Rokende vrienden...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Oreokoekje, 12 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Tja, ik vind het niet meer dan normaal dat degene die in het huis woont bepaalt of er wel of niet binnen gerookt mag worden. En ik vind echt niet dat ze met 20 man buiten moeten gaan staan omdat er iemand zwanger is. Als je zwanger bent en je wil niet in de rook staan, dan blijf je lekker thuis.

Jij zegt dat je het een beetje de omgekeerde wereld vindt, dat je als niet-roker een aparte soort bent. Ik vind juist dat jij zelf doet alsof iedereen voor jou moet wijken omdat je zwanger bent.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou niets gaan. In de familie van de vrouw van mijn zwager zitten ook veel verstokte rokers. Maar daar werd gewoon aangekondigd: schoonzus komt en is nu zwanger, dus er wordt deze keer niet binnen gerookt. Dat was geen probleem. Al moest ik wel zorgen dat ik er vroeg was, anders hadden ze al wel flink zitten paffen voor ik kwam.

3. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Meeste vrienden vroegen of ik er bezwaar tegen had en gingen dan buiten roken.

Rookten ze toch waar ik bij was, dan ging ik weg. Hun huis, hun regels.

4. chantal6790

chantal6790 Actief lid

13 mei 2013
    368
    10
    18
    Ben sinds een week een niet roker maar ik zou niet van mensen verwachten als ik er ben dat ze dan buiten moeten roken ongeacht of ik zwanger ben of niet. Toen ik wel rookte ging ik gewoon netjes naar buiten als me dit gevraagd werd hoor zeker wel als er iemand zwanger was of als er een klein kindje bij was.

5. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Mijn oom en tante roken ook binnen en daar komen wij heel vaak, maar ik verwacht echt niet van ze dat ze opeens buiten gaan roken. Het is hun huis! En van dat kleine beetje rook dat je inademt gaan jij of je baby ook niet dood... Ik zou me niet al te druk maken! En anders ga je gewoon niet als het je echt heel erg tegenstaat!

6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.334
    113
    Vrouw
    Je kunt niet van anderen verwachten dat ze speciaal voor jou hun gewoonten aanpassen. Dat zou ik persoonlijk ook niet van iemand verwachten.
    Maar toen ik zwanger was, moest ik echt kokhalsen van rooklucht :D vond het zo vreselijk vies ruiken! Mijn mans moeder rookte dus niet in huis als wij kwamen en ik ging niet mee naar feestjes waar gerookt werd... Het was niet anders.
    Toen mijn dochter er was, toen werd ik pas een echte zeikerd!! Niemand mocht roken in de buurt van mijn kind! Ik ging ook niet naar plekken (feestjes ed) waar wel gerookt werd.
    Maar dit is niet de oplossing, anders kan je nergens meer heen.

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik vind het eerlijk gezegd wel heel raar als mensen naast een zwangere vrouw gaan staan roken. Ik begrijp daar geen hout van. Ik eis ook zeker dat niemand vlakbij mij rookt. Dus als op een verjaardag binnen wordt gerookt dan kom ik niet. Maar dan ook niet zeuren dat ik niet kom. Als jij de regels maakt in jouw huis dan bepaal ik altijd nog de regels over mijn lichaam en mijn kind waar ik toevallig HEEL zuinig op ben!

8. runstar

runstar Actief lid

9 nov 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal met Nuage eens!!

