Uhhhm, zonder alle gevolgen neer te tikken hier. Je kind kan wèl doodgaan in je baarmoeder door roken (nl verhoogde kans op een miskraam) Rood vlees eten is echt minder risicovol dan roken...
Had misschien wat eerder moeten zeggen maar sorry. Je eerste berichtje vond ik wel aanvallend overkomen.. Maar naar mate je meer reacties typte zag ik wel dat het erger over kwam dan je bedoelde
Ik zag bij het doorworstelen van alle posts een heel waardevolle. Het onderscheid tussen de roker die het geen reet kan schelen, die misschien echt denkt dat het niet zo'n kwaad kan en die absoluut niet van plan is om te stoppen; en de roker die wel wil stoppen maar niet kan. Mijn boosheid richt zich vooral op groep 1, die zijn in mijn ogen echt vreselijk dom bezig. Voor groep 2 zeg ik: hou op met slachtoffer zijn, zoek hulp en stop ermee, zodat je weer echt trots op jezelf kunt zijn. Je kúnt het, heb vertrouwen in jezelf.
ik vind dit vette onzin , mijn moeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschap van mij en bij mijn zus ook . ik was altijd zo mager dat de leraren van school mijn moeder es gevraagd hadden mij in de gaten te houden voor anorexia . hahaha zooo dus was ik . nu ben ik echter een stuk steviger maar dat ligt niet aan me moeder hoor maar aan mezelf
Mijn moeder rookte ook lekker stevig door toen ze zwanger was van mij en mijn broer, en dik.. Nee zijn we zeker niet.. En we zijn goed groot geworden hoor, ik 1.80 en mijn broer 1.94. Praat zeker niet goed dat roken goed is tijdens de zwangerschap. Maar sommige dingen worden zo ontzettend opgeblazen. Het blijft ieder zijn eigen keus..
Mijn moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap en ik kan eten wat ik wil, en heb geen overgewicht. Ik heb ook gerookt tijdens mijn zwangerschap(heel slecht i know..) Mijn zoontje is niet te vroeg geboren zelf 3 dagen later als de uitgerekende datum, was 8 pond en zo gezond als maar wezen kan en nog steeds. Ik wil roken tijdens de zwangerschap niet goed praten hoor want het is ook slecht, maar rokende moeders krijgen niet allemaal een ongezond kindje ik vind dat dat niets met roken te maken heeft. moeders wie niet roken tijdens de zwangerschap hebben ook gewoon kans op een 'ongezond' kindje wie vaak ziek is enz, niet alleen moeders wie roken baren ongezonde en minder ontwikkelde kinderen. Roken is slecht tijdens de zwangerschap maar er zijn nog meer dingen slecht tijdens je zwangerschap wie 'sommige' mensen ook gewoon doen zoals bv een wijntje drinken of rauw vlees enz.
Da's ten eerste te lang voor journalistiek en ten tweede is die andere titel veel interessanter, ook al klopt hij niet. Er zullen meer mensen doorlezen.
Nou sorry hoor maar er zijn zoveel dingen slecht dan alleen roken. Wat denk je dat stress met een (on)geboren baby doet. En een chronisch tekort aan vitaminen? Ik vind dat net zo slecht als roken. En een tekort aan vitaminen kan ook op latere leeftijd voor problemen zorgen. Ik snap niet dat mensen net doen alsof roken het allerslechtse zou zijn. Ik kan zat dingen bedenken die even erg zijn of misschien nog wel erger. Wat denk je wat er kan gebeuren als je je kind los op de achterbank vervoerd en je krijgt een ongeluk? Ook daar kan je kind ernstig letsel aan over houden. Waarom is roken dan slechter dan eerder genoemd voorbeeld?
Hoezo simpel? Als je kindje ongezond geboren word ligt het er niet aan of je nu wel of niet heb gerookt. Het kan er zeker mee te maken hebben ja,maar dat wil niet zeggen dat moeders wie roken een ongezond kind krijgen. moeders wie niet roken tijdens de zwangerschap en alles 'volgens het boekje' doen krijgen natuurlijk een gezond kind dat kan niet anders...
was het maar zo. Dan zouden we nu geen kinderen met down syndroom hebben of weet ik veel wat voor een aangeboren afwijkingen er bestaan.
