Rokende zwangere, zouden jullie er wat van zeggen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ALeV84, 12 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Altijd een moeilijke discussie dit.. Ik denk dat ik zou aangeven dat ze hulp zou kunnen zoeken, via de huisarts of verloskundige. Op een normale, niet veroordelende toon.

Wbt stress bij het stoppen.. De 1e zwangerschap was bij ons onverwachts, en ik ben per direct gestopt met roken toen ik erachterkwam. En ik heb er écht heel veel stress van gehad helaas :( Hoge bloeddruk, verkalkte placenta, paniekaanvallen :)
    Gelukkig wel een gezonde dochter :) Ik weet niet in hoeverre het stressargument altijd "bullshit" is..

Roken achter de kinderwagen moet ieder voor zich weten. Ik kies ervoor om sowieso nooit in het bijzijn van kinderen te roken, onze dochter van 5 weet ook niet dat ik het af en toe doe. Je hebt als ouder zijnde wel een voorbeeldfunctie en ik zou niet willen dat ze roken als iets normaals gaat zien omdat ik rook.

2. Koon

Koon Niet meer actief

Ik vraag me ook af wat de partners van de rokende zwangeren daar van vinden.
    Mijn vriend zou echt helemaal uit zijn plaat gaan als ik moedwillig ons kind zou vergiftigen met nicotine of alcohol.

3. Sannie86

Sannie86 Actief lid

29 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind doorroken tijdens de zwangerschap zo ontzettend egoïstisch! Kan daar echt heel boos om worden! Wat een bullshit dat stressverhaal.

Ik ben 6 jaar geleden gestopt omdat ik schone longen wilde voordat ik aan kindjes wilde beginnen. En ja ik heb er soms nog steeds zin in maar ik peins er niet over!!

4. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Het stressargument is bullshit, tenzij er meer speelt.
    Denk aan rouw, geestelijke klachten enzovoorts. Dat maakt roken trouwens niet ineens goed, maar het maakt het wel veel lastiger om te stoppen omdat een roker onterecht het idee heeft dag een peuk het allemaal beter maakt.

Een stabiele zwangere zou op zich meer profijt moeten hebben van stoppen dan doorroken. Aangezien je lichaam nog altijd meer stress krijgt van de troep die je naar binnen werkt.

5. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Het is inderdaad egoïstisch. En dat bedoel ik echt niet kwaad of agressief, ik stel gewoon een feit vast.
    Ik snap het ook oprecht niet. Als je kind geboren is, dan kies je er ook bewust voor om het niet bloot te stellen aan ongezonde omstandigheden/stoffen. Waarom dan wel als ze nog in je buik zitten?

6. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Weet niet of dit al genoemd is maar kan me voorstellen dat het voor rokende zwangeren lastig is om te stoppen omdat niet zo duidelijk is wat je kind ervan kan krijgen. Het blijft vaag. Ik pleit ervoor om voortaan te zeggen dat als je rookt je kind geen haar krijgt, of een groene neus ;) dat is wat duidelijker!

7. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Persoonlijk had ik tijdens de zwangerschap meer stress en zorgen om de gezondheid van mijn ongeboren kindje dan dat ik had in de tijd toen ik stopte met roken. Dus als ik in de zwangerschap had doorgerookt had ik meer stress gehad dan als ik was gestopt.

Ik vind het stress argument dan ook onzin.

8. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen

😂😂😂 hahaha

9. BusyQueenBee

BusyQueenBee Actief lid

25 sep 2015
    270
    0
    0
    Operator
    Twee hoog in Zuid
    Nee hoor, dat is geen bullshit. Ik rook nog ja, en ik praat het zeker niet goed, ik weet dat het slecht is, maar het is nu eenmaal moeilijk om te stoppen. Zeker als je in een hectische periode zit, of een stressvolle (wat voor iedereen iets anders kan zijn natuurlijk). Als ik niet zo roken, zou het alleen maar slechter met mij gaan, zo erg dat beeb dan straks misschien niet eens meer een moeder heeft. Dus ja, dan liever een paar sigaretten per dag roken.

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Een vriend van mij is trouwens psycholoog en lag uit dat een verslavingsbrein sowieso heel anders werkt als normaal.
    Zo is dat hersengedeelte wat de verslaving zal voeren zelfs zo dominant dat je inderdaad het besef verliest van wat oprecht belangrijk is.

Rokers zijn dus inderdaad heel egoïstisch, maar het leuke is: ze hebben dat oprecht niet door of nog beter eigenlijk. Het kan ze onbewust niets schelen. Al weten ze zelf heel goed dat wat ze doen slecht is, ze voelen dit niet zo.

