Wat rot voor je dat je je zo in een spagaat voelt door het -sorry, maar echt- extreem kinderachtige gedrag van je ouders (mn. je moeder). Ik ben heel duidelijk: ik heb zelf een hekel aan rook. En in de buurt van mijn zoontje wil ik al helemáál geen rook hebben. Dus ik zou 'm dan ook nergens brengen waar rook was.
Suuszwanger) Wow, wat een verhaal van jou maar zo herkenbaar! Het is net alsof ik over mijn eigen moeder lees. Het probleem bij haar is, ik weet niet of ze tegen me liegt of niet. Als ze al liegt, waar ik bang voor ben, doet ze dat omdat ze vind dat ik zeur en ik niet zo moeilijk moet doen. Zij heeft vier kinderen groot gebracht in een rokend huis. Ja, ik heb astma, en mijn zusjes zijn ook altijd verkouden en hebben luchtweg klachen. Dus voor mij zegt dit voldoende! Ze weten hoe ik hierover denk, en ze hebben ook echt een poging gedaan om buiten te roken, maar langzaam sloop het er weer in. Ik vind persoonlijk de leugens en het stiekeme gedrag erger dan het roken. Zelfs al roken ze in de schuur, dan komt het nog ook in huis. Ik heb net een afspraak gemaakt met mijn moeder. Ze komt morgen langs en we gaan erover praten. Zal wel heftig worden denk ik, pff!! Ze weet inmiddels waar het over gaat, en dat ik met de gedachten loop een andere oplossing te zoeken. Ze gaf al aan zich schuldig te voelen. Dus ik ga zo even wat interesante teksten van internet halen die ze ook maar even moet lezen over rook. Als iemand suggesties heeft voor teksten of artikelen???
Sorry voor het rotwoord, maar wat een junkengedrag van sommige rokers! Het niet kunnen laten om te roken waar je kleinkind bij is, en er dan nog over liegen ook.... sorry hoor, maar ik zou echt een probleem hebben om ze nog te vertrouwen. Eén uur, of vijf minuten, of de hele dag in de rook; het maakt mij niet uit. Mijn kind groeit op in een rookvrije omgeving. En als anderen het niet kunnen opbrengen hem die te bieden, dan is dat pech voor hen, maar ik laat hem daar voor geen goud achter. Misschien even googlen op 'Roken, niet waar de kleine bij is'. Dat is de naam van de campagne tegen roken in bijzijn van kinderen. Daar staan vast duidelijke feiten in over hoe schadelijk het is. Sterkte met het gesprek met je moeder!
Helemaal mee eens! Mijn vader en broertje rookt ook niet als Nathan er is, die gaan buiten staan. Heb direct gezegd dat ik niet wil dat ze roken bij Nathan, gebeurt dit wel dan kom ik niet meer langs. En ze respecteerde dat, gelukkig! Maar anders was ik er echt niet meer gekomen, hoe sneu het ook is.Ik vind de gezondheid van mijn kind te belangrijk.
