Rokende zwangere, zouden jullie er wat van zeggen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ALeV84, 12 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martina84

Martina84 Actief lid

25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    Op het werk hadden we ook eens zo'n collega. Jonge meid die dacht dat haar toch niks naars kon overkomen. Ze pafte de hele dag door met haar bolle buik en tikte daarbij ook flink wat blikken redbull naar binnen. Als bezorgde collega's hebben we er allemaal wel wat van gezegd, maar het kwam niet aan. Op een gegeven moment had ze een slechte echo gehad, het hoofdje was te klein. Ze was erg van slag en ging zich afvragen of het aan haar ongezonde levensstijl lag. Na de controle bleek het toch allemaal in orde te zijn, en ging ze gewoon weer vrolijk door! Dat vond ik echt het toppunt van je kop in het zand steken! Ze heeft nu 2 kinderen, ik weet niet of ze gezond zijn. Maar sommige mensen zijn gewoon te onvolwassen en egoïstisch om te stoppen.

2. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Het heeft helaas weinig zin. Ik had een vriendin die ook keihard doorpafte en ook nog eens een blikje of 4/5 Redbull erdoorheen jaagde per dag tijdens beide zwangerschappen. En ik miskraam op miskraam ondertussen. Ik kon er niet meer tegen, spreek haar ook niet meer.

3. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Ben ik mee eens als ze alleen zichzelf in de vernieling zouden helpen, maar nu brengen ze bewust een onschuldig wezen in gevaar.
    Als een willekeurig persoon een kind op straat een klap geeft, omdat hij bijvoorbeeld in de weg loopt zeg je er denk ik ook wat van. Niet helemaal dezelfde situatie natuurlijk, maar het komt er op neer dat beide personen een kind moedwillig in gevaar brengt.

4. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Eens!!

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    mee eens, net zoiets als mensen die hun kind zonder gordel/stoeltje in de auto kwakken en dan gaan rijden... nee je hoeft geen ongeluk te hebben, maar er is ALTIJD kans.... dat is gewoon expres je kind in gevaar brengen door je eigen keuzes... kan daar vreselijk verdrietig om worden.

6. Holadiee

Holadiee Bekend lid

4 jun 2012
    551
    141
    43
    Nederland
    Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat er zoveel van jullie op tegen zijn!!!
    Ik kan het ook echt niet begrijpen hoe je zo egoïstisch kan zijn. Ook de smoes van de stress, kom op zeg!! Maar goed, dat is mijn mening.

Ik ken ook iemand die gerookt heeft tijdens beide zwangerschappen en die kinderen hebben koortsstuipen, leer- en spraak achterstanden, of het er mee te maken heeft...

Maar om antwoord te geven op je vraag ts, ik zou er niet rechtstreeks iets van zeggen, maar ik zou wel een opmerking maken. In de trant van: jij weet toch wel hoe slecht het is wat je doet he?

7. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Dat is ZO waar. Als je eens nagaat hoeveel tijd en energie roken eigenlijk van je vergt.
    En waarom eigenlijk?
    Vraag 99 procent van de rokers waarom ze eigenlijk roken en dikwijls weten ze het antwoord niet.

En eerlijk? Lekker is het niet, gezond ook niet, het is niet geestverruimend of oppeppend. Roken doet echt origineel helemaal NIETS goeds. Op geen enkel vlak.

Fair enough: ik heb bij mijn jongste ook doorgerookt. Nu valt dat op geen enkele manier te bagatelliseren. Het was ook zo onwijs tegenstrijdig, maar je kan wel stellen dat ik achteraf geestelijk en onverwachts inderdaad niet klaar was voor nog een kind.
    Maar ik betwijfel of dat ooit nog helemaal goed ga komen. Maar goed.. ;)

Zelfs IK heb een hekel aan mensen die zeggen van; "joh mijn kind is gezond ter wereld gekomen. En die van mijn oma/moeder/tante etc. ook." Ik heb altijd iets van: mijn kind is ondanks het roken gezond ter wereld gekomen. En daar mag ik god op mijn blote knietjes voor bedanken en dat zou iedereen moeten doen in plaats van denken dat het dus allemaal niet zo een kwaad kan.

8. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Bij de eerste wel eens gerookt, niks mee aan de hand. Dochter niet gerookt en dat is echt een drama 24/7 huilen al 2+ jaar. Jongste in het begin wel gerookt en zelfs gedronken!! Maar kwam er vrij laat achter dat ik weer zwanger was (4mnd na bevalling van dochter, was niet de bedoeling) echt een scheet van een jochie maar hij moet wel een bril!! Nu denk ik dus idd dat het van het drinken komt (was met kerst/oud en nieuw) al zegt de oogarts dat het iets erfelijks is.

9. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Zou de evolutie theorie misschien niet kloppen dan? ;)

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ag roken is feitelijk gezien een welvaartsprobleem. En welvaart, tsja. Maakt de mens dom :p

11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Die ontkenning noemen ze cognitieve dissonantie :D

Om dezelfde reden kennen alle rokers iemand van 97 die zijn hele leven heeft gerookt en iemand van 45 die longkanker kreeg zonder te hebben gerookt. Je praat het goed voor jezelf omdat je de waarheid gewoon niet onder ogen wilt zien want die past je niet.

12. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Mensen moeten zelf gewoon nadenken!
    We leven niet in een ontwetende maatschappij. Je kan bijna alles opzoeken als je wilt...

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Serieus? Ik denk dat het met je schuldgevoel wel meevalt, anders had je die sigaret niet gerookt. Vind dit echt een zwaktebod.

En TS: ik had er 1x wat van gezegd, en het daarbij gelaten.

14. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Inside pregnancy: How smoking affects your baby | Video | BabyCenter

@emmaxkus

Net als geen alcohol en cafeïne stoppen met roken. moeder worden betekend verantwoordelijk worden voor een nieuw leven. Neem je verantwoording of begin er helemaal niet aan! Je kind zal je dankbaar zijn als het door jou toedoen astma ontwikkeld. Maar omdat het nooit zeker is of het door je rookgedrag komt zal je het altijd kunnen wegwuiven.
    Ik hoop voor je kindje dat het gezond is en niet al verpest voor het goed en wel aan zijn of haar leven kan beginnen.

@TS ik denk dat ik me niet had kunnen inhouden om eerlijk te zijn. Hoe is je band met die collega? Als ze ver genoeg is kan de baby geloof ik onder toezicht geplaatst worden via het amk nog voor het geboren is. Haar dat misschien eens voorhouden om te laten zien hoe serieus het is. Niet als dreigement hoor dat jij er een melding van gaat maken. Maar gewoon het risico dat ze loopt

15. Logan

Logan Niet meer actief

Lees dat nou zelf eens. Je ziet voor je hoe het kindje de moord stikt en tóch doe je het? Niet te geloven hoe onverantwoord!

16. watermeloeen

30 aug 2015
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Persoonlijk vind ik dat als iemand 'oud en wijs genoeg is' om aan kinderen te beginnen (of überhaupt aan seks, mocht het een 'ongelukje' zijn) - je ook oud en wijs genoeg moet zijn om de consequenties en verantwoordelijkheid daarvoor te dragen. Dat begint al vóór het kindje ter wereld komt.

En dat stoppen slechter zou zijn dan doorroken? Kom op zeg, probeer het niet goed te praten. Ik vind het echt te triest voor woorden als mensen doorroken terwijl er zo'n prachtig onschuldig wonder in je groeit.

Denk na.

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Bij dat programma vier handen op één buik gaven ze wel een mooi voorbeeld. Als je wilt weten hoe het is voor je baby moet je een rietje pakken, die in je mond doen en alleen nog daardoor ademen. Zo voelt het voor je baby als je rookt.

18. Chrisje89

Chrisje89 Lid

2 aug 2015
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu ondertussen iets meer dan 2.5 jaar gestopt met roken. Ik rookte 10 jaar meer dan een groot pakje sigaretten per dag. Van de ene op de andere dag ben ik gestopt omdat we getrouwd waren en ik wou gestopt zijn met roken voor we effectief aan kinderen begonnen. Dat was voor mij voldoende motivatie ook al waren we nog niet eens bezig met zwanger worden... .

Na de miskraam in december heb ik enkele moeilijke maanden gehad, de drang naar een sigaret was weer enorm groot maar ik wou bij een volgende zwangerschap ons kindje een goede start geven. Nu ben ik bijna 24 weken en ik ben zo blij dat ik volgehouden heb.

Ik vind het verschrikkelijk wanneer vrouwen tijdens hun zwangerschap roken, ook al zijn het 'maar' 1 of 2 sigaretten per dag. Normaal gezien weten ze goed genoeg hoe schadelijk het is voor hun kindje. Ik zal er zelf niets van zeggen, enkel wanneer ze met het stress verhaaltje afkomen geef ik weerwoord.

19. aninaja

aninaja Niet meer actief

Oh wat erg..
    Ik heb gelukkig nog nooit gerookt..

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    En bij longaandoeningen voelt dat ook zo.
    Weten ze direct hoe hun kind zich na een paar jaar gaat voelen.

Deel Deze Pagina