11. Leeuwarden2015

28 mrt 2015
    48
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Persoonlijk vind ik het zonde van ieders energie om deze discussie te voeren. Iedereen kijkt anders tegen dit onderwerp aan. Als roker zijnde ben je je zeker wel bewust van de schade die het eventueel kan aanrichten.... daar heb je geen buitenstaanders voor nodig om je daarop te wijzen. Maar zoals eerder genoemd is het een verslaving. Helaas spelen verslavingen (allemaal) een vervelend spelletje met je. Het voelt alsof je het echt nodig hebt. Als het voor iedereen zo makkelijk zou zijn om te stoppen als dat hier benoemd wordt door sommigen, zou er niemand roken. Ik hoop dat iedereen die wel de wijze beslissing maakt te stoppen het ook zal lukken. Het is een kwestie van je denkwijze en gewoontes doorbreken. Heavy, maar haalbaar. En aan iedereen die direct alle rokers veroordelen en doen alsof het criminelen zijn, niemand heeft iets aan deze uitspraken... Zullen we gewoon allemaal even aan onze bloeddruk denken en ons met leuke dingen bezighouden? Zoals mijn grootouders altijd zeiden: leven en laten leven.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Mijn moeder heeft tijdens haar zwangerschappen gerookt en wij wogen allemaal maar net 6 pond en 1 broertje is veel te vroeg geboren en ook nog eens dysmatuur. Moest eruit omdat de placenta losliet.
    Ikzelf ben ook bijna veel te vroeg geboren.

Ik geloof.echt dat roken geen goede bijdrage aan dit alles heeft geleverd.

13. Logan

Logan Niet meer actief

Hoe zo vaag? Ik heb als 2 jarige bronchitis gehad omdat mijn ouders lekker rookten waar ik bij was, ook tijdens de zwangerschap. Niets vaags aan hoor.

14. Logan

Logan Niet meer actief

De mijne ook.

15. Emmaxkus

Emmaxkus Actief lid

11 dec 2015
    371
    0
    0
    Roken tijdens de zwangerschap is niet goed, en dat weet ik ook. Maar rokende zwangeren een schuldgevoel aanpraten omdat het zo slecht is voor de baby? Kom op, iedereen weet dat. Maar een verslaving is niet altijd even makkelijk, en in 1 keer stoppen is ook zeker niet altijd haalbaar. Ook ik heb het meerdere malen geprobeerd, zonder succes. Wel is er altijd een mogelijkheid om hulp te zoeken met stoppen. Huisarts, cursus etc.

Iedereen mag van mij lekker oordelen, maar als je zelf niet rookt of heel makkelijk kon stoppen vind ik dat je er niet je soms oneerlijke oordeel over mag hebben. Ik wil niemand beledigen met deze post, maar wilde wél even mijn mening delen.

Groetjes Emma

16. Saar81

Saar81 Fanatiek lid

16 apr 2012
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad. En evolutionair gezien is het zo gek dat de verslaving dus sterker kan zijn dan het instinct om je kind te beschermen. Je zou denken dat mensen bij wie dat verslavingsbrein sterker is, op een gegeven moment uitsterven, omdat de kans op gezond nageslacht kleiner is. En dan heb ik het natuurlijk over alle verslavingen.

17. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Ben het hier absoluut niet mee eens! Het is absoluut niet makkelijk, het is vooral heel makkelijk om gewoon telkens een sigaret op te steken en je ongeboren bij elke sigaret schade toe te richten. En waar een wil is is een weg. Ik had voor mijn zwangerschap tig stop pogingen gedaan zonder resultaat maar toen ik zwanger was gewoon die knop om en schop onder die kont. En wat is nou in vredesnaam 9 maanden? Om niet te roken, drinken of what ever?! En het is voor de baby zoveel beter!!

Maar goed jouw mening...

18. Griselda

Griselda Actief lid

19 nov 2014
    159
    67
    28
    Ieder zijn mening maar ik vind het echt egoïstisch als je zwanger bent en gewoon rookt...

Niks tegen rokers hoor, ik rook zelf ook. Maar ik ben ook niet zwanger

Ik geloof nooit dat het goed kan zijn voor de baby....

19. Emmaxkus

Emmaxkus Actief lid

11 dec 2015
    371
    0
    0
    Ik ga me hier niet meer mee bemoeien. Ieder zijn mening, klaar.

20. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen

Wist je dan niet dat er cafeïne in thee zat? Sinasappelsap zitten bepaalde zuren in wat ook blijkbaar ongezond kan zijn, is mij verteld. Maargoed wat is tegenwoordig wel gezond.. nietwaar ;)

Deel Deze Pagina