Heb op stivoro.nl interesante teksten gevonden. Misschien spreekt mijn moeder ook wel de waarheid hoor, en roken ze niet in het bijzijn van mijn dochter, maar wel in de schuur. En dan nog.... de rook hangt in huis en ik heb gelezen dat zelfs die lucht heel schadelijk is. Zelfs met frisse lucht krijg je het niet weg. Voel me gewoon schuldig dat ik niet meteen aan de bel heb getrokken toen ik mijn ouders wel betrapte op roken in huis. Ik had meteen op mijn streven moeten gaan staan. Heb dat niet gedaan, omdat ik weet dat we er dan niet uit kunnen komen. Maar nu..... ik zal haar morgen echt wel even. Gooi haar de teksten onder de neus, en dat kan ze lezen. En dan is de keuze aan haar, of buiten roken, en oppassen, of binnen roken en niet meer oppassen. Zulke gesprekken wil je niet moeten voeren met je ouders :x
Zo hey, wat ontzettend herkenbaar! Ik heb dit met mijn schoonmoeder! Kan er ook inderdaad naar mijn idee niet echt wat van zeggen, omdat zij in haar eigen huis rookt. Als ze weet dat wij onderweg zijn, kan het maar zo zijn dat bij aankomst ze gewoon nog lekker zit te dampen achter de PC. Ik vind dit erg storend! Mijn man zegt dan ach, dan rookt ze die maar op, maar ze mag dan geen nieuwe opsteken waar onze dochter bij is. Dit gebeurd ook niet, tenminste de eerste tijd niet. Onze dochter is kleinkind nummer 5 en dus lijkt het wel of de regels bij elk kleinkind losser kunnen. Als onze dochter nu naar bed gaat, dan steekt oma dus gerust een peukie op! Iets wat mij ontzettend kan storen! Vooral als de meid niet wil slapen of na half uur, 3 kwartier wakker wordt en ik haar ophaal, en ze dus in een heerlijk rookvolle, dampende woonkamer komt!! GRRRRR!!! En dan ook het "lef" hebben om stug de peuk op te roken! Zoals eerder getypt worden de regels dus na elk kleinkind losser is mijn gevoel, want ze rookt als de meid wakker is gewoon in de keuken ( lees open keuken ) in de buurt van de wazemkap die toch niet fatsoenlijk werkt omdat er een antiek filter in zit! Ook ik heb mijn dochter daar wel eens gelaten omdat het toevallig zo uit kwam, maar heb een hekel aan het feit dat als je je kind dan ophaalt en je zelf niet rookt, je kindje stinkt naar rook! Kan je gelijk kleertjes verschonen! En nu het leukste: Iemand ervaring met de uitsrpaak: Mijn kinderen zijn er toch ook groot om geworden?? Dus hoe slecht kan het zijn?? Mijn man had als kindje erg last van astma, eczeem enz. Dus baal hier flink van ( zacht uitgedrukt ) Iemand tips??? Haha!! Het is wel eens lekker om dit heerlijk van je af te typen! Thanx!!! Groetjes Caarie
Owh ja, dit vergat ik nog... Hoe ouder de kinderen worden ( aangezien de onze kleinkind nummer 5 is ) Hoe eerder je in het bijzijn mag roken lijkt het wel! Het kan me geen moer schelen hoe oud mn dochter is, ik wil NIET hebben dat er gerookt wordt in haar bijzijn!! Ook niet als ze 2 jaar is bijv.!!!
Precies: "mijn kinderen zijn ook groot geworden"! Dat zegt mijn moeder altijd. Maar ik kreeg op 21 jarige leeftijd astma en ben continu aan de prednison, mijn zusjes zijn altijd verkouden, moe en ziek! Nou, dat komt echt omdat ze altijd zijn blijven roken! Zelfs in de zwangerschappen rookte mijn moeder. Mijn zusje rookt ook, ook in het bijzijn van haar zoontje en dan rookt mijn moeder ook lekker mee. Mijn moeder rookt wel in de bijkeuken trouwens, en dan denken ze dat de huiskamer ROOKVRIJ is! Ik snap dat niet zo goed! Esmee stinkt altijd naar rook als ze daar weg komt. Mijn man en ik balen er beiden van, en nu moet ik dan toch maar stappen gaan ondernemen!!
Inderdaad, ik heb ook 2 schoonzussen die er op los roken MET kids! En dan denken dat ze dat dan ook wel mogen doen als mijn meisje erbij zit! Nou echt niet dus! En die gezichten als je vraagt of het niet anders kan! haha Nou, ik denk toch echt dat ik inderdaad maar eens een balletje op gooi als het aan de orde is, en zal anders even doorverwijzen naar website van STIVORO.nl...daar staan erg goede feiten op, al zeg ik het zelf! Ben toch wel blij dat ik hier eens naar ben gaan zoeken, twijfelde al een beetje aan mezelf of ik niet te streng voor andere mensen aan het worden was....Maar niet dus! De kids van mijn schoonzus zijn ook altijd verkouden en snotterig...Hmm...toch eens heeeeel voorzichtig laten doorschemeren...