Duurde even, maar ik ben er doorheen Vind het een raar onderzoek, sorry.. Ik heb bij de eerste niet gerookt.. De gyn zei behoorlijk gepikeerd dat roken tijdens de zwangerschap zeer ongezond is.. Snapte er geen hol van, was netjes gestopt.. Bleek mijn placenta er dus niet uit te zien.. Lenn was doodziek na de geboorte en heeft de eerste dag kritiek aan de beademing gelegen.. Dus nee, ook niet-rokers kunnen zieke kindjes krijgen.. Nu wederom gestopt (damn, vind het nog steeds moeilijk) en ik weet (nu) dat het absoluut geen garantie is op een gezond kindje, net zoals een niet-rokende mama wel gezonde kindjes krijgen.. En ik zou er ALLES voor over hebben om dit bij dit kindje nooit mee te maken.. Roken is slecht, dat weet en snapt iedereen.. Het betekend niet dat rokende moeders altijd ongezonde kindjes krijgen, het verhoogt de kans op...... Ik snap alleen niet waarom je het risico zou willen nemen..
... IK BEN EEN NIET ROKER EN WIL EVEN WAT ZEGGEN; tjonge jonge jonge meiden toch!!!??? waarom moet dit nou zo?? voor alle mede niet rokers... kunnen we onze mening niet gewoon voor ons eigen houden? of een topic starten waar wel negatieven dingen gaan zeggen over rokers? dit is echt niet bevordelijk hoor!! voor degene die wel roken en juist willen stoppen.. degene die willen stoppen zijn 9 van de 10 keer heel gevoelig voor dit soort dingen. al deze slechte woorden is dan een vorm van pushen en daarmee maak je het ze alleen maar moeilijker mee. waarschijnlijk zijn er dan al 5 sigaretten doorheen als heel dit topic gelezen moet worden... het is gewoon moeilijk. voor wie heeft kunnen stoppen is het iets minder moeilijk geweest, anders was het nie gelukt. ik heb zelf 8 pogingen gedaan die mislukt zijn, puur door bemoeizuchtige mensen die WEER maar eens bleven herhalen dat het zo slecht is.. daar wil je juist meer van roken.. de 9e keer heb ik mezelf helemaal afgesloten van de buitenwereld zodat niemand mij kan lastig vallen met die oh zo wijze maar vervelende woorden en toen ging het een stuk beter! ik rook in middels al 6 jaar niet meer! De rokers weten echt wel hoe slecht het is en ze schamen zich heus wel dat ze roken/gerookt hebben tijdens zws, dat hoeven wij hun echt niet uit te leggen.. we hebben helemaal gelijk maar dat snappen de rokers zelf ook wel !! als de niet rokers nou eens gwoon niks meer zeggen?? dan steun je de rokers beter hoor! en al die slechte dingen die je over hun denkt lekker ergens anders schrijven... doen we dat niet, is het nog onze schuld dat ze juist meer roken! (dat is niet lullig bedoeld naar de rokers! puur omdat ik weet dat het gwoon tering moeilijk is en zeker als er zo tegen je 'gesproken' wordt als hier in dit topic en de vele andere topics die in het verleden vast al over roken geweest zijn ) en niet rokers; ben gewoon super trots op jezelf, of je nou nooit gerookt hebt of wel maar gestopt bent, maar laat een ander die het (nog) niet gelukt is met rust... dat is voor beiden partijen zoveel fijner! het is voor ons alleen maar ergernissen om steeds de 'excuses' te lezen en je kwaad te maken omdat ze nog roken. voor hun is het moeilijker te stoppen met al dat 'gezeik' aan hun hoofd... laat lekker doen joh.. zijn we allebei blij.. en dat wilde ik dus ff kwijt... maar ik rook niet!!
