Het is alsof je ons verhaal verteld.. Alleen mijn moeder rookt dus echt stiekem.. Ze ontkent in alle toonaarden dat ze rookt maar haar al een keer of 10 betrapt. Esmee haar romper rook zelfs naar rook, en naar parfum.. Ook onder het mom ze had gepoept.. Nou dan spuit je geen parfum op een kindje.. Heb het laten bezinken .. punten op papier gezet en de volgende dag een gesprek aan gegaan.. Ze ontkende natuurlijk alles. Maar ik heb mijn punt gemaakt en nu wil ze altijd bij ons thuis oppassen. Nog ruikt Esmee dan naar rook want mijn moeder haar haar en kleding ruikt er naar.. Dat neem ik op de koop toe. Er wordt in iedergeval niet meer bij Esmee gerookt. Esmee heeft ook astmatische klachten gehad en hiervoor een halfjaar pufjes gehad.. Dus voorkomen is beter dan genezen.. Bij vrienden wordt ook af en toe wel gerookt maar dan ben ik zo weer weg.. Voorkomen kun je het niet maar structureel in de rook, lijkt me niet gezond.. *** Ts: Jou meisje gaat voor alles!
Gisteravond was ik hier ook aan het meekletsen..En heb nieuws: Mijn meissie hoestte al een hele poos ( 5 weken ) toen langs HA en hoestdrankje gekregen. Werkte natuurlijk voor geen meter en toch maar een kuurtje gekregen. Deze sloeg goed aan, maar na een week toen de kuur klaar was begon het weer van voren af aan. Vanmorgen weer naar HA geweest en 3 keer raden: Bronchitis! Dus weer kuurtje, nu 10 dgn, en een spray ( Ventolin ) voor de luchtwegen...Kut man, vader en ik zelf ook bekend met astma, nu kindje ook. Maar aan dit alles zit toch nog een goed iets, of nou ja goed... Maar het wordt nu wel makkelijker om te zeggen dat ze echt niet in de rook mag zitten omdat ze gewoon bronchitis heeft! Nu voelt het tenminste alsof je een heel sterke stok achter de deur hebt, waar je niet doorheen kunt..snappen jullie? Hopelijk dat dit ogen doet openen... Nogmaals baal er echt erg van hoor, dat mijn meisje dus ook echt heel gevoelige longetjes heeft, maar het is te hopen dat het hier bij blijft en snel weer opknapt, want een baby met zo'n inhalator is niet echt een leuk gezicht... Groetjes
Ik ben wat roken betreft heel simpel. Als ik op een verjaardag kom met de kleine waar toch onverwachts gerookt wordt, dan ben ik er hooguit een uur en niet langer.... Een oppas, daar gaat ze niet naartoe wanneer daar binnen gerookt wordt. Het is super slecht voor een baby om in de rook te zitten, die longetjes zijn nog niet helemaal ontwikkeld.
Ik snap je helemaal. Mijn ouders roken ook als ketters en daardoor komen we er minder omdat we dan alle 3 dus incl. ons zoontje naar rook stinken, afschuwelijk! Gelukkig roken ze niet als wij er zijn maar het hangt er natuurlijk toch in. In ons huis mogen ze niet roken en daar houden ze zich aan. En als we dan toch naar hun gaan als we thuis komen allemaal in bad en kleren in de was enz. Belachelijk eigenlijk, maar blijven toch je ouders...