Ja, er staan interesante weetjes op! Vraag me af of mijn moeder ze allemaal kent. Heb ze uitgeprint en leg ze morgen voor haar neus neer. Ze schrikt er vast van hoor. Het is ook moeilijk dit bij familie aan te moeten geven. Ik wil mijn moeder ook niet kwetsen. Maar goed, het gaat nu niet om ons maar om de kinderen.
Nou, mijn man vind nu al dat ik"te ver ga" omdat ik dit toch wil aangeven bij mn schoonmoeder...Hij zegt: zo zijn er vast wel meer dingen die niet goed zijn!! Als je daar allemaal rekening mee moet houden...Nou dan heb je geen leven meer zeg maar.
wat vervelend zeg voor je. mijn moeder rookt ook (wijzelf ook trouwens hoor, zo slecht ik weet het), maar wij hebben meteen gezegd dat we niet willen dat er gerookt wordt als andro komt of eris. mijn moeder begrijpt dit gelukkig ook en houdt zich daar ook aan. als het heel slecht weer is dan gaat ze naar boven toe en rookt ze uit het raam, met de ventilator aan. mijn vader is dan bij andro. wijzelf roken ook niet in huis en komen ook niet bij mensen die roken in huis als andro er is. het is gewoon troep en zeker voor die kleintjes (zegt iemand die al jaaaaaren rookt, verslaving pff) bepraat het met je ouders en zeg dat je het gewoon liever niet hebt. en dat de kans groter wordt als ze in rokerige ruimtes komt
Mannen vinden het ook moeilijker om TEGEN hun moeder te zijn. Dat merk ik aan mijn man ook wel. Gelukkig rookt zijn moeder niet, maar zij heeft soms haar dingen ook wel. Ik klaag dan wel eens tegen mijn man aan, maar als het over zijn moeder gaat...... oeh, kan ie ook wel fel zijn. Maar ik ben ook een felle dan en ik wil voor mijn meisje het beste, en dat begrijpt hij ook wel. Hij heeft laatst ook een conflict met zijn moeder gehad. Ze zeurde steeds dat Esmee het koud zou kunnen hebben, bla bla bla, ik werd er gek van. Heeft hij even een flinke snauw gegeven wat ze niet zo goed kon waarderen, maar ze begreep het wel gelukkig. Ze geeft zelf ook wel aan dat de dingen nu heel anders zijn dan vroeger. Tsja, dat blijkt!!
typisch he... ik lees dat hier inderdaad wel vaker, dat mannen zo weinig kritiek op hun moeder verdragen. het mooie nieuws is dus wel dat mijn lieve kleine jochie het ook ooit zo hartstochtelijk voor mij zal opnemen...
Je hebt gelijk dat je niet kan bepalen of iemand wel of niet rookt in zijn/haar/hun eigen huis. Wat je wel kan, is verkiezen of je je kind daar in laat zitten. Daar heb jij alle recht toe, als ouder zijnde. Zeker als je weet dat je kindje een verhoogde aanleg heeft voor astma. Als je ouders zich hierdoor voor het hoofd gestoten voelen, dan is dat in dit geval hun probleem, en zou ik ze vriendelijk doch dringend eraan herinneren, dat jij als moeder absolute zeggenschap hebt, over waar jij je kindje achterlaat, en waarom je verkiest haar ergens niet achter te laten. In dit geval omwille van de gezondheid van je kind. Als zij daar geen rekening mee kunnen of willen houden, dan heel erg jammer voor hen, maar jij hoeft je dan niet schuldig te voelen. Je doet het niet kwaadwillend, maar jouw eerste zorg is de zorg om je kindje.