Hm, aan de ene kant zeg je dat roken slecht is tijdens de zwangerschap, maar aan de andere kant beweer je dat roken geen factor is voor de gezondheid van een ongeboren kindje. Klopt dit? Natuurlijk kunnen vrouwen die volgens het boekje de zwangerschap hebben doorlopen ook kans hebben op een baby waar iets mee aan de hand is. Verschil is echter dat de kans lager is voor hen, dan voor degenen die wel rookten/rauw vlees aten/alcohol dronken/etc. Degenen die dit ontkennen, hebben zich niet goed ingelezen of hebben onder een steen geleefd de afgelopen decennia. Er zijn veel dingen die een zwangere vrouw beter kan laten, omdat die een risico zijn voor de gezondheid van een ongeboren baby. De term risico, of verhoogde kans, houdt in dat het kan gebeuren, niet dat het ook altijd zal gebeuren. Deze leesfout maken meerdere leden, heb ik gezien. Dan zal ik ook maar even een bekentenis afleggen, want ik heb ook "gezondigd". Het eerste trimester heb ik volgens het boekje geleefd, daarna heb ik eens in de 2 weken wel eens 1 glas wijn op of een slokje van een biertje genomen, en ik heb 2x tiramisu op (m'n lievelingstoetje). En in mijn extreemste hormonale hysterische huilbui (kreeg ik last van als mijn vriend ging stappen) heb ik een pakje sigaretten gekocht, er 4 van opgerookt, m'n vriend gebeld, en de rest door de wc geprobeerd te spoelen (best lastig, ze spoelden niet in 1x weg).
Ik heb tijdens mijn zwangerschappen gerookt en ik vind dat op dit gedeelte van het moederschap, vreselijk gefaald heb. Ik vind het zo stom en zwak van mezelf. Waarom was de liefde voor mijn ongeboren kind nou niet sterker dan mijn verslaving? Poging na poging heb ik ondernomen om te stoppen met roken. Filmpjes gezien op internet, gesprekken met de ha en zelfs bij lentis. Maar het mocht helaas allemaal niet baten. Wel rookte ik een stuk minder en er gingen zelfs dagen/weken voorbij dat ik helemaal niet rookte. Maar elke sigaret was er 1 teveel. Want roken is gewoon slecht tijdens je zwangerschap en ik vind dat ik van geluk mag spreken dat mijn 4 kinderen gezond zijn. Mijn eerste 3 kinderen zijn 1a2 weken te laat geboren, 4e kind ingeleid met 38+2 en hadden een geboortegewicht tussen de 7 en 8 pond. En hebben gelukkig, tot nu toe, geen overgwicht. Maar ik juich niet te vroeg hoor. Wat niet is, kan nog komen. Over stress tijdens de zwangerschap, op dat gebied heb ik blijkbaar ook geluk gehad. Tijdens mijn 3e zwangerschap lag de vader van mijn kinderen 5,5 week op de ic, op het randje van de dood te balanceren. Hele moeilijke tijd en heel stressvol natuurlijk. Voor zover ik weet heeft dit mijn kindje geen schade opgeleverd, zwangerschap zelf verliep gewoon voorspoedig. Dus tja daar heb ik een beetje mijn twijfels over. Maar dan dus puur gebaseerd op mijn eigen ervaring. Tot slot, gezonde voeding krijgen mijn kinderen zeker wel. Ondanks mijn verslaving heb ik namelijk nog wel gewoon een gezond verstand.