9. beempie

beempie Actief lid

5 mrt 2015
    307
    1
    18
    Noord Nederland
    Ik zou het zelf vertikken om naar dat soort feestjes te gaan. Prima dat iemand wil roken, in huis of buiten. Dat is ieder zijn goed recht om die keuze te hebben. Maar ik als niet roker ga mij niet bewust blootstellen aan die rook, helemaal niet als ik zwanger ben. Vindt dat een ander daar ook begrip voor moet hebben. Ik zeg maar zo leven, en laten leven

10. Hophop

Hophop Actief lid

3 sep 2013
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    tsja, ik maak er niet zo'n punt van. keerzijde is dat je dan nergens meer naar toe kunt. in veel kroegen en uitgaansgelegenheden wordt nog steeds wat gerookt, althans daar waar ik kom. om nu 9 maanden binnen te blijven. maar ja, je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.
    Hier gelukkig een rookvrije vriendengroep en familie, dat scheelt een hoop momenten waarop je anders wel in de rook kunt komen te staan.
    maar zoals anderen al schrijven; hun huis, hun regels

11. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Mee eens! Ik vind het eigenlijk heel asociaal dat je een sigaret opsteekt pal naast een zwangere vrouw. Fijn dat je wilt roken, maar het is misschien ook wel eens goed om na te denken over de effecten voor iedereen om je heen. Het probleem is vaak dat het niet 'een keertje in de rook zitten' is, maar dat je als niet-roker door al die rokers die dat zeggen uiteindelijk heel vaak in de rook zit. En dan is het wel degelijk shcadelijk! Hun huis, hun regels, maar wel erg jammer dat je met al die rook een ander gezondheidsschade opdringt.
    Maar goed, ik ben zelf heel erg anti-rook, heb er echt een hekel aan, dus veel mensen zullen dit wel extreem vinden.

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik heb zelf altijd gerookt en nu ben ik de grootste anti-roker misschien wel :D Maar ja ik heb mijn schoonmoeder op 51e jarige leeftijd aan longkanker zien overlijden, dus dat hakte er onwijs in.

Maar ook toen ik nog rookte vond ik het logisch dat iedereen dus buiten moest roken zolang er een zwangere vrouw/kinderen of mijn oma aanwezig waren. Gingen die naar huis dan mocht je weer binnen roken, en zolang ze er zijn ga je maar lekker buiten staan roken. Ik begrijp niet dat een roker beledigd is als iemand verwacht dat je buiten rookt, ook al is het je eigen huis. Je kunt toch niet aannemen dat een ander dan maar rook inademt omdat jij nu "de regels bepaald"?

Zie je ik ben ook extreem hoor hihi al vind ik eigenlijk van niet. Ik vind veel rokers extreem :p

13. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb zelf gerookt en rookte toen nooit waar kindjes en zwangere vrouwen bij waren. Ik ben zelf al jaren gestopt en vind roken in huis ontzettend vies. Toch verwacht ik niet dat mensen ineens buiten gaan staan voor mij. Als er altijd in huis gerookt word, hangt de rook toch al in huis. (Muren, gordijnen enzo.)
    Ik zou er, als ik zwanger zou zijn, voor kiezen om gewoon niet te gaan.

14. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Ik was dit topic eventjes uit het oog verloren.
    Maar eh, ik zag onder andere meerdere mensen commenten dat het lichtelijk aanstelleritus is en je niet van een klein beetje rook dood gaat. Ik ben niet zo van mijn hele medische dossier op een forum neer leggen maar ik zal het dan maar eventjes toelichten ;).

Ik heb allergieën en normaal heb ik daar een goedwerkende maar agressieve neusspray voor. Dat mag ik nu van de huisarts en verloskundige niet meer nemen en andere medicatie werkt niet. Dit zorgt ervoor dat ik zelfs nu het herfst is, me nog steeds kapot blaf en mijn slijmvliezen ook ontzettend getriggert worden door rook. Ook is het zo dat deze desbetreffende vrienden niet een beetje roken. Echt niet. Het ziet blauw. Je weet wel, zoals bij een oude shag rokende tante of whatsoever.

Verder zeg ik zelf notabene in mijn openingspost dat ik het ook raar vind om aan mensen aan hun eigen huis te vragen of ze buiten willen gaan staan. Dat is best onfatsoenlijk namelijk. Dus echt een aansteller vind ik mezelf toch niet ;) ondanks dat ik echt fel anti roken ben.

