'Rokers moeten meer zorgpremie betalen'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Umm85, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja dat zei mn vader ook altijd, maar de meeste van deze mensen hebben al jaren gezondheidsproblemen. Mijn vader kreeg 20 jaar terug al te horen toen zijn ader dichtgeslibt zat dat hij moest stoppen, en dat geld voor heel veel van dit rokende oudere volk. En dan 'tja' nu ben ik al oud..

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hahaha :D geweldig

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik vind het echt complete onzin.

we gaan straks voor een basispakket ongeveer een 150 euro betalen dat is dus botweg 1800 euro voor zorgkosten daarnaasr gaan we 220 euro eigen risico betalen fdus 2020 euro aan zorg.

ook als je rook en gewoon verder normaal leeft kom je er niet aan.

voorbeeld.
    ik heb dit jaar echt veel zorg kosten gemaakt door zwangerschap. kies ik zelf voor dus zouden ze het hier ook op kunnen betrekken dat ik in het jaar dat ik zwanger ben meer moet betalen.
    maar ik heb dus overdat jaar zorgpemie betaald en eigen risiso 2020 euro.vorig jaar heb ik 0 euro kosten gemaakt zelfs geen bezoek aan de huisarts dus heb ik 1800 euro gespaart dat is dus al 3820 euro wat ze eigenlijk dit jaar al kunnen gebruiken.tuurlijk het werkt niet zo maar als je zo nadenkt.

er word al onderhand niets meer vergoed vanuit de basis. ze hebben zat geld over zonder al die domme maatregeln.

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ben ik met je eens maar die mensen komen wel uit een heel andere tijd. en stoppen is altijd goed of je nu oud of jong bent maar ik kan het me best van die oudjes voorstellen.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

oeh dan laat ik mijn vriend de boodschappen doen haha

nee als het zover kom ;) dan heb ik een medische verklaring hahaha

het zal je gebeuren zeg!

6. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Het idee is leuk, maar de uitvoering is niet te doen.
    En dan wordt er inderdaad ook gelijk gewezen naar mensen met overgewicht en drugsgebruikers. Tja, snap ik ook wel, maar ook daar zitten er teveel haken en ogen aan. Je kan simpelweg niet iedereen over één kam scheren. Want maakt het dan ook nog uit of je een half pakje of twee pakjes weg stoomt? En zoja, wie gaat dat controleren dan?

Iemand opperde om dan de accijns omhoog te schroeven, dat lijkt me wel meer in de richting komen, al zal dat ook vast niet zo gemakkelijk zijn als dat het klinkt...

En die smoezen van 'het is het enige dat ik nog heb' daar veeg ik m'n bips mee af. Mijn moeder is er ook zo een, moeders vergeef me, maar ik vind het echt een klassiek voorbeeld voor dit topic:
    Was véél te zwaar en rookt als een ketter. Kreeg maagverkleining, maar een normaal eetpatroon ho maar. Fruit, wat is dat? We bakken gewoon wekelijks suikervrije taarten, gaan langs de bakker voor suikervrije chocola, gaan zelfs naar Duitsland om suikervrij snoep en ander lekkers in te slaan en van gezonde tussendoortjes is geen sprake. Dat sigaretje mogen ze haar niet afpakken (of zeg maar die 30 per dag) want dat is het énige wat ze nog heeft. Ze mag al geen suiker meer, drinkt geen alcohol dus dan maar roken. Dat gezegd hebbende pakt ze haar inhalator erbij want ze is er benauwd van geworden! Twee minuten later steekt ze triomfantelijk een sigaret op en zegt quassi baldadig: lekker hoor, zo'n sigaretje.

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Toen wij ons huis kochten en ik zo eerlijk was om in te vullen dat ik in het verleden had gerookt kreeg ik enkele dagen later een brief thuis. Ik was er uitgepikt tijdens een steekproef ;) toevallig maar oke.
    Ik moest mn urine inleveren bij het ziekenhuis om te laten controleren dat ik niet meer rookte, was daar uit gekomen dat ik nog wel rookte dan was de hypotheek geannuleerd.

Dus het roken is wel te bewijzen dmv een urine test.

8. Accijnzen op het vette veten bij de mac donalds anders? :D

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Tja als ze dit soort maatregelen gaan instellen dan ben ik heel erg benieuwd of die 55% er nog steeds zo over denkt als ze zelf ooit iets gehad hebben.

Wie zegt dat de uitslag van deze test niet vervalst is? Het zal me niks verbazen als ze dus 100 heel gezonde mensen gebruikt hebben die nog nooit 1 dag in hun leven ziek geweest zijn....

Complete bull dus.

10. Dana

Dana Niet meer actief

dat is dan inderdaad beter.