Blijkbaar is er gewoon een groot verschil van mening over wat je moet doen met wetenschappelijke kennis over gezondheidsrisico's. Zolang de kans op een probleem voor je kind (of jezelf) geen 100% is, lijkt het dat er vrouwen zijn die vinden dat je mag doen en laten wat je wilt. Prima, dan kunnen we het daar hartgrondig over oneens zijn. En iedereen die alleen al door de stress van de veroordeling van haar gedrag door anderen, 5 sigaretten opsteekt kan maar beter helemaal niet meer op dit forum komen, of liever: professionele hulp zoeken. Misschien kun je er niks aan doen dat je zo onstevig in je schoenen staat, dat je zó extreem reageert op kritiek. Maar zoek daar dan hulp voor, ipv de schuld van je verslaving bij een ander neer te leggen. Of nee, sorry, daar kun je ook niks aan doen. Dat schijnt bij veel verslaafden deel van hun ziektebeeld te zijn, dat je de schuld voor je eigen fouten buiten jezelf zoekt. Misschien is dit ook weer helemaal onterecht, omdat het een reactie is op een nogal extreme post van iemand die zelf niet rookt, en dus is het misschien op niemand hier van toepassing. Wie de schoen past, trekke hem aan. En als het op jou niet van toepassing is, hoef je je ook niet aangesproken te voelen. Ik ben er wel klaar mee. Wil niet op m'n geweten hebben dat iemand door mijn posts weer een sigaret opsteekt.
Ik bedoelde eigenlijk meer ermee dat alles dan slechts is tijdens je zwangerschap. En tuurlijk kan je kindje ongezond geboren worden als je rookt, maar niet bij iedereen. Ik denk dat ik er meer mee wou zeggen dat het gewoon aan het kindje zelf ligt( niet het kindje zijn schuld ) pff weet niet precies hoe ik me nu moet verwoorden.. Laat ik het zo zeggen ik geloof in het lot en dat alles gebeurd met een rede , dus dan is het het lot dat je kindje gezond/ongezond geboren word of mk krijgt enz en dat je zeg maar alles doet voor een gezond kindje zoals niet roken enz en als het dan het lot is dat je een 'ongezond' kindje krijgt je daar niets aan kan veranderen ook niet stopen met roken of een wijntje drinken. Ik ben trouwens gelijk gestopt met roken dat ik wist dat ik zwanger was, dat wist k met 5 weken. Mijn vriend is opgepakt toen ik 20 weken was, met 22/23 weken ben ik toen weer begonnen, niet overdag maar 's avonds dan zat ik alleen thuis en had ik er gewoon echt behoefte aan.. hoe erg ik mezelf toen ook haatte voor het feit dat ik rookte dat ik zwanger was kon ik het gewoon niet laten. Dus ik praat over 1/2 sigarettjes op een dag ook afentoe niet eens maar roken is roken of het nu een pakje is of 1sigaret vind ik. Mijn vriend is losgekomen toen ik 30/31 weken was en toen ben ik weer gestopt. Hahaha ik zie het al voor me!! Die sigaretten in de wc wie niet door willen spoelen! Haha
Ik denk dat ik wel ongeveer snap wat je bedoelt te zeggen, en zie ook dat je probeert het zo zorgvuldig mogelijk te formuleren. Maar waar jij en ik enorm in verschillen (en ik denk niet dat het een beter is dan het ander), is dat ik niet zo in het lot geloof, en ook niet in voorbestemming. Ik geloof erin dat je zélf keuzes maakt en dat de uitkomsten daarmee samenhangen. Niet direct en 1-op-1 (zo van: als ik buiten ga staan in de regen word ik nat, was het maar altijd zo eenvoudig en voorspelbaar) maar wel dat er oorzaak en gevolg zijn en dat je daar invloed op hebt. En dan nog, ook al doe je alles zo goed als je kunt, zul je geconfronteerd worden met nare gebeurtenissen. Jij kunt dat het lot noemen, ik noem dat pech, of het gevolg van iets wat ik niet kan overzien. Vaak heb je gewoon wat minder perfecte genen in je lijf (kun je niets aan doen), maar hoe die in de praktijk uitpakken hangt wel degelijk samen met je manier van leven. Waar we het over eens zijn, is dat je niet alles in de hand hebt, hoe goed of slecht je keuzes ook zijn.
Ik geloof ook in het lot, maar ook zeker in zelfbeschikking hierin. Wanneer ik mijn kind nu geen tanden meer poets, krijgt het kind gaatjes en worden die tanden verrot. Mijn vader heeft een hele tijd gerookt en heeft nu uitgezaaide longkanker en zal niet meer genezen, was zijn lot maar hij heeft hier zelf in meegedragen. En dat is met alles zo.