoek misschien beter van wel, een iets kleiner kindje (lees: 3 pond lichter ofzo) was waarschijnlijk a hell of a lot prettiger geweest (sarcastisch bedoeld, neem mij niet al te serieus) overigens hebben mijn ouders ook beiden gerookt tijdens alle zwangerschappen van mn broers en zussen, en wij zijn allemaal slank. Nouja, ik nu even niet na de zwangerschap maar dat is een ander verhaal
Ben het met je eens hoor. Ik vind rokende moeders ook geen "slechte" moeders. Alleen vraag ik me soms af hoeveel van de rokende moeders daadwerkelijk weten wat voor ellende het roken aan je kind kan geven.... Verder ben ik ook geen heilige hoor. Ben dan wel netjes beide zwangerschappen gestopt (van te voren al), maar ben ook weer 2x begonnen en vandaag de dag rook ik ook nog. Maar wel buiten, mijn kinderen blijven buiten mijn rook. Als je dan verder gaat kijken, doe ik ze natuurlijk ook te kort, want ik zet tenslotte mijn eigen gezondheid op het spel en zij hebben mij nu natuurlijk ook gewoon nodig..Maar lijnrecht rook laten opnemen door mijn kinderen zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Die keuze maken ze later zelf, als ze groter zijn... Dus vandaar geen keiharde veroordelingen, maar liever stof tot nadenken
Er zit (volgens mij) een verschil in "rokende zwangeren"....en "rokende zwangeren"...... maar wordt vaak afgeschilderd als 1 groep... A. er bestaan idd een groep die (plat gezegd) "schijt" heeft aan de mogelijke gevolgen.... B. een groep, die wel probeerd te stoppen, minderen.. etc etc. maar toch elke keer weer "eentje" neemt... en daarna een schuldgevoel hebben.... groep A. trekt zich niets aan van de "verwijten"..... groep B, voelt zich alleen maar rotter erdoor... en worden door de verwijten ook niet geholpen..... helaas is "roken" een verslaving..... en is stoppen niet voor iedereen gemakkelijk...
Zonde dat je weer begonnen bent..... (zie ik trouwens ook veel in mn omgeving...) nouja wellicht later dat het lukt..... offuhhh nog een keer zwanger worden... hahahahahaha.... als stimulans..
Seth, ik denk dat wij redelijk dezelfde gedachten hebben. Het mooiste zou nog zijn als groep B zich ipv schuldig te voelen, daadwerkelijk hulp zou zoeken bij het helemaal stoppen met roken. Dat geeft dan weer meer het gevoel dat ze er alles aan doen en een overwinning (en gevoel van opluchting, het schuldgevoel is weg) als het dan ook daadwerkelijk lukt
Ja, inderdaad zonde. Het begon weer af en toe op een feestje, toen de vakantie, voetbal en hopla, weer roker..Stoppen is gewoon moeilijk of je nu zwanger bent of niet. Alhoewel ik het dus tijdens mijn zwangerschap wel heb gedaan, mèt de gedachten van mijn kindje in mijn buik, maar makkelijk was het niet En nog een keer zwanger worden, neeeuuuhhh Ventje heeft die mogelijkheid weg laten nemen. Enne, ik ben 37, kom ik weer in een andere discussie terecht
Tja... maar dat moet je wel durven.... hulp zoeken... ik rookte toen ik zwanger was... alleen maar thuis.... (als er weer iets voorgevallen was...)....., zodat niemand het zag.... al moet ik zeggen dat ik wel eerlijk was tegen de vk natuurlijk... wie houdt je voor de gek anders..??!! misschien zou het iets zijn voor mensen die bij vk's komen... soort 'lotgenoten groep"... maar dan positief gericht..... natuurlijk...
Wat word er schijtlollig gedaan zeg over roken tijdens de zwangerschap. Zo dom, ik kan daar echt heel boos om worden. Waardeer hetgeen je in je buik hebt zitten, hoe het moois daar ook gekomen is, en stop je eigen begeerte voor je kind zijn gezondheid te zetten. Want leg mij uit, hoe zit de situatie anders in mekaar dan ik hierboven beschreven heb?
