Maar als hij ergens anders woont, komt zijn kind toch neem ik aan ook bij hem thuis? Of mag vader enkel op bezoek komen bij zijn eigen kind?
Ik vind roken zoiets ouderwets en ongezonds. Heb zelf ook jaren lang gerookt, heel veel ook, dus ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen. Maar als jij het zo vervelend vind snap ik echt niet dat hij niet gewoon even moed bij elkaar raapt om te stoppen. Het gaat wel om jullie gezondheid en zijn eigen kind. Ik begrijp echt niet hoe hij er niet alles aan doet om gewoon te stoppen. Naar mijn mening heeft niet kunnen stoppen met roken enkel te maken met een gebrek aan motivatie. Buiten dat hii voor jullie zou kunnen stoppen: wil hij zn kind niet zo lang mogelijk zien opgroeien? Kans op longkanker of COPD of welke vorm van kanker dan ook wordt ernstig vergroot als je zelf rookt...
Ik vind je niet zozeer extreem, ik vind rookgeur ook vreselijk, maar dit wist je voordat je aan de zwangerschap begon. Hebben jullie het daarover gehad? Ik vind het vreemd om weer te gaan latten, dan zou ik liever duidelijke afspraken maken. Niet kunnen stoppen geloof ik niet in, het zal heel moeilijk zijn, maar tuurlijk is dat mogelijk.
Hier nog nooit iemand gerookt, maar toch dochter die altijd aan het hoesten was... en nu? Rookt ze zelf. Maar wat anderen hier ook al zeggen: Je gaat het nog zwaar krijgen als je nu al zo panisch reageert. (Ik schrijf het misschien hard, maar bedoel het goed).
Nou ik geef je wel groot gelijk qua handen wassen enzo. Dat is een héle kleine moeite. Mijn vader rookt ook volop zware shag en hij lachte het ook een beetje weg het idee dat hij zijn handen moest wassen maar heeft het uiteindelijk wel gedaan. Ons kind, onze keuze. Hij heeft daar niks over te zeggen en anders hield hij ze maar niet vast. Ik heb zelf ook een aantal jaar gerookt, gestopt toen we begonnen aan kinderen, ben heeeel blij met die keuze nog steeds. Het is gewoon vies die lucht.
Wat betreft handen wassen heb je gelijk hoor, kleine moeite ook. En uiteraard is in huis roken echt not-done. Echter ga het niet te groot maken, mogelijk zijn dat ook de hormonen die een beetje met je op de loop gaan namelijk want latten hiervoor is wel echt een brug te ver... Bedenk je dat je dan ook niet meer de straat op zou kunnen, de uitlaatgassen van een scooter staan gelijk aan 7 sigaretten. En dat is inderdaad vreselijk maar helaas wel de wereld waarin we leven.
Handen wassen etc; natuurlijk! Ik zou hem ook zeker aanmoedigen om te stoppen (bv door eerst die sigaretten te laten liggen en vervolgens vapen ook af te bouwen, met hulp). Maar groot verschil is dat dit ook zijn kind is, geen kleinkind, dat maakt het wel heel anders. Hierom gaan latten gaat echt te ver en lost uiteindelijk ook niks op.
Roken is gewoon extreem egoïstisch. Helaas ondervind ik nog dagelijks de gevolgen van destijds rokende ouders. Van mij mogen ze de ouders dwingen tot stoppen (met ernstige gevolgen wanneer hier niet aan wordt meegewerkt).
Ik snap je ergens wel mbt het roken en denken aan weer gaan latten. Maar.....je wist dit toch al voordat je begon aan gezinsuitbreiding. Je had toen moeten bedenken of je überhaupt gezien de rookverslaving van je partner en diens ouders wel een kind met hem zou willen of een serieuze relatie of blijven latten. Nu is er al een kindje onderweg en wonen jullie samen. Tja, lastig om nu te zeggen dat je weer wilt latten en dat zijn ouders het kindje niet mogen vasthouden etc. Dit had je echt van tevoren moeten bedenken. Ik ben zelf enorm antirokers en zou dus nooit een relatie kunnen hebben met een roker, laat staan daar mee samenwonen of nog erger, een kindje mee kunnen krijgen.
Hoe denk je dat de lucht kwaliteit in Nederland is? Niet om het roken te onderschatten, maar we moeten ook niet gaan doen alsof de lucht hier verder zo gezond is. In huis niet roken en verder zou ik er echt geen drama van maken. Dan kun je je ook zorgen maken over de roet delen die van vliegtuigen af komen en ga zo maar door. En nee stoppen met roken is niet makkelijk voor iemand die al (heel) lang rookt. Niet om het goed te praten. Maar je moet de mentale gevolgen ervan niet onderschatten. Mensen die alcohol verslaafd zijn lukt het (vaak) ook niet zonder hulp. Dus dat kun je ook niet verwachten met een nicotine verslaving.
Ik vind roken echt vreselijk smerig. Kind speelde ooit bij ouders die ook roken in huis. Dat deden ze niet als de kinderen er waren maar verder wel. Kind stonk vaak behoorlijk en de kleding ook. Rook (en dus kankerverwekkende stoffen) trekt gewoon overal in. Ik heb aangegeven dat ik daar thuis geen speelafspraakjes meer wil hebben. Bij een partner zou ik het een enorme afknapper vinden (hij stinkt en krijgt last van vieze handen en gele tanden brr). Slecht voorbeeld voor de kinderen en zonde van het geld.