Hee Liz! Nu wil ik totaal niet gemeen overkomen hoor... Bedoel het dan ook niet aanvallend... Maar wat schiet je er eigenlijk mee op om het je moeder kwalijk te nemen? En om te denken wat als ze niet gerookt had... Er kan nu niks meer aan veranderd worden... en als je het je moeder kwalijk gaat nemen... ben je dan niet bang dat er wrok gaat ontstaan? Ik kan me overigens wel voorstellen hoor dat je die dingen denkt... Ik denk alleen dat je er zo weinig mee opschiet....
zucht... ik ga maar niet reageren in deze topic. Ik denk dat onze generatie voldoende te verduren krijgt van het 'gewoon' roken van onze moeders. Ten eerste is de omvang van verminderd vruchtbare jong volwassenen nog nooit zo hoog geweest. Om maar mee te beginnen. (en erbij te laten)
Ik denk dat het bij iedereen een effect kan hebben als je moeder gerookt heeft. Dat het bij iedereen anders uit pakt en dus hecht ik niet zo veel waarde en onderzoeken zoals deze waar het topic eigenlijk over gaat. Ben er wel vast van overtuigd dat het zo ie zo slecht is. Hoe dan ook. Maar daar heb ik geen uitslagen van onderzoeken voor nodig. En ik denk dat niemand die nodig heeft omdat iedereen het ook zelf wel weet.
Ladydotje Dat laatste was ook eigenlijk niet specifiek aan jou gericht, maar ik hoor hier zoveel excuses voorbij komen. Maar hoe kom jij aan de stelling dat het voor degenen die wel gestopt zijn, niet moeilijk is geweest?
Helaas zijn er ook zat voorbeelden van mensen die geen overgewicht hebben en waarvan de moeders niet gerookt hebben. Dus ik weet niet of het bovenstaande onderzoek dan op gaat. En dat geld ook voor de onderzoeken naar vroeg geboorte, placenta loslating en andere gruwelijke dingen die kunnen gebeuren als je rookt tijdens de zwangerschap. Het gebeurt te vaak dat er ook gezonde kinderen geboren worden en gezond blijven waarvan de moeders gerookt hebben. Het klinkt heel cru maar als iedere vrouw die gerookt heeft daar ook direct problemen mee krijgt tijdens de zwangerschap of bevalling dan zouden zelfs de zeer zeer moeilijk kunnende vrouwen stoppen. Maar eigenlijk gun je dat niemand
Even gewoon in het algemeen hoor.... Ik snap even niet..... Waarom de niet rokers(veel) en de gestopte rokers(veel) (dus lees goed: niet iedereen!) Ons(de wel rokers) altijd even moeten inpeperen hoe slecht we wel niet bezig zijn en alles? Net alsof we zelf niet weten dat roken niet goed is? Wat willen jullie daar nou mee bereiken? Ons een klote gevoel proberen te geven ofzo? Waarom laat iedereen niet gewoon de ander zn eigen ding doen zonder al dat commentaar... Respecteer mekaars mening en laat anderen in hun waarden.... Lekker boeiend wat een ander doet... jij hoeft er toch niet mee te leven.. En die idiote vooroordelen allemaal.... De niet rokers vinden vooroordelen net zo min leuk als de wel rokers het vinden hoor....' Leuk als je een mening/vooroordeel heb... maar als je niet normaal kan reageren.. reageer dan gewoon niet... En dan echt de brandende vraag... aan de NIET(veel) rokers.... Waarom vreten jullie de wel rokers altijd zo op? Waarom altijd al die vooroordelen...? Waarom worden de wel rokers vaak afgeschilderd als 1 of andere verschrikkelijke monsters? Dat zijn nou echt vragen waar ik nou echt wel eens een antwoord op zou willen hebben....( een nuttig antwoord..)
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Wil natuurlijk niet zeggen dat al die jong volwassenen gerookt hebben.