Het zou toch mooi zijn als er 1 of 2 iemanden die dit lezen er toch over na gaan denken En roken, terwijl je het eigenlijk niet wil maakt je een raar mens ja. Stiekem roken, geweldig Voor wie? Voor jezelf? Ja, alleen ben je al gesnapt tijdens het aansteken, fantastisch Weet wat je hebt gevoelt, heb het ook ervaren Een lotgenoten groep, geen gek idee. Zal er wel nooit van komen, maar zou een mooie stap zijn als zoiets opgezet zou worden vanuit een vk praktijk. Samen stoppen is vaak nèt iets makkelijker en geeft je minder het gevoel van er alleen voor te staan..
ondergewicht bij baby's is een risicofactor voor overgewicht op latere leeftijd, dus het zou best kunnen. maar aangezien er gewoon steeds meer te dikke kinderen zijn kan het ook een schijnverband zijn. dat is het leuke van wetenschappelijke onderzoeken, je weet er eigenlijk nog niet zoveel mee
Ik moet het ook echt nog voor je uitleggen? Waarom roken EN andere slechte dingen doen? Je kan roken en voor de rest alles gewoon via de 'boekjes' doen hoor En als ik rook EN nog meer slechte dingen vergroot ik t risico nog meer..... Ben nog niet helemaal gestoord hoor
denk ook niet dat je kunt zeggen dat roken gevaarlijker is. van het een kan je kindje direct doodgaan in de baarmoeder, van de ander kunnen de gevolgen langer doorwerken. ik rook niet en al helemaal niet tijdens de zwangerschap, maar om nou te zeggen dat ik alles perfect doe...
juist... en heb je meer aan als "verwijtende reacties".... over dingen die je eigenlijk (ook al ontken je het misschien) TOCH al weet.... dat roken slecht is..... (nouja negatieve reacties op mn zwangerschap kreeg ik toch al genoeg... ) jammer dat we hier op het topic niet zo'n groep zouden kunnen starten... want tja.. dan zouden mensen weer gelijk moeten inwrijven... wat dus juist averechts werkt...
Wauw! Dit waardeer ik 1 van de weinige niet rokers(waaronder wel een aantal hier) die gewoon totaal eerlijk is en niet denkt dat ze alles perfect doet.. Dankje!
Of je voelt je gewoon snel aangesproken als anderen je aanspreken op je rookgedrag. Dan hoeft het natuurlijk niet eens gelijk negatief gezegd te worden. ("Hé, ik zie dat jij nog rookt..." "Ja, wat heb jij daar over te zeggen.... dat is mijn eigen keuze hoor...") Ik snap het aan de ene kant ook wel een beetje hoor. Als niet-roker kun je heel makkelijk oordelen over een roker. Ik heb totaal niet de behoefte om te roken, maar ik snoep het liefst de hele dag. En als iemand me daar op aanspreekt, reageer ik ook gelijk. Ik denk dat, zo maar kunnen stoppen, echt niet voor iedereen weggelegd is. Maar ik denk dat je met minder roken en proberen te stoppen al een heel eind bent ipv dat je gewoon lekker doorpaft!
Gelukkig zie ik dat het topic nu wat "beschaafder" is geworden. Minder aanvallend dus.... Om even te reageren op het eten van rood vlees en andere slechte dingen. Ook deze "slechte" dingen kunnen doorwerken na de zwangerschap, alleen wordt hier minder over gesproken dan bijvoorbeeld roken en drinken. En Marieke, ook ik dank je, want ik werd zo ontzettend geirriteerd van een aantal reacties hier. Ben blij dat het ook anders kan!