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Mijn man deed dus voor kort aan topsport, je wil niet weten hoe vaak hij niet naar de fysio is geweest, zh heeft bezocht, door scans etc is geweest wegens blessures. Inmiddels is hij al een jaar geblesseerd en is zijn lijf bijna gesloopt door het jarenlange intensieve sporten en alles geven wat er in hem zat.
    Die heeft al vele male meer gekost als ik als roker

12. Giltje

Giltje Niet meer actief

mc donalds is al duur, zou niet duurder moeten worden vind ik >.< ik werk daar, en af en toe komen er bestellingen voorbij waar men een week van zouden kunnen eten =O

13. Giltje

Giltje Niet meer actief

Er wordt hier ook geroepen dat mensen met overgewicht dit voornamelijk zelf doen, en ook extra moeten betallen voor zorg enz ik voel me daar best wel door aangesproken, want ik weet dat het niet altijd het geval hoef te zijn. Ik heb zelf overgewicht, vanaf mijn 7e jaar werd ik dik, hebben dieëten gevolgt enzo maar werkte niet, ik zit nog steeds met dat gewicht te knoeën, ik probeer af te vallen maar makkelijk is anders. Nou blijkt het in de familie te zitten aan biologische vader kant. (Ik heb toen ik klein was ook allerlij testen moeten doen om te kijken waar dat vet allemaal vandaan kwam want veel snoepen enz deed ik niet) en doe ik nog steeds niet. Ik eet normaal mijn groenten, af en toe snoep ik een beetje. plus doe ik aan sport, ik fiets veel, ik loop veel, en toch moet ik naar de fysio want ik heb NOG STEEDS bekken problemen, gratis en voorniets gekregen van mijn zwangerschap =O dus vinden julle nog steeds dat ik extra zou moeten betalen? Ondanks ik eigenlijk er niks aan kan doen dat ik overgewicht heb?

14. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik vind het sowieso een belachelijk idee, maar goed, dat is weer een ander probleem; hoe controleer je of mensen die overgewicht hebben daar niets aan kunnen doen?
    Moeten ze alles wat ze eten/ kopen maar gaan scannen?

Ik zou me niet al te aangesproken voelen Giltje, ik ook heb overgewicht, dat lag helaas aan medicijnen.
    Zelfs nu is dat nog erg lastig uitleggen ;)

Wendelaa: ik ken idd ook mensen die op hoog niveau sportte, nou dat waren echt niet de gezondsten hoor.
    Wel erg vervelend voor je man!

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    en hoe willen ze dat controleren

bedoel roken is nog wel te zien maar als je met een gebroken teen komt heeft dit niks met het roken te maken. bijv astma vind ik dan wel weer zelf betalen.

daarnaast is ongezond eten ook niet goed en weinig bewegen ook niet. pakken ze deze mensen dan ook aan? bedoel maar te zeggen dat er wel meer ongezond is dan enkel roken en alleen roken wordt hard aangepakt. rook zelf niet dus mijn hebben ze er niet mee. straks is er iemand met longkanker omdat hij/zij al 50 jaar rookt en heeft dikke pech terwijl der buurvrouw altijd ongezond leeft (niet bewegen veel eten) met hart en vaat ziekte wel geholpen wordt.

en overgewicht wil niks zeggen net als slank zijn niet. ik eet heel ongezond (beweeg wel erg veel) maar zit op ruim 3500 kcal per dag en dan voornamelijk snoep en ongezonde dingen. toch weeg ik maar 68 kilo en dat bij 1.80m. slank en lang. verder eet ik zeer weinig groente en fruit. (kids wel gewoon elk dag hoor) door een te snelle schildlier heb ik zelf heel lang onder de 60 kilo gewogen en nog meer dan 4000 per dag moest eten om uberhaubt op gewicht te blijven. nu gelukkig is me schildklier weer in orde maar blijf netjes op de 68kilo hangen ondanks slechte eetgewoonte.

mijn halfzus heeft een trage schildklier en hoeft maar naar eten te kijken en komt kilos aan. beweegt veel, eet super gezond (alleen wat lekkers op verjaardag bijv) en weegt ruim over de 100kg. ze leeft en eet heel gezond maar heeft dus wel overgewicht.

het is dus niet altijd eigen schuld. ik geef toe dat ike chte en suikerverslaving heb. als ik geen snoep in huis heb wordt ik echt letterlijk gek en neem bijv een suikerklontje

16. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Eens! Al wordt het idd wel lastig te controleren.
    Van mensen die chronisch ziek zijn vind ik niet dat ze meer moeten betalen, die kiezen daar niet voor, net als ouderdom...... Maar dan! Verslaving is namelijk ook een ziekte!!!! :) (is natuurlijk niet leuk maar beetje olie op het vuur! ;)) Dus wat dan!?!

Als ze de kinderbijslag en het KGB gaan schrappen om het meer inkomensafhankelijk te maken dan kan de zorgpremie net zo goed aangepast worden op hoe goed/ slecht iemand met zijn gezondheid bezig is.

17. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik neem aan dat je bedoeld astma en daarbij roken!!!

?

18. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dus als je verslaving als een chronische ziekte ziet, hoeven zij ook niet te betalen.
    Ik denk dat je t bij sommige mensen met overgewicht ook over een (eet)verslaving hebt, en bij mensen die veel sporten is er soms ook sprake van een soort verslaving.

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ja inderdaad de combinatie. als je toch door rookt ondanks zware astma en bronchitus (schrijf je het zo??) dan vraag ik me af of het allemaal wel zo erg is. zowiezo zou je minder medicijnen nodig hebben lijkt mijn als je niet rookt

20. Bri

Bri Niet meer actief

Als gedachtengang vind ik het wel interessant (ik ben een groot voorstander van zelf verantwoordelijkheid nemen voor je gezondheid), maar in de praktijk zal het niet werken. Het is niet te controleren of iemand echt 'gezond' leeft, dan wel ongezonde gewoontes nalaat.

Het is ook niet meer dan een enquete onder een aantal nederlanders (waaruit is gebleken dat een meerderheid voorstander is van premieverhoging voor rokers, zware drinkers en voor mensen die te weinig bewegen), het betekent niet dat iemand er serieus mee bezig is om dit in te voeren.

Deel Deze Pagina