Ik vind het echt heel fijn om te lezen dat mijn gedachten terecht zijn. Ik had echt het idee dat ik gewoon moeilijk zat te doen. Heb vaker met mijn ouders hierover gesproken en dan gaat het even wat beter, maar ze vallen elke keer terug in het oude rookpatroon. En ik kan en wil het hun ook niet verbieden. Dat weten zij ook wel. Maar ik vind het gewoon ontzettend jammer dat ze weten hoe ik erover denk, maar toch geen rekening met ons houden. Ben eerder teleurgesteld in mijn ouders hoor . Ik kan nu klagen en moeilijk doen, maar ik ben degene die haar daar brengt. Toen ik gisteren thuis was en lekker met meisje op de bank zat, rook ik gewoon een vieze rooklucht in haar kleertjes, in haar haar. Op die manier nemen we die vieze lucht ook mee naar huis en ik heb astma. Ik kan er ook niet tegen. Toen ik die lucht rook ging me dat echt te ver, ik wil dit niet meer hoor. Welke wendig het gesprek op zal gaan weet ik niet. Ik heb een artikel uitgeprint over hoe slecht meeroken is, wat kinderen kunnen krijgen als ze meeroken. Dat ventileren in een huis niet voldoende is en de dat de lucht lang blijft hangen. Dat laat ik haar rustig lezen, en zal ook benoemen dat dat de redenen zijn waarom ik mijn dochter niet meer in de lucht wil hebben. De keuze is dan aan hun, of nu echt stoppen met roken in huis, of niet meer oppassen. Al vind ik dat het niet kan maken om hun een keuze te laten maken wat zij in hun eigen huis doen. Maar ik ben bang........... dat als ze er bij mij nooit rekening mee hebben gehouden, ze dat nu ook niet gaan doen. Na het gesprek zal het beter gaan, maar na een paar weken roken ze toch weer gewoon in de bijkeuken. Met het verhaal: "we denken er goed om en doen de deur docht". Tsja, en dan doen ze ook wel, en mijn dochter komt ook alleen in de woonkamer, maar daar hangt die lucht gewoon ook. Die lucht verspreid zich gewoon. Dat snappen ze niet:x! Kan me dan zo nijdig maken. Ik heb ook met mijn man gepraat hierover. Die staat helemaal achter me en denkt er ook zo over. Ik wacht het gesprek in elk geval even af. Mijn ouders zullen ook wel gepraat hebben met elkaar, misschien dat ze met het verhaal gaat komen dat ze gaan stoppen ( mijn droom ). Maar ben bang van niet eigenlijk. In dat geval vandaag mijn schoonmoeder maar een bezoekje brengen en een gesprekje voeren. Misschien wil zij volledig oppassen als ik werken moet. En anders is de optie nog om dan toch minder te werken. Het ging allemaal zo goed . Maar ik kies nu ook voor onze gezondheid. Wat moeilijk weer! Sorry voor mijn verhalen. Maar ben erg blij dat ik het even verteld heb en ben helemaal blij met jullie reacties.
Hoi butterfly, heel veel succes met het gesprek zometeen... dat is echt niet leuk om te doen. Maar je doet wel het juiste voor je kind. Kinderen (en eigenlijk ook volwassen) horen niet in contact te komen met vergif! stivoro heeft inderdaad de feiten op een rijtje. Hopelijk gaan haar ogen open. Ik zou mijn dochter direct niet meer brengen als ik er ook maar 1keer achter was gekomen dat er gerookt werd. Dus je bent echt geen zeur hoor!
Wij roken allemaal in de familie eigenlijk.. En ja zoals we allemaal weten is het ook slecht. Maar we hebben nog nooit in het bijzijn van onze of andere kinderen gerookt. Vind ik ook erg associaal. Als mijn kinderen naar oma/opa gaan roken ze ook allemaal buiten. Weer of geen weer ... dan maar wat overhebben voor je verslaving. Vind wel dat als je bv buiten staat en er komt iemand langs van oh wat stinkt het hier terwijl je buiten staat ook wel weer overdreven overkomen. Ze doen alsof je een junk bent terwijl je een sigaret rookt. Er zijn wel ergere dingen.. Dat vind ik wel een stuk erger geworden.