Nou, heb het gesprek gisteren gehad met mijn moeder. Of ik er nou echt wat mee ben opgeschoten? Ze keek me aan al praatte ik chinees. Ze begreep er toch echt niets van waarom ze naar rook rook. Heb haar wel op het hart gedrukt absoluut niet te roken als Esmee er is. Heb ook gevraagd of ze binnen roken, en dat ik echt een eerlijk antwoord wilde hebben. Ze roken wel eens binnen, maar niet zo vaak als het anders altijd was. Toch is dit al buiten de afspraak om. Als ze roken, roken ze is het schuurtje met de schuifdeuren dicht. Dus de keuken, en de woonkamer niet! Als ze roken doen ze de ramen open. Mijn moeder vertelde ook dat als ze weet dat Esmee bijvoorbeeld morgen komt ze vandaag alles al open zet. En de dag dat zij komt, word er niet in de schuur gerookt, maar de schuur daar weer achter bij de fietsen. Maar het gekke is, ze verspreken zicg ook wel wat, want soms zegt ze dat ze alleen zondags in het schuurtje roken, en nu zegt ze erbij dat ze sommige avonden ook wel roken. Terwijl ik altijd als ik er kom een asbak op tafel in de bijkeuken zie staan. Ze zei ook dat ze het erg jammer zou vinden als ze niet meer zou komen. Of ik het geloven moet weet ik niet eigenlijk. De eerste maanden rook Esmee niet zo naar rook, toen ben ik ook fel tegen roken geweest. Maar ja, ze word wat ouder en mijn ouders wat makkelijk en ik merkte het niet echt omdat ik altijd verkouden ben en eigenlijk niets ruik. Nu ik net prednison heb gehad, ruik ik alles weer heeeeeeeel sterk! Dus wat in de achterste schuur was is nu de bijkeuken. Dus de rook komt dichterbij, en nu ruikt ze er ook wat meer naar. Nu ik dus weer even fel geweest ben schrokken ze toch wel denk ik. Ik geef ze nog een kans, ik breng hara vanmiddag daar weer en check de boel wel even goed. Als mijn man haar ophaalt ook. Ik zal vandaag nog wel zeggen dat als ze naar rook ruikt ik wel een andere oplossing ga zoeken voor het oppassen. Niet leuk om zulke gesprekken met je ouders te moeten voeren. Dat is dan ook het nadeel van een oppassende oma!
huh. maar het is toch hun huis? wat heb jij daar over te vertellen dan zolang ze niet in het bijzijn van je kleintje roken kun je toch moeilijk van iemand vragen te stoppen met roken omdat jij toevallig een dagje die kleine brengt? ben het totaal niet eens met wat hier gespuit wordt. mag toch zeker in je eigen huis wel bepalen of je rookt of niet. dat gezegd hebben, roken bij een baby in de buurt is natuurlijk not done en uiteraard mag je daar wat van zeggen. maar wat ze doen als jouw kleine er niet is is toch zeker hun eigen keus.
Sorry maar ik vind het heel erg dat je ouders nooit rekening met jou hebben gehouden. Vind ik heel erg slecht Hier een soortgelijke situatie gehad alleen zouden ze niet oppassen. Mijn schoonouders bleven ook roken waar mijn dochtertje bij was. De eerste keer heb ik dit door de vingers gezien omdat het hun eerste ontmoeting met hun kleindochter was. Daarna was het mooi weer dus zaten we steeds buiten. Toen kwam de ruzie. Wat ik wel niet dacht. Uit eindelijk naar een hele lange tijd toch maar besloten dat ze niet zouden roken als we er zijn. Ik kan niet verlangen dat ze helemaal niet meer roken maar dit is zeker een oplossing.
sorry hoor maar deze reactie vindt ik echt overdreven. Het zijn wel je ouders he onthoud dat goed. Tuurlijk kan ze het kenbaar maken maar om nou gelijk te zeggen, wat denken ze wel niet?!. Sorry hoor maar zo praat je niet over je ouders.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Mijn ouders roken ook allebij maar dan wel buiten op balkon, daar zijn ze mee begonnen toen ik zwanger was. Om de rook uit het huis te krijgen en eraan te wennen om buiten te moeten roken.
Hoi, Lastig hoor, roken bij kinderen. Mijn ouders en schoonouders roken gelukkig niet, maar wij gaan eigenlijk nooit ergens heen waar gerookt wordt. Mijn beide kinderen zijn erg astmatisch en ik vertik het om ze extra medicijnen te moeten geven vanwege rookgedrag van anderen. En daarbij: roken in nabijheid van kinderen en zeker ook in het huis waar kinderen slapen is een risicofactor met betrekking tot wiegedood. Ik snap dat het heel moeilijk is als het om je eigen ouders gaat. Erg vervelend voor je dat er niet over te praten valt. Josie
Las hier net 2 reacties die zeiden dat het te gek voor woorden is dat wij ons druk maken over roken bij kinderen. Volgens mij is het heel simpel: Als opa en oma of wie dan ook maar graag het kleinkind of neef/nicht willen zien enz. dan moeten ze zich maar aanpassen! Ook al is dit in hun eigen huis, dit heb je toch over voor famile? Als je dat belachelijk vind dan zit er iets niet goed! Dat die mensen hun eigen gezondheid willen schaden moeten ze zelf weten, maar als de ouders hun best doen om te zorgen dat het kindje geen risico loopt dan vind ik dat de omringende mensen daar ook rekening mee mogen houden! Heel simpel wat mij betreft: Heb je dit niet over voor een kleintje? Dan kom je toch niet!