Verder bedoelde ik met de omgekeerde wereld dat veel rokers stiekem een beetje vinden dat er met HUN rekening gehouden moet worden, over het algemeen. Da's best raar, want ik zie roken meer als iets wat men zelf wil. Dus dien je daar zelf maar mee om te gaan. Dus ook niet vlak langs een (zwanger) persoon gaan roken. Of vraag het van te voren even. Helaas doen vrienden van mij dat vrijwel niet.

Maar niet getreurd, ik heb dit laatst eventjes kort aangekaart ;). Ze begrepen me heel goed en houden nu rekening. Waarom ik het eerst moet aanstippen weet ik niet echt. Iets met gezond verstand? En dat is dus wat ik bedoel met omgekeerde wereld...maar goed, komt goed.

15. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Tijdens de zwangerschap en nu met een kindje, weten vrienden en familie dat ik niet kom als er binnen gerookt wordt. Even goeie vrienden.

Op feestjes waar ik wist dat door de meerderheid binnen wordt gerookt, kwam ik niet.
    In onze familie en ook bij veel vrienden, roken ze buiten omdat de meesten zelf ook kinderen hebben. Maar ook degene die nog kinderloos zijn, roken uit respect niet in het bijzijn van zwangeren of kinderen, zelfs als ze normaal gesproken wel in huis roken.
    Mijn vader dacht in zijn woning binnen te kunnen roken als ik er was (zwanger).
    Toen heb ik hem gezegd dat het zijn keuze is of hij binnen rookt of niet, maar dat ik dan helaas moet opstappen, omdat ik dat zijn kleinkind niet aan kan doen. Nou, sindsdien rookt hij niet meer als wij er zijn;)

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn vader flikt dat ook. Zit ik (zwanger) met mijn 3 jarige dochter op schoot in zijn keuken, gaat hij roken. Hij denkt dat als hij maar ver weg zit dat dat uitmaakt. Nou is ons contact net hersteld dus ik laat het maar zo. Maar ik zorg wel dat ik niet langer dan 1 sigaret daar ben.

17. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Ik ben echt niet anti roken. Heb zelf ook 13 jaar gerookt. Ik ben inmiddels 2.5 jaar gestopt. Maar toen ik nog rookte en er was een zwangere ging ik altijd netjes naar buiten. Ook al mocht je binnen roken. Ik vind dat zelf wel asociaal als er een zwanger iemand zit die dan al die rook in ademt. Heb er altijd rekening mee gehouden destijds.

Nu ben ik zelf zwanger en volgende week vier ik mijn verjaardag voor de vrienden. Daar zitten ook rokers tussen. Maar die mogen lekker op het balkon gaan staan. Ik denk altijd sigarettenrook kan je nooit vermijden ook niet als je zwanger bent. Want er zijn ook mensen die op straat roken. En ik vind ook dat je daar echt op hebt. Maar zou gewoon die vrienden een poosje mijden ofzo. Want dit is ook niet leuk.

18. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zwager en zijn vrouw roken ook normaal binnen maar laten het als er zwangeren of kinderen zijn. Maar je kunt het dan toch gewoon nooit goed doen. De rook hangt natuurlijk ook gewoon in het huis en stinken je kleren ook gewoon als je daar weg bent. Dat is ook schadelijk.

Dus helaas je kunt het niet van ze verwachten Het zou ze wel sieren, maar helaas.

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Helemaal mee eens!

Ik heb het ook gehad tijdens mijn zwangerschap. We waren uitgenodigd op een verjaardag waarvan ik wist dat mensen binnen heel veel aan t roken waren. Buiten het feit dat ik het vreselijk smerig vind, ga ik er niet inzitten terwijl ik juist alles wil doen om mijn kindje zo gezond mogelijk te hebben.

20. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Nou ja, ik vind uberhaubt dat als iemand bezwaar heeft tegen roken dat je dan buiten kan staan. Of die persoon nou zwanger is of niet. En ik ben zelf ex roker.

Deel Deze Pagina