Ow dan begreep ik dat verkeerd... Sorry Nou ja wel moeilijk, maar niet zo moeilijk als voor degenen bij wie het (nog) niet gelukt is. Bij mij was het ook heeeeeeeeel moeilijk. Echt HEEL moeilijk. Maar toch gelukt dus minder moeilijk dan bij wie nog niet zo ver is
Nee maar de generatie ervoor massaal wel. In mijn directe familie is het iig enorm zichtbaar. Mijn neef en ik zijn allebei verminderd vruchtbaar (op de manier waarbij de artsen aan beiden hebben gevraagd of onze moeders hebben gerookt). Onze moeders zijn zussen, en hebben dus beide gerookt tijdens de zwangerschap. Hun andere twee zussen hebben niet gerookt, en die neven en nichten hebben geen vruchtbaarheidsproblemen. Het is natuurlijk maar een voorbeeld, en ik zou er niet zelf naar omgekeken hebben als de internist deze vraag niet aan mij had gesteld 4-5 jaar geleden. En vorig jaar vroegen ze dus hetzelfde aan mijn neef. (allebei aangeboren schildklier problemen, die pas rond de 20 jaar aan het licht kwamen en geleid hebben tot verminderde vruchtbaarheid)
Het heeft ook weinig zin om hethaar kwalijk te nemen maar ik kan mezo voorstellen dat mensen die er wel veel last van hebben dat ze heel hun leven met hungewicht bezig moeten zijn er van balen dat er een kans bestond dat dit probleem niet had bestaan... Verder denk ik... Als je er als roker zo achterstaat dat je rookt wat maak je je dan druk wat anderen erover te zeggen hebben.. Dit geld overigens niet alleen voor rokers maar ook voor bijv. Mensen mett overgewicht als ik enz... Iedereen moet lekker doen waar ze zin in hebben maar iedereen heeft ook recht op zijn of haar eigen mening, of dat nou leuk is om te horen of niet...
Las trouwens ook nog ergens over standaard slecht/ongezond eten bij rokende mamas... Dat vind ik ook zeker klinkklare onzin. Hele grote bullshit.
Mensen die roken hoeven verder geen slechte leef stijl te hebben. Niet meer dan bijv een moeder die tegen haar kinderen schreeuwt of zelf een slechte eet gewoonte heeft. Of bij laat naar bed gaat. Kortom je bent niet een slechter mens omdat je rookt.
Ik snap ook niet goed hoe dat over slechteten de wereld in is gekomen want dat staat ook niet in hetartikel... Dat slaat natuurlijk echt totaal nergens op!
Dat klopt. Vroeger was het om het zomaar te zeggen niet raar dat je een sigaret opstak als je zwanger was. Misschien moeten we dat vragen aan dames die in de MMM zitten, of hun ouders gerookt hebben.
Ladydotje Dan vind ik het knap dat je je zo kunt inleven in de personen die niet kunnen stoppen. Ik kan dat niet zo goed (meer). En Sam... in een topic als dit mogen zowel rokers als niet-rokers toch hun mening geven? Dan is het aan de volgende om daarover verder te discussiëren als je daar behoefte aan hebt. Als je je dan persoonlijk aangevallen voelt kun je beter niet in een topic over roken komen kijken.
Ik hou wel van een discussie, daar sta ik altijd voor open. Ik vind het dus fijn dat allerlei mensen hier op reageren ongeacht hun mening. Maar goed ik wil het nog eens zeggen roken of niet roken we hebben als moeders of als aanstaande moeders allemaal onze gebreken helaas. Ik ben nu net weer gestopt met roken en dat terwijl ik niet eens zwanger ben. En ik hoop dat de rokende as moeders ook gaan stoppen.
Oww nee hoor het is niet alleen persoonlijk.. gewoon in t algemeen.. Een mening okee...en meningen kunnen trouwens ook gewoon normaal getypt worden hoor zonder iemand gelijk op te vreten.. Maar vooroordelen... nee... Ik zeg toch ook niet standaard over elke niet roker.. Dat het een stomme trut is ofzo omdat diegene niet rookt en denkt dat ze beter is als de rest van de wereld... Ja je heb er sommige van die bij....maar niet allemaal toch... Dus vind dat de vooroordelen best achterwege gelaten kunnen worden.....