Ik heb (nog) niet alle tussenliggende pagina's gelezen, maar ik zie hier een vraag aan o.a. mij, dus ik antwoord zo goed als ik kan. Ik vind rokers geen monsters en ik haat rokers niet. Ik heb wel een gruwelijke hekel aan roken, en wel omdat ik lichte astma heb en omdat ik ben opgegroeid met een zusje dat ernstige astma had. Ik heb toen dag na dag gezien hoe verschrikkelijk veel last zij had van o.a. roken, en omdat andere mensen te beroerd waren om daar rekening mee te houden, kon zij enorm veel dingen niet doen. In cafés en restaurants, overal werd gerookt en eigenlijk kon zij dus gewoon niet uitgaan. Dat deed ze wel, natuurlijk, welke jonge meid blijft nou thuiszitten, maar dan moest ze enorm veel medicatie nemen en was ze daarna een paar dagen ziek. Ik heb een hekel aan roken omdat mijn vader, verslaafd als hij was, altijd is blijven roken terwijl hij chronische bronchitis had en uiteindelijk zelfs longemfyseem. Zijn lijf (longen, hart, bloedvaten) waren totaal op en versleten toen hij op 71-jarige leeftijd doodging. Ik ben heel lang erg boos op hem geweest dat hij zijn gezondheid blijkbaar zo onbelangrijk vond, dat hij niet wilde (kon) stoppen met roken om wat langer te kunnen blijven leven en nog wat belangrijke dingen in mijn leven mee te maken. Ik heb een hekel aan roken omdat ik van nabij heb meegemaakt hoe iemand doodging aan longkanker, na een leven lang roken. Het is een k*tverslaving. Het is schadelijk voor de roker zelf en voor iedereen in hun omgeving. En omdat het zo 'maatschappelijk geaccepteeerd' was om maar overal en altijd te roken heeft het ook heel veel schade aangericht en doet het dat in sommige kringen nog steeds. Het is zo gewoon om eraan te beginnen en zo verschrikkelijk moeilijk om ermee te stoppen. Dat maakt in mijn ogen de hele tabaksindustrie misdadig. Die is en blijft erop gericht om hun producten te verkopen, dus zo veel mogelijk mensen zoveel mogelijk te laten roken. Ik heb een hekel aan roken omdat het stinkt. Ik heb een hekel aan roken omdat het een belangrijke veroorzaker van problemen aan hart- en bloedvaten is, van longziekten, van long- en andere kanker. En nog steeds zijn er mensen die er vergoelijkend over praten. Jijzelf ook, volgens mij. Niet iedereen die rookt krijgt longkanker. Niet iedereen die longkanker heeft, heeft gerookt. Maar het is al lang en breed bewezen dat roken en meeroken een grote rol spelen in het ontstaan van longkanker, sommige andere vormen van kanker en van problemen met hart- en bloedvaten. Kiezen om te roken is dus kiezen voor gezondheidsrisico's, van jezelf en van iedereen in wiens omgeving je rookt. En dan heb ik het nog niet over 'derdehandsrook': er zijn zelfs aanwijzingen dat het inademen van de lucht uit de kleding van iemand die uit een rokerige ruimte komt al gezondheidsschade kan geven. Ik vind roken op zijn minst dom (want onwetendheid is volgens mij echt geen excuus meer) en in veel gevallen onethisch. Ik ben er fel op, niet om je een slecht gevoel te geven, maar in de hoop dat ik één roker bereik die daardoor gaat nadenken over waarom hij/zij in godsnaam nog rookt. In de hoop dat die serieus gaat proberen om te stoppen. Ik ben er ook fel op omdat ik al 39 jaar lang word geconfronteerd met de negatieve gevolgen van roken en het onderhand zat ben om al 39 jaar lang de zelfde excuses te horen. Mijn kritiek richt zich ook puur op het roken, hoe rokers de rest van hun leven invullen (wel/niet groente eten, wel/niet sporten, dat soort dingen) heb ik geen idee van, of dat nou gezonder of ongezonder is dan niet-rokers. Ik ben niet perfect, verre daarvan. Dat beweer ik ook nergens. En als er iemand is die last heeft van mijn gewoontes, of als iemand meent dat ik er ernstig ongezonde gewoontes op nahoud, dan mag hij/zij mij daarop aanspreken. Dan zal ik zelf informatie inwinnen en mijn eigen keuze maken. Ik hoop dat rokers dat ook doen. En intussen: een dringend verzoek om alleen daar te roken waar je zeker weet dat niemand er last van heeft. Dus ook niet onder het afdakje van een bushalte terwijl het regent, ook niet voor de ingang van een restaurant en ook niet op een vol terras.
Pfffffff, nee hoor, je hòeft het niet uit te leggen als je dat niet zou willen. Ik was gewoon nieuwsschierig. Je toon komt heel geïrriteerd over, terwijl ik gewoon een vraag stel, netjes ingepakt om geen zere tenen te raken en je kwakt zelf zo'n antwoord neer. Ik ben gewoon nieuwsschierig naar mensen die bereid zijn om alles uit "de boekjes" na te leven, maar dan wel zo koppig door blijven roken, that's it! Maar ga lekker zo defensief door meid. Sommige bedoelen hun vragen wel goed, schiet niet meteen zo in de hoogste boom