jammer,dat jou ouders er geen rekening mee houden, mijn man en ik roken zelf ook, maar alleen buiten, en ik moet zeggen mijn vaders rookt ook niet waar mijn kinderen bij zijn, ook niet in zijn eigen huis. hier ben ik erg blij mee, trouwens eigenlijk iedereen uit de familie houd er rekening mee,ook omdat wij allemaal al met longproblemen zitten. kan je er niet over praten met je ouders,dat je zo graag wilt dat ze even buiten roken,voor die tijd dat jou kindje er is, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Zo te lezen zijn er vele verschillende meningen over deze situaties. En dat mag. Ik ben het dan ook niet eens met reacties als het zijn wel je ouders en het is hun huis enzo. Ik heb vele bijzondere en nare ervaringen gehad met (schoon)ouders die zich niet normaal tegenover hun kinderen en kleinkinderen gedragen. Dan wordt er toch ook niet geroepen: "het zijn wel je (klein)kinderen hoor". Het moet tweezijdig zijn, en als ouders rare dingen doen of rare keuzes maken, dan hoef je niet onvoorwaardelijk voor je ouders te gaan. Dan zou het andersom moeten zijn. Het gaat om een kleintje en dat gaat toch ten alle tijden voor? Tuurlijk kan je niet bepalen wat anderen wel of niet in hun huis doen, maar dan bepaal je ook zelf of je daar niet meer komt als er gerookt wordt. Goed dat je met je moeder gesproken hebt. Ik hoop voor je dat ze zich aan de afspraken kan houden nu of dat je de goede keuzes voor jouw gevoel kunt maken. Succes!
Jullie ( kletskous en Eline ) denken er een stuk makkelijker over dus. Kijk, mijn probleem is ook dat ik hun niet wil en kan verbieden om niet in hun eigen huis te roken. Dat heb ik ook meerdere malen gezegd. Dat is gewoon niet aan mij om dat te bepalen. Wat ik wel kan bepalen is of ik Esmee daar dan wil hebben. En dat is het moeilijkste er gewoon aan. Roken bij kinderen is zoooooo slecht. En we hadden daar afspraken over gemaakt voor ik besloot dat ze deels gingen oppassen. Maar naarmate de tijd verstreek leken ze de afpraken gewoon vergeten te zijn en roken steeds weer dichterbij Esmee. Ik vind wel, en ook omdat ik astma heb zij daar gewoon rekening mee kunnen houden als ze op willen passen. Daar moet je bij je ouders dan toch op kunnen rekenen? Het liefst hield ik haar echt helemaal uit de rook, maar omdat ze toch weer even gewezen zijn op mijn wens en ik aangegeven heb dat ik anders een andere oplossing zoek voor het oppassen hoop ik dat ze het nu weer weten.
goed gedaan! ik vind dat echt knap van je want dat zal niet makkelijk zijn geweest, maar je hebt astma en uiteraard wil je je kindje beschermen, het is dan toch niet meer dan logisch als er rekening met jullie wordt gehouden?
Hoi, Zou het wel bespreekbaar maken. Natuurlijk uitleggen dat jij niet van ze vraagt te stoppen met roken etc maar gewoon niet te roken waar de kleine bij is. Dan zullen ze dat toch wel doen? Ik rook zelf ook maar alleen maar buiten. Ik zou het niet kunnen waarderen als mensen bij mijn kind in de buurt zouden roken. Dan zou ik er wat van zeggen. Vreemde of niet....
Kijk dat is wel een ander verhaal. je hebt er van te voren wel afspraken over gemaakt. Dan zou ik het ook niet leuk vinden als ze niet nageleefd worden. Maar roken ze ook binnen als je kleintje er is of roken ze alleen maar binnen als